Canada

matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Zaterdag 29 juni werd ik sinds tijden ongestoord wakker.. Ik wist niet wat me over kwam dat ik helemaal uit mezelf wakker werd om 10 uur in de morgen.. Normaal word ik op mijn vrije dag altijd gewekt door de melkboer die altijd zo heel vroeg komt en dan heeft ie ook nog zo’n
keiharde toeter waar alsie wel 5 keer opdrukt..

Maar goed iedereen van de familie was aan het aardbeien plukken toen we boven kwamen, dus doken we het zwembad nog maar een keer in.. We hebben die dag niet zo heel veel gedaan. We zijn even bij de Canadian Tyre geweest om daar even rond te kijken , je
kunt er van alles krijgen. Ik heb daar een automatische auto starter gekocht.. Heel ideaal is dat. Dan kun je bv in de winter vanuit je huis de auto starten,dan kom je in een lekker warme auto. Later op de dag nog beetje gezwommen en beetje de gek aansteken met de 2
nichten van Anne-Jan… Die het vertikten om Hollands te praten…
S’avonds wat bliksem bezoekjes gedaan bij families.



En zo brak ook weer de zondag aan. We hebben gekerkt in Dundas waar dominee Proose uit Hamilton preekte.. De kerk had gelukkig airconditioning.. Dat is echt fijn.. Vooral als je helemaal in pak naar de kerk gaat.Buiten was het namelijk s’middags 40 graden.. Wat een hitte.


Maandag was het Canada Day, de Canadezen zijn trots op die dag. En waarom, ik zou het niet weten.
Iedereen is dan vrij en iedereen steekt dan de hand op naar elkaar.. Typisch hoor.. Maar goed wij vierden die dag ook in St. George. We waren samen met Francis en Sharon(de nichten) naar het park in St. George gelopen.. Ik heb nog nooit zo iets raars mee gemaakt, bijna het hele dorp was in het park te vinden.. Je kon er gratis gebak en drinken wat er uiteraard wel in ging. Er liepen nog 2 maffe lui rond die zich verkleed hadden als vroegere mensen.. Daar hadden wij interesse in, beetje lol maken, op laatst wouden ze wel met ons op de foto opdat wij op klompen liepen. Lachen was dat.
Maar we hadden het er na een half uurtje wel gezien dus struinden wij nog even door dorp. Anne-Jan had een winkeltje ontdekt waar ze kaarten verkochten. Wij met z’n allen erin, Anne-Jan zoekt wat kaarten uit en gaat afrekenen bij de kassa blijkt dat de kaarten $2.50 per stuk kosten.. Je had zijn gezicht moeten zien.. Schitterend. Wat hebben we hem buiten uitgelachen. Hij heb het geweten de rest van de vakantie datie kaarten heeft gekocht.. Je denkt misschien wat sneu voor die jongen en dan word hij ook nog uitgelachen ook.. Niks sneu aan hoor. We mogen mekaar graag voor schut zetten.. Ze hebben mij ook wel te pakken gehad in de vakantie, maar dat vertel ik lekker niet… Haha.

We zijn maar gelijk doorgelopen naar huis, we hadden zin in zwemmen. Wat wast heet.
S’avonds hadden we een verjaardag van Albert de 19 jarige zoon van het gezin.
Maar eerst hebben we nog zo’n grote gele Amerikaanse schoolbus weg gebracht (Zie plaatje van zo’n bus)http://www.ulysses.ny.us/img-schoolbus.jpg naar een grote parkeerplaats waar nog meer van die bussen stonden. Tjonge wat hobbelen die bussen.. Leek wel alsof de bus geen vering en schokdempers had. Maar het was leuk om een keer in die bus te zitten.
Nou wat ons betreft kon de verjaardag beginnen. Ze zouden gaan barbecuen en we hadden honger als een paard. De eerste gasten waren gearriveerd en doken gelijk het zwembad.. We dachten van, die gaan zich even koelen in het water.. Maar toen de hele meute compleet was gingen ze rustig noch een potje volleybal doen in het water… En nog geen eten. En ja hoor daar kwamen ze eindelijk uit de swimmingpool.. Het had ook niet langer moeten duren of we waren even langs de Burger King gegaan. De barbecue werd aangestoken en het kon beginnen. Het was heerlijk overigens.. We hadden gedacht die avond wat Canadese humor te horen zouden krijgen, maar dat was niet het geval.. Gelukkig hadden wij onze droge humor uit Drenthe meegenomen. Ze zaten heel angstig te kijken als wij begonnen te lachen.. Maar het waren wel vriendelijke jongens en meisjes.. En ze hadden allemaal een auto waar ik jaloers op mag wezen..

We zijn die avond maar op tijd naar bed gegaan omdat we volgende dag om 8 uur werden opgehaald door ome Jo die met een ons een auto zou regelen in Brandtford.

En jawel de volgende dag 8.00 stond ome jo voor de deur.. We waren nog niet helemaal klaar omdat we ons een verslapen hadden.. Maar dat geeft ook allemaal niet het is immers vakantie. We zouden die dag een auto gaan huren en daarmee richting de Niagara Falls gaan.. Helaas konden wij geen auto huren omdat we nog 21 waren.. Maar we hadden een geweldig plan.. Ome Jo mocht wel in de huurauto rijden.. Dus namen wij zijn grote ruime auto mee en hij de kleine Chrysler Neon die wij dan voor hem gehuurd hebben.
We nog maar net weg toen we er achter kwamen dat we nog moesten ontbijten. We kwamen al gauw de bekende Tim Hortons tegen waar we je een beetje lekkere koffie kan krijgen en heerlijke donutsen en dat gaat er altijd wel in. De koffie in Canada is niet echt lekker.. Het is meer een bakkie water met wat donker kleurstof erin. Maar bij de Tim Hortons heb je wel goeie koffie. Waar wij dan ook regelmatig te vinden waren in de vakantie..
Alweer zou het die dag ongeveer 40 graden worden, gelukkig hadden we een auto met airconditioning mee. We moesten nog een uurtje rijden naar de falls.. Ik had een geweldig plekkie achterin.. Kon namelijk het bankje helemaal naar achteren doen en een eind naar achteren zetten. Dus dat uurtje was zo om.. En ja hoor dar zagen we dan THE VERY BIG FALLS de niagara… Geweldig wat mooi is dat.. Klik hier voor de Canadese Falls http://www.cowboy.net/~larrydj/Niagara%20Falls.JPG en hier voor de Amerikaanse Falls http://degraaff.org/trips/niagara-falls-small-3.jpg .
En klik hier voor de Amerikaanse en Canadese Falls samen.. http://www.niagara-usa.com/pages/niagara_falls_both.jpg Links zijn de Amerikaanse in de staat New York en Rechts van Canada in Ontario.. We lieten ons heerlijk afkoelen door het spetterende water van de Falls.. Dat is echt lekker als het +40 is…. Maar goed na half uurtje wouden we even kijken in de BIG TOWER die een eindje boven de stad Niagara uitsteekt… Klik hier voor plaatje Big Tower met op de achtergrond de Canadese Falls http://www.libertyconferences.com/image ... _tower.jpg . Toen we in de toren aankwamen leek het wel alsof daar de dikke vrouwen conferentie gehouden werd.. Tjonge jonge,, echt waar, TIENtonners gewoon… Maar voordat we met de gele lift naar boven wouden gingen we eerst wat eten omdat er nogal wat tientonners stonden te wachten in de rij en dat leek ons niet veilig om samen met hun dat liffie in te stappen. Maar goed toen we veilig boven waren hadden we daar een schitterend uitzicht.


[url]http://www.lstemp.freeserve.co.uk/Niaga ... er.jpg[url]


Wat was dat mooi werkelijk waar… We hadden het er na een tijdje ook wel weer gezien..
Dus maakten we langzaam aanstalten naar de auto met airco,,,
S’avonds hadden we weer een verjaardag…

De volgende dag was het woensdag de dag dat we naar Alberta zouden gaan.. Oom Jim zou ons wegbrengen naar Toronto Pearson airport (zie satelliet foto)


[url]http://ens.lycos.com/ens/pics5/lbp.jpg[url]


Vandaar gingen we in een grote boeing 767 naar Calgary in het super mooie Alberta..


[url]http://www.atac.ca/FunFacts/Image_Galle ... 67.jpg[url]


De volgende keer meer..


[Veranderd op 13/8/02 door matthijs019]
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Hey Bralbal,

Waar ben jij ergens in Canada geweest??

M
bralbal

Bericht door bralbal »

Alleen in Ontario, nog niet eens bij de Rocky's. Het noordelijkst waar ik ben geweest is Parry Sound (aan de Georgian Bay), en het zuidelijkst in Pennsylvania bij Philadelphia. maar meestal in de Burgessville, vlakbij Norwich. Vooral bij Parry Sound vond ik het heel mooi, en in Pennsylvania bij de Finger Lakes (Watkins Glenn, enz). En natuurlijk de Falls!
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Persoonlijk vind ik Alberta mooier dan Ontario..
Alberta is echt wild west... Ik hou wel van die prairies en op de achtergrond de rocky's....

3 Jaar geleden zou ik bijna naar Pennsylvania zijn gegaan, maar helaas kwam er iets anders tussen.. Mijn kameraad studeerde daar toen in Pennsylvania..
Daar heb je toch veel luitjes zitten van de Ku Klux Klan??.. Of weet je dat niet...
bralbal

Bericht door bralbal »

Ik heb ze niet gezien :,:,:,

Het kan best dat er daar veel zitten, maar de KKK is nu in zoverre gedecimeerd, dat je er op een paar broeinesten na (o.a. een paar plaatsen in pennsylvania) niets meer van merkt. Eigenlijk wel gek, Indiana en Pennsylvania waren altijd de staten waar de KKK mee van het actiefst was, en het zijn allebei staten die hoofdzakelijk een Duitse achtergrond hebben. Of denk ik nu te ver door???
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Er zijn daar inderdaad veel van duitse afkomst..
Ben allang blij dat ze daar zitten en niet hier. hahaha..
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Canada

Bericht door helma »

Koffers staan gepakt. Morgen hoop ik met mijn jongste dochter 2 weken naar Canada te gaan :)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Canada

Bericht door Delftenaar »

Maar waarom vinden wij als christenen Noord-Amerika zo geweldig terwijl met name de VS de facto een ontwikkelingsland is?
Immers scoort de VS qua ontwikkelingskenmerken lager dan landen als Nigeria.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Canada

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Koffers staan gepakt. Morgen hoop ik met mijn jongste dochter 2 weken naar Canada te gaan :)
Toch niet in de buurt van Chilliwack?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Canada

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef:Maar waarom vinden wij als christenen Noord-Amerika zo geweldig terwijl met name de VS de facto een ontwikkelingsland is?
Immers scoort de VS qua ontwikkelingskenmerken lager dan landen als Nigeria.
De VS zijn een derdewereldland, maar Canada toch niet?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Canada

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Delftenaar schreef:Maar waarom vinden wij als christenen Noord-Amerika zo geweldig terwijl met name de VS de facto een ontwikkelingsland is?
Immers scoort de VS qua ontwikkelingskenmerken lager dan landen als Nigeria.
De VS zijn een derdewereldland, maar Canada toch niet?
Canada is veel erger dan een derdewereldland. Het is een van de meest geseculariseerde landen ter wereld. En te midden daarvan bevindt zich een klein overblijfsel dat nog de gereformeerde leer belijdt
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Canada

Bericht door Delftenaar »

Zijn wij in Nederland niet verder geseculariseerd?

In Rijssen zal het meevallen. Maar in bv. Almere zijn christenen heel ver in de minderheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Canada

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:Zijn wij in Nederland niet verder geseculariseerd?

In Rijssen zal het meevallen. Maar in bv. Almere zijn christenen heel ver in de minderheid.
Juist Rijssen is heel erg geseculariseerd.
Als we de afwijkingen van drie vanouds reformatorische plaatsen noemen,
Rijssen, Staphorst en Urk, dan is Rijssen het meest vervallen.
Almere is meest zendingsgebied.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Canada

Bericht door DDD »

Ik denk dat we dit draadje maar moeten samenvoegen met het draadje over het godsbeeld.

Overigens ging het hier om de sociaal-economische kenmerken van Canada en de VS, niet over de mate van secularisatie.
Plaats reactie