De voordelen van koud douchen

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Lilian1975 »

Jullie denken stoer te zijn hé? :yahoo
Maar vroeger , lang geleden, stond ik minstens paar keer per week onder koude douche als beneden warme kraan aan ging. (Liefhebbende broers en zussen) Wij hadden nl. nog een geiser.
En nu heden. Met die moderne en geriefelijke cv? Die op een lagere stand moet ivm met zuinigheid ofzo... Nu sta ik soms ook ineens onder een koude douche als bijv. de wasmachine aangaat en opwarmt. Of de vaatwasser wordt aangezet. :quoi En kijk. Jullie kunnen je er psychologisch op voorbereiden. Maar in deze gevallen niet. Het is totaal onverwachts. En shock effect is zeker aanwezig . Net als die keer dat we tijdens een hittegolf in Frankrijk in een riviertje spongen met ijswater. Ik weet niet wat er gebeurde maar ik voelde niets meer. En uit het water kreeg ik het pas paar uur later weer warm bij 40 graden....
En dat heeft mij doen besluiten dat het echt niet gezond voor mij is. En ik het echt niet vrijwillig ga doen. (En bij voorkeur douche als de rest of nog slaapt of niet het idee zal krijgen om die machines aan te zetten ;) )En volgens mij voel ik me best gezond. Sinds ik gewoon een warmere douche kan nemen. En gun dit iedere naaste van mij als zij diezelfde behoefte hebben.

Succes met de koude douche. :)
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 05 sep 2022, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:Jullie zijn knetter...

Ik lach me een kriek met al die doucheverhalen. Stoere mannetjes met kippenvel onder een koude straal.
Ik ben niet zo goed in het vol te houden, dus iets minder stoer, maar als ik het doe: nooit spijt. Het levert mij extra energie op gedurende de dag.

Zeker bij vermoeidheid / te korte nachtrust werkt dit heerlijk, kan ik dan tot halverwege de middag op teren.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1695
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Ararat »

Wat een fijne verhalen!

Jullie begrijpen dat Ararat als zijnde een besneeuwde vulkaan niets tegen koud douchen heeft. Als je kunt zwemmen in een gletchermeer of desnoods in de (overigens nu plas-warme) zee kun je ook koud douchen.

Over de zee: ik vermaak me altijd kostelijk door te kijken hoe met name mannen zich pijnigen door veel te langzaam de zeespiegel voorbij een bepaald punt te laten stijgen!
Dat staat daar uit pure zelfkastijding een poos hoog op de teentjes te huppen... :D

Mijn mening: kou is een emotie! :huhu
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5938
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door HersteldHervormd »

Goedemorgen vrienden. Ik heb het vanochtend ook geprobeerd en ik moet eerlijk zeggen dat het douchen nog wel meevalt, maar als je daarna je gaat afdrogen... pfoee, dat vind ik eigenlijk heftiger haha. Ik heb nog niet op zijn koudst, wil dat een beetje opbouwen (afbouwen?!).
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:Jullie denken stoer te zijn hé? :yahoo
Maar vroeger , lang geleden, stond ik minstens paar keer per week onder koude douche als beneden warme kraan aan ging. (Liefhebbende broers en zussen) Wij hadden nl. nog een geiser.
En nu heden. Met die moderne en geriefelijke cv? Die op een lagere stand moet ivm met zuinigheid ofzo... Nu sta ik soms ook ineens onder een koude douche als bijv. de wasmachine aangaat en opwarmt. Of de vaatwasser wordt aangezet. :quoi En kijk. Jullie kunnen je er psychologisch op voorbereiden. Maar in deze gevallen niet. Het is totaal onverwachts. En shock effect is zeker aanwezig . Net als die keer dat we tijdens een hittegolf in Frankrijk in een riviertje spongen met ijswater. Ik weet niet wat er gebeurde maar ik voelde niets meer. En uit het water kreeg ik het pas paar uur later weer warm bij 40 graden....
En dat heeft mij doen besluiten dat het echt niet gezond voor mij is. En ik het echt niet vrijwillig ga doen. (En bij voorkeur douche als de rest of nog slaapt of niet het idee zal krijgen om die machines aan te zetten ;) )En volgens mij voel ik me best gezond. Sinds ik gewoon een warmere douche kan nemen. En gun dit iedere naaste van mij als zij diezelfde behoefte hebben.

Succes met de koude douche. :)
Tsja, vanuit een hittegolf in ijswater springen vergelijken met vanuit een badkamer op normale temperatuur onder een koude douche gaan. Met het eerste zou mijn cardioloog ook niet lachen denk ik. Het tweede wordt niet als probleem beschouwd.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Zeeuw »

Apologeet schreef:Ik vind het altijd triest om zogenaamde voordelen te zoeken achter een noodgedwongen situatie.
Niemand doucht koud als ie een keus heeft.
Het gaat gewoon over armoede.
Zo kun je jezelf ook voorhouden dat crackers gezond zijn omdat je geen warm eten meer kan veroorloven of dat water uit de kraan het beste is omdat je geen flessen limonade meer kan kopen.
En ja, ik weet dat dit een oud topic is.
Maar bij toeval wel erg actueel.
Daar gaat nu juist het hele gesprek over.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Jullie zijn knetter...

Ik lach me een kriek met al die doucheverhalen. Stoere mannetjes met kippenvel onder een koude straal.
Je merkt het al snel als mensen het niet gewend zijn. Kippenvel is de eerste paar seconden. Daarna raak je er echt aan gewend Adje. Als je tenminste doorzet he.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bourdon16 schreef:Ik heb het vanavond geprobeerd. Gelijk eronder en zo koud als het kon. Ik dacht dat mijn hart op hol sloeg. Maar toch was het wel lekker. Daarna wel nog ff lekker warm gedoucht.
Heel goed!

wie volgt? :yahoo
Ik zeker niet. Heb tijdens oefeningen met -8 met heul koud water mijzelf buiten moeten wassen. Zeker 10 dagen achter elkaar het alleen maar koud, koud en koud gehad. Slapen in een slaapzak, verplicht buiten uitkleden en dan je kleren meenemen in de slaapzak. Tijdens deze oefening verschillende collega's met bevroren vingers en tenen uitgevallen.

Sindsdien douche ik niet warm maar heet!! :) :garde
Ah, Djack Littel doet het al 20 jaar :-)
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Ah, Djack Littel doet het al 20 jaar :-)
Niet iedereen heeft een groene baret gedragen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:Jullie zijn knetter...

Ik lach me een kriek met al die doucheverhalen. Stoere mannetjes met kippenvel onder een koude straal.
Je merkt het al snel als mensen het niet gewend zijn. Kippenvel is de eerste paar seconden. Daarna raak je er echt aan gewend Adje. Als je tenminste doorzet he.
Ik heb het echt pas ook geprobeerd. Na het mountainbiken, toen het echt heel warm was. Best lekker. Maar echt helemaal koud is echt koud hoor. Dus ik ben gewoon een mietje en mijn reactie was puur projectie. Ben jaloers op jullie, bikkels!
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Ah, Djack Littel doet het al 20 jaar :-)
Niet iedereen heeft een groene baret gedragen.
Klopt. Net als niet iedere militaire ervaring jaren later vooral comfort vraagt.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:Jullie zijn knetter...

Ik lach me een kriek met al die doucheverhalen. Stoere mannetjes met kippenvel onder een koude straal.
Je merkt het al snel als mensen het niet gewend zijn. Kippenvel is de eerste paar seconden. Daarna raak je er echt aan gewend Adje. Als je tenminste doorzet he.
Ik heb het echt pas ook geprobeerd. Na het mountainbiken, toen het echt heel warm was. Best lekker. Maar echt helemaal koud is echt koud hoor. Dus ik ben gewoon een mietje en mijn reactie was puur projectie. Ben jaloers op jullie, bikkels!
Juist na dat mtb-en ben je waarschijnlijk zo warm dat het verschil echt heel groot is. Maar je was wel snel afgekoeld. :-)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Zita »

Ga je niet heel hard zweten als je onder de koude douche vandaan bent? Je lichaam is gewend geraakt aan een graad of tien en staat patsboem opeens weer in dertig graden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door J.C. Philpot »

Zita schreef:Ga je niet heel hard zweten als je onder de koude douche vandaan bent? Je lichaam is gewend geraakt aan een graad of tien en staat patsboem opeens weer in dertig graden.
Je voelt wel een warme gloed. Maar zweten ga je niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5938
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vind twee dingen heel grappig:

1: De profielfoto van Philpot bij dit soort onbenullige topics;
2: Dat dit topic onder vrijetijdsbesteding staat.

:haha
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie