Vakantie

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vakantie

Bericht door refo »

Wij hebben een huis geboekt op de Rigi in Zwitserland. Wij hopen de vakantie van 1978 weer over te doen. Daar hebben we elkaar toen voor elkaar ontmoet op een Daniëlkamp.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vakantie

Bericht door Desiree »

O, romantisch.. leuk!

Wij hebben nog geen idee waar we heen gaan. Nog niet mee bezig geweest eigenlijk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

Vakantie. Heerlijk, kijk nu al uit naar 3 weken Zuid-Frankrijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vakantie

Bericht door -DIA- »

Hoe denkt het geacht forum over op vakantie gaan naar streken waar je niet kan kerken?
Is dan een stapel boeken of preek-cd's meenemen alleen goed?
Of... moeten we, zoals er ook zijn die dat zeggen, deze streken mijden?

Persoonlijk voel ik me niet altijd op mijn gemak in streken waar geen kerk is.
Ik bedoel dan vanzelf kerken waar je de gereformeerde leer niet kunt horen.
Wij hebben in deze gevallen altijd boeken en preek-cd's meegenomen.
Desondanks voel je je dan toch niet altijd thuis in zo'n streek.
Zo zijn we verschillende malen in Midden- of Zuid-Duitsland geweest waar
je geen gereformeerde prediking kunt vinden. Ook dichterbij: In Luxemburg, Wallonië, enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vakantie

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Hoe denkt het geacht forum over op vakantie gaan naar streken waar je niet kan kerken?
Is dan een stapel boeken of preek-cd's meenemen alleen goed?
I pad, laptop of smartphone meenemen en dan kun je desgewenst naar je eigen kerk luisteren, als deze uitzendt via internet en er WiFi beschikbaar is.
En honderden andere kerken.
-DIA- schreef:Desondanks voel je je dan toch niet altijd thuis in zo'n streek.
Het gaat er om of de mensen daar vriendelijk en gastvrij zijn. En tja, je thuis voelen kun je alleen thuis, toch? :)
Maar ook een "vreemde" kerk bezoeken kan best verrijkend zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vakantie

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Hoe denkt het geacht forum over op vakantie gaan naar streken waar je niet kan kerken?
Is dan een stapel boeken of preek-cd's meenemen alleen goed?
Of... moeten we, zoals er ook zijn die dat zeggen, deze streken mijden?

Persoonlijk voel ik me niet altijd op mijn gemak in streken waar geen kerk is.
Ik bedoel dan vanzelf kerken waar je de gereformeerde leer niet kunt horen.
Wij hebben in deze gevallen altijd boeken en preek-cd's meegenomen.
Desondanks voel je je dan toch niet altijd thuis in zo'n streek.
Zo zijn we verschillende malen in Midden- of Zuid-Duitsland geweest waar
je geen gereformeerde prediking kunt vinden. Ook dichterbij: In Luxemburg, Wallonië, enz.
Dat rondje hebben we al vaker gedraaid.
Kerken kun je overal. Het is juist verrijkend om op je vakantiebestemming een dienst van een plaatselijke gemeente mee te maken. Ook al versta je misschien niet alles, juist dán ga je soms merken wat er werkelijk toe doet. Allerlei buitenkantzaken die ze daar misschien ietsje anders gewend zijn dan jij, vallen dan weg - en je ziet dat ze wel hetzelfde Woord hebben. Nee, niet in een Statenvertaling misschien. En misschien zingen ze wel gezangen, of psalmen in het ritme van Calvijn. Ja en?
Wie beseft dat onze God overal op aarde Zijn kerk bouwt, kan toch niet doen alsof alleen Hij op de biblebelt in Nederland te vinden is?
Die streken mijden? Juist daarnaartoe gaan, zou ik zeggen, en laat dan maar zien Wie je dient.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vakantie

Bericht door Herman »

Nog een paar werkdagen tot de vakantietijd. We gaan naar Zwitserland voor twee weken.

Persoonlijk hou ik er wel van om 'met Kohlbugge de berg op te gaan' en in een Alpenweide heerlijk met mezelf een hagepreek te houden.

Aan de andere kant bezoeken we ook een gereformeerde kerkdienst. Snappen doe ik de preek niet (als er in het Frans gepreekt wordt) maar je kunt tussen alle grijze hoofden nog laten zien dat er elders wel nog kerkleden onder de 60 jaar zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vakantie

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:maar je kunt tussen alle grijze hoofden nog laten zien dat er elders wel nog kerkleden onder de 60 jaar zijn.
Dat geldt voor mij niet....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vakantie

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Hoe denkt het geacht forum over op vakantie gaan naar streken waar je niet kan kerken?
Is dan een stapel boeken of preek-cd's meenemen alleen goed?
I pad, laptop of smartphone meenemen en dan kun je desgewenst naar je eigen kerk luisteren, als deze uitzendt via internet en er WiFi beschikbaar is.
En honderden andere kerken.
-DIA- schreef:Desondanks voel je je dan toch niet altijd thuis in zo'n streek.
Het gaat er om of de mensen daar vriendelijk en gastvrij zijn. En tja, je thuis voelen kun je alleen thuis, toch? :)
Maar ook een "vreemde" kerk bezoeken kan best verrijkend zijn.
We hebben in de loop van de jaren ook wel eens 'vreemde kerken' bezocht. Niet altijd zo plezierige herinneringen. Ooit waren we in het zuidelijkste puntje van Nederland, en bezochten daar een kerkdienst van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in Brunssum-Treebeek. We wisten niet dat het H. Avondmaal bediend werd, anders zouden we zeker niet zijn gegaan. Iedereen, bank voor bank ging aan de dis des verbonds. [gedeelte geknipt]
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vakantie

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Hoe denkt het geacht forum over op vakantie gaan naar streken waar je niet kan kerken?
Is dan een stapel boeken of preek-cd's meenemen alleen goed?
Of... moeten we, zoals er ook zijn die dat zeggen, deze streken mijden?

Persoonlijk voel ik me niet altijd op mijn gemak in streken waar geen kerk is.
Ik bedoel dan vanzelf kerken waar je de gereformeerde leer niet kunt horen.
Wij hebben in deze gevallen altijd boeken en preek-cd's meegenomen.
Desondanks voel je je dan toch niet altijd thuis in zo'n streek.
Zo zijn we verschillende malen in Midden- of Zuid-Duitsland geweest waar
je geen gereformeerde prediking kunt vinden. Ook dichterbij: In Luxemburg, Wallonië, enz.
Bepaal ik waar ik kan kerken of niet. Ik lees in de Bijbel dat vrouwen aan de oever van de rivier samenkwamen.
Gehele aarde is voor de mens. Er hoeven dus geen gebieden vermeden te worden.
Daar waar het Woord is, is de kerk.
In Nederland kunnen we altijd naar een kerk, maar in het buitenland lees ik altijd zelf.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Hoe denkt het geacht forum over op vakantie gaan naar streken waar je niet kan kerken?
Wij bezoeken een Nederlandstalige dienst. Mocht die niet in de buurt zijn, dan bezoek ik altijd de plaatselijke kerk. Bij voorkeur protestants, als het niet anders kan de rooms-katholieke dienst.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vakantie

Bericht door eilander »

Ik zou niet naar een kerk gaan waar niet de gereformeerde leer wordt gebracht, omdat ik dat van wezenlijk belang vindt. Een aantal andere dingen (bijbelvertaling, manier van zingen, wel/geen gezangen) vind ik niet van wezenlijk belang.
Als ik dus in een streek ben waar dat niet mogelijk is, luister ik een preek of lees ik er een.

Als ik ergens op vakantie zou zijn waar ik geen woord van een kerkdienst kan volgen, zou ik niet zo gauw gaan, denk ik. De Heere spreekt door Zijn Woord, geeft onderwijs, vertroost en vermaant - ik geloof niet dat dit voor één of twee weken per jaar plotseling anders benaderd kan worden.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vakantie

Bericht door Marco »

eilander schreef:Ik zou niet naar een kerk gaan waar niet de gereformeerde leer wordt gebracht, omdat ik dat van wezenlijk belang vindt. Een aantal andere dingen (bijbelvertaling, manier van zingen, wel/geen gezangen) vind ik niet van wezenlijk belang.
Als ik dus in een streek ben waar dat niet mogelijk is, luister ik een preek of lees ik er een.

Als ik ergens op vakantie zou zijn waar ik geen woord van een kerkdienst kan volgen, zou ik niet zo gauw gaan, denk ik. De Heere spreekt door Zijn Woord, geeft onderwijs, vertroost en vermaant - ik geloof niet dat dit voor één of twee weken per jaar plotseling anders benaderd kan worden.
Als je er echt niets van kan verstaan heb je er niet veel aan, en hebben de anderen ook weinig aan jou. Maar toch: het is voor christenen in het buitenland toch bemoedigend om te weten dat ze niet alleen staan. En de zegen ontvang je wel in een eredienst. Moet al heel vreemd zijn, wil je daar niets van meekrijgt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vakantie

Bericht door eilander »

Een aantal niet terzake doende opmerkingen, of postings die wat teveel op de persoon waren, weggehaald.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vakantie

Bericht door helma »

In Geneve zijn Engelstalige diensten (church of Scotland). Goed te volgen. We zijn maar 1 zondag weg. De tweede dienst luisteren we naar de preek van de thuisgemeente.
Ooit waren we in Engeland en mijn Engels was nog niet zo best. Toen las ik voor de dienst een meditatie uit Helpende Handen (mijn vader nam altijd allerlei achterstallig leesvoer mee). Ds van de Net schreef over Psalm 84. Dat de musjes voeding kregen bij Gods altaren ondanks dat ze de dienst niet 'begrepen'. Hij legde de link naar het meenemen van de gehandicapte kinderen; God kon ze voeden terwijl ze er misschien nauwelijks wat van begrepen. Ik gebruikte dat toen als een pleitgrond in mijn gebed voor mezelf; of de Heere de taalbariëre wilde wegnemen.
Die preek is voor mij tot grote zegen geweest. Een van de 'pleisterplaatsen' waar de Heere tot mijn ziel wilde spreken.
Ds Broom vertelde na de dienst bij de thee dat hij speciaal wat langzamer had gesproken vanwege de Hollanders in de dienst.

In Frankrijk zoeken we meestal een Eglise Reformé. Darnaast luisteren we de preken van onze eigen gemeente via Internet. Het is voor de kinderen ook wel eens goed om te zien dat er in andere landen ook mensen willen leven bij Gods Woord, maar ook weer een geconfronteerd worden met het feit dat het vaak maar een klein clubje is.
En we hebben zo ook al goede ontmoetingen gehad. Voor mij is de kerkgang in een ander land toch echt meerwaarde van mijn vakantie.
Plaats reactie