Speltheorie

Plaats reactie
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Speltheorie

Bericht door HersteldHervormd »

Ik kwam toevallig uit bij het fenomeen speltheorie, het ziet er ontzettend interessant uit.

Zijn er kenners die mij wat kunnen leren erover? Of eventueel een goede Nederlandse website met info?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Speltheorie

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:Ik kwam toevallig uit bij het fenomeen speltheorie, het ziet er ontzettend interessant uit.

Zijn er kenners die mij wat kunnen leren erover? Of eventueel een goede Nederlandse website met info?
Welk niveau wil je het hebben? Het is in principe het wiskundig analyseren van hoe mensen het best kunnen handelen, waarbij doelen van mensen kunnen verschillen. Je kunt het op daadwerkelijke spellen toepassen (Alice heeft als doel dat Alice meer punten haalt dan Bob, terwijl Bob wil dat Bob meer punten haalt dan Alice), maar ook op militaire strategieën, op handel of op biologische systemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Speltheorie

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik kwam toevallig uit bij het fenomeen speltheorie, het ziet er ontzettend interessant uit.

Zijn er kenners die mij wat kunnen leren erover? Of eventueel een goede Nederlandse website met info?
Welk niveau wil je het hebben? Het is in principe het wiskundig analyseren van hoe mensen het best kunnen handelen, waarbij doelen van mensen kunnen verschillen. Je kunt het op daadwerkelijke spellen toepassen (Alice heeft als doel dat Alice meer punten haalt dan Bob, terwijl Bob wil dat Bob meer punten haalt dan Alice), maar ook op militaire strategieën, op handel of op biologische systemen.
De economische en biologische kanten lijken me wel interessant.

Word speltheorie daadwerkelijk toegepast op hoog niveau parsifal?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Speltheorie

Bericht door Philip »

Jazeker. Ik heb aan de universiteit een vak gevolgd over speltheorie en er waren nog vervolgvakken. Wikipedia biedt een redelijke eerste indruk van het onderwerp.

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar er is een deeltje van in de uitstekende serie 'very short introductions' ISBN: 9780199218462 van Ken Binmore. https://libris.nl/boek?authortitle=binm ... 0199218462#
Plaats reactie