De jeugd van tegenwoordig.......

kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

De jeugd van tegenwoordig.......

Bericht door kridje »

Allemaal hele mooie onderwerpen in dit topic, maar wel de hele normale onderwerpen. Er wordt veel over de besteding van de jeugd gesproken, maar dan gaat het over de besteding van de jeugd die naar ons idee verantwoord is. Maar let wel dit is maar een (klein) gedeelte van de jeugd.

De meeste jeugd bezoekt niet deze gelegenheden en wijken erg af van wat men in de kerk hoort en van de handel en wandel van de ouders (als het goed is).
Ze bezoeken gelegenheden die naar ons idee niet verantwoord zijn of men start zelf zulke gelegenheden op. Wat kunnen we hiertegen doen? Kunnen we er wel iets tegen doen? Vinden we het allemaal wel goed, 2-verdiener, zaterdag en zondag vrij dus laat de kinderen maar weg gaan, lekker een rustige avond!

Wat is jullie kijk hierop?:(
Mirror

Bericht door Mirror »

Wat je precies bedoeld is me niet duidelijk. Laat ik een aanname doen; bioscoop, disco en kroegen?

Het is moeilijk om jongeren en ouderen die voor deze avondvulling kiezen echt te overtuigen. Toch het gesprek aangaan, ongetwijfeld is het gezellig en gaan ze niet tot de extremen. Geen horror-films kijken toch? En maar een paar biertjes, hooguit licht aangeschoten. En refo-vrienden doen het toch ook?

Dit zijn zo'n beetje de standaardargumenten. Het beste antwoord daarop is mijn inziens de leegte die het achterlaat. Kick zo'n heftige film, vet man! Sta je op straat met zo'n duf gevoel. Denk je wat heb ik nou weer gedaan. Eén troost, een dagje later kun je toch weer jouw mooie verhaal over die toffe film kwijt. Het laat absoluut een leegte achter. Dat is vergelijkbaar met discogang en kroegenbezoek, lekker helemaal uit je dak gaan! Leuke contacten, gezellig! Tot je thuis komt en in bed ligt, helemaal leeg. Hoe gaat het bidden dan, kun je ook dan echt tot God spreken en Hem danken voor zijn zegeningen?

Samenvattend: toon ze de leegte aan van dergelijke levens-invullingen. Laat ze zien dat ze eigenlijk niet durven te kiezen, en als een dode vis met hun vriendenkring meedrijven.

Tot nu toe heb ik alleen gesproken over leegte, zou je alleen over leegte spreken zonder te wijzen op de volheid in Christus?

Stimuleer alternatieven, probeer vooroordelen weg te nemen. JV is niet alleen voor softies, SRB-avonden zijn gezellig, op een koor zitten is ook leuk, enz.

De taak van ouders is om er te zijn voor hun kinderen.
Aapje

Bericht door Aapje »

Dit onderwerp ga ik aanstaande vrijdag bespreken op de JV
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Admin,

Hoe kijk jij dan tegen een soos aan? Wij hebben als plaatselijke Ger. Gem. een soos om zo te proberen om jongeren vast te houden en te trekken.

Het is echt heel moeilijk en men heeft nooit genoeg.

bij veel jeugd hoor je er pas bij als je veel bier drink en popmuziek luistert!
In de soos schenken we met maten bier en draaien geen popmuziek!! En dan blijkt het voor vele nog niet goed te zijn want alles draait om de 2 bovenste punten.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik denk zelf dat persoonlijk contact richting deze jongeren heel belangrijk is. We doen hier denk ik te weinig aan.

Als je als groepje jongeren/ouderen naar de uitgaansgelegenheden gaat en met de jongeren van je gemeente contact probeerd te zoeken bereik je misschien iets. Je hebt dan als gemeente via dit groepje contact met deze jongeren. Als er zich dan een goede gelegenheid voordoet; dan moet je een waarschuwende stem laten horen en open en eerlijk in gesprek gaan. Ga er dan echter niet boven staan, want dan ben je echt verkeerd bezig.

Laat op zo een wijze merken dat je om hun geeft. Uiterlijk zal het waarschijnlijk geen verandering geven, maar je heb wel een basis gelegt vanuit de gemeente. Dit is wel heel erg moeilijk en kan je niet alleen maar met kracht van boven!

Wat vinden jullie van zoiets?

Admin, je heb gelijk dat de soos geen middel is, maar meer een lapmiddel. Vanuit de gemeente is iedereen er ook lang niet blij mee. Maar we hebben een unieke situatie; de kerkenraad draagt de verantwoording voor de soos. :o
Dit maakt bij veel mensen erg veel goed. ;)
Mirror

Bericht door Mirror »

De oplossing bestaat niet. Sleutelwoorden zijn volgens mij: duidelijkheid, gezelligheid, geborgenheid, sportiviteit, bezinning en participatie.

Maar houd als gemeente steeds in gedachte dat je geen entertainment-club bent. Het doel mag nooit de middelen heiligen. Door in bepaalde zaken mee te gaan, haal je de scherpe kanten van de zonde. Wat denken jongeren dan: "Het is blijkbaar niet zo erg als men voordoet, want..." Dit is bijzonder schadelijk voor de overtuigingskracht als gemeente.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik vraag me af over welke jeugd hebben we het hier.
Als ik zo lees dan gaat het alleen maar over jeugd van christelijke gezinnen.
Maar de andere jeugd dan? De jeugd van onchristelijke gezinnen. Onze eigen jeugd op vangen is gemakkelijker dan de niet christelijke jeugd op te vangen. De christelijke jeugd wil nog wel het een en ander doen en laten voor de Heere.
Want laten we wel zijn, buiten dat er uiteraard ook ontsporingen zijn, moeten we ook zeggen dat er veel jeugd is die wel op de goede weg leven en voor onderen veel over hebben. Ik wil dus wel pleiten voor de jeugd die wel wil.
We kunnen wel allemaal wetten maken met wat de jeugd niet mag maar we moeten dan zelf wel met een alternatief komen en de jeugd niet zomaar aan hun lot overlaten met de mededeling dit en dit mag je niet en verder zoek je het zelf maar uit wat je op zaterdagavond (b.v.) doet.
Maar laten we ook kijken naar de niet christelijke jeugd. gaat het ons aan ons hart dat er zoveel zielen verloren gaan? Of leven we maar gewoon door met de gedachten: hier kunnen we toch niets aan doen.
We zien hoe alles al mis gaat vanuit het gezin vandaan. We zien hoe alles misgaat vanuit onze gemeente besturen vandaag en we zien het ook misgaan vanuit onze regering vandaan.
Waarden en normen zijn bij de leiders van ons volk bijzonder laag gekomen.
Als je alles ziet dan merk je dat de oordelen Gods laag over ons land hangen.
Laten we in elk geval proberen onze jeud maar het liefst ook de andere jeugd op te vangen.
En laat het dan eens op zaterdagavond iets anders gaan dan gewoon is, maar probeer in elk geval dan het goede daaruit te bewaren en niet altijd gelijk klaar staan met bijvoorbaat alles van tevoren vast af te kraken.
Ik denk dat er voor de kerken nog veel werk ligt om hun jeugd op te vangen maar ook veel werk om de niet kerkelijke jeugd op te vangen.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Jelle,

Ik bedoel in het bijzonder de christelijke jeugd. Natuurlijk moeten we ons ook om de niet christelijke jeugd geven. Ik ben het niet met je eens dat de christelijke jeugd makkelijker is op te vangen dan on-christelijke jeugd; ik denk juist een stuk moeilijker!!!:+

Want laten we wel zijn, buiten dat er uiteraard ook ontsporingen zijn, moeten we ook zeggen dat er veel jeugd is die wel op de goede weg leven en voor onderen veel over hebben. Ik wil dus wel pleiten voor de jeugd die wel wil.
Er is erg veel jeugd dat ontspoord. Ik ben ook blij dat er nog jeugd is die serieus is en voor God wil leven. Veel jeugd wil het echter (nog) niet. Even een voorbeeld: bij ons in de kerk doen de laatste jaren ten hoogste 15 personen belijdenis. Het kunnen er elk jaar 30 zijn!!! De +16 JV heeft dit jaar een opkomst van ongeveer 20 personen. Het kunnen er ruim 160 zijn!!! Dit wil niet zeggen dat de rest afwijkt, maar het geeft wel een beeld.
We kunnen wel allemaal wetten maken met wat de jeugd niet mag maar we moeten dan zelf wel met een alternatief komen en de jeugd niet zomaar aan hun lot overlaten met de mededeling dit en dit mag je niet en verder zoek je het zelf maar uit wat je op zaterdagavond (b.v.) doet.
Daarom hebben we op de zaterdagavond waarop geen JV is een soosavond. Bestaat al een paar jaar, erg moeilijk werk! Het is echter heel moeilijk om een grens aan te geven over hoe ver je mag gaan.
Zoals al gemeld lijk het me heel nuttig als een groepje jongeren/ouderen met deze jongeren in contact komen in de uitgaansgelegenheden. Wat vind jij hiervan?
Ik denk dat er voor de kerken nog veel werk ligt om hun jeugd op te vangen maar ook veel werk om de niet kerkelijke jeugd op te vangen.
Erg veel werk. De jeugdbond van de Ger. Gem. houd zich veel bezig met jongeren die serieus zijn. Naar mijn idee zijn ze dan niet volledig want in de rest steken ze geen energie. Maar dit is weer een spanningsveld!
Jelle

Bericht door Jelle »

Kridje ik denk ook dat het nodig is dat er oudere jongeren bij dergelijke avonden aanwezig zijn. maar ook ouders uit de gemeente vandaag zouden er eens hun gezicht kunnen laten zien.
Het behoeft niet altijd een ouderling van de kerk te zijn die er bij zit, dat geeft vaak ook weer een reactie van: we worden zeker gecontroleerd. Maar ouders zouden ook hier veel goed werk kunnen doen.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

De moeilijkheid is denk ik dat we ( naar de mening van die betrokkenen, die jeugd dus) geen alternatief voor ze hebben.

Alles waar geen bier en muziek is vinden ze vaak softy, vroom etc.

Bij ons in de kerk hadden we onlangs een jongerenavond over ""Muziek"". Maar wie zie je op zo'n avond? Geen jongeren die elke zaterdagavond in de kroeg of disco zitten , maar de jongelui die zaterdagsavonds naar een JV, SRB of andere degelijke refo-bijeenkomst gaan en misschien eens een enkel keertje sky-radio aan hebben staan.

Wat we ook te bieden hebben voor deze ""disco"" jeugd het bekoort ze niet. Ze willen muziek en vooral ook bier!!
Het is ook een bravour-cultuur, want als je zo'n jongere eens alleen appart spreekt geven ze je vaak nog gelijk ook.

Wel zie je nogal eens dat ze bij het ouder worden ( vrouw, huisje boompje, beestje) hun wilde haren kwijt raken en zich anders gaan gedragen.

Absoluut niet denegrerend bedoelt: maar het valt mij weles op dat jongelui die zeer streng en wettisch zijn opgevoed als eerste behoeften hebben aan ""uit-gaan"" en ontdekking van die grote boze buitenwereld van SEX, DISCO en ZUIPEN.
Of zie ik dat nou verkeerd? hoe denken jullie daarover?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Jelle,

Mee eens, maar voordat alles geregeld is......

Een groot probleem van deze tijd is denk ik dat we ook erg in het materialisme opgaan. Pappa en mamma werken allerlei heel de week en zijn blij dat ze de zaterdag en zondag vrij zijn en lekker met elkaar kunnen zijn. De zondag voor het hele gezin en op zaterdag sampjes. Lekker knus!! De kinderen gaan maar lekker weg. Dit is de grootste oorzaak van veel van de problemen met de jeugd. Op zondag nog effe ernstig waarschuwen en maandag weer aan het werk en geld verdienen! Alle minpunten van deze tijd hebben duidelijk met elkaar te maken.

Kennen jullie ideeen om de jeugd die dreigen af te glijden erbij te proberen te krijgen? Misschien voorbeelden?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Absoluut niet denegrerend bedoelt: maar het valt mij weles op dat jongelui die zeer streng en wettisch zijn opgevoed als eerste behoeften hebben aan ""uit-gaan"" en ontdekking van die grote boze buitenwereld van SEX, DISCO en ZUIPEN.
Billy,

Wat jij hier zegt gaat op, maar lang niet altijd. Wat naar mijn idee erg meespeelt is hoe ouders zich opstellen tegenover deze 'wereld' en hoe ze het uitleggen naar hun kinderen. Maar dan zich het nog niet alles maar wel veel.

Wat vind jij van het idee waarbij jongeren en ouderen met deze jeugd contact zoekt door ze op te zoeken? Men merkt dan dat je energie en tijd in ze wil steken; dit waarderen ze altijd heel erg. Op deze wijze kan worden geprobeerd een band te houden en als het nodig is te ondersteunen. Je onderbreekt als het ware de cirkel waarin men zit door er even tussen te komen. Door contacten kan je ze aanspreken en waarschuwen, zonder contacten niet!
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

inderdaad ja, maar heeft dat ""opstellen richting de buitenwereld"" ook vaak niet te maken met wetticisme, alsof ""wij ""beter zijn en ons niet in moeten laten met buitenkerkelijken?

absoluut is contact met deze jongeren belangrijk, vandaar ook mijn opmerking over die jongen die ik er eens apart over sprak en een jaar of 8 jonger is als mij.
het IS leeg zei hij, maar al z'n vrienden gaan ook en dan is het best gezellig zei hij me. vaak is het een wekelijkse cirkel waar deze jongeren in zitten.

Zelf ben ik in m'n puber jaren ook weles in een disco geweest ( zelfs weles bij een concert van Normaal) maar ik voelde me daar toch niet op m'n gemak omdat ik ten eerste wist en voelde dat ik er niet thuis hoorde( m'n geweten) ten tweede had ik m'n ouders voorgelogen waar ik heen was en besefte ik dat als ze het wisten er enorm veel verdriet van zouden hebben en ten derde komn ik het bij thuiskomst niet verzwijgen omdat m'n kleren en werkschoenen klef waren van het bier. Daarna werd het thuis opne en eerlijk besproken!

kwil absoluut niet prefereren dat het bij ons volmaakt was thuis, maar er was wel liefde en begrip onderling

maar
hoeveel ouders zijn er tegenwoordig niet die totaal niet weten en zich niet interesseren waar hun kinderen s'avonds uithangen!! of zoiets hebben van: we zijn ook jong geweest....

en op zaterdagavond zitten ze bij kennissen te klagen dat hun zoon om 2 uur s'nachts pas thuiskomt!! maar wat hebben ze er zelf aan gedaan.

begrijp me goed , ik wil absoluut de ouders niet altijd als schuldige aanwijzen maar er zijn wel zulke praktijkvoorbeelden in overvloed weet ik!!

[Veranderd op 29/3/02 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie