Oliebollen

JvW
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door JvW »

Ik heb ze dit jaar maar gewoon besteld. Andere jaren heb ik altijd oliebollen en applebeignets gebakken, maar aangezien we alleen met het gezin thuis zijn had ik er geen zin in. Sinds een aantal jaren kan ik er toch maar 2 op een dag eten, dus 60/70 oliebollen is dan toch teveel.

Recept oliebollen:
- 1 kilo bloem
- 300ml lauwe melk
- 60 gram gist
- 1 ei
- 10 gram zout
- 4 of 5 appels
- 250 gram rozijnen
- 250 gram krenten

Het heeft wel altijd wat om ze te bakken en dan de foto's te delen in de familie-app. De volgende dag kun je ze dan nog uitwisselen om te kijken welke de beste zijn....
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kreeg zojuist van de lokale SGP een zak oliebollen bezorgt. Ik zal eens proeven of de oliebollen net zo goed zijn als het partijprogramma.

Morgen slaat mijn vrouw overigens ook aan het bakken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door Mannetje »

J.C. Philpot schreef:Ik kreeg zojuist van de lokale SGP een zak oliebollen bezorgt. Ik zal eens proeven of de oliebollen net zo goed zijn als het partijprogramma.

Morgen slaat mijn vrouw overigens ook aan het bakken.
Oranje bollen?
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door J.C. Philpot »

Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik kreeg zojuist van de lokale SGP een zak oliebollen bezorgt. Ik zal eens proeven of de oliebollen net zo goed zijn als het partijprogramma.

Morgen slaat mijn vrouw overigens ook aan het bakken.
Oranje bollen?
Ze zien er vrij conventioneel uit moet ik zeggen. Zoals de SGP betaamt :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik kreeg zojuist van de lokale SGP een zak oliebollen bezorgt. Ik zal eens proeven of de oliebollen net zo goed zijn als het partijprogramma.

Morgen slaat mijn vrouw overigens ook aan het bakken.
Oranje bollen?
Ze zien er vrij conventioneel uit moet ik zeggen. Zoals de SGP betaamt :)
Ik heb mijn contributie nog niet voldaan. Dus ik kan denk ik naar die bollen fluiten...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door eilander »

Herman schreef:Ik heb mijn contributie nog niet voldaan. Dus ik kan denk ik naar die bollen fluiten...
Dan zit er een dennenappel in. ;)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik kreeg zojuist van de lokale SGP een zak oliebollen bezorgt. Ik zal eens proeven of de oliebollen net zo goed zijn als het partijprogramma.

Morgen slaat mijn vrouw overigens ook aan het bakken.
Oranje bollen?
Ze zien er vrij conventioneel uit moet ik zeggen. Zoals de SGP betaamt :)
Ik heb mijn contributie nog niet voldaan. Dus ik kan denk ik naar die bollen fluiten...
Er is nog hoop. Zij die hun contributie hebben voorzien van een extra gift of goede woorden zijn eerst aan de beurt, morgen komen de leden die daartoe nog een extra aansporing nodig hebben. Eventueel zou ik mijn invloed aan kunnen wenden om zij die niet op de ledenlijst voorkomen maar een goede kans maken om door de ballotage te komen ter verwelkoming een zakje te (laten) bezorgen :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door Herman »

De bollen zijn binnen. Bezorgd door de penningmeester, hij had zijn aanmaningen thuis laten liggen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door Zita »

Herman schreef:De bollen zijn binnen. Bezorgd door de penningmeester, hij had zijn aanmaningen thuis laten liggen.
Vreselijk sympathiek enzo van de SGP. Maar ik snap hier weinig van in coronatijd. Een rondje doen om oliebollen bij mensen aan huis te bezorgen past toch helemaal niet in het concept van een lockdown?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door Herman »

Zita schreef:
Herman schreef:De bollen zijn binnen. Bezorgd door de penningmeester, hij had zijn aanmaningen thuis laten liggen.
Vreselijk sympathiek enzo van de SGP. Maar ik snap hier weinig van in coronatijd. Een rondje doen om oliebollen bij mensen aan huis te bezorgen past toch helemaal niet in het concept van een lockdown?
Dat klopt: Het concept lockdown heeft zo zijn beperkingen. Er zijn veel belangrijke waarden te verzinnen die onder moeilijke omstandigheden niet teloor moeten gaan. Een ervan was omzien naar elkaar. En dat is ook zo door de minister-president verwoord.

Aangezien bezorgdiensten zijn uitgezonderd van de lockdown en oliebollen juist morgen tot de primaire levensbehoeften behoren, vind ik dit een goed verzonnen actie.
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door Bruna »

Contributie gaat toch inmiddels via partijbureau?
Heb begin het jaar al betaald, dus ik wacht af.
Of is het per gemeente verschillend.
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door Bruna »

Bruna schreef:Contributie gaat toch inmiddels via partijbureau?
Heb begin het jaar al betaald, dus ik wacht af.
Of is het per gemeente verschillend.
Ah, ik zie dat het lokaal is bij Philpot en Maanenschijn....
Heb ook liever dat ze prioriteit bij andere zaken leggen.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: OLIEBOLLEN

Bericht door merel »

Hendrien schreef:Gaan jullie nog oliebollen bakken dit jaar?

Wij hopen het morgen te doen. De oliebollen worden altijd heerlijk. We doen er heel veel krenten, rozijnen en appel in. We zouden ook graag appelflappen bakken, maar dat lukt ons niet goed.
Hebben jullie nog tips of recepten?
Ik heb ze gisteren gebakken. Het beslag maken wij van 4 eieren, half kopje suiker, kloppen, melk toevoegen en lauwwarm maken. Daarna zlefrijzend bakmeel toevoegen tot de gewenste dikte. Hoeveelheden van melk is is op de gok en ervaring en ook naar gelang je nodig hebt. Gisteren hebben wij iig 3,5 pak zelfrijzend bakmeel gebruikt. Wij hebben dan een grote pan vol beslag, genoeg beslag voor 5 kilo goudrenetten in schijven. Voor het bakken rollen we de schijven door een bak met basterdsuiker en kaneel en halen het dan door het beslag en direct in de pan. Beslag moet niet te dun zijn, anders lekt het gelijk eraf. Heerlijk. De appelflappen bakken wij vanwege de kaneel die achterblijft in de olie altijd als laatste.
Wij hebben gisteren enorm veel gebakken. Het oliebollenbeslag maken we zelf van bloem, verse gist, warme melk, rozijnen, krenten, bier, eieren en suiker. Daarnaast nog 150 ananas schijven en ruim 5 kg goudrenetten.
Laatst gewijzigd door merel op 31 dec 2020, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oliebollen

Bericht door Zeeuw »

Besteld bij de kerk. We zijn aan het sparen voor diverse technische aanpassingen in de kerk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: OLIEBOLLEN

Bericht door Herman »

Bruna schreef:
Bruna schreef:Contributie gaat toch inmiddels via partijbureau?
Heb begin het jaar al betaald, dus ik wacht af.
Of is het per gemeente verschillend.
Ah, ik zie dat het lokaal is bij Philpot en Maanenschijn....
Heb ook liever dat ze prioriteit bij andere zaken leggen.
Waarom zou dit geen goede methode zijn om voeling te houden met de achterban? Een praatje aan de deur van 1,5 minuut kan ik moeilijk als een significante bijdrage aan de besmettingsrisicos zien.
Plaats reactie