'Meer tienerseks door seks op tv'

Plaats reactie
Breekijzertje

'Meer tienerseks door seks op tv'

Bericht door Breekijzertje »

'Meer tienerseks door seks op tv'

Uitgegeven: 7 september 2004 14:50

SANTA MONICA - Tieners die relatief vaak naar televisieprogramma's kijken die een seksuele connotatie bevatten, zijn eerder geneigd om een seksuele verhouding aan te gaan dan kinderen die minder bloot worden gesteld aan seks op tv. Dit blijkt uit een onderzoek aan de universiteit van Santa Monica in Californië.

De onderzoekers vinden het opvallend dat het weinig uitmaakte of tieners keken naar programma's waar expliciet seksuele handelingen getoond werden of naar uitzendingen waarin alleen veel over seks werd gepraat. Ook sitcoms en programma's als Friends en Sex and the City verhoogden de kans dat pubers hun seksuele leven eerder begonnen.


Tieners

Bijna 1800 tieners tussen 12 en 17 jaar kregen in 2001 telefonisch vragen voorgelegd over hun kijkgedrag en hun seksuele ervaring. Een jaar later stelden de onderzoekers dezelfde vragen aan dezelfde kinderen. Ze moesten kiezen uit een lijst van 23 programma's die de onderzoekers hadden opgesteld. Twee keer zoveel pubers die naar circa 90 procent van de programma's keken waarin relaties en seks een rol speelden, bleken in dat jaar voor het eerst gemeenschap te hebben gehad dan tieners die naar slechts 10 procent van de betreffende uitzendingen keken. Ook het aantal tieners dat aan orale seks had gedaan of uitgebreid had gezoend, bleek hoger te liggen in de groep die veel tv keek.

De uitkomsten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift Pediatrics in de uitgave van september. Volgens de onderzoekers zijn ook andere factoren, zoals de leeftijd, het hebben van oudere vrienden en het halen van slechte cijfers op school, van belang bij het eerder beginnen met seks. Maar ook als er rekening werd gehouden met deze aspecten, bleef het kijkgedrag daarin een belangrijke rol spelen.






Ik heb er wel m'n persoonlijke vraagtekens bij.
In refoland is het tv-bezit stukken lager dan gemiddeld. Maar dat je nu kunt zeggen dat tienerseks in refokringen minder voorkomt............daar geloof ik niet in.
Wie ziet dit anders?


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Ik heb er wel m'n persoonlijke vraagtekens bij.
In refoland is het tv-bezit stukken lager dan gemiddeld. Maar dat je nu kunt zeggen dat tienerseks in refokringen minder voorkomt............daar geloof ik niet in.
Wie ziet dit anders?


Een 'breekje' van Breekijzertje
Het aantal TV's is minder, maar het gebruik van de tv's díe er zijn....?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Ik heb er wel m'n persoonlijke vraagtekens bij.
In refoland is het tv-bezit stukken lager dan gemiddeld. Maar dat je nu kunt zeggen dat tienerseks in refokringen minder voorkomt............daar geloof ik niet in.
Wie ziet dit anders?


Een 'breekje' van Breekijzertje
Houd een polletje voor de tieners!!
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Ik heb er wel m'n persoonlijke vraagtekens bij.
In refoland is het tv-bezit stukken lager dan gemiddeld. Maar dat je nu kunt zeggen dat tienerseks in refokringen minder voorkomt............daar geloof ik niet in.
Wie ziet dit anders?


Een 'breekje' van Breekijzertje
Houd een polletje voor de tieners!!
weet ik zeker dat de oudere tieners ook willen stemmen :sne:!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Ik heb er wel m'n persoonlijke vraagtekens bij.
In refoland is het tv-bezit stukken lager dan gemiddeld. Maar dat je nu kunt zeggen dat tienerseks in refokringen minder voorkomt............daar geloof ik niet in.
Wie ziet dit anders?


Een 'breekje' van Breekijzertje
Houd een polletje voor de tieners!!
weet ik zeker dat de oudere tieners ook willen stemmen :sne:!
:D:,
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
In refoland is het tv-bezit stukken lager dan gemiddeld. Maar dat je nu kunt zeggen dat tienerseks in refokringen minder voorkomt............daar geloof ik niet in.
Wie ziet dit anders?
Ik geloof daar wel in. Er zijn vele christen tieners die heilig en rein voor God willen leven. De wil van God is daarin leidend. Een onkerkelijke zal veel minder rekening houden met de wil van God en geen kwaad zien in seks voor het huwelijk.
wim314

Bericht door wim314 »

ik geef leiding aan een tienerclub...en ik kom ze bijna niet tegen...die positieve tieners...kerkgang heeft nix met levensstijl te maken lijkt het wel...
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik geloof daar wel in. Er zijn vele christen tieners die heilig en rein voor God willen leven. De wil van God is daarin leidend. Een onkerkelijke zal veel minder rekening houden met de wil van God en geen kwaad zien in seks voor het huwelijk.
Maar wat hier bedoelt word; dat veel tieners het niet uit maakt, christelijk of niet. Ze doen gewoon waar ze zin aan hebben.

Misschien wel omdat het onderwerp lastig te bespreken is (taboe)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door Rens
En juist omdát er een taboe op heerst, wordt er door die geheimzinnige sfeer rondom sex veel eerder "op ontdekkingstocht" gegaan dan wanneer er meer, open en eerlijk over gesproken wordt.

Waarbij in die gesprekken natuurlijk wél gewezen moet worden op Gods Wil in deze zaken.
Dát is precies het probleem waar niemand het over wil hebben.
In de praktijk speelt "Gods Wil" niet zo erg, zaterdagavond in de kroeg. (ook in Staphorst)
Dat films, series e.d. waarin sex aan de orde komt van invloed is, dat kán meespelen. Maar je verzandt dan al snel in moerasachtig terrein, gelet op de even hard spelende vraag of films en series van invloed zijn op crimineel gedrag.
Ach, criminelen worden na die tijd toch opgepakt? :)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik geloof daar wel in. Er zijn vele christen tieners die heilig en rein voor God willen leven. De wil van God is daarin leidend. Een onkerkelijke zal veel minder rekening houden met de wil van God en geen kwaad zien in seks voor het huwelijk.
Maar wat hier bedoelt word; dat veel tieners het niet uit maakt, christelijk of niet. Ze doen gewoon waar ze zin aan hebben.

Misschien wel omdat het onderwerp lastig te bespreken is (taboe)
Wat ik weer bedoel is dat je niet alle christelijke jongeren over 1 kam mag scheren. Helaas zijn er veel te veel die Gods geboden bewust aan hun laars lappen.
De stelling van Breek was dat het met christelijke jongeren net zo erg was. Dat betwijfel ik dus zeer. Juist omdat sex voor het huwelijk tegenwoordig heel 'normaal' is en christenen over het algemeen het principe hebben dat dat niet kan.
En er zijn gelukkig nog behoorlijk wat christelijke jongeren die zich aan dat principe willen houden.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Twee opmerkingen:

1. In mijn (christelijke) omgeving ken ik heel wat (ex-) tieners van wie ik zeker weet dat ze met sex hebben gewacht of wachten tot na het huwelijk. Daarnaast een behoorlijk aantal van wie ik het vermoed, maar waarmee ik nooit hierover heb gesproken. Als ik dat vergelijk met de (onchristelijke) studentenwereld denk ik dat er toch een groot verschil bestaat. Maar misschien ben ik wel te naief, dat zou goed kunnen. Ik ken ook voornamelijk wat hoger opgeleide jongeren, die bewust kiezen voor een leven als christen, of er bewust mee kappen.

2. Wat de resultaten van dat onderzoek betreft: het zou natuurlijk ook andersom kunnen zijn. Mensen gaan meer naar 'sex-gerelateerde' programma's kijken omdat sex in hun leven een (grotere) rol gaat spelen. Of je zou kunnen denken dat de hormonen bij die mensen harder gaan opspelen en dat ze daarom zowel naar sexprogramma's gaan kijken als daadwerkelijk sex hebben. Dus het oorzaak-gevolg verband lijkt me uiterst moeilijk bewijsbaar.
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Ik denk dat beide groepen niet over een kam gescheerd kunnen worden, ikzelf ben geen tiener meer [of je moet flink stotteren] maar ook in mijn tijd begon de sexuele revolutie zijn duizenden te verslaan maar dat was niet linea recta over te zetten op christenen. Nu kom ik ook veel in aanraking met tieners maar als die vergelijk met 'wereldse' tieners is er wel degelijk verschil in praat en daad. Ik wil hierbij de Christelijke jeugd niet heilig verklaren, ook bij ons blijven het mensenkinderen met hun zondige daden en gedachten maar helemaal een op een overzetten? nee, gelukkig niet.
Plaats reactie