De voordelen van koud douchen

ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
HersteldHervormd schreef:
Mijn opa zei altijd: Aan de zondag kan je zien hoe een christen is. Hij had daar eens een boekje over gelezen. Als je dit soort principes lost laat, dus bijvoorbeeld autorijden, douchen, computer/telefoon/social media gebruik, stofzuigen, uitgebreid koken, schoonmaken etc dan ga je door de weeks al helemaal al de principes loslaten. Nou is dat misschien wel een beetje zwart wit, maar toch denk ik dat er wel wat in zit.
Ik had ook zo'n vader. Nu noemen ze dat wettisch. En krijg je te horen dat ieder in zn eigen gemoed verzekerd is.
En ik zie die glijdende schaal ook hierin, daar hebben we het al vaker over gehad.
De zonde zit niet persé in dat gebruiksvoorwerp. Als iemand een glas kapot laat vallen, ga je ook de veger en het blik pakken en daarna stofzuig je nog, omdat het gevaarlijk is.
Met de auto naar de kerk, dan kun je ook nog even doorrijden voor een koffievisite (of het strand).
Ik denk niet dat jezelf kort afdouchen hieronder valt. Je poetst ook je tanden en smeert een creme of je huid en kamt je haren.
Dat valt onder persoonlijke (noodzakelijke) verzorging.
Jantje schreef:Wat zijn we toch bevoorrecht met een douche.
Dat is zeker Jantje. In de winter is het heerlijk warm en in de zomer koel je af.
Toen onze badkamer verbouwd werd, was het even aantobben. Douchen op de sportschool, poedelen bij de wastafel, niet meer naar het toilet boven, maar in de nacht de trap af als je moest. Ontberen doet waarderen!
Ik vind dergelijke principes niet wettisch, wel als het ook aan anderen als de enige mogelijkheid verkondigd wordt. Zo ken ik iemand die vind dat een vrouw ook geen pyamabroek aan mag en dit ook verkondigd. Dat noem ik wettisch. Niet als diezelfde vrouw dit voor haar eigen geweten niet kan verantwoorden maar anderen hier niet op beoordeelt. Daar heb ik respect voor.
Evenzo de baard om maar eens een stokpaardje te berijden.

Tegelijk besef ik mij wel dat er ook een grens moet zijn. Je kunt bijvoorbeeld moeilijk niet waarschuwen tegen duidelijke zonden. Ik denk dat er ook een grijs gebied is.
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef: Toen onze badkamer verbouwd werd, was het even aantobben.
Komt daar etymologisch het woord 'tobben' vandaan?
Zo hee DIA. Scherp hoor. :super
Sja, lavet(teren) is geen werkwoord he. ;)
Nee, maar ik ken wel een Lavatera… maar dat is wat anders.
Wel mooi overigens! :fleur
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef: Toen onze badkamer verbouwd werd, was het even aantobben.
Komt daar etymologisch het woord 'tobben' vandaan?
Zo hee DIA. Scherp hoor. :super
Sja, lavet(teren) is geen werkwoord he. ;)
Nee, maar ik ken wel een Lavatera… maar dat is wat anders.
Wel mooi overigens! :fleur
Ja zeker, malva

ps heb nog steeds een lavet en wil hem niet kwijt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Ik vind dergelijke principes niet wettisch, wel als het ook aan anderen als de enige mogelijkheid verkondigd wordt. Zo ken ik iemand die vind dat een vrouw ook geen pyamabroek aan mag en dit ook verkondigd. Dat noem ik wettisch. Niet als diezelfde vrouw dit voor haar eigen geweten niet kan verantwoorden maar anderen hier niet op beoordeelt. Daar heb ik respect voor.
Die heb ik ook in mijn familie. Toen ik met een kraamkadootje aankwam, een schattige pyjama voor hun dochter, moest ik dat gaan ruilen.
Heb ik gedaan, ik ruilde het voor een jurkje. Ik geef gehoor aan zo'n verzoek, maar begrijpen doe ik het niet.
Mijn zoon zet sinds enkele maanden zijn mobiel uit op zaterdagavond.
Ik respecteer dit en stuur hem dus geen appje meer op zondag.
Zo zijn er meer zaken. Als je het van elkaar aanvaard, is er niets aan de hand. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Hollander »

Mara schreef:Die heb ik ook in mijn familie. Toen ik met een kraamkadootje aankwam, een schattige pyjama voor hun dochter, moest ik dat gaan ruilen.
Heb ik gedaan, ik ruilde het voor een jurkje. Ik geef gehoor aan zo'n verzoek, maar begrijpen doe ik het niet.
Mijn zoon zet sinds enkele maanden zijn mobiel uit op zaterdagavond.
Ik respecteer dit en stuur hem dus geen appje meer op zondag.
Zo zijn er meer zaken. Als je het van elkaar aanvaard, is er niets aan de hand. ;)
Ik vind dit mooie voorbeelden van middelmatige zaken, waar we geroepen zijn het geweten van een ander niet (onnodig) te bezwaren.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door FlyingEagle »

M’n moeder neemt al sinds jaar en dag een bad op zondagavond en ligt dan te lezen. Vroeger werd er ook gestofzuigd zondag, omdat we toen een hond hadden die verschrikkelijk verhaarde. Dat kon je gewoon geen dag overslaan. Nu doen ze dat niet meer omdat die hond er niet meer is. Zelf zuig ik ook wel eens op zondag als onze dochter weer veel troep heef gemaakt met eten.
Wijn hebben vroeger veel minder regels meegekregen dan m’n vrouw.
Online
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:Koud douchen schijnt heel goed voor je te zijn. een aantal voordelen die ik op internet hierover lees:

1. Koud douchen geeft je energie
2. Het boost je immuunsysteem
3. Het verbetert je bloedcirculatie
4. Kan je door koud douchen afvallen?
5. Koud douchen maakt je huid en haar gezonder
6. Koud douchen verbetert je lymfesysteem
7. Het verbetert je lichamelijke prestaties
8. Je bouwt wilskracht op
9. Het verbetert emotionele veerkracht
10. Het maakt je meer alert
11. Koud douchen helpt tegen depressie

Zijn er onder ons die koud douchen? Hoe lang duurt het (en moet hoeveel kleine stapjes) voordat je er aan gewend bent (of wen je er nooit aan)?
Het schijnt inderdaad gezonder te zijn, maar om nu een volledige douchebeurt met koud water te doen, vind ik persoonlijk te veel van het goede. Heel soms spoel ik mij nog na met koud water, maar prettig vind ik het niet. Mijn man doet het wel regelmatig.

En verder dacht ik eerlijk gezegd dat alleen de 'oudere' generatie zich niet elke dag douchten ( 70+). Ik weet niet beter dan dat ik mij elke dag douche en met warm weer of sporten ook twee keer daags. De kinderen douchen ook elke dag.
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door -DIA- »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:Koud douchen schijnt heel goed voor je te zijn. een aantal voordelen die ik op internet hierover lees:

1. Koud douchen geeft je energie
2. Het boost je immuunsysteem
3. Het verbetert je bloedcirculatie
4. Kan je door koud douchen afvallen?
5. Koud douchen maakt je huid en haar gezonder
6. Koud douchen verbetert je lymfesysteem
7. Het verbetert je lichamelijke prestaties
8. Je bouwt wilskracht op
9. Het verbetert emotionele veerkracht
10. Het maakt je meer alert
11. Koud douchen helpt tegen depressie

Zijn er onder ons die koud douchen? Hoe lang duurt het (en moet hoeveel kleine stapjes) voordat je er aan gewend bent (of wen je er nooit aan)?
Het schijnt inderdaad gezonder te zijn, maar om nu een volledige douchebeurt met koud water te doen, vind ik persoonlijk te veel van het goede. Heel soms spoel ik mij nog na met koud water, maar prettig vind ik het niet. Mijn man doet het wel regelmatig.

En verder dacht ik eerlijk gezegd dat alleen de 'oudere' generatie zich niet elke dag douchten ( 70+). Ik weet niet beter dan dat ik mij elke dag douche en met warm weer of sporten ook twee keer daags. De kinderen douchen ook elke dag.
In de jaren 60 was (zeker op het platteland) het gewoonte om op zaterdag een flinke wasbeurt te doen, de rest van de week deden even hun gezicht, armen en handen. De wekelijkse 'Grote Verschoondag' was meestal op zaterdag. Dan was men op zondag piekfijn en waren voor er bij de boeren geen mestgeurtjes meer waar te nemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door merel »

Die mestgeurtjes of kuilgrasgeurtjes waren ook op zondag nog prima waar te nemen ;)
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door -DIA- »

merel schreef:Die mestgeurtjes of kuilgrasgeurtjes waren ook op zondag nog prima waar te nemen ;)
Ja, dat herinner ik me ook nog... Maar ja, daar konden ze ook niets aan doen. Een boer gebruikte geen deodorant, daarvoor was ie boer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door samanthi »

merel schreef:Die mestgeurtjes of kuilgrasgeurtjes waren ook op zondag nog prima waar te nemen ;)
Ja wij roken altijd naar paard, schaapof varken, ook zondags.
Heerlijk ik krijg nog altijd heimwee, als ik paard, schaap of varken ruik.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
merel schreef:Die mestgeurtjes of kuilgrasgeurtjes waren ook op zondag nog prima waar te nemen ;)
Ja wij roken altijd naar paard, schaapof varken, ook zondags.
Heerlijk ik krijg nog altijd heimwee, als ik paard, schaap of varken ruik.
Ik moet altijd even stoppen met ademen als ik langs en varkenshouderij fiets... Varkens van nu schijnen meer te stinken als varkens van vroeger.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
merel schreef:Die mestgeurtjes of kuilgrasgeurtjes waren ook op zondag nog prima waar te nemen ;)
Ja wij roken altijd naar paard, schaapof varken, ook zondags.
Heerlijk ik krijg nog altijd heimwee, als ik paard, schaap of varken ruik.
Ik moet altijd even stoppen met ademen als ik langs en varkenshouderij fiets... Varkens van nu schijnen meer te stinken als varkens van vroeger.
Dat zou best kunnen kloppen, ander voer en overproductie, dat is anders dan een paar mestvarkens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door J.C. Philpot »

Er zijn mensen die nog veel verder gaan dan een koude douche.

https://demanzonderjas.nl/10-lessen-van ... onder-jas/

En deze gaat wel heel erg ver:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door -DIA- »

Vanmorgen een koude douche gehad... d.w.z. onze wekelijkse fietstocht was echt koud, en dan zo kort nadat het nog 31 graden was. De fietsthermometer gaf 18 graden aan, maar vooral de wind maakte het erg koud. Voordelen kunnen een goede harding zijn, zeker als je nog jong en gezond bent, nadelen echter ook: kou vatten...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie