Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef:Een subdiscussie idd. Titel: Op zoek naar interessante Zeeuwse graven.

Nee. Ik geloof niet dat ik het doen zou. Je zoekt een bepaalde steen met een inscriptie, terwijl je vele andere voorbijloopt.
Wat denk je te vinden hij zo'n graf? Is het niet een vorm van mensverering? Is een graf van de ene mens meer bijzonder dan dat van de ander? Zijn de ontslapen broeders in de hemel meer dan een ander? Is het niet een variant op een levende zoeken bij de doden?
Ik denk het eigenlijk niet. Sommige personen hebben nu eenmaal meer geschiedenis achtergelaten dan anderen. Dus krijg je er ook meer gedachten bij. Dat zul je in de grafkelder in Delft wellicht ook meer hebben dan op een willekeurige begraafplaats. Wat niet wil zeggen dat daar je indruk van de dood anders zal zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door J.C. Philpot »

Over het bezoeken van een graf van een knecht van God: we zijn denk ik te veel beïnvloed door de gedachte "dood is dood".

Uit Lucas 20: En dat de doden opgewekt zullen worden, heeft ook Mozes duidelijk te kennen gegeven bij de doornstruik, toen hij de Heere de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jakob noemde. God nu is niet een God van de doden, maar van de levenden, want voor Hem leven zij allen.

De lijdende kerk en de triomferende kerk zijn één, en beide zijn voor God levend (zie bovenstaande tekst). En een levend lidmaat van de kerk ervaart soms iets van die band bij het aanschouwen van het graf van iemand die juicht voor Gods troon.

Dat hoeft overigens niet alleen bij het aanschouwen van een graf te zijn. Ds. J.T. Doornebal dit onderwerp weleens benoemd in een toespraak bij de begrafenis van ds. Zwoverink (OGG) (deze toespraak staat in BJ Spruyt, Romantiek en stichtelijkheid - nagelaten geschriften van ds. J.T. Doornebal), en schijnt hier ook wat over te zeggen in de preek die op internet staat over Openbaringen 15:2-3a (ik heb dat laatste niet gecontroleerd).

Ds. P. de Vries schrijft er ook iets over: http://drpdevries.blogspot.com/2017/04/ ... -kerk.html

Vele voorbeelden staan in de volgende artikelenserie:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ec0ab68172
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5e56704c92
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 3b72a61ea8
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0346abb03e
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f635b6d91b
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... fd1a943cae
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 75f5d8cd06

Ik besef dat een onderwerp is dat controversieel is, en tegenreacties oproept (en inderdaad, je kunt er heel erg de verkeerde kant mee uit, mogelijk is dat het al het geval bij een aantal voorbeelden in de bovenstaande serie artikelen). Ik deel het daarom gewoon mee, maar ga er niet over discussiëren. Ik vind het aan de andere kant wel veelzeggend dat nuchtere Hervormde predikanten als ds. J.T. Doornebal, ds. G. Boer en ds. P. de Vries zeggen dit ervaren te hebben.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 21 apr 2022, 08:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door GerefGemeente-lid »

Wat zoekt gij de Levende bij de doden?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Valcke »

Marck schreef:Bedankt tot zover. Ben benieuwd naar nog meer tips! :)
Middelburg - het predikantenbord in de Lange Jan staat boordevol bekende namen van oudvaders.
Verder een historische rondleiding door stadhuis en/of stad (Middelburg): altijd wel weer lastig overigens vanwege de controversiële uitspraken van de gidsen over de reformatie en Nadere Reformatie. Maar wanneer je van geschiedenis houdt, zijn dit absolute aanraders.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Marck »

Valcke schreef:
Marck schreef:Bedankt tot zover. Ben benieuwd naar nog meer tips! :)
Middelburg - het predikantenbord in de Lange Jan staat boordevol bekende namen van oudvaders.
Verder een historische rondleiding door stadhuis en/of stad (Middelburg): altijd wel weer lastig overigens vanwege de controversiële uitspraken van de gidsen over de reformatie en Nadere Reformatie. Maar wanneer je van geschiedenis houdt, zijn dit absolute aanraders.
Ook nuttig! Ik hoorde ook iets over de Zeeuwse canon waar de Nadere Reformatie ook deel van is.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:Wat zoekt gij de Levende bij de doden?
de ene is geïnteresseerd in oude gebouwen, de andere in oude grafstenen. Wat is het wezenlijke verschil?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Marck schreef:Bedankt tot zover. Ben benieuwd naar nog meer tips! :)
Middelburg - het predikantenbord in de Lange Jan staat boordevol bekende namen van oudvaders.
Verder een historische rondleiding door stadhuis en/of stad (Middelburg): altijd wel weer lastig overigens vanwege de controversiële uitspraken van de gidsen over de reformatie en Nadere Reformatie. Maar wanneer je van geschiedenis houdt, zijn dit absolute aanraders.
wandel dan ook even langs/door het Provinciehuis nabij het centrum van Middelburg, waar tot aan het begin van de reformatie een klooster was gevestigd. Het staat nu bekend als het mooiste provinciehuis van Nederland. Het Zeeuws museum is daar ook gevestigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Andre »

Hugenoten in Zeeland
Verhaal Redactie Zeeuwse Ankers
Onder de religieuze vluchtelingen die in Zeeland hun toevlucht zochten, bevond zich een groot aantal hugenoten. In de zeventiende en achttiende eeuw trokken deze protestanten uit Frankrijk weg, omdat de godsdienstvrijheid daar was opgeheven. Zij vestigden zich onder meer in Zeeland. Als eerste in Groede en Sint Anna ter Muiden, later ook op andere plaatsen in Zeeland. De aanwezigheid van de hugenoten is nog terug te zien in de taal. Zeeuwse dialecten hebben nogal wat Franse leenwoorden en ook in veel Zeeuwse familienamen is de Franse afkomst herkenbaar.

Edict van Nantes
Hugenoten kwamen vanaf 1617 vanuit Rijssel (Lille) naar Groede. Daar stichtten zij in 1622 een Waalse kerk. Hugenoten uit Calais en omgeving vestigden zich tussen 1635 en 1640 in Sint Anna ter Muiden. Pas in 1685 ontstond een massale vlucht van hugenoten naar de Republiek. In dat jaar hief de Franse koning Lodewijk XIV namelijk het Edict van Nantes op. Dat Edict garandeerde de protestanten vrijheid van religie. Door de opheffing werd hun positie onhoudbaar. Ze werden uit openbare ambten ontslagen, ambachtslieden werden uit gilden gestoten, protestantse scholen werden opgeheven of aan katholieken gegeven. Ook moesten de hugenoten zware belastingen gaan betalen. Pas rond 1770 kwam de immigratie van hugenoten volledig tot stilstand.

De Waalse kerk in Middelburg. Kopergravure uit de Nieuwe Cronijk van Zeeland door Mattheus Smallegange, 1696. De kerk stond in de Lange Sint-Pieterstraat en werd door oorlogsgeweld in mei 1940 verwoest.
De Waalse kerk in Middelburg. Kopergravure uit de Nieuwe Cronijk van Zeeland door Mattheus Smallegange, 1696. De kerk stond in de Lange Sint-Pieterstraat en werd door oorlogsgeweld in mei 1940 verwoest.

Invloed van taal
De hugenoten die in de zeventiende eeuw naar Zeeland trokken, waren afkomstig uit alle delen van Frankrijk. Zij spraken onderling bijna nooit het standaard Frans, maar altijd de taal van de streek. Om elkaar toch te kunnen begrijpen, zijn ze vermoedelijk spoedig gaan communiceren in het standaard Frans of met streekgenoten in Zeeuws dialect. Een groot deel van Noord-Frankrijk hoorde namelijk tot dezelfde taalgroep als die van het Zeeuws. Ook werd veel in de Rijsselse variant van het Picardisch gesproken.

Omdat de hugenoten over een periode van 150 jaar naar Zeeland bleven komen, was hun invloed op het dialect groot. Het Woordenboek der Zeeuwse Dialecten kent haast geen pagina zonder Franse leenwoorden. Het woord ‘astrant’ bijvoorbeeld komt van het Franse ‘astreindre’, dat brutaal of dwingend betekent. En ‘hornet’, waarmee Zeeuwen garnaal aanduiden, komt van ‘gorrinet’.

Familienamen
Het Frans bleef in Zeeland lang een omgangstaal. Pas na de Franse tijd aan het begin van de negentiende eeuw verminderde het gebruik van de Franse taal. Maar de Franse familienamen bleven bewaard. Afstammelingen van hugenoten in Zeeland zijn daaraan nu nog vaak herkenbaar. Van oorsprong Franse familienamen zijn bijvoorbeeld: Albert, Baljé, Becu, Behage, Benteyn, Bommeljé, Brevet, Cappon, Cevaal, Claerbout, Le Clercq, Corré, Du Bois, Dusarduijn, Ghesquière (verbasterd tot Geschiere op Walcheren), Hennequin, De Hullu, Lefeber, Luteijn, Mazure, Mesu, Midavaine, Moggré, Mullié, Neuféglise, Oreel, Passenier, Poissonnier, Porrey, Provoost, Risseeuw, Schoonaard, Sohier, Suwijn, Tack, Tavenier, Triou en Wattez.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door windorgel »

Marck schreef:Binnenkort paar dagen in het Zeeuwse. Wil graag kijken of er nog interessante plekjes te bezoeken zijn in het kader van de kerkgeschiedenis. Met name Nadere Reformatie of die van Ledeboerianen en kruisgezinden.
Iemand tips?
Meneer Beeke kan je vast tips geven, zeker als het gaat om Middelburg: https://www.svvhed.org/nieuwsbericht-ov ... ndelingen/
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
Marck schreef:Bedankt tot zover. Ben benieuwd naar nog meer tips! :)
Middelburg - het predikantenbord in de Lange Jan staat boordevol bekende namen van oudvaders.
Verder een historische rondleiding door stadhuis en/of stad (Middelburg): altijd wel weer lastig overigens vanwege de controversiële uitspraken van de gidsen over de reformatie en Nadere Reformatie. Maar wanneer je van geschiedenis houdt, zijn dit absolute aanraders.
wandel dan ook even langs/door het Provinciehuis nabij het centrum van Middelburg, waar tot aan het begin van de reformatie een klooster was gevestigd. Het staat nu bekend als het mooiste provinciehuis van Nederland. Het Zeeuws museum is daar ook gevestigd.
100% waar!
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door -DIA- »

Marck schreef:
Valcke schreef:
Marck schreef:Bedankt tot zover. Ben benieuwd naar nog meer tips! :)
Middelburg - het predikantenbord in de Lange Jan staat boordevol bekende namen van oudvaders.
Verder een historische rondleiding door stadhuis en/of stad (Middelburg): altijd wel weer lastig overigens vanwege de controversiële uitspraken van de gidsen over de reformatie en Nadere Reformatie. Maar wanneer je van geschiedenis houdt, zijn dit absolute aanraders.
Ook nuttig! Ik hoorde ook iets over de Zeeuwse canon waar de Nadere Reformatie ook deel van is.
Hmmm... in canonnen... (wat is hier meervoud?) komen zaken die het christendom, met name dan als het feiten gaar van echt reformatorische aard, er meer dan eens wat bekaaid af. Een canon moet immers voor iedereen aanvaardbaar zijn... en mag niemand ergernis of aanstoot geven, en zodoende blijven 'canonnen' nier zelden vaag op dit gebied. Zoiets geldt trouwens ook voor zaken die in Wikipedia worden opgenomen. Er mag niet vanuit een duidelijk christelijk gezichtspunt worden geschreven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Van die Canon en de Nadere Reformatie klopt:
https://www.youtube.com/watch?v=-V4wmCdEnrg
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Marck »

Dank. Het schiet al op, mijn dagplanning voor binnenkort. Ik heb al ideeën.
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:Wat zoekt gij de Levende bij de doden?
Precies, daarom zoek je het graf van je grootouders ook nooit meer op, toch?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Van die Canon en de Nadere Reformatie klopt:
https://www.youtube.com/watch?v=-V4wmCdEnrg
Als je kritisch luistert valt wel te merken dat de canon niet is geschreven voor een gereformeerd volksdeel. Paar puntjes die dat aangeven. Niet direct HIER bedoelt als kritiek, maar het is wel goed om niet alles als zoete koek te slikken. Ik begin bij het begin, dan kom je nogal wat zaken tegen waaruit blijkt dat het voor een breed publiek (die er dan niet echt wijzer van worden) is geschreven:
a. De kerk die je in het begin ziet er niet uit als een kerk waar Teellinck nog wordt gelezen. De geeft meer een indruk van een modernere kerk waar de hoofdbedekking van de vrouw is afgeschaft.
b. Ook de kansel met afbeeldingen van een vis en alfa en omega teken, is niet bepaald iets van een kerk waar Teellink gelezen wordt
c. Verder zie je op het psalmbord nogal wat gezangen staan, ook niet in de lijn van Teellinck.
d. Dat wordt gezegd dat HIJ VOND dat het dagelijks leven overal en altijd in overeenstemming en in overeenstemming met het geloof zou moeten staan. Dat vond, zoals ik het beluister Teellinck dus, en dat was dan geen duidelijke Bijbelse regel?
e. Vervolgens zien we een kaars branden. Dat is niet in geest van Teellinck
f. Zondig gedrag MOEST worden bestreden (denk ik dan: Nu niet meer?, en dan denk ik wat de genoemde zonden betreft dat die nu nog veel meer bestreden moesten woerden)
g. Dansen, gokken, toneelspel…. Valt onder toneelspel tegenwoordig ook geen film, waar iemand in de rol van een ander kruipt?
h. Dat WAS IN DE OGEN VAN TEELLICK EN AANHANGERS taboe. Dus, wie geen ‘aanhanger’ van Teellinck was kon het gewoon aan zijn laars lappen? Is het niet dat dit voor alle mensen betamelijk was, is en blijft?
i. Een eeuw later was de gereformeerde kerk, mede dankzij Teellinck…. Waarom niet rechtuit zeggen dat Teellinck slechts een middeltje in Gods hand was?
j. Toch vond een aantal mensen begin 18e eeuw dat de teugels opnieuw moesten worden aangehaald… Vreemde zin. Mensen lopen van nature nooit in de rechte weg, kunnen en willen dat ook niet, maar de mensen erop wijzen is niet minder dan onze plicht. Dat is toch geen subjectief ‘vinden dat…?” Hier ademt de (post)moderne vrije geest van de mens.
k. Smytegelt schreef ZIJN GELOVIGEN strikte leefregels voor… Het lijkt hier wel een sekte, dat moet je doen en dat laten, en van liefde tot de God van de wet lijkt geen sprake.
l. Smytegelt deed dat heel vaak van wat hij noemde ‘kentekenen’….
m. Als je dit en dat bij jezelf ziet dan… dan is dat en dat er aan de hand… (o, hier gaan we wel erg ver in karikaturiseren)
n. Zo probeert ie doormiddel van die kentekenen handreikingen te geven aan… Ja die handreikingen zijn wel uit de mode, als we ons hier en daar te luisteren leggen.
o. Waarom zo toetsen of hij een dienaar is van de Heere of dat ie dat juist niet is… Ook vreemd, want moet niet in elke preek een toepassing worden gemaakt? Eerlijk zelfonderzoek lijkt ook een achterhaalde zaak, we vertrouwen nu onszelf wel… Alsof er het nu beter weten…
p. Heeft ie nu wel of niet het zaligmakende geloof… Daar hebben we een punt dat aandacht behoeft. In onze tijd word historisch geloof met wat gevoel bijna niet meer onderscheiden van het ware zaligmakende geloof. Geen separatie meer in de prediking. En toch is er een hemelsbreed onderscheid, dat het waard is om nauw, ja zeer nauw onderzocht te worden? Dat was toch niet iets van Smytegelt?
q. De duidelijke preken van Smytegelt werden vooral populair bij bevindelijk gereformeerden… Dus dan zien we meteen dat er ook mensen zijn waarvoor ze niet populair waren… En is het niet zo dat dit juist het geval is bij de mens van nature? Pakt de mens van nature niet liever de krant of een ontspannend boek dan zichzelf nauw te onderzoeken?
r. Daar heb je het weer: Door buitenstaanders wel de 'Zwartekousenkerken' genoemd. Dat houdt in feite zo ontzettend veel in…. Dat ene woordje: buitenstaanders… En dan ter illustratie daar bovenop nog een dame pontificaal in beeld in het zwart (inclusief haar kousen) getoond…
s. Maar ook vandaag nog, wordt Smytegelt nog veel voorgelezen in de zondagse erediensten? Is dat echt waar? Veel? Of slechts hier en daar een behoudende kerk, maar dat beslist niet veel te noemen
Laatst gewijzigd door -DIA- op 21 apr 2022, 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie