De voordelen van koud douchen

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Bezorgd »

Bij ons thuis vroeger werd ook niet gedoucht op zondag.
Alleen op warme dagen.
Toen wij als kinderen ouder werden gingen we het toch doen, en later mijn ouders ook.
Veel van dit soort gewoonten hebben eigenlijk weinig met principes te maken.
Mijn schoonfamilie was veel wettischer, maar douchen werd nooit overgeslagen op zondag.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Bij ons thuis vroeger werd ook niet gedoucht op zondag.
Alleen op warme dagen.
Toen wij als kinderen ouder werden gingen we het toch doen, en later mijn ouders ook.
Veel van dit soort gewoonten hebben eigenlijk weinig met principes te maken.
Mijn schoonfamilie was veel wettischer, maar douchen werd nooit overgeslagen op zondag.
Als een goede gewoonte een principezaak voor iemand is is het goed hem of haar daarin te respecteren. Dat hoeft echt niet altijd wettisch te zijn: als je hart je slaat, dan weet je dat je hier niet verder mag gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Bij ons thuis vroeger werd ook niet gedoucht op zondag.
Alleen op warme dagen.
Toen wij als kinderen ouder werden gingen we het toch doen, en later mijn ouders ook.
Veel van dit soort gewoonten hebben eigenlijk weinig met principes te maken.
Mijn schoonfamilie was veel wettischer, maar douchen werd nooit overgeslagen op zondag.
Als een goede gewoonte een principezaak voor iemand is is het goed hem of haar daarin te respecteren. Dat hoeft echt niet altijd wettisch te zijn: als je hart je slaat, dan weet je dat je hier niet verder mag gaan.
Douche jij je wel op zondag ?
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:En dan nog de vraag: douchen we met of zonder zeep?
zonder
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
Hoopvol schreef:
Jantje schreef::haha :yahoo

Als het heel warm is zou ik elk dagdeel douchen joh. :quoi
Nou als ik uit mijn werk kom ben ik soms aardig vochtig van het zweet. En dan vind ik een paar minuten afspoelen toch echt wel lekker hoor. En plakkerig in je bed duiken vind ik ook niet bepaald lekker dus op warme dagen gebeurt het regelmatig dat ik 2x per dag douche. Je hoeft er toch niet een half uur onder te staan? Na een minuut of 3 ben ik er weer onder uit en ben ik lekker opgefrist.
En elke keer een schone onderbroek?
Ja laten we aan forummers vragen hoe vaak ze hun ondergoed verversen :haha
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Bij ons thuis vroeger werd ook niet gedoucht op zondag.
Alleen op warme dagen.
Toen wij als kinderen ouder werden gingen we het toch doen, en later mijn ouders ook.
Veel van dit soort gewoonten hebben eigenlijk weinig met principes te maken.
Mijn schoonfamilie was veel wettischer, maar douchen werd nooit overgeslagen op zondag.
Als een goede gewoonte een principezaak voor iemand is is het goed hem of haar daarin te respecteren. Dat hoeft echt niet altijd wettisch te zijn: als je hart je slaat, dan weet je dat je hier niet verder mag gaan.
Uiteraard respect.
Zeker.

Ieder in zijn eigen gemoed.

Maar wel grappig om te zien hoe wisselend er om gegaan wordt met dit soort middelmatige zaken.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Geytenbeekje »

Kunnen we dan ook niet met zo'n blik van respect naar elkaar toe kijken naar geloofszaken ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Jantje »

Ik douche nooit op zondag, maar meestal op zaterdagavond, dat vind ik fijner. Maar ik ben er niet op tegen. We zijn geen Farizeeërs om er nog 1001 wetten bij te verzinnen.

Ik zat vanavond trouwens nog te denken: Wat zijn we toch bevoorrecht met een douche.

Vroeger moesten de kinderen in zo'n wastobbe. Alle kinderen in hetzelfde water... Als je de jongste was had je pech. Dan moest je als laatste...
En volwassenen wasten zich altijd bij de wastafel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hoopvol
Berichten: 1305
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef:
Hoopvol schreef:
Jantje schreef::haha :yahoo

Als het heel warm is zou ik elk dagdeel douchen joh. :quoi
Nou als ik uit mijn werk kom ben ik soms aardig vochtig van het zweet. En dan vind ik een paar minuten afspoelen toch echt wel lekker hoor. En plakkerig in je bed duiken vind ik ook niet bepaald lekker dus op warme dagen gebeurt het regelmatig dat ik 2x per dag douche. Je hoeft er toch niet een half uur onder te staan? Na een minuut of 3 ben ik er weer onder uit en ben ik lekker opgefrist.
En elke keer een schone onderbroek?
Ja laten we aan forummers vragen hoe vaak ze hun ondergoed verversen :haha
Tijd voor een poll :yahoo
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Ik douche nooit op zondag, maar meestal op zaterdagavond, dat vind ik fijner. Maar ik ben er niet op tegen. We zijn geen Farizeeërs om er nog 1001 wetten bij te verzinnen.

Ik zat vanavond trouwens nog te denken: Wat zijn we toch bevoorrecht met een douche.

Vroeger moesten de kinderen in zo'n wastobbe. Alle kinderen in hetzelfde water... Als je de jongste was had je pech. Dan moest je als laatste...
En volwassenen wasten zich altijd bij de wastafel.
Ja, zo ging dat in de jaren 50 en 60 inderdaad. In de jaren 70 kwam er verandering, toen deed de douche massaal zijn intrede.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6089
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik douche gemiddeld genomen denk 5 a 6x per week. Zondags eigenlijk nooit, dus 7x per week word hem niet ;)
Zijn er meer mensen die niet of zondag douchen? Het is overigens geen wet van Meden en Perzen, een heel enkel keertje gebeurd het toch wel. Dat is dan ook geen probleem. En soms heb ik door de week een keer geen zin, of het is niet perse nodig, dan sla ik ook over.
Wij douchen ook niet op zondag, behoudens zeer uitzonderlijke bijzondere gevallen.

Het is geen wet van meden en perzen wat mij betreft, maar wij willen ergens een grens stellen, en ons daar aan houden.
Nee precies, het is geen wet of iets wat niet mag. Het is meer een principe. Als mijn vrouw een weekenddienst heeft doucht ze gewoon op zondag. Maar dan zit ze ook wel eens op haar telefoon voor een werk dingetje ofzo.

Mijn opa zei altijd: Aan de zondag kan je zien hoe een christen is. Hij had daar eens een boekje over gelezen. Als je dit soort principes lost laat, dus bijvoorbeeld autorijden, douchen, computer/telefoon/social media gebruik, stofzuigen, uitgebreid koken, schoonmaken etc dan ga je door de weeks al helemaal al de principes loslaten. Nou is dat misschien wel een beetje zwart wit, maar toch denk ik dat er wel wat in zit.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Bezorgd »

HersteldHervormd schreef:[q

Mijn opa zei altijd: Aan de zondag kan je zien hoe een christen is. Hij had daar eens een boekje over gelezen. Als je dit soort principes lost laat, dus bijvoorbeeld autorijden, douchen, computer/telefoon/social media gebruik, stofzuigen, uitgebreid koken, schoonmaken etc dan ga je door de weeks al helemaal al de principes loslaten. Nou is dat misschien wel een beetje zwart wit, maar toch denk ik dat er wel wat in zit.

Ik denk dat het precies andersom is.
Hoe is iemand door de weeks.

Anders krijg je zondagschristenen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef:
Mijn opa zei altijd: Aan de zondag kan je zien hoe een christen is. Hij had daar eens een boekje over gelezen. Als je dit soort principes lost laat, dus bijvoorbeeld autorijden, douchen, computer/telefoon/social media gebruik, stofzuigen, uitgebreid koken, schoonmaken etc dan ga je door de weeks al helemaal al de principes loslaten. Nou is dat misschien wel een beetje zwart wit, maar toch denk ik dat er wel wat in zit.
Ik had ook zo'n vader. Nu noemen ze dat wettisch. En krijg je te horen dat ieder in zn eigen gemoed verzekerd is.
En ik zie die glijdende schaal ook hierin, daar hebben we het al vaker over gehad.
De zonde zit niet persé in dat gebruiksvoorwerp. Als iemand een glas kapot laat vallen, ga je ook de veger en het blik pakken en daarna stofzuig je nog, omdat het gevaarlijk is.
Met de auto naar de kerk, dan kun je ook nog even doorrijden voor een koffievisite (of het strand).
Ik denk niet dat jezelf kort afdouchen hieronder valt. Je poetst ook je tanden en smeert een creme of je huid en kamt je haren.
Dat valt onder persoonlijke (noodzakelijke) verzorging.
Jantje schreef:Wat zijn we toch bevoorrecht met een douche.
Dat is zeker Jantje. In de winter is het heerlijk warm en in de zomer koel je af.
Toen onze badkamer verbouwd werd, was het even aantobben. Douchen op de sportschool, poedelen bij de wastafel, niet meer naar het toilet boven, maar in de nacht de trap af als je moest. Ontberen doet waarderen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: Toen onze badkamer verbouwd werd, was het even aantobben.
Komt daar etymologisch het woord 'tobben' vandaan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Toen onze badkamer verbouwd werd, was het even aantobben.
Komt daar etymologisch het woord 'tobben' vandaan?
Zo hee DIA. Scherp hoor. :super
Sja, lavet(teren) is geen werkwoord he. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie