Hardlopen

JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Hardlopen

Bericht door JvW »

merel schreef:Zojuist voor het eten nog gelopen. Het ging voor geen meter; kramp in m'n voeten en kuiten en ik kon mij er slecht toe zetten om door te hollen. Hebben jullie daar ook last van?
Dat herken ik wel hoor, maar dan niet met lopen. Op de fiets wil het weleens gebeuren. En dat zie ik dan ook terug in mijn hartslag, die wil dan gewoon niet stijgen. Ik rijd meestal eenzelfde ronde van ongeveer 50km en maak die dan gewoon af. Volgende keer beter….
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

JvW schreef:
merel schreef:Zojuist voor het eten nog gelopen. Het ging voor geen meter; kramp in m'n voeten en kuiten en ik kon mij er slecht toe zetten om door te hollen. Hebben jullie daar ook last van?
Dat herken ik wel hoor, maar dan niet met lopen. Op de fiets wil het weleens gebeuren. En dat zie ik dan ook terug in mijn hartslag, die wil dan gewoon niet stijgen. Ik rijd meestal eenzelfde ronde van ongeveer 50km en maak die dan gewoon af. Volgende keer beter….
Mijn hartslag steeg wel degelijk, maar mijn lichaam wilde niet mee. Normaliter hol ik het hele rondje. Nu heb ik ook een deel gewandeld en vandaag enorme spierpijn. Ik begrijp daar niets van.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hardlopen

Bericht door Herman »

Je wordt oud. :-)
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

Herman schreef:Je wordt oud. :-)
Ik hoop het wel :D

Ik ben nooit een goede loper geweest, maar merk ook dat het zwaarder is dan pakweg 15 jaar terug.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Hardlopen

Bericht door JvW »

merel schreef:
Herman schreef:Je wordt oud. :-)
Ik hoop het wel :D

Ik ben nooit een goede loper geweest, maar merk ook dat het zwaarder is dan pakweg 15 jaar terug.
Tip: ga fietsen. Dat is ook nog eens beter voor je gewrichten....
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

JvW schreef:
merel schreef:
Herman schreef:Je wordt oud. :-)
Ik hoop het wel :D

Ik ben nooit een goede loper geweest, maar merk ook dat het zwaarder is dan pakweg 15 jaar terug.
Tip: ga fietsen. Dat is ook nog eens beter voor je gewrichten....
Klopt, dat is inderdaad beter voor je gewrichten, net zoals zwemmen. Ik zie mijzelf ook niet in hoog tempo op een racefiets rondrijden.

Aankomende zomer wil ik een andere (stads)fiets aanschaffen en drie keer in de week op de fiets naar kantoor gaan. Dat is toch ook weer 3 x 36 km fietsen/
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hardlopen

Bericht door Habitat »

merel schreef:
Herman schreef:Je wordt oud. :-)
Ik hoop het wel :D

Ik ben nooit een goede loper geweest, maar merk ook dat het zwaarder is dan pakweg 15 jaar terug.
Herkenbaar.
Sinds pakweg mijn veertigste heb ik meer last van pijntjes bij het hardlopen, en incidenteel ook kramp.

Wat wel iets heeft geholpen, is het uitbreiden van mijn opwarm-ritueel. Daarnaast ben ik iets minder gaan hardlopen (toch een grote aanslag op de benen), en meer andere vormen van bewegen gaan doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hardlopen

Bericht door Mara »

merel schreef: Mijn hartslag steeg wel degelijk, maar mijn lichaam wilde niet mee. Normaliter hol ik het hele rondje. Nu heb ik ook een deel gewandeld en vandaag enorme spierpijn. Ik begrijp daar niets van.
Dat is ook de reden waarom ik gestopt ben. De eerste jaren rende ik als een hinde, maar dat werd op den duur als een nijlpaard. (die kunnen trouwens hard rennen, 45 km/u) :D maar het voelde niet meer fijn. En dan mijn knie die opspeelde, of steken in mijn heup.
Opbouwen na een blessure duurt lang en afbreken is zo gebeurd.
Je hebt zelfdiscipline nodig en dat ontbrak me op een gegeven moment.
Maar als ik soms mensen zie hardlopen... dat ziet er meer uit als lijden dan een lekker rondje rennen.
De echte lopers lijken uit Afrika te komen.
Kipchoge bijvoorbeeld, ziet er uit als iemand die altijd honger heeft. Als je een stuk van 42 km rijdt in je auto en je bedenkt dat hij dat in zo/n 2 uren loopt, is dat echt ongelooflijk. :oO
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hardlopen

Bericht door Habitat »

Mara schreef: Dat is ook de reden waarom ik gestopt ben. De eerste jaren rende ik als een hinde, maar dat werd op den duur als een nijlpaard. (die kunnen trouwens hard rennen, 45 km/u) :D maar het voelde niet meer fijn. En dan mijn knie die opspeelde, of steken in mijn heup.
Opbouwen na een blessure duurt lang en afbreken is zo gebeurd.
Je hebt zelfdiscipline nodig en dat ontbrak me op een gegeven moment.
Maar als ik soms mensen zie hardlopen... dat ziet er meer uit als lijden dan een lekker rondje rennen.
Ja, het moet wel leuk blijven. Plezier is altijd de beste motivator om te blijven bewegen.
Er zijn natuurlijk genoeg mensen voor wie het hardlopen een groot plezier blijft, ook op oudere leeftijd. Maar zo niet (bv vanwege blessures), dan kun je beter op een andere manier bewegen.
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

Habitat schreef:
Mara schreef: Dat is ook de reden waarom ik gestopt ben. De eerste jaren rende ik als een hinde, maar dat werd op den duur als een nijlpaard. (die kunnen trouwens hard rennen, 45 km/u) :D maar het voelde niet meer fijn. En dan mijn knie die opspeelde, of steken in mijn heup.
Opbouwen na een blessure duurt lang en afbreken is zo gebeurd.
Je hebt zelfdiscipline nodig en dat ontbrak me op een gegeven moment.
Maar als ik soms mensen zie hardlopen... dat ziet er meer uit als lijden dan een lekker rondje rennen.
Ja, het moet wel leuk blijven. Plezier is altijd de beste motivator om te blijven bewegen.
Er zijn natuurlijk genoeg mensen voor wie het hardlopen een groot plezier blijft, ook op oudere leeftijd. Maar zo niet (bv vanwege blessures), dan kun je beter op een andere manier bewegen.
Hardlopen is voor mij nooit een plezier geweest. Wel merk ik gezondheidswinst als ik het doe. Dat is de enige reden dat ik het weer beng aan oppakken. Ik neig er wel naar om als corona echt voorbij is, een sportschool abonnement te nemen. Dan kan je ook op andere manieren aan cardio doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hardlopen

Bericht door Mara »

merel schreef:
Habitat schreef: Ja, het moet wel leuk blijven. Plezier is altijd de beste motivator om te blijven bewegen.
Er zijn natuurlijk genoeg mensen voor wie het hardlopen een groot plezier blijft, ook op oudere leeftijd. Maar zo niet (bv vanwege blessures), dan kun je beter op een andere manier bewegen.
Hardlopen is voor mij nooit een plezier geweest. Wel merk ik gezondheidswinst als ik het doe. Dat is de enige reden dat ik het weer beng aan oppakken. Ik neig er wel naar om als corona echt voorbij is, een sportschool abonnement te nemen. Dan kan je ook op andere manieren aan cardio doen.
Ik had er zeker veel plezier van. Ik had destijds een golden retriever die los naast me bleef lopen. Voelde toch een beetje veiliger als ik door het bos rende. Of in het buitengebied.
Toen de hond was dood gegaan, ging ik s'avonds rennen, maar dan vanuit huis.
Ik merkte weinig gezondheidswinst. Mijn bloeddruk ging niet naar beneden. Integendeel, met een betablokker loop je tegen een grens op. Dus dat schoot helemaal niet op en ik kreeg een andere tablet.
Ik had twee neven, broers, die beiden tot op hogere leeftijd marathons liepen. Ze overleden beiden aan een hartstilstand, de één 81 en de ander 79. Erfelijke aandoening van vader's kant kennelijk. Hij overleed aan een hartstilstand toen hij 78 was. Dus veel "winst" heb je dan niet.
Ik denk dat wandelen voor 60 plussers gezonder is. Ook minder belastend voor je gewrichten.

"Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel."
Daar kom jij toch sowieso wel aan, met schoonmaken, zware wasmanden en boodschappen sjouwen? Traplopen en met de kinderen bewegen waarschijnlijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

Sinds we verhuisd zijn beweeg ik beduidend minder. Voorheen fietste ik iig 10 km per dag, maar regelmatig ook 30 en dat tikt aan. Als ik nu 10 km fiets heb ik veel bewogen Daarom wil ik het sporten opvoeren.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Hardlopen

Bericht door windorgel »

Drie keer in de week een uur stevig wandelen. Kan je ook nog genieten van de omgeving.
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hardlopen

Bericht door merel »

windorgel schreef:Drie keer in de week een uur stevig wandelen. Kan je ook nog genieten van de omgeving.
Dat doe ik daarnaast ook nog, maar meestal na mijn werk ( in het donker).
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hardlopen

Bericht door -DIA- »

merel schreef:
windorgel schreef:Drie keer in de week een uur stevig wandelen. Kan je ook nog genieten van de omgeving.
Dat doe ik daarnaast ook nog, maar meestal na mijn werk (in het donker).
DONKER... Toen in het advies kreeg, jaar of tien geleden, meer te lopen/bewegen liep ik ook 's avonds door de stad, of ging buiten de stad fietsen... daar was het (door het toen nog ontbreken van lantaarns) haast eng donker. Mij is toen geadviseerd om niet meer in het donker te lopen of te fietsen. Ook in een kleine stad als R. tiert het geweld, gevaar, het gespuis dat wakker wordt als het nachtelijk duister over de aarde valt. Drugshandel... alcohol, met diens gevolgen als geweldpleging en wat dies meer zij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie