Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Naast dat de beelden allereerst een symbool van een zielsmisleidende religie vind, vind ik ze in esthetisch opzicht niet om aan te zien.

Ik snap absoluut niet dat mensen zo'n corpulente stenen simo worstelaar in de tuin zetten, en het nog mooi vinden ook. Dan heb ik (helaas in tegenstelling tot mijn vrouw) meer met ouderwetse hollandse tuinkabouters in de voortuin op.
Tuinkabouters? :) brrrr
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Van Ewijk »

Toch is er een levendige handel in die dingen.
Ik heb nu al vier reacties in mijn kennissenkring van "ach wat zonde, had ze maar hier gebracht."
Op Marktplaats worden ze veelvuldig aangeboden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Louis2 »

Ik heb zelf een shiva en een ganesh als souvenirs uit India op mijn slaapkamer staan.
Daar heb ik nog een orkestje van Ganesha en een Maxicaans Kerstalletje staan.
Wat moet ik daar dan mee dan?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Erik1960 »

Louis2 schreef:Ik heb zelf een shiva en een ganesh als souvenirs uit India op mijn slaapkamer staan.
Daar heb ik nog een orkestje van Ganesha en een Maxicaans Kerstalletje staan.
Wat moet ik daar dan mee dan?
ik vermoed dat Van Ewijk geen belangstelling heeft. :D
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Louis2 »

Ik vraag mij af of ik ze ook moet wegdoen of mag laten staan?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
Van Ewijk schreef:Ik ben zelf aan het kijken naar iets van Flipje, met kruiwagen of zo.
Ook mooi. Ik heb goede herinneringen aan Flipje. Toen ik als 5-jarige in ziekenhuis Rivierenland lag, heb ik de Tiels Flipje-boeken met vermaak gelezen (of waarschijnlijker: voorgelezen gekregen en van de plaatjes genoten).
Oh ja, die heb ik als kind ook eens gelezen... Eerst plaatjes kijken en dan Juffrouw Schaap, Oom Klaas, Bertje Big en Jasper Aap... Jammer dat de oer-Nederlandse jamfabriek ten onder is gegaan... Eerst opgekocht door Unilever, doorverkocht aan Hero... en wat is er van over? Ik denk alleen de Tova sauzen (nu van Hero).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Geytenbeekje »

Louis2 schreef:Ik vraag mij af of ik ze ook moet wegdoen of mag laten staan?
Je kunt je afvragen wat je eraan hebt.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Van Ewijk »

Louis2 schreef:Ik vraag mij af of ik ze ook moet wegdoen of mag laten staan?
Ik acht mijzelf niet bevoegd om me met zaken achter andermans voordeur te bemoeien.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1695
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Ararat »

Louis2 schreef:Ik vraag mij af of ik ze ook moet wegdoen of mag laten staan?
Luister naar je eigen geweten. Zodra je de overtuiging krijgt dat iets niet goed is doe je het gewoon weg. Als het een mooie herinnering is, maar je het niet meer wil hebben staan kun je er ook nog een mooie foto van maken voor je het wegdoet.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door DDD »

Je kunt dat gerust laten staan, vind ik.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4010
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Maanenschijn »

Ik zie een boeddha beeld als een uiting van afgoderij, of op zijn minst een uiting van een valse godsdienst/ideologie. Ik zou die niet graag in mijn huis laten staan.
Ook al zou het slechts versiering zijn, lijkt het mij niet minder onschuldig.

Maar het is erg persoonlijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Susanna »

Van Ewijk schreef:
Bezorgd schreef:Vreemd dat iemand vanuit het niets zoiets geeft. Dan moest hij er waarschijnlijk vanaf. Anders overleg je zoiets vooraf.
Ik heb ook een set tuinstoelen en een stenen fonteintje er bij gekregen wat oorspronkelijk ook de afspraak was. Mijnheer gaat met zijn gezin verhuizen naar Zuid-Frankrijk en alleen het hoognodige en waardevolle gaat mee .
Al het andere wordt ijverig van de hand gedaan.
Deze "bonus" retour brengen of laten halen is er niet meer bij en ik mag na telefonisch overleg met de Boedha's doen wat ik wil.

Inmiddels liggen ze na overleg met een buurtgenoot in een gehuurde container met bouwafval.
Voor de tuinstoelen en het fonteintje heb ik mijn dank uitgesproken.
Dat is het beste.

Een gedeelte van deze beelden is gezegend (dat betekent dat het beeld een bepaalde energie bevat). Ik denk dat je dat als christen niet in je tuin wilt hebben. Ik vind het hypocriet om een ​​boeddhabeeld te hebben als je geen praktiserend boeddhist bent. Dat zou hetzelfde zijn als een niet-christen met een standbeeld van Jezus aan het kruis in de tuin. Iemand zei: verlaag boeddha niet tot niet een tuinkabouter.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Van Ewijk »

Ik ga hier op een forum waarvan ik niemand in het echt ken echt niet vertellen wat ze wel of niet met hun privé eigendommen moeten doen.
Ik ben namelijk niet degene tegenover wie u zich moet verantwoorden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Erik1960 »

Susanna schreef:Een gedeelte van deze beelden is gezegend (dat betekent dat het beeld een bepaalde energie bevat). Ik denk dat je dat als christen niet in je tuin wilt hebben. Ik vind het hypocriet om een ​​boeddhabeeld te hebben als je geen praktiserend boeddhist bent. Dat zou hetzelfde zijn als een niet-christen met een standbeeld van Jezus aan het kruis in de tuin. Iemand zei: verlaag boeddha niet tot niet een tuinkabouter.
Er zijn mensen (geloof het of niet) die het geweldig vinden om een beeld van een dikkig figuur in hun tuin te zetten. Dat kan een kwestie van smaak zijn (zoals er ook mensen zijn die graag tuinkabouters plaatsen). Ook kan ik me goed voorstellen dat mensen die een tijd in India o.i.d. gewerkt hebben daar een souvenir aan overhouden. Hier in huis staat een beeldje van een monnik die ik waarschijnlijk zelf niet gekocht zou hebben, maar die de schenker in Vezelay kocht. Voor mij een plek waar ik een bijzondere herinnering aan heb. Zo ligt er hier in huis ook een tasbih (gebedsketting die door moslims gebruikt wordt) die geschonken is door een (groot)vader uit dankbaarheid voor de zorg die aan zijn (klein)kind is gegeven. Ik overweeg geen tel om moslim te worden, maar dat snoer gaat niet weg.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1695
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat moet ik met vier levensgrote tuinboedha's?

Bericht door Ararat »

Van Ewijk schreef:Ik ga hier op een forum waarvan ik niemand in het echt ken echt niet vertellen wat ze wel of niet met hun privé eigendommen moeten doen.
Ik ben namelijk niet degene tegenover wie u zich moet verantwoorden.
Wat maakt dan dat jij ons wél uitnodigt om je te vertellen wat jij met je privé eigendommen zou moeten doen?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie