Koelkast op verlengsnoer of niet?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door Van Ewijk »

Beste mensen.

Ik hen een vraag.
Wij hebben een nieuwe koelvriescombinatie gekocht en wegens gebrek aan ruimte elders rm/ of handig geplaatste stopcontacten ben ik gedwongen deze op een (goedgekeurd) verlengsnoer aan te sluiten.
Van een hoop kanten word mij dit echter afgeraden terwijl het volgens weer anderen niks uit maakt.

Iemand hier verstand of ervaring mee?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door CvdW »

Niet op een verlengsnoer aansluiten wegens mogelijke oververhitting.

Zo lang het goed gaat heeft niemand problemen, maar wanneer schuur of huis afgebrand is is het te laat.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door Henk J »

Van Ewijk schreef:Beste mensen.

Ik hen een vraag.
Wij hebben een nieuwe koelvriescombinatie gekocht en wegens gebrek aan ruimte elders rm/ of handig geplaatste stopcontacten ben ik gedwongen deze op een (goedgekeurd) verlengsnoer aan te sluiten.
Van een hoop kanten word mij dit echter afgeraden terwijl het volgens weer anderen niks uit maakt.

Iemand hier verstand of ervaring mee?
Ik zou niet weten waarom dat niet kan, let er op dat je verlengsnoer wel mooi los ligt, niet ergens klem tussen waar veel warmte kan ontstaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door Tiberius »

En een drie-aderig (inclusief randaarde) verlengsnoer.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door Mannetje »

Wat is het vermogen van je koelkast? Koop er een snoer bij dat ruim voldoende is.
Maar volgens mij gebruikt een koelkast niet zoveel.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door refo »

Een koelkast met vriezer is maar zo'n 200 of 300 Watt. Dat is niet zo'n probleem met een verlengsnoer.
Zorg voor een veilige situatie, zodat je niet struikelen kunt (vastzetten met clips) en koop een goede.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5937
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door HersteldHervormd »

Van Ewijk schreef:Beste mensen.

Ik hen een vraag.
Wij hebben een nieuwe koelvriescombinatie gekocht en wegens gebrek aan ruimte elders rm/ of handig geplaatste stopcontacten ben ik gedwongen deze op een (goedgekeurd) verlengsnoer aan te sluiten.
Van een hoop kanten word mij dit echter afgeraden terwijl het volgens weer anderen niks uit maakt.

Iemand hier verstand of ervaring mee?
Het maakt niets uit. Een koelkast op een stopcontact op zolder heeft theoretisch gezien meer kans op oververhitting dan in de keuken met een verlengsnoer. Überhaupt is het elektrische vermogen van een beetje moderne koelkast maar 80W. Wel is het belangrijk om ervoor te zorgen dat u een verlengsnoer van goede kwaliteit is.

Als u wilt zou ik er eentje op maat kunnen maken en naar u sturen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5937
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef:Een koelkast met vriezer is maar zo'n 200 of 300 Watt. Dat is niet zo'n probleem met een verlengsnoer.
Zorg voor een veilige situatie, zodat je niet struikelen kunt (vastzetten met clips) en koop een goede.
Pfoe, dat is dan een heel ouderwets type hoor refo :haha
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door DDD »

Zitten er bij koelkasten dan ook warmtesensoren in de stekker? Dat heb ik nog nooit gehoord. Bij elektrische auto's is dat wel. Maar als een wandcontactdoos de eerste vier keer niet warm wordt, zal hij de volgende keren ook niet oververhit raken, neem ik aan.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1083
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door Anselmus »

En pas een beetje op met water dat kan lekken als je bijvoorbeeld de diepvries ontdooit
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door Orchidee »

Wel off-topic maar in dit draadje stel ik toch een vraag:
Is het normaal als je een uur achtereen stofzuigt dat dan de stekker héél warm is?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door KDD »

Orchidee schreef:Wel off-topic maar in dit draadje stel ik toch een vraag:
Is het normaal als je een uur achtereen stofzuigt dat dan de stekker héél warm is?
Ik denk het wel. een uur is aardig lang voor zoiets.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door newton »

Orchidee schreef:Wel off-topic maar in dit draadje stel ik toch een vraag:
Is het normaal als je een uur achtereen stofzuigt dat dan de stekker héél warm is?
Fabrikanten hebben een tijd lang stofzuigers uitgebracht met een steeds hoger stroomverbruik. "een 2000 watt stofzuiger is vast veel beter dan 800 watt". Alhoewel de geadverteerde 2000watt misschien niet werd gehaald kan werd 1500 watt echt wel gehaald. Combineer dat wattage met de noodzaak van een flexible, (dus dunnere) stroomkabel om de kabel in de stofzuiger op te kunnen rollen en je komt misschien wel uit op een behoorlijk ruim stroomverbruik voor de dikte van de kabel. Dat die na een uur stofzuigen dan nogal warm is verbaast mij niets.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door Orchidee »

Ik stofzuig 1 x in de 2 weken een groot huis.
Waarvan meestal een uur de gehele benedenverdieping, vandaar.
Eerst een jaar of 2 met een oude Miele, sinds kort met een nieuwe kleine compacte Miele maar beiden hetzelfde resultaat.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5937
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Koelkast op verlengsnoer of niet?

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:Wel off-topic maar in dit draadje stel ik toch een vraag:
Is het normaal als je een uur achtereen stofzuigt dat dan de stekker héél warm is?
Ligt eraan hoe dik het snoer van de stofzuiger is. Hoe dunner hoe sneller het warm word. Vanaf 1mm2 zou dit niet mogen gebeuren.

Overigens wel een groot huis joh als je een uur moet stofzuigen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie