Roken en drinken

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Ik wil natuurlijk een merk horen :)
Hajenius of Oud Kampen.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Roken en drinken

Bericht door Apologeet »

Voeg daar dan ook nog maar voetbal aan toe.
Of tenminste Hooligan gedrag.
Op zich geen problemen met mensen die een partijtje voetbal kijken maar er bestaat een groep die er kortsluiting van in hun hersenen krijgt.
Vergelijkbaar met drank en drugs of versterkt door die twee.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Roken en drinken

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Marco schreef:
Tiberius schreef:Roken vind ik eerlijk gezegd niet kunnen als christen.
Alcohol drinken met mate.
Helemaal mee eens.

En dat staat los van overgewicht. Daar kan je van alles van zeggen, maar dat heeft er niets mee te maken (afgezien van toename van gewicht na stoppen met roken). Net als vliegreizen en andere vormen van overmatig gebruik van de schepping, haarverf, naaldhakken, neuspiercings of tatoeages.
Tsja, suiker is ook niet goed voor je. Bepaalde vetten ook niet. Vermijd je die allemaal?
Ja.
Maar zelfs al zou dat niet zo zijn: je kan de ene slechte gewoonte niet wegstrepen tegen de andere.
Bovendien is het niet altijd duidelijk welke slechte suikers en/of slechte vetten ergens inzitten.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Marco schreef:
Tiberius schreef:Roken vind ik eerlijk gezegd niet kunnen als christen.
Alcohol drinken met mate.
Helemaal mee eens.

En dat staat los van overgewicht. Daar kan je van alles van zeggen, maar dat heeft er niets mee te maken (afgezien van toename van gewicht na stoppen met roken). Net als vliegreizen en andere vormen van overmatig gebruik van de schepping, haarverf, naaldhakken, neuspiercings of tatoeages.
Tsja, suiker is ook niet goed voor je. Bepaalde vetten ook niet. Vermijd je die allemaal?
Ja.
Maar zelfs al zou dat niet zo zijn: je kan de ene slechte gewoonte niet wegstrepen tegen de andere.
Bovendien is het niet altijd duidelijk welke slechte suikers en/of slechte vetten ergens inzitten.
Dat eerste klopt. Dat laatste is meer een kwestie van het willen onderzoeken. Maar dat is meestal te veel werk voor veel mensen. Knap dat het jou wel bij allemaal lukt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Roken en drinken

Bericht door Tiberius »

Allemaal lukken zeker niet hoor; maar ik houd probeer er rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6444
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Roken en drinken

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:
Anselmus schreef:Roken en drinken is m.i. niet veel slechter dan een verhoogd bmi: allemaal slecht voor je gezondheid. Maar als je daarover discussieert worden tenen lang en gelden uitzonderingen als algemene excuses.

Roken en drinken is voor veel mensen geen issue en het praat/wijst makkelijker (naast anderen) dan het (eigen) gewicht, want dat aanpassen vraagt evengoed offers en een andere leefstijl. Weinig dominees die zich daaraan wagen.
Een groot deel van de predikanten heeft ook overgewicht ;)
Klopt. Ik weet van ds. Van Dieren (toen nog Cor), dat hij op de Theologische School aan begon te komen. Hij ging meteen op zijn gewicht letten. Volgens mij is hij nog steeds slank. :)
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Allemaal lukken zeker niet hoor; maar ik houd probeer er rekening mee te houden.
Mooi. Ik ook.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Roken en drinken

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef: Dat is nog niet echt een antwoord op mijn vraag. Die is echt: 'waarom was er zo een grote vervloeking van Noach voor zijn nageslacht voor iets dat zeker niet goed was, maar was het nu echt zo verschrikkelijk dat deze vervloeking moest worden uitgesproken?'. Er zijn hier vast mensen die daar een antwoord op hebben.
Wat Noach deed was zonde.Maar wat Cham deed was nog erger. Er kwam nog iets bij. Het was eigenlijk een soort geestelijke bespotting. Hij spotte met een kind van God door ipv van zijn vaders lichaam te bedekken er hitsig op te reageren. Hij liet zich leiden door het rijk van de duisternis. Door naar zijn broers te gaan en het zo nog erger te maken. En zijn vader bespottelijk te maken bij zijn broers. Schaamteloos. En eigenlijk gewoon heel erg seksueel geprikkeld. Hij onteerde niet alleen Noach maar daarmee ook de naam van God.
Dit is wat ik wel eens gelezen hebt ergens de reden dat er zo'n grote vervloeking rustte op zijn nageslacht.
Die snap ik niet zo.
Ik ook niet.
Cham=heet
Hij ziet zijn vader totaal naakt. Het woord erwah (naakt) verwijst vooral naar de schaamstreek van mannen en vrouwen Door zijn dronkenschap totaal de remmen los. Naaktheid (schaamte) zet aan tot seksuele onreinheid. Ipv het lichaam van zijn vader te bedekken gaat hij in kleuren en geuren vertellen aan zijn broers. Ipv erover te zwijgen tegen hen en het lichaam van Noach te bedekken. Dat is hitsig gedrag. Als hij het erg had gevonden had hij niet zo gehandeld. Paulus noemt het dat het onteren van het lichaam is je naaktheid tonen. Dat geeft wel aan hoe 'zwaar' dit ligt. Hij (Cham) gaat ahw genietend over de naaktheid mee. Hij doet dat bewust, is niet dronken. Zijn godvrezende vader maakt hij daarmee tot spot maar bovenal de Heere Zelf. Zijn broers daarentegen leggen het kleed zonder naar die naaktheid te kijken achterwaarts over hun vader. Zij gaan er dus niet in mee. Willen geen ruimte geven aan het zien van deze zonde. Maar stoppen het ook. Hoop dat het zo duidelijker is. ;) . Maar misschien weet iemand anders wel een beter antwoord hoor.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 aug 2022, 13:35, 4 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Roken en drinken

Bericht door merel »

Ik vind deze uitleg heel erg ver gezocht.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Roken en drinken

Bericht door Erik1960 »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Paulus adviseert: drink een weinig wijn. Dat diende ter versterking.
Er was destijds toch ook weinig anders beschikbaar als drinken?
en schoon drinkwater water was geen vanzelfsprekendheid.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roken en drinken

Bericht door -DIA- »

Erik1960 schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Paulus adviseert: drink een weinig wijn. Dat diende ter versterking.
Er was destijds toch ook weinig anders beschikbaar als drinken?
en schoon drinkwater water was geen vanzelfsprekendheid.
Er zat nog weinig gif in de bodem, ook geen plastic of andere door ons doen vervuilende zaken.
Er was geen schoon helder water uit de kraan. Men moest wel putten, denk aan de Samaritaanse vrouw.
Zij kwam om water te putten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Roken en drinken

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Ik vind deze uitleg heel erg ver gezocht.

Want? (Heb trouwens later nog wat toegevoegd waarom het lijkt te zien op totale naaktheid . Vind dat wel zo eerlijk om te vermelden.

Cham=heet (betekenis naam)
Hij ziet zijn vader totaal naakt. Het woord erwah (naakt) verwijst vooral naar de schaamstreek van mannen en vrouwen . (Ik ken geen grondtalen, dus ga af op wat anderen zeggen) Door zijn dronkenschap dus totaal de remmen los. Naaktheid (schaamte) zet aan tot seksuele onreinheid. Cham ziet het. En ipv het lichaam van zijn vader te bedekken gaat hij in kleuren en geuren vertellen aan zijn broers. Ipv erover te zwijgen tegen hen en het lichaam van Noach te bedekken. Dat noem ik hitsig gedrag. Als hij het erg had gevonden had hij niet zo gehandeld. Paulus noemt het dat het onteren van het lichaam is je naaktheid tonen. Dat geeft wel aan hoe 'zwaar' dit ligt. Hij (Cham) gaat ahw genietend over de naaktheid mee. Hij doet dat bewust, is niet dronken. Zijn godvrezende vader maakt hij daarmee tot spot maar bovenal de Heere Zelf. Zijn broers daarentegen leggen het kleed zonder naar die naaktheid te kijken achterwaarts over hun vader. Zij gaan er dus niet in mee. Willen geen ruimte geven aan het zien van deze zonde. Maar stoppen het ook. Hoop dat het zo duidelijker is. ;) . Maar misschien weet iemand anders wel een beter antwoord hoor.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:Ik vind deze uitleg heel erg ver gezocht.

Want? (Heb trouwens later nog wat toegevoegd waarom het lijkt te zien op totale naaktheid . Vind dat wel zo eerlijk om te vermelden.

Cham=heet (betekenis naam)
Hij ziet zijn vader totaal naakt. Het woord erwah (naakt) verwijst vooral naar de schaamstreek van mannen en vrouwen . (Ik ken geen grondtalen, dus ga af op wat anderen zeggen) Door zijn dronkenschap dus totaal de remmen los. Naaktheid (schaamte) zet aan tot seksuele onreinheid. Cham ziet het. En ipv het lichaam van zijn vader te bedekken gaat hij in kleuren en geuren vertellen aan zijn broers. Ipv erover te zwijgen tegen hen en het lichaam van Noach te bedekken. Dat noem ik hitsig gedrag. Als hij het erg had gevonden had hij niet zo gehandeld. Paulus noemt het dat het onteren van het lichaam is je naaktheid tonen. Dat geeft wel aan hoe 'zwaar' dit ligt. Hij (Cham) gaat ahw genietend over de naaktheid mee. Hij doet dat bewust, is niet dronken. Zijn godvrezende vader maakt hij daarmee tot spot maar bovenal de Heere Zelf. Zijn broers daarentegen leggen het kleed zonder naar die naaktheid te kijken achterwaarts over hun vader. Zij gaan er dus niet in mee. Willen geen ruimte geven aan het zien van deze zonde. Maar stoppen het ook. Hoop dat het zo duidelijker is. ;) . Maar misschien weet iemand anders wel een beter antwoord hoor.
Studiebijbel geeft het volgende aan:

Cham, in vers 22 opnieuw de vader van Kanaän genoemd, is de jongste zoon van Noach (vs.24).20 De overtreding van Cham is, dat hij de naaktheid van zijn vader ziet (niet terloops, maar in de zin van aandachtig, begerig zien), die niet bedekt en de schande doorvertelt aan zijn broers. Hij overtreedt het hoge gebod zijn ouders te eren.21 In plaats van zijn vader te helpen (vgl. Jes.51:17-23 voor het bij de hand nemen van een dronken vader), vernedert hij hem (naaktheid zien; Hab.2:15).22 De naam Sem (vs.23) betekent eenvoudig ‘naam’. Heeft dit te maken met ‘de mannen van naam’ van Gen.6:4? Of moet eerder aan de Godsnaam gedacht worden? (in vs.26 verbonden met de naam Sem). Sem en Jafet nemen ‘de mantel’, mogelijk kleding van Noach zelf (meegenomen door Cham?), het rechthoekig wollen kleed over de onderkleding. Zo’n mantel deed ’s nachts dienst als deken (Ex.22:26,27). Met ‘op hun beider schouders’ wordt aangeduid, dat zij het kleed achter zich houden, vermoedelijk met één hand op de schouder en de ander naar achteren gestrekt. Zo betreden zij, achterwaarts lopend, het middendeel van de tent. Zij distantiëren zich op deze wijze van de houding van Cham. Uit de uitvoerige beschrijving blijkt wel, dat de auteur Chams daad als een grote misstap beschouwt en de bedekkende daad van zijn broers positief beoordeelt. In deze geschiedenis gaat het over naaktheid. Geen Israëliet kan deze weergave lezen of daarover horen zonder aan de seksuele zonden van de Kanaänieten te denken (Gen.15:16; 18:20-21; 19:4-8). De Thora waarschuwt het volk Israël voor de zonden van de Kanaänieten in termen die doen denken aan deze geschiedenis (‘ontbloten’; Lev.18:3,6,7), waardoor de eerste bewoners uitgeroeid werden (Lev.18:24-30).23 De nakomelingen van Cham en Kanaän gingen in hun praktijken veel verder dan hier in Gen.9 vermeld staat (vgl. Deut.18:9-14).
Later ontwaakt Noach uit zijn roes en komt hij erachter wat er gebeurd is (vs.24).24 Hoe Noach het gedrag van zijn zonen verneemt, wordt niet gezegd. We kunnen aannemen dat hij hun ernaar gevraagd heeft.
Cham wordt hier de jongste zoon genoemd, terwijl we al een paar keer de volgorde Sem, Cham, Jafet hebben vernomen (Gen.5:32; 6:10; 8:18). Dit lijkt erop te wijzen dat Jafet de jongste is, maar dat is dus niet het geval. Misschien werd de langste naam als laatste genoemd, of zijn er andere redenen voor deze volgorde. Volgens Gen.10:21 is Sem of Jafet de oudste, afhankelijk van de interpretatie van dit vers.

Nadat Noach bemerkt heeft wat zijn zoons gedaan hebben, spreekt hij in drie verzen zegen en vloek over zijn nageslacht uit.25 Hij erkent in wat er gebeurd is, iets wat hoger is en de toekomst betreft.
Eerst noemt hij Kanaän (vs.25), dan Sem en Kanaän (vs.26) en daarna Jafet, Sem en Kanaän (vs.27). De drievoudige vervloeking van Kanaän onderstreept het grote gewicht van wat hier gebeurt. Een vervloeking is een verstrekkend middel en is hier indirect ook als waarschuwing bedoeld om de heiligheid van de seksualiteit en het huwelijk te beschermen. Noach spreekt een vloek uit over Kanaän (vs.25; of: een wens dat Kanaän vervloekt wordt), wat voor ons de vraag oproept waarom hij die niet uitspreekt over Cham. Er zijn diverse verklaringen mogelijk, maar het ontbreekt hier aan duidelijkheid.26 Kanaän zal een ‘knecht der knechten’ zijn: de laagste van de slaven voor zijn broeders, een algemenere term dan die voor lichamelijke broers. Hier wordt voor het eerst een vervloeking uitgesproken door een mens.27
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Roken en drinken

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
merel schreef:Ik vind deze uitleg heel erg ver gezocht.

Want? (Heb trouwens later nog wat toegevoegd waarom het lijkt te zien op totale naaktheid . Vind dat wel zo eerlijk om te vermelden.

Cham=heet (betekenis naam)
Hij ziet zijn vader totaal naakt. Het woord erwah (naakt) verwijst vooral naar de schaamstreek van mannen en vrouwen . (Ik ken geen grondtalen, dus ga af op wat anderen zeggen) Door zijn dronkenschap dus totaal de remmen los. Naaktheid (schaamte) zet aan tot seksuele onreinheid. Cham ziet het. En ipv het lichaam van zijn vader te bedekken gaat hij in kleuren en geuren vertellen aan zijn broers. Ipv erover te zwijgen tegen hen en het lichaam van Noach te bedekken. Dat noem ik hitsig gedrag. Als hij het erg had gevonden had hij niet zo gehandeld. Paulus noemt het dat het onteren van het lichaam is je naaktheid tonen. Dat geeft wel aan hoe 'zwaar' dit ligt. Hij (Cham) gaat ahw genietend over de naaktheid mee. Hij doet dat bewust, is niet dronken. Zijn godvrezende vader maakt hij daarmee tot spot maar bovenal de Heere Zelf. Zijn broers daarentegen leggen het kleed zonder naar die naaktheid te kijken achterwaarts over hun vader. Zij gaan er dus niet in mee. Willen geen ruimte geven aan het zien van deze zonde. Maar stoppen het ook. Hoop dat het zo duidelijker is. ;) . Maar misschien weet iemand anders wel een beter antwoord hoor.
Studiebijbel geeft het volgende aan:

Cham, in vers 22 opnieuw de vader van Kanaän genoemd, is de jongste zoon van Noach (vs.24).20 De overtreding van Cham is, dat hij de naaktheid van zijn vader ziet (niet terloops, maar in de zin van aandachtig, begerig zien), die niet bedekt en de schande doorvertelt aan zijn broers. Hij overtreedt het hoge gebod zijn ouders te eren.21 In plaats van zijn vader te helpen (vgl. Jes.51:17-23 voor het bij de hand nemen van een dronken vader), vernedert hij hem (naaktheid zien; Hab.2:15).22 De naam Sem (vs.23) betekent eenvoudig ‘naam’. Heeft dit te maken met ‘de mannen van naam’ van Gen.6:4? Of moet eerder aan de Godsnaam gedacht worden? (in vs.26 verbonden met de naam Sem). Sem en Jafet nemen ‘de mantel’, mogelijk kleding van Noach zelf (meegenomen door Cham?), het rechthoekig wollen kleed over de onderkleding. Zo’n mantel deed ’s nachts dienst als deken (Ex.22:26,27). Met ‘op hun beider schouders’ wordt aangeduid, dat zij het kleed achter zich houden, vermoedelijk met één hand op de schouder en de ander naar achteren gestrekt. Zo betreden zij, achterwaarts lopend, het middendeel van de tent. Zij distantiëren zich op deze wijze van de houding van Cham. Uit de uitvoerige beschrijving blijkt wel, dat de auteur Chams daad als een grote misstap beschouwt en de bedekkende daad van zijn broers positief beoordeelt. In deze geschiedenis gaat het over naaktheid. Geen Israëliet kan deze weergave lezen of daarover horen zonder aan de seksuele zonden van de Kanaänieten te denken (Gen.15:16; 18:20-21; 19:4-8). De Thora waarschuwt het volk Israël voor de zonden van de Kanaänieten in termen die doen denken aan deze geschiedenis (‘ontbloten’; Lev.18:3,6,7), waardoor de eerste bewoners uitgeroeid werden (Lev.18:24-30).23 De nakomelingen van Cham en Kanaän gingen in hun praktijken veel verder dan hier in Gen.9 vermeld staat (vgl. Deut.18:9-14).
Later ontwaakt Noach uit zijn roes en komt hij erachter wat er gebeurd is (vs.24).24 Hoe Noach het gedrag van zijn zonen verneemt, wordt niet gezegd. We kunnen aannemen dat hij hun ernaar gevraagd heeft.
Cham wordt hier de jongste zoon genoemd, terwijl we al een paar keer de volgorde Sem, Cham, Jafet hebben vernomen (Gen.5:32; 6:10; 8:18). Dit lijkt erop te wijzen dat Jafet de jongste is, maar dat is dus niet het geval. Misschien werd de langste naam als laatste genoemd, of zijn er andere redenen voor deze volgorde. Volgens Gen.10:21 is Sem of Jafet de oudste, afhankelijk van de interpretatie van dit vers.

Nadat Noach bemerkt heeft wat zijn zoons gedaan hebben, spreekt hij in drie verzen zegen en vloek over zijn nageslacht uit.25 Hij erkent in wat er gebeurd is, iets wat hoger is en de toekomst betreft.
Eerst noemt hij Kanaän (vs.25), dan Sem en Kanaän (vs.26) en daarna Jafet, Sem en Kanaän (vs.27). De drievoudige vervloeking van Kanaän onderstreept het grote gewicht van wat hier gebeurt. Een vervloeking is een verstrekkend middel en is hier indirect ook als waarschuwing bedoeld om de heiligheid van de seksualiteit en het huwelijk te beschermen. Noach spreekt een vloek uit over Kanaän (vs.25; of: een wens dat Kanaän vervloekt wordt), wat voor ons de vraag oproept waarom hij die niet uitspreekt over Cham. Er zijn diverse verklaringen mogelijk, maar het ontbreekt hier aan duidelijkheid.26 Kanaän zal een ‘knecht der knechten’ zijn: de laagste van de slaven voor zijn broeders, een algemenere term dan die voor lichamelijke broers. Hier wordt voor het eerst een vervloeking uitgesproken door een mens.27
Dat komt in grote lijnen met elkaar overeen he? Dank je wel voor het delen.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5935
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Roken en drinken

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ik wil natuurlijk een merk horen :)
Hajenius of Oud Kampen.
Hajenius nog nooit gehad, zal is proberen.
Oud Kampen wel gehad, maar na twee stuks heb ik het doosjes weggeven aan een bekende :)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie