Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Marck »

Binnenkort paar dagen in het Zeeuwse. Wil graag kijken of er nog interessante plekjes te bezoeken zijn in het kader van de kerkgeschiedenis. Met name Nadere Reformatie of die van Ledeboerianen en kruisgezinden.
Iemand tips?
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Piet Puk »

Marck schreef:Binnenkort paar dagen in het Zeeuwse. Wil graag kijken of er nog interessante plekjes te bezoeken zijn in het kader van de kerkgeschiedenis. Met name Nadere Reformatie of die van Ledeboerianen en kruisgezinden.
Iemand tips?
Ik zou naar Zierikzee, Burgh-Haamstede en Middelburg afreizen. Willem Teelinck heeft in deze plaatsen gestaan en een belangrijke stempel gedrukt op het godsdienstig leven in genoemde tijd. Ik weet even niet exact welke kerkgebouwen hij heeft gestaan, maar volgens mij zijn daar wel wat interessante dingen te vinden.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Marck »

Piet Puk schreef:
Marck schreef:Binnenkort paar dagen in het Zeeuwse. Wil graag kijken of er nog interessante plekjes te bezoeken zijn in het kader van de kerkgeschiedenis. Met name Nadere Reformatie of die van Ledeboerianen en kruisgezinden.
Iemand tips?
Ik zou naar Zierikzee, Burgh-Haamstede en Middelburg afreizen. Willem Teelinck heeft in deze plaatsen gestaan en een belangrijke stempel gedrukt op het godsdienstig leven in genoemde tijd. Ik weet even niet exact welke kerkgebouwen hij heeft gestaan, maar volgens mij zijn daar wel wat interessante dingen te vinden.
Teelinck is idd een goede start. In Haamstede misschien de Hervormde Kerk?
En Smijtegelt in Middelburg: Sint Pieterskerk of Oostkerk?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In Zeeland hebben heel wat bekende predikanten gestaan. Koelman in Sluis ruïne van zijn kerk is nog te bezichtigen. Teellinck zal in de beide Monsters hebben gepreekt en in de Nieuwe kerk.
Smijtegelt ook en in de Oostkerk, in Goes hebben Carolus Tuinman, Smijtegelt, Landsbergen en Barentzonius gestaan, die zullen in de Grote kerk en in de verloren gegane Gasthuiskerk gepreekt hebben.
In Burgh-Haamstede en Zierikzee heeft Udemans gestaan. Genoeg keuze.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Piet Puk »

Marck schreef:
Piet Puk schreef:
Marck schreef:Binnenkort paar dagen in het Zeeuwse. Wil graag kijken of er nog interessante plekjes te bezoeken zijn in het kader van de kerkgeschiedenis. Met name Nadere Reformatie of die van Ledeboerianen en kruisgezinden.
Iemand tips?
Ik zou naar Zierikzee, Burgh-Haamstede en Middelburg afreizen. Willem Teelinck heeft in deze plaatsen gestaan en een belangrijke stempel gedrukt op het godsdienstig leven in genoemde tijd. Ik weet even niet exact welke kerkgebouwen hij heeft gestaan, maar volgens mij zijn daar wel wat interessante dingen te vinden.
Teelinck is idd een goede start. In Haamstede misschien de Hervormde Kerk?
En Smijtegelt in Middelburg: Sint Pieterskerk of Oostkerk?
Kun je hier iets mee? Overigens is Teelinck in Zierikzee geboren en is daar geen predikant geweest https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e63ef4dcfa
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Piet Puk »

Marck schreef:Binnenkort paar dagen in het Zeeuwse. Wil graag kijken of er nog interessante plekjes te bezoeken zijn in het kader van de kerkgeschiedenis. Met name Nadere Reformatie of die van Ledeboerianen en kruisgezinden.
Iemand tips?
Wat betreft Ledeboerianen zou je naar Sint Philipsland kunnen gaan. Het graf van ds. L. Boone is daar op de begraafplaats aanwezig en heel duidelijk zichtbaar.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Orchidee »

Piet Puk schreef:
Marck schreef:Binnenkort paar dagen in het Zeeuwse. Wil graag kijken of er nog interessante plekjes te bezoeken zijn in het kader van de kerkgeschiedenis. Met name Nadere Reformatie of die van Ledeboerianen en kruisgezinden.
Iemand tips?
Wat betreft Ledeboerianen zou je naar Sint Philipsland kunnen gaan. Het graf van ds. L. Boone is daar op de begraafplaats aanwezig en heel duidelijk zichtbaar.
Meen je dat als tip om een graf te bezoeken?
Zou niet in me opkomen om graven van onbekenden te bezoeken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: RE: Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Piet Puk »

Orchidee schreef:
Piet Puk schreef:
Marck schreef:Binnenkort paar dagen in het Zeeuwse. Wil graag kijken of er nog interessante plekjes te bezoeken zijn in het kader van de kerkgeschiedenis. Met name Nadere Reformatie of die van Ledeboerianen en kruisgezinden.
Iemand tips?
Wat betreft Ledeboerianen zou je naar Sint Philipsland kunnen gaan. Het graf van ds. L. Boone is daar op de begraafplaats aanwezig en heel duidelijk zichtbaar.
Meen je dat als tip om een graf te bezoeken?
Zou niet in me opkomen om graven van onbekenden te bezoeken.
Ik heb dat ooit wel gedaan. Uit respect en eerbied voor deze markante voorganger. Los daarvan heeft een andere voorganger, ds. P. Van Dijke daar veel betekent. Dus om Sint Philipsland aan te doen is zo gek nog niet.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Orchidee »

Dat je dat echt serieus meent verbaasd me!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Erik1960 »

Orchidee schreef:Dat je dat echt serieus meent verbaasd me!
Ik bezoek regelmatig ‘vreemde’ begraafplaatsen als ik bijvoorbeeld op vakantie ben. De verschillen in gebruiken mbt begraven vind ik interessant. Tja… andere mensen sparen postzegels.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Piet Puk »

Orchidee schreef:Dat je dat echt serieus meent verbaasd me!
Waarom verbaast je dit?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Ad Anker »

Dit wordt weer een subdiscussie. ;) Ik doe dat ook. Zo heb ik het graf van ds. Doornenbal bezocht. Op diezelfde begraafplaats ligt ook professor Wisse. Ik vond het aangenaam om daar te zijn. Spreuken 10:7.
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:Dit wordt weer een subdiscussie. ;) Ik doe dat ook. Zo heb ik het graf van ds. Doornenbal bezocht. Op diezelfde begraafplaats ligt ook professor Wisse. Ik vond het aangenaam om daar te zijn. Spreuken 10:7.
In het geval van ds. Boone geeft deze predikant zijn nageslacht nog een wijze opdracht mee.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1692
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Ararat »

Een subdiscussie idd. Titel: Op zoek naar interessante Zeeuwse graven.

Nee. Ik geloof niet dat ik het doen zou. Je zoekt een bepaalde steen met een inscriptie, terwijl je vele andere voorbijloopt.
Wat denk je te vinden hij zo'n graf? Is het niet een vorm van mensverering? Is een graf van de ene mens meer bijzonder dan dat van de ander? Zijn de ontslapen broeders in de hemel meer dan een ander? Is het niet een variant op een levende zoeken bij de doden?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Op zoek naar interessante Zeeuwse locaties

Bericht door Marck »

Bedankt tot zover. Ben benieuwd naar nog meer tips! :)
Plaats reactie