Hotel Gorinchem

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Dit zijn allemaal vragen die ik ook heb gehad en nog steeds wel heb. We moeten oppassen dat we nu niet te oppervlakkig gaan worden. We kunnen naar links en naar rechts te ver afwijken. Zowel in prediken van de wet, dat je dan het lijdelijk afwachten krijgt en in het prediken van het evangelie, dat je dan een oppervlakkig verstandsgeloof aangepraat krijgt. En dat is ook niet de bedoeling!
Tsja, Matthijs,

Weet je, dat is ook mijn worsteling. Zoveel vragen.... Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel bevindingen. In China zijn weer andere dingen dan in Afrika en daar weer anders dan hier. De moorman van Handelingen weer anders dan Paulus en Abraham weer op zijn manier.
Wie zullen we nu werkelijk tegenkomen in de hemel? Juist die vragen maken mij voorzichtig om een stellige mening te hebben hoe Gods Kerk nu geleid wordt. Ik weet het gewoon niet. God weet het. En je moet het voor jezelf weten. Jezus Christus en Die voor mij gekruisigt..... onverdiend
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Tsja, Matthijs,

Weet je, dat is ook mijn worsteling. Zoveel vragen.... Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel bevindingen. In China zijn weer andere dingen dan in Afrika en daar weer anders dan hier. De moorman van Handelingen weer anders dan Paulus en Abraham weer op zijn manier.
Wie zullen we nu werkelijk tegenkomen in de hemel? Juist die vragen maken mij voorzichtig om een stellige mening te hebben hoe Gods Kerk nu geleid wordt. Ik weet het gewoon niet. God weet het. En je moet het voor jezelf weten. Jezus Christus en Die voor mij gekruisigt..... onverdiend
Ik weet wel, dat je van je bevindingen geen grond moet maken en dat de één weer andere bevindingen heeft dan z'n buurman, maar ik blijf erbij dat iedereen in het beginsel dezelfde bekering krijgt, maar de toeleidende wegen zijn vaak wel anders. De waarachtige bekering is "een droefheid naar God en dat werkt een onberouwelijke bekering uit, tót zaligheid!" Dat krijgt iedereen(uitverkorenen) in het beginsel! Dat kan niet anders. We zijn God kwijt geraakt in het paradijs en als je dat gelooft en weet met hart, dan geeft dat een grote smart en droefheid in het hart. Dat heeft Saulus gehad, de Moorman, David, de Chinezen, de Afrikanen enzv. En het Godsgemis dat werkt wat uit! Maar je wordt wel arm. Je wordt wel ontdekt aan de zondigheid van je zonde. Dan wordt je niet blij hoor. Dan bid je "'k Ben, door Uwe wet te schenden,"Krom van lenden,"

Maar er is nog wel een verschil....

Als een heiden bekeerd wordt, dan wordt ie een christen en als een christen bekeerd wordt, dan wordt ie een heiden voor z'n besef.

Maar een heiden komt er net zo goed achter als een christen, dat ie God kwijt is!

Wie zullen we nu werkelijk tegenkomen in de hemel?
De mensen die je er juist niet verwacht zou hebben. Het verachte volk! En geloof maar gerust dat er in de hemel geen stoel geen huis onbezet zal blijven. Alle uitverkorenen komen thuis! In de hel zal er ook geen stoel onbezet zijn. En die mensen die daar zijn, die zijn er allemaal door eigen schuld gekomen. Omdat ze nooit gewild hebben, dat Jezus Koning over hen zou worden. Maar dat neemt niet weg dat wij niet meer hoeven te waarschuwen tegen de onbekeerden. Want ik denk, dat iedereen die door God bekeerd is, die wordt zendeling of zendelinge. Hetzij in je eigen huis of in de straat. En iedereen die drang niet in zich heeft, die kent volgens mij het ware leven niet. Zo scherp moet ik het zeggen.
Liever Turks dan Paaps
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Dat wat Lecram aangeeft herken ik volledig. Hoe meer je over de schutting heenkijkt, hoe meer je ziet dat er ook ware christenen zijn buiten de Refomatorische kerken.

En in de refo-kerken is het allemaal zo verward. Zoveel vragen en vaak zo weinig antwoorden. Aan de ene kant is men bang om over de ellende te spreken, aan de andere kant durft men de Christus niet vrij aan te bieden. Waar zijn de predikanten die de doodstaat van de mens zonder schroom verkondigen maar die ook de volle ruimte schetsen die er bij God is? Zulke predikanten hoor je helaas maar weinig. Enige tijd geleden mocht ik een student theologie beluisteren. Hij preekte voor de eerste maal. Zonder schroom verkondigde hij dat de kerk vol zat met "rebellen tegen God, rijen en rijen vol" Maar aan het slot van de preek werd er ook gewezen op die Borg en de ruimte die er bij Hem is "Kom zoals je bent, al kom je achterstevoren."

Zelf heb ik altijd moeite met het lezen van lange lappen tekst op OSW maar dit wil ik jullie toch doorgeven. Dit mocht klinken in de jaren '50 in een gergem:

Over de uitverkiezing:
[font=Times New Roman]En dat getal kon wel eens meevallen. In ieder geval komt het Evangelie tot u, U durft haast de oude schrijvers niet meer na te spreken, dat durft u haast niet. Want dat klinkt toch o zo raar in de oren. U kunt het er heel gewoon lezen, waar u het maar lezen wilt, uitdrukkingen en gebeden zoals deze: "Onbekeerde toehoorder, of de Heere u nu achterna wandelt en ons Zijn Woord brengt en u zit zondag aan zondag onder het Evangelie, zou de Heere dan niets goeds met u voorhebben? Gedraag u alsof u uitverkoren bent. Bid veel, roep de Heere aan. Ze zouden haast zeggen: "U mag er haast wel op rekenen dat u bij het getal van de verkorenen behoort, anders zou de Heere niet zoveel moeite aan u ten koste leggen." Is dat even ruim opgeven van de mogelijkheid om zalig te worden! Wij durven het haast niet meer. Want dan springt iedereen ons op de nek en dan zeggen ze: "Ja, maar dat gaat zomaar niet." En: "U moet meer afsnijdend en meer ontdekkend en meer..." Maar ik geef dat toch eens een keer door, want het is toch wel verkwikkelijk. Ik denk dat ze meer van de liefde van Christus in hun hart hadden ten opzichte van een onbekeerde medemens, dan wij met z'n allen. En dat ze het de medemensen zo gunden dat ze hen er wel met hun haren bij wilden trekken en zeggen: "Komt toch!", en: "Vlucht tot Jezus!" en: "God zoekt u dood niet!" Gedraag u alsof u uitverkoren was. Dat wil zeggen: zit niet te wachten tot er een wonder gebeurt, maar neem het maar aan. Geloof maar dat uw naam ook in het boek des levens staat! Denkt u die van u niet? Waarom niet? Dat is toch niet nodige, dat hoeft toch niet? God zegt dat toch niet? Het evangelie sluit toch niemand uit! Noem eens één te grote zondaar, of te groot beest of te grote vloeker of spotter! God zet ze met nadruk in Zijn Woord om te zeggen: "Wie u ook bent, al bent u nog zo ver van huis. Geen verhindering om zalig te worden, om met God verzoend te worden, om de eeuwige vreugde en blijdschap en Gods zalige gunst en gemeenschap eeuwig te ontvangen."

Worden inderdaad alle hoorders van het Evangelie zalig? Nee. En let er nu op wie dan wel. O, wij met ons gereformeerde verstand, wij zeggen: "De uitverkorenen". Nee dat staat hier gelukkig niet. Wie dan wel? Allen degene die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen. Weet u waar uw zaligheid vanaf hangt? Niet van uw verkiezing of uw verwerping! Maar van het al of niet geloven in Christus Jezus als uw Zaligmaker. Daar hangt uw zaligheid vanaf. U gaan naar de hel of u gaat naar de hemel. Eén van twee. Als u niet gelooft - daarom heb ik u 1 Johannes 5 laten voorlezen- gaat u naar de hel en als u wel gelooft kom u in de hemel. Zo ligt het. Het staat toch zo duidelijk in Gods woord! Wie in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwig leven, en wie in de Zoon niet gelooft, die heeft het leven niet! God heeft Zijn Zoon als Zoenmiddel in een vervloekte, verdoemde wereld voorgesteld, geopenbaard, aangeboden. En nu ligt het criterium van uw zaligheid hier: of u nu die bekendgemaakt Zoon van God, Die van de hemel geproclameerd is in het Evangelie, of u dat getuigenis God aanneemt, ja of nee. Want als u het niet doen, dan stelt u God tot een leugenaar, omdat u niet geloof, het getuigenis dat God van Zijn Zoon heeft gegeven. En als u niet gelooft dat Jezus uw Zaligmaker kan zijn en dat Zijn bloed sterk genoeg is om uw zonden weg te spoelen, en als u denkt dat Hij niet bereidwillig is om u te zaligen, als u op allerlei gronden zegt: "Nee, ik ga niet naar Jezus", hoe dan ook. De één zeg: "ja, u moet eerst zoveel ander dingen doorleven voordat u tot Jezus mag gaan. Bent u wel diep genoeg ontdekt? Is uw schuldgevoel wel echt genoeg?" Anderen zeggen, de Roomse kerk zegt: "Jezus, ja natuurlijk, u moet in Jezus geloven. Maar zoals wij zeggen. Niet alleen in Jezus, u moet zelf ook wat meebrengen. Want dat gaat al te gemakkelijk." Al of niet in Jezus geloven, dat is het criterium voor uw zaligheid. Daar hangt dus uw redding vanaf. Al of niet geloven in de Zoon van God als de ons van God gegeven Zaligmaker. [/font]






[Aangepast op 13/8/03 door Kislev]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nou Kislev,

Nu moet je het niet te overdreven stellen, er zijn nog meer dan genoeg gemeentes waar zeer Bijbels gepreekt wordt, maar het getal neemt af, dat ben ik met je eens. Ik begrijp je citaat wel, mensen denken bij jullie te gauw (en onbegrijpelijk eigenlijk): ik ben toch niet uitverkoren. En dan zegt die predikant: Doe dan alsof u uitverkoren bent! Alle tekenen wijzen erop, je hoort bij dat deel van de wereld waar God werkt! Het ging me iets te ver toen hij zei: Neem maar aan de je uitverkoren bent. Daar kan je toch ook niet zoveel mee?
Lecram

Bericht door Lecram »

We gaan behoorlijk off-topic, mensen. Tijd voor een nieuwe discussie?
nicname

Bericht door nicname »

Je hoeft niet mee te doen.....:,:,

GRoetjes Nicname
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
We gaan behoorlijk off-topic, mensen. Tijd voor een nieuwe discussie?
Och, maakt het uit. T'is rustig op het forum, dus het blijft nog wel overzichtelijk.
Christina

Bericht door Christina »

Mijn antwoorden op de vragen van Matthijs

Wat is geloven? Jezelf met huid en haar de Heere Jezus uitleveren, ongeacht de gevolgen..
Hoe moet je dan geloven? In het gebed tegen God zeggen, zoals Thomas dat deed: Mijn Heere en mijn God!
En als je gelooft, is het dan klaar? Het is pas de eerste stap. .Zeg je dan: Zo pak nu maar eens een luie stoel voor me, want ik ben bekeerd. Als je iemand’s slaaf geworden bent is dat er niet bij hoor! Ik heb het! Je mag wel zeggen: Ik heb HEM, een nieuwe Meester .Ik ben er! Aan de voeten van Jezus? Blijf daar dan ook maar. Ik ben gearriveerd! In de hemel kom je pas als je sterft.
Hoe functioneert het geloof? Door elke dag je kruis op te nemen en achter Jezus aan te gaan.
Wat is zondaar zijn? Jezelf zijn.
We zijn toch zondaren? Allemaal
Wat is dat dan, om in Gods licht te wandelen? Lees Efeze 5.
Hoe gaat dat? Elke dag met vallen en opstaan.
Wat merk je dan? Dat de Heere je kracht geeft.
Word je dan een mens ijverig in goede werken? Met de tijd wel, daar zorgt God zelf voor.
Wat is het nieuwe leven? Jezus in jou.
Waarom is dat leven zo heerlijk? God’s nabijheid is heerlijk. Daarvoor waren wij geschapen.
Ik zie bijna nooit vrolijkheid? Dan kijk je niet goed.
Is dankbaarheid juichen en jubelen? Ook
De zegen van God, maakt die rijk of maakt die de mens nu ellendig en arm? Spreuken 10:22 De zegen des HEEREN, die maakt rijk; en Hij voegt er geen smart bij.
Waarom liet God het toe, dat Adam en Eva zondigden? Vertrouw er maar op dat God toen geen fout maakte.
Waarom ben ik geboren? Om God te verheerlijken.
Wat is bekering? Omdraaien
Waarom moet ik bekeerd worden? Omdat ik van nature met mijn rug naar God toe sta.
Hoe word ik dan bekeerd? Door om te draaien op God’s macht Woord.
Wat doet Christus nu in de hemel? Maakt woningen.
Wat doet Christus als Profeet? Heeft God bekendgemaakt.
Wat doet Christus als Priester? Heeft het volmaakte offer gebracht en is de Middelaar tussen God en ons..
Wat doet Christus als Koning? Regeert in onze harten en straks over heel de hemel en aarde.
Wat doet God? Hij IS.
Hoe werkt de Heilige Geest? Leidt ons.
Hoe kunnen God, Christus en de Heilige Geest Eén zijn? God is groter dan onze gedachten.
Merk je de werkingen van de Heilige Geest? Ja, mijn hart brandt in mij als ik in de dingen van God bezig ben, en Hij leidt mijn gedachten.
Wat is bevinding? Dat je ondervindt dat alles wat God zegt waar is.

: "Als droevig zijnde, doch altijd blijde; als arm, doch velen rijk makende; als niets hebbende, en nochtans alles bezittende." Wat betekent nou weer zo'n tekst? Je hebt niets, en toch heb je alles. Toch droevig zijn, maar ook altijd blij. Wat houdt dat in? Het is heel belangrijk om de context erbij te lezen. Dan snap je alles. Paulus vond het ook niet leuk om in de gevangenis te zitten- droevig dus, maar omdat Hij de Heere kende en wist dat Hij voor Hem in de gevangenis zat was hij blij. Hij was arm, want hij had geen geld, en moest tenten maken voor de kost, toch kon hij veel mensen geestelijk rijk maken met het evangelie. Hij had aan aardse goederen niets en toch bezat hij alles want hij had Christus en Hij houdt immers de hele wereld in Zijn hand? Heel vaak begrijpen mensen die te rijk zijn aan aardse goederen het evangelie niet. Dat is in Nederland ook het geval, vrees ik.

En dan deze tekst. “Want gij weet de genade van onzen Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden.”
De Heere Jezus was de rijke Koning van de Hemel en is in een arm gezin op aarde geboren, zodat wij daardoor mede erfgenamen met Hem in de hemel zouden kunnen worden.

en dan lezen we ook deze tekst “Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.” Ellendig en arm wat wereldse goederen betreft. In de context gaat het over het volk Israel die zullen overblijven in het land. In hetzelfde gedeelte wordt gezegd: Zing vrolijk, gij dochter Sions, juich, Israel; wees blijde, en spring op van vreugde van ganser harte, gij dochter Jeruzalems!– arm aan wereldse goederen maar rijk in God.

Maar je bent toch rijk als Christus hebt? Als je Christus mag kennen zo Hij gekend wil zijn, tot zaligheid, dan ben je toch niet meer arm, dan ben je toch rijk? De zegen van God die maakt toch rijk? Dat lees ik in Spreuken. Maar hier lees ik, dat de Heere doet overblijven een ellendig en arm volk. In wereldse goederen, niet in geestelijke zin! Dat wordt weleens gezegd maar dat in inlegkunde. Daar snap ik dus echt helemaal niets van. Natuurlijk niet want dat staat er ook niet. Een vergelijkbaar vers is: Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.
Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen; Dat is een principe die in de Bijbel steeds herhaald wordt. Voor de wereld arm, maar voor God rijk. Als je dat door elkaar gaat halen, dan krijg je problemen.


Enne als je dankbaar bent, dan ga je toch juichen en jubelen? Maar ik lees dat het gebed het voornaamste stuk der dankbaarheid is. Hoe zit dat dan? In het gebed kun je heel goed juichen en jubelen toch? Deuteronomium 12:12 En gij zult vrolijk zijn voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods Psalmen 100:2 Dient den HEERE met blijdschap, komt voor Zijn aanschijn met vrolijk gezang.
Tijn

Bericht door Tijn »

Hypocrisie ten top! Hier wil ik het bij laten...
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Tijn
Hypocrisie ten top! Hier wil ik het bij laten...
Kijk, dat is nu eens een heldere, onderbouwde reactie. Top!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Christina,

Ik zou willen reageren op een zinnetje uit je laatste posting. Christenen zijn geen slaven van Christus. Je kunt christenen wel vergelijken met leerlingen, volgelingen, soldaten in Zijn leger, strijdend tegen de zonden. Maar geen slaven...dan denk ik namelijk meteen aan Amerika en Suriname en al dat zwoegen voor je Meester waar de liefde daar niet is en de gewilligheid ook niet. Bij slaven denk ik aan een harde Meester.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

1 Kor 7,22
Want de slaaf, die in de Here geroepen werd, is een vrijgelatene des Heren; evenzo is hij, die als vrije geroepen werd, een slaaf van Christus. Gij zijt gekocht en betaald.

Er staat echter ook:

Gal 4,7
Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien gij zoon zijt, dan zijt gij ook erfgenaam door God.
Christina

Bericht door Christina »

Natuurlijk hebben jullie gelijk. Waar ik aan zat te denken was een liefdes-slaaf n de zin van Deut. 15:16 Maar het zal geschieden, als hij tot u zeggen zal: Ik zal niet van u uitgaan, omdat hij u en uw huis liefheeft, dewijl het hem wel bij u is;
17 Zo zult gij een priem nemen, en steken in zijn oor en in de deur, en hij zal eeuwiglijk uw dienstknecht zijn; en aan uw dienstmaagd zult gij ook alzo doen.

Ik heb eens een preek gehood over het worden van een liefdes-slaaf van de Heere, zodat je je oor zou aanbieden om door Hem doorboord te worden als teken van eeuwige onderdanigheid en dat sprak mij heel erg aan. Vandaar.
aupin

Bericht door aupin »

Ik lees hier veel negatieve reakties op hotel Gorinchem. Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde. Ik zat er vaak iedere zaterdagavond. Maar 'k kon me daar prima vermaken, als er veel bekenden kwamen. En verder vind ik het een plaats ook om nieuwe kennissen te maken.
Ik denk dat het ook met de instelling te maken heeft van hoe je er naar toegaat. Als je al met een negatieve instelling erheen gaat (je wordt gekeurt) dan zal dat ook gebeuren.
Harry

Bericht door Harry »

Kan iemand mij uitleggen wat hotel Gorinchem is? En wat is daar op zaterdagavond te doen? Ik slaap doordeweeks wel eens in een hotel, weliswaar niet in Gorinchem, en ik moet er niet aan denken om ook daar mijn zaterdagvond door te brengen. Is er een soort samenkomst dan?
Plaats reactie