Kleine ergernissen

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: Hier ben ik het helemaal mee eens.

Dat van die postzegels en die oprit is ook mijn humor niet, omdat er toch een draadje in zit van ten koste gaan van anderen.
Beetje zwarte humor, heerlijk. Vooral als men ook goed in staat is tot zelfspot.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zita »

Ik vind het wel een interessante vraag: is een christen te allen tijde conflictmijdend? Wanneer roep je wel een ander ter verantwoording? Mag je verontwaardigd/boos zijn op iemand?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:Ik vind het wel een interessante vraag: is een christen te allen tijde conflictmijdend? Wanneer roep je wel een ander ter verantwoording? Mag je verontwaardigd/boos zijn op iemand?
Nee natuurlijk ben je dat niet. Het zou wat wezen als je bv jurist bent. Of rechter. Of leidinggevende. Of, of, of.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
Mannetje schreef:Ad B2: wellicht is het dan beter om die 95% berichten weg te laten dan om Gods geboden te overtreden. Je kunt toch nooit met droge ogen beweren dat dat wel kan.
Dat iemand het onbedoeld doet, keur ik niet goed. Maar dat je het vervolgens goed praat, vind ik echt schokkend.
Dat zei ik gisteren al, de consequentie is naar mijn mening dat RF in dat geval offline moet. Ik praat het helemaal niet goed. Wat ik probeer te zeggen is dat het nu even ter gelegenheid wordt toegepast, maar voor de andere 99% van de berichten niet zou gelden? Dat is inconsequent. Dan moet je zeggen: "Weg met het forum, het is niet tot Gods eer." Om even op een singel bericht je punt te scoren is op deze manier wel makkelijk. Je kan het namelijk onder de meeste berichten plaatsen dat het niet tot Gods eer was.
Nou. Ik vind dat nogal wat. Ik mis misschien de nodige zelfkennis, maar het valt mij niet vaak op dat berichten niet tot Gods eer zijn.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Zita schreef:Ik vind het wel een interessante vraag: is een christen te allen tijde conflictmijdend? Wanneer roep je wel een ander ter verantwoording? Mag je verontwaardigd/boos zijn op iemand?
Nee, zeker niet. Ik denk nog eerder andersom. Jezus duwde zelfs de tafels van de geldwisselaars in de tempel om. Je kunt toch met de beste wil van de wereld Jezus' prediking niet conflictmijdend noemen.

Dus als je wilt zijn zoals Jezus, dan ben je wel vriendelijk, maar zeker niet conflictmijdend, integendeel. Dan durf je helder en duidelijk je mening te geven, ook als alle broeders en zusters er anders over denken.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Zita schreef:Ik vind het wel een interessante vraag: is een christen te allen tijde conflictmijdend? Wanneer roep je wel een ander ter verantwoording? Mag je verontwaardigd/boos zijn op iemand?
Nee natuurlijk ben je dat niet. Het zou wat wezen als je bv jurist bent. Of rechter. Of leidinggevende. Of, of, of.
Het is wel verstandig als rechters conflictmijdend zijn, denk ik. Het idee is dat ze conflicten beslechten, niet dat ze conflicten aangaan.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Zita schreef:Ik vind het wel een interessante vraag: is een christen te allen tijde conflictmijdend? Wanneer roep je wel een ander ter verantwoording? Mag je verontwaardigd/boos zijn op iemand?
Nee natuurlijk ben je dat niet. Het zou wat wezen als je bv jurist bent. Of rechter. Of leidinggevende. Of, of, of.
Het is wel verstandig als rechters conflictmijdend zijn, denk ik. Het idee is dat ze conflicten beslechten, niet dat ze conflicten aangaan.
:slurp
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleine ergernissen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Zita schreef:Ik vind het wel een interessante vraag: is een christen te allen tijde conflictmijdend? Wanneer roep je wel een ander ter verantwoording? Mag je verontwaardigd/boos zijn op iemand?
Nee, zeker niet. Ik denk nog eerder andersom. Jezus duwde zelfs de tafels van de geldwisselaars in de tempel om. Je kunt toch met de beste wil van de wereld Jezus' prediking niet conflictmijdend noemen.

Dus als je wilt zijn zoals Jezus, dan ben je wel vriendelijk, maar zeker niet conflictmijdend, integendeel. Dan durf je helder en duidelijk je mening te geven, ook als alle broeders en zusters er anders over denken.
Nee je zoekt het conflict niet. En er is heel verschil in handelen: Ben je zelf geraakt, of is het echt een heilige toorn die de eer van God aantast? Alleen dan zou ik zeggen. Anders keer je je vijand beter de andere wang toe als hij slaat. Ik weet heel goed dat een mens dan boos kan worden, of zich geraakt kan voelen, maar als het niet is om de eer van God is het om jezelf, je eigen gelijk, je eigen waarde, en zulk een boosheid of toorn past een christen niet. Dat wil niet zeggen dat zoals men dat vroeger wel eens uitdrukte dat bepaalde zaken wel eens 'in je vlees kunnen vallen'. Wie kent deze term trouwens nog? Ik zou zeggen ook als het 'in je vlees valt' rechtvaardigt dat geen boosheid ofwel toorn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Het zoeken van conflicten is het andere uiterste van het mijden van conflicten.

Het is niet zo dat je niet mag optreden als je zelf geraakt wordt. Integendeel. Je moet wel bereid zijn om de minste te zijn, maar dat heeft betrekking op het (niet) doordrijven van eigen voorkeuren en wensen. Dat heeft niets te maken met over je heen laten lopen omdat je een minderwaardigheidscomplex hebt. Of nog erger, jezelf al dan niet luidkeels beklagen omdat je een minderwaardigheidscomplex hebt. Bereid zijn om de minste te zijn, veronderstelt dat je niet al de minste bent.

Ook boosheid in de zin van gerechtvaardigde ergernis en verontwaardiging, past een christen zeer. Het is op zichzelf genomen niet verkeerd om tegen onrecht op te treden. Dat is iets anders dan slecht tegen kritiek kunnen of andere vormen van zelfhandhaving.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bourdon16 »

De site van het RD.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

Bourdon16 schreef:De site van het RD.
Vreselijk irritant jah :fi Gemiste kans.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Wat is er mis mee?
-
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bourdon16 »

Mannetje schreef:Wat is er mis mee?
Bij mij verspringt eea heel de tijd. En als ik ergens op klik kom ik toch in een ander artikel. En als ik van een artikel terug ga kom ik weer ergens anders uit..
Ik heb het wel over de site die ik via mijn mobiel benader.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

Mannetje schreef:Wat is er mis mee?
Klikkend op de link van een artikel, gewoon browsend op internet op mijn mobiele device, opent de RD-app maar is het bedoelde artikel nergens meer te bekennen. Is al maanden zo, het begint me langzamerhand erg te irriteren, hoe heel moeilijk kan het zijn dit te veranderen?

k zou mezelf er niet zo over opwinden wanneer ik zowel mezelf als anderen (kids etc) bij seculiere websites weg probeer te krijgen of te houden. Maar als de faciliteit v/h reformatorische, verantwoorde alternatief dan technisch steunt en kreunt, vind ik dat erg jammer.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:De site van het RD.
Op je mobiel? Ja heb ik ook, vreselijk. Soms wel minuten aan het proberen om op het juiste artikel te klikken :hum
Plaats reactie