Huisdieren

merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door merel »

refo schreef:
Dodo schreef:Ik ken iemand die er ook zo'n hekel aan had als de kat van de buren op zijn auto lag te zonnen. Hij loste dat een keer op door een welgemikte steen te gooien.
Hij miste de kat en gooide een fikse deuk in de motorkap :D

Maar serieus: ik snap een deel van die overlast wel. Krassen in de motorkap heb ik nooit gezien of van iemand gehoord. Ik ken wel iemand die erg allergisch is voor katten. En als dan de katten van de buren in jouw tuinkussens liggen... Ik ken ook iemand met een kat, en die kat kwam op een gegeven moment met bevroren frikandellen aanzetten. Kennelijk hadden de buren een en ander klaargelegd in de schuur om te gaan frituren.
Ik snap best dat je dan niet blij bent met ze.
Vul voor katten eens kinderen in. Kinderen op auto's zonnen en in tuinen lopen, op balkons slapen, frikadellen stelen, op tuinkussens liggen, in de bloemperken sch*ten. Zien hoe alle zogenaamde diervrienden daarop zouden reageren.
.
Dan hebben die vervelende kinderen vast een werkende moeder die haar carrière nastreeft in plaats van te zorgen voor haar bloedjes van kinderen :OO3
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door ejvl »

@Mara, je zegt dat een echte dierenliefhebber zorgt dat hun kat geen overlast veroorzaakt, ben je het met mij eens dan, dat er gezorgd moet worden dat de kat niet buiten het eigen erf komt? Of alleen aangelijnd?
Immers, als iemand de kat buiten laat, is hij veelvuldig uit zicht, en kan dus op iemands erf of bezittingen zitten, en dus overlast veroorzaken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Mara »

ejvl schreef:@Mara, je zegt dat een echte dierenliefhebber zorgt dat hun kat geen overlast veroorzaakt, ben je het met mij eens dan, dat er gezorgd moet worden dat de kat niet buiten het eigen erf komt? Of alleen aangelijnd?
Immers, als iemand de kat buiten laat, is hij veelvuldig uit zicht, en kan dus op iemands erf of bezittingen zitten, en dus overlast veroorzaken.
Ik heb bijna 40 jaar ervaring met katten (iets korter met honden, daar ben ik helaas allergisch voor geworden) heb altijd meerdere katten tegelijk.
- Je moet een kat pas naar buiten laten gaan als hij gesteriliseerd is. Dan is hij goed gewend aan het eigen huis en heeft geen drang meer om nageslacht te verwekken, daar komt nl. de nachtelijke herrie, het sproeien, het vechten, door!
- Als het mogelijk is (de tuin is groot genoeg, met bomen en struiken) is het wijs om een mogelijkheid op de omheining te maken zodat kat er niet meer overheen kan. Er bestaan zgn. rollers, die het uitzicht niet bederven, en makkelijk te monteren zijn.
- Of een grote kooi, waar wel voldoende mogelijkheden zijn tot beweging, krabbelen, en alle natuurlijke behoeftes van de kat.
Maar dat kan helaas niet altijd. Ik zou het ook graag doen, maar onze tuinen hebben meerdere niveaus.
Als een kat ouder wordt - 12+ - ligt hij vaker gewoon in de tuin, op de bank of vensterbank, dan hoeft hij niet meer zo nodig.
Eén van mijn katjes springt meestal op de motorkap als ik thuisgekomen ben en ik heb echt nooit krassen!
Hij zet zn nagels pas uit nl. als je hem eraf wilt jagen.
Katten moeten wat mij betreft verplicht gechipt worden.
Stichting zwerfkatten in Rotterdam vangt zwerfkatten, steriliseert, ontvlooit en ontwormt hen en zet ze weer terug naar de vindplaats, omdat ze te verwilderd zijn geworden. Ze vangen het ongedierte weg in de havens en op bedrijventerreinen!
Als er nog een nestje kittens gevonden wordt, kan dit vaak wel geplaatst worden bij mensen.
Ik zei al eerder, in al die jaren is er nog nooit iemand aan de deur gekomen met een klacht over één van onze katten.
Eentje heeft een tijdje de gewoonte gehad om bij een buurkat te gaan snaaien, daar stond altijd een bakje eten bij de open keukendeur. (ik maakte me ongerust dat hij zo weinig at :D ) ik zei dat ik hem een tijd binnen zou laten, maar daar wilde buurvrouw niets van horen.
Mijn katjes zitten vaak in een andere tuin ja, liggen op een serre- of schuurdak te soezen en mensen vinden dat juist leuk.
Want voordat ze naar buiten gaan, hebben ze hun behoeftes op de bak gedaan en hun buikjes zitten vol.
Halverwege/eind van de middag komen ze weer naar binnen en gaan dan weer op de bak.
Nu het koud is, komen ze nauwelijks of niet buiten.
Als het in de zomer heet is, liggen ze heel de dag onder een struik of in de bosjes.
Ik zou dus niet weten in hoeverre iemand die niet van katten houdt, hier een probleem van kan maken.
Er is hier eentje met koikarpers, dat lokt reigers en andere grote vogels.
Er is hier eentje met een duivenhok, moeten wij ook accepteren.
Plus nog een aantal kleine keffertjes en grote honden.
We leven hier allemaal met elkaar en ik ben blij dat het vrijwel altijd in vrede is, helaas niet in rust.
Onze buren zijn pas verhuisd, ze hadden 2 grote honden die blaften als iemand op de bel drukte. In het begin vond ik het behoorlijk irritant, maar het wende eigenlijk. Ik heb de goede relatie die ik met hen had er niet door laten verknoeien.
Ik geniet nu wel van de rust, de nieuwe buren hebben geen hond. ;) Wel een kat, zag ik, maar die komt nog niet buiten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef:@Mara, je zegt dat een echte dierenliefhebber zorgt dat hun kat geen overlast veroorzaakt, ben je het met mij eens dan, dat er gezorgd moet worden dat de kat niet buiten het eigen erf komt? Of alleen aangelijnd?
Immers, als iemand de kat buiten laat, is hij veelvuldig uit zicht, en kan dus op iemands erf of bezittingen zitten, en dus overlast veroorzaken.
Ik heb bijna 40 jaar ervaring met katten (iets korter met honden, daar ben ik helaas allergisch voor geworden) heb altijd meerdere katten tegelijk.
- Je moet een kat pas naar buiten laten gaan als hij gesteriliseerd is. Dan is hij goed gewend aan het eigen huis en heeft geen drang meer om nageslacht te verwekken, daar komt nl. de nachtelijke herrie, het sproeien, het vechten, door!
- Als het mogelijk is (de tuin is groot genoeg, met bomen en struiken) is het wijs om een mogelijkheid op de omheining te maken zodat kat er niet meer overheen kan. Er bestaan zgn. rollers, die het uitzicht niet bederven, en makkelijk te monteren zijn.
- Of een grote kooi, waar wel voldoende mogelijkheden zijn tot beweging, krabbelen, en alle natuurlijke behoeftes van de kat.
Maar dat kan helaas niet altijd. Ik zou het ook graag doen, maar onze tuinen hebben meerdere niveaus.
Als een kat ouder wordt - 12+ - ligt hij vaker gewoon in de tuin, op de bank of vensterbank, dan hoeft hij niet meer zo nodig.
Eén van mijn katjes springt meestal op de motorkap als ik thuisgekomen ben en ik heb echt nooit krassen!
Hij zet zn nagels pas uit nl. als je hem eraf wilt jagen.
Katten moeten wat mij betreft verplicht gechipt worden.
Stichting zwerfkatten in Rotterdam vangt zwerfkatten, steriliseert, ontvlooit en ontwormt hen en zet ze weer terug naar de vindplaats, omdat ze te verwilderd zijn geworden. Ze vangen het ongedierte weg in de havens en op bedrijventerreinen!
Als er nog een nestje kittens gevonden wordt, kan dit vaak wel geplaatst worden bij mensen.
Ik zei al eerder, in al die jaren is er nog nooit iemand aan de deur gekomen met een klacht over één van onze katten.
Eentje heeft een tijdje de gewoonte gehad om bij een buurkat te gaan snaaien, daar stond altijd een bakje eten bij de open keukendeur. (ik maakte me ongerust dat hij zo weinig at :D ) ik zei dat ik hem een tijd binnen zou laten, maar daar wilde buurvrouw niets van horen.
Mijn katjes zitten vaak in een andere tuin ja, liggen op een serre- of schuurdak te soezen en mensen vinden dat juist leuk.
Want voordat ze naar buiten gaan, hebben ze hun behoeftes op de bak gedaan en hun buikjes zitten vol.
Halverwege/eind van de middag komen ze weer naar binnen en gaan dan weer op de bak.
Nu het koud is, komen ze nauwelijks of niet buiten.
Als het in de zomer heet is, liggen ze heel de dag onder een struik of in de bosjes.
Ik zou dus niet weten in hoeverre iemand die niet van katten houdt, hier een probleem van kan maken.
Er is hier eentje met koikarpers, dat lokt reigers en andere grote vogels.
Er is hier eentje met een duivenhok, moeten wij ook accepteren.
Plus nog een aantal kleine keffertjes en grote honden.
We leven hier allemaal met elkaar en ik ben blij dat het vrijwel altijd in vrede is, helaas niet in rust.
Onze buren zijn pas verhuisd, ze hadden 2 grote honden die blaften als iemand op de bel drukte. In het begin vond ik het behoorlijk irritant, maar het wende eigenlijk. Ik heb de goede relatie die ik met hen had er niet door laten verknoeien.
Ik geniet nu wel van de rust, de nieuwe buren hebben geen hond. ;) Wel een kat, zag ik, maar die komt nog niet buiten.
Maar dan klopt je stelling niet. Jij bent een echte dierenliefhebber lees ik. Maar als een kat buiten komt, kan deze per definitie overlast veroorzaken. Al is het maar door iemands tuin te lopen.
Een hond blaft, dat moet tot een minimum beperkt worden, zijn ook rechterlijke uitspraken over geweest. Laatst is er bij ons in de buurt een hond opgehaald door de politie, dat gebeurt ook als een hond urenlang alleen wordt gelaten en alles bij elkaar blaft.
Een buurman die losvliegende duiven heeft, of een duivenhok, vind ik niet kunnen, zeker niet in een woonwijk. Deze veroorzaken namelijk ook overlast door hun uitwerpselen.
Als ik naast jou zou wonen, zal ik ook geen overlast hebben van jouw kat als ik het zo lees. Maar als er een kattenhater naast je komt wonen, en je kat loopt door zijn tuin, of ligt op zijn schuurdak te slapen, is het wel overlast. Overlast is niet iets wat vaststaat, dat kan per persoon verschillen.
Dus ook dierenliefhebbers kunnen overlast veroorzaken door hun kat.

Zelf ben ik voorstander om een verplichte afscheiding te maken op het erf bij kattenbezitters. Dit kan met een net, maar ook met speciaal kattenschrikdraad, zodat de kat nooit overlast kan veroorzaken buiten het eigen erf.
Hetzelfde voor honden. Niet loslopen, niet voor langere tijd (meer dan 4 uur) alleen worden gelaten, en blaf-overlast beperken.
Hetzelfde voor een duiventil dus.

Ik ben geen kattenhater, of dierenhater, ik heb zelf huisdieren.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Dodo »

Toch denk ik dat de katten"haters" (ik weet wel, jullie haten niet echt) hier aan het kortste eind trekken. De praktijk van loslopende katten is zo algemeen en zo ingeburgerd, dat gaat echt niet veranderen. Gezien de enorme aantallen katten valt de schade en overlast ook best mee.
Ik hoop dat chippen verplicht wordt. Dat maakt het impulsief kopen van een kitten lastiger en duurder. Maar verder denk ik dat de manier waarop we nu katten hebben over twintig of vijftig jaar nog net zo is als nu.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Mara »

ejvl schreef:@Mara, je zegt dat een echte dierenliefhebber zorgt dat hun kat geen overlast veroorzaakt, ben je het met mij eens dan, dat er gezorgd moet worden dat de kat niet buiten het eigen erf komt? Of alleen aangelijnd?
Nee hoor, vraag het eens aan een dierenarts. Liever, een kattendeskundige d.a.
Die stellen: een kat is het gelukkigst als hij buiten kan zijn, lekker vrij beetje kan scharrelen, achter de vogeltjes en vlindertjes aan, die hij meestal toch niet kan krijgen. Liever korter en vrij en blij dan solitair binnen moeten verblijven.
Een aangelijnde kat kan niet, dat is ronduit mishandeling. Een hond aan de ketting trouwens ook.
Als er eentje ziek geweest is, zegt hij altijd bij de nacontrole: zo, en nu weer lekker naar buiten.
Een kat herkent geen erfgrenzen, de stoep voor ons huis en de parkeerplaats ziet hij ook als onze plek. ;)
ejvl schreef:Als ik naast jou zou wonen, zal ik ook geen overlast hebben van jouw kat als ik het zo lees. Maar als er een kattenhater naast je komt wonen, en je kat loopt door zijn tuin, of ligt op zijn schuurdak te slapen, is het wel overlast.
We hadden zo'n boze buurman. Als de kat over onze wederzijdse schutting liep, stond hij al ksssst kssst. Of hij verjoeg hem van zijn schuurdak, terwijl het beestje daar gewoon lag te slapen.
Maar weet je wat het met katten is, die gaan juist naar iemand toe die de schurft aan katten heeft. :D
Binnen is dat ook zo, sommige mensen griezelen ervan en dan gaat poes expres op de leuning vlak naast hen zitten.
Maar dan zet ik ze de kamer uit hoor, als ik het weet doe ik het voor de tijd al.
Blafoverlast is een tamelijk vaag begrip.
Sommige baasjes vinden het prima als de bel gaat en de hond blijft eindeloos blaffen, wij leerden dat meteen af.
Dat uitvliegen van de duiven is inderdaad best overlastgevend. Maar ja, buurman heeft er lol in.
Dodo schreef:Dat maakt het impulsief kopen van een kitten lastiger en duurder.
Als je een katje bij een goede fokker, kittenopvang of stichting uitzoekt, selecteren ze streng.
Soms krijg je dan een kat gewoon niet mee, omdat ze hem niet bij je vinden passen.
Dat lijkt streng of belerend, maar dat voorkomt wel teleurstellingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Orchidee »

Vorst schreef:
Orchidee schreef:Een kras op je motorkap en een haal in je zonnescherm.
Het is maar waar je je druk over maakt?!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Als je geen zinnige tegenwerping kunt verzinnen is het beter niets te posten.
Als je dáár al een punt van maakt, moet je in een showroom gaan wonen :-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Panny »

Ik vind dat wij mensen de aarde al te veel voor onszelf claimen. Voor dieren blijft steeds minder ruimte over. Allerlei kostbare natuur en diersoorten verdwijnen door onze enorme consumptiemaatschappij.

Volgens mij zorgen loslopende mensen altijd nog voor veel meer overlast dan loslopende katten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door samanthi »

Panny schreef:Ik vind dat wij mensen de aarde al te veel voor onszelf claimen. Voor dieren blijft steeds minder ruimte over. Allerlei kostbare natuur en diersoorten verdwijnen door onze enorme consumptiemaatschappij.

Volgens mij zorgen loslopende mensen altijd nog voor veel meer overlast dan loslopende katten.
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Roos2017 »

Panny schreef:Ik vind dat wij mensen de aarde al te veel voor onszelf claimen. Voor dieren blijft steeds minder ruimte over. Allerlei kostbare natuur en diersoorten verdwijnen door onze enorme consumptiemaatschappij.

Volgens mij zorgen loslopende mensen altijd nog voor veel meer overlast dan loslopende katten.
plastic soep in de oceanen
opwarming van de aarde
overmatige CO2 uitstoot
files
roofbouw op de natuur

Chapeau Panny voor deze to-the-point statement :super
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door helma »

Roos2017 schreef:
Panny schreef:Ik vind dat wij mensen de aarde al te veel voor onszelf claimen. Voor dieren blijft steeds minder ruimte over. Allerlei kostbare natuur en diersoorten verdwijnen door onze enorme consumptiemaatschappij.

Volgens mij zorgen loslopende mensen altijd nog voor veel meer overlast dan loslopende katten.
plastic soep in de oceanen
opwarming van de aarde
overmatige CO2 uitstoot
files
roofbouw op de natuur

Chapeau Panny voor deze to-the-point statement :super
Het ganse schepsel zucht....
Best goed om te relativeren.
Maar we zijn zowel voor ons menselijk gedrag verantwoordelijk als voor onze dieren.

(Tegen mijn kinderen zeg ik altijd als ze 'dingen tegen elkaar uitspelen': als ik van jou een tientje steel kan ik dat niet vergoeilijken door te zeggen dat een bankoverval erger is... Dan snappen ze het meestal wel)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door refo »

Het verschijnsel 'kat', zoals zich dat in onze samenleving voordoet, is geen schepsel Gods, maar een kweekproduct van mensen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Het verschijnsel 'kat', zoals zich dat in onze samenleving voordoet, is geen schepsel Gods, maar een kweekproduct van mensen.
Helemaal eens. Een kat hoort niet in een wijk met rijtjeshuizen. Gistermorgen vliegt er zo'n kat door de brandgang, vliegt op mijn poort, ik kom aanfietsen en heb dat beest bijna in mijn nek. Arm beest, ik had hem of haar graag een schop gegeven. Grrr. Alleen die kat was sneller.

Een ander verhaal is de half verwilderde boerderijkatten die muizen vangen. Daar heeft niemand last van.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door samanthi »

refo schreef:Het verschijnsel 'kat', zoals zich dat in onze samenleving voordoet, is geen schepsel Gods, maar een kweekproduct van mensen.
Dat is hond koe paard konijn kanarie div vissen ed maar het blijven schepsels van God even zo je eten oemkool boerenkool spruiten spitskool broccoli heeft allemaal dezelfde naam is het dan niet meer van God?

Trouwens in gen 36 vers 24 lees je al over de eerste kweekvormen .
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Huisdieren (aah schattig hè)

Bericht door -DIA- »

De Brassica oleracea wordt gemeden door de Canis lupus
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie