ejvl schreef:@Mara, je zegt dat een echte dierenliefhebber zorgt dat hun kat geen overlast veroorzaakt, ben je het met mij eens dan, dat er gezorgd moet worden dat de kat niet buiten het eigen erf komt? Of alleen aangelijnd?
Immers, als iemand de kat buiten laat, is hij veelvuldig uit zicht, en kan dus op iemands erf of bezittingen zitten, en dus overlast veroorzaken.
Ik heb bijna 40 jaar ervaring met katten (iets korter met honden, daar ben ik helaas allergisch voor geworden) heb altijd meerdere katten tegelijk.
- Je moet een kat pas naar buiten laten gaan als hij gesteriliseerd is. Dan is hij goed gewend aan het eigen huis en heeft geen drang meer om nageslacht te verwekken, daar komt nl. de nachtelijke herrie, het sproeien, het vechten, door!
- Als het mogelijk is (de tuin is groot genoeg, met bomen en struiken) is het wijs om een mogelijkheid op de omheining te maken zodat kat er niet meer overheen kan. Er bestaan zgn. rollers, die het uitzicht niet bederven, en makkelijk te monteren zijn.
- Of een grote kooi, waar wel voldoende mogelijkheden zijn tot beweging, krabbelen, en alle natuurlijke behoeftes van de kat.
Maar dat kan helaas niet altijd. Ik zou het ook graag doen, maar onze tuinen hebben meerdere niveaus.
Als een kat ouder wordt - 12+ - ligt hij vaker gewoon in de tuin, op de bank of vensterbank, dan hoeft hij niet meer zo nodig.
Eén van mijn katjes springt meestal op de motorkap als ik thuisgekomen ben en ik heb echt nooit krassen!
Hij zet zn nagels pas uit nl. als je hem eraf wilt jagen.
Katten moeten wat mij betreft verplicht gechipt worden.
Stichting zwerfkatten in Rotterdam vangt zwerfkatten, steriliseert, ontvlooit en ontwormt hen en zet ze weer terug naar de vindplaats, omdat ze te verwilderd zijn geworden. Ze vangen het ongedierte weg in de havens en op bedrijventerreinen!
Als er nog een nestje kittens gevonden wordt, kan dit vaak wel geplaatst worden bij mensen.
Ik zei al eerder, in al die jaren is er nog nooit iemand aan de deur gekomen met een klacht over één van onze katten.
Eentje heeft een tijdje de gewoonte gehad om bij een buurkat te gaan snaaien, daar stond altijd een bakje eten bij de open keukendeur. (ik maakte me ongerust dat hij zo weinig at

) ik zei dat ik hem een tijd binnen zou laten, maar daar wilde buurvrouw niets van horen.
Mijn katjes zitten vaak in een andere tuin ja, liggen op een serre- of schuurdak te soezen en mensen vinden dat juist leuk.
Want voordat ze naar buiten gaan, hebben ze hun behoeftes op de bak gedaan en hun buikjes zitten vol.
Halverwege/eind van de middag komen ze weer naar binnen en gaan dan weer op de bak.
Nu het koud is, komen ze nauwelijks of niet buiten.
Als het in de zomer heet is, liggen ze heel de dag onder een struik of in de bosjes.
Ik zou dus niet weten in hoeverre iemand die niet van katten houdt, hier een probleem van kan maken.
Er is hier eentje met koikarpers, dat lokt reigers en andere grote vogels.
Er is hier eentje met een duivenhok, moeten wij ook accepteren.
Plus nog een aantal kleine keffertjes en grote honden.
We leven hier allemaal met elkaar en ik ben blij dat het vrijwel altijd in vrede is, helaas niet in rust.
Onze buren zijn pas verhuisd, ze hadden 2 grote honden die blaften als iemand op de bel drukte. In het begin vond ik het behoorlijk irritant, maar het wende eigenlijk. Ik heb de goede relatie die ik met hen had er niet door laten verknoeien.
Ik geniet nu wel van de rust, de nieuwe buren hebben geen hond.

Wel een kat, zag ik, maar die komt nog niet buiten.