Roken en drinken

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Roken en drinken

Bericht door Marck »

Kan goed zijn dat er over alcohol gebruik en tabak roken door Gods volk al hier iets gezegd is. Graag een verwijzing daarnaar.
Zoniet ben ik benieuwd naar jullie mening.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Roken en drinken

Bericht door HersteldHervormd »

Zoek je naar Bijbelse onderbouwing of naar de mening van oudvaders?

Misschien heb je dit al gelezen, maar hier is een antwoore van ds. Pieters (HHK):
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... n-drinken/
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Roken en drinken

Bericht door Marck »

HersteldHervormd schreef:Zoek je naar Bijbelse onderbouwing of naar de mening van oudvaders?

Misschien heb je dit al gelezen, maar hier is een antwoore van ds. Pieters (HHK):
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... n-drinken/
Dank je. Ik ga het bekijken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Roken en drinken

Bericht door DDD »

Erg bijbels kan ik het antwoord niet vinden. Sommige dingen zijn gewoon slecht en daarom niet goed.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Roken en drinken

Bericht door Anselmus »

Roken en drinken is m.i. niet veel slechter dan een verhoogd bmi: allemaal slecht voor je gezondheid. Maar als je daarover discussieert worden tenen lang en gelden uitzonderingen als algemene excuses.

Roken en drinken is voor veel mensen geen issue en het praat/wijst makkelijker (naast anderen) dan het (eigen) gewicht, want dat aanpassen vraagt evengoed offers en een andere leefstijl. Weinig dominees die zich daaraan wagen.
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Roken en drinken

Bericht door DDD »

Toch zie ik daar geen principieel verschil. Hoewel het wel zo is dat BMI overwegend erfelijk is, en dat geldt voor roken en drinken veel minder. (Las ik vandaag in Quest nog.)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Roken en drinken

Bericht door Anselmus »

DDD schreef:Toch zie ik daar geen principieel verschil. Hoewel het wel zo is dat BMI overwegend erfelijk is, en dat geldt voor roken en drinken veel minder. (Las ik vandaag in Quest nog.)
Overwegend erfelijk of overwegend meer calorieën nuttigen dan verbruiken? Van sla en water wordt niemand dik. Verslaving kan genetisch zijn, en als je het hebt over nature and nurture vallen alledrie zeker ook onder het laatste.
Fides Quaerens Intellectum
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Roken en drinken

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus schreef:
DDD schreef:Toch zie ik daar geen principieel verschil. Hoewel het wel zo is dat BMI overwegend erfelijk is, en dat geldt voor roken en drinken veel minder. (Las ik vandaag in Quest nog.)
Overwegend erfelijk of overwegend meer calorieën nuttigen dan verbruiken? Van sla en water wordt niemand dik. Verslaving kan genetisch zijn, en als je het hebt over nature and nurture vallen alledrie zeker ook onder het laatste.
Je helemaal jezelf afpeigeren om een paar kilo te verbranden? Ik zie nergens in de Bijbel staan dat God dat vraagt.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Roken en drinken

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Toch zie ik daar geen principieel verschil. Hoewel het wel zo is dat BMI overwegend erfelijk is, en dat geldt voor roken en drinken veel minder. (Las ik vandaag in Quest nog.)
Verhoogd BMI kan ook komen zonder dat je daar zelf wat aan kan doen, bijvoorbeeld een ziekte of afwijking.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Roken en drinken

Bericht door DDD »

Anselmus schreef:
DDD schreef:Toch zie ik daar geen principieel verschil. Hoewel het wel zo is dat BMI overwegend erfelijk is, en dat geldt voor roken en drinken veel minder. (Las ik vandaag in Quest nog.)
Overwegend erfelijk of overwegend meer calorieën nuttigen dan verbruiken? Van sla en water wordt niemand dik. Verslaving kan genetisch zijn, en als je het hebt over nature and nurture vallen alledrie zeker ook onder het laatste.
Nee, het verschil is niet zozeer het aantal calorieën dat mensen eten. Het is zo dat mensen met aanleg om dik te zijn na het sporten bijvoorbeeld meer honger hebben en daar dus soms ook nog extra dik van worden.

Dus je kunt niet iedereen daarin zomaar op een lijn stellen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Roken en drinken

Bericht door Marck »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Toch zie ik daar geen principieel verschil. Hoewel het wel zo is dat BMI overwegend erfelijk is, en dat geldt voor roken en drinken veel minder. (Las ik vandaag in Quest nog.)
Verhoogd BMI kan ook komen zonder dat je daar zelf wat aan kan doen, bijvoorbeeld een ziekte of afwijking.
Ik heb het dan ook niet over een te hoog bmi maar over het gebruik van zaken die een verslavende werking op je kunnen hebben en ook niet bevorderlijk voor je lichaam zijn.
Ik zag afgelopen week veel foto's van rechtzinnige christenen uit het verleden die met een dikke sigaar of glas sterke drank op de foto stonden.
Vandaar mijn vraag.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Roken en drinken

Bericht door HersteldHervormd »

Marck schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Toch zie ik daar geen principieel verschil. Hoewel het wel zo is dat BMI overwegend erfelijk is, en dat geldt voor roken en drinken veel minder. (Las ik vandaag in Quest nog.)
Verhoogd BMI kan ook komen zonder dat je daar zelf wat aan kan doen, bijvoorbeeld een ziekte of afwijking.
Ik heb het dan ook niet over een te hoog bmi maar over het gebruik van zaken die een verslavende werking op je kunnen hebben en ook niet bevorderlijk voor je lichaam zijn.
Ik zag afgelopen week veel foto's van rechtzinnige christenen uit het verleden die met een dikke sigaar of glas sterke drank op de foto stonden.
Vandaar mijn vraag.
Duidelijk. Ik zal eerlijk zeggen dat ik af en toe een rook, maar dat is bij mij totaal niet verslavend. Misschien 1 of 2 keer per maand. Het is niet zo gezond natuurlijk, daarom denk ik wel eens erover na om nooit meer te roken.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Roken en drinken

Bericht door Bezorgd »

Ooit eens een arts horen zeggen: "Als het bij roken bij 1 of 2 sigaretten per dag zou blijven, zou het nog kunnen dienen als medicijn.
Maar bijna niemand kan dat. "


Overigens is het sowieso opvallend dat er zoveel gerookt wordt onder artsen en verplegend personeel. (En ook andere middelen gebruik trouwens..)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:Ooit eens een arts horen zeggen: "Als het bij roken bij 1 of 2 sigaretten per dag zou blijven, zou het nog kunnen dienen als medicijn.
Maar bijna niemand kan dat. "


Overigens is het sowieso opvallend dat er zoveel gerookt wordt onder artsen en verplegend personeel. (En ook andere middelen gebruik trouwens..)
Ah, dan kom ik met mijn 2 sigaartjes per week wel goed aan mijn medicijnen :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roken en drinken

Bericht door -DIA- »

Paulus adviseert: drink een weinig wijn. Dat diende ter versterking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie