De voordelen van koud douchen

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Vanmorgen een koude douche gehad... d.w.z. onze wekelijkse fietstocht was echt koud, en dan zo kort nadat het nog 31 graden was. De fietsthermometer gaf 18 graden aan, maar vooral de wind maakte het erg koud. Voordelen kunnen een goede harding zijn, zeker als je nog jong en gezond bent, nadelen echter ook: kou vatten...
https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- ... den-worden :D
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door J.C. Philpot »

Twee weken geleden rende ik na 10 seconden nog de koude douche uit, maar vandaag heb ik mijn record gebroken, en heb ik 10 minuten koud gedouched.

Ik moet zeggen: ik kan het iedereen aanbevelen. Je bent helemaal wakker en gaat heerlijk fris aan het werk. Het is tegelijkertijd verschrikkelijk en heerlijk!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Orchidee »

Het lijkt mij echt gruwelijk verschrikkelijk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Habitat »

J.C. Philpot schreef:Twee weken geleden rende ik na 10 seconden nog de koude douche uit, maar vandaag heb ik mijn record gebroken, en heb ik 10 minuten koud gedouched.

Ik moet zeggen: ik kan het iedereen aanbevelen. Je bent helemaal wakker en gaat heerlijk fris aan het werk. Het is tegelijkertijd verschrikkelijk en heerlijk!
Wauw, 10 minuten, dat is meteen wel heel veel! Zelf douche ik vrij kort warm en spoel ik vervolgens koud af, met name de armen en benen, ongeveer een minuutje. Het zorgt ervoor dat ik minder droge handen en voeten heb na afloop. Nog een voordeel van koud douchen dus, minder warmte uitdroging.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Twee weken geleden rende ik na 10 seconden nog de koude douche uit, maar vandaag heb ik mijn record gebroken, en heb ik 10 minuten koud gedouched.

Ik moet zeggen: ik kan het iedereen aanbevelen. Je bent helemaal wakker en gaat heerlijk fris aan het werk. Het is tegelijkertijd verschrikkelijk en heerlijk!
Ik vind 10 minuten, zowel warm als koud erg lang. Ik zet mijn timer op 2 minuten koud en dan klaar. Save water en begin fris zeg maar :-)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:Twee weken geleden rende ik na 10 seconden nog de koude douche uit, maar vandaag heb ik mijn record gebroken, en heb ik 10 minuten koud gedouched.

Ik moet zeggen: ik kan het iedereen aanbevelen. Je bent helemaal wakker en gaat heerlijk fris aan het werk. Het is tegelijkertijd verschrikkelijk en heerlijk!
Ik vind 10 minuten, zowel warm als koud erg lang. Ik zet mijn timer op 2 minuten koud en dan klaar. Save water en begin fris zeg maar :-)
Ik ben ook binnen drie minuten klaar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Twee weken geleden rende ik na 10 seconden nog de koude douche uit, maar vandaag heb ik mijn record gebroken, en heb ik 10 minuten koud gedouched.
Voor een eventueel gunstig effect (dat niet bewezen is) is 30 seconden koud afdouchen voldoende hoor. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Dodo »

Waarschijnlijk dénkt hij dat het tien minuten is ;-) Onaangename dingen lijken altijd lang te duren...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Waarschijnlijk dénkt hij dat het tien minuten is ;-) Onaangename dingen lijken altijd lang te duren...
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Habitat »

Ik las een tijd geleden dat als je over de (ik meen) 2 minuten bent, dat je lichaam dan stopt met rillen en dat het dan niet meer erg is. Mensen die ijszwemmen maken gebruik van dat fenomeen. Helaas lukt het mij niet om die 2 minuten te bereiken. Ik houd het bij koud afdouchen.
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door DDD »

En is dat dan iedere keer na twee minuten of is dat tijdelijk? Ik douche niet lang meer, omdat ik geen zeep gebruik. Maar ik zie wel bespaarmogelijkheden. :D
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Zeeuw »

Habitat schreef:Ik las een tijd geleden dat als je over de (ik meen) 2 minuten bent, dat je lichaam dan stopt met rillen en dat het dan niet meer erg is. Mensen die ijszwemmen maken gebruik van dat fenomeen. Helaas lukt het mij niet om die 2 minuten te bereiken. Ik houd het bij koud afdouchen.
Ik merk dat het letten op ademhaling er ook erg bij helpt. Duurt niet lang voor ik dan niet het gevoel meer heb dat het koud is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Orchidee »

DDD schreef:En is dat dan iedere keer na twee minuten of is dat tijdelijk? Ik douche niet lang meer, omdat ik geen zeep gebruik. Maar ik zie wel bespaarmogelijkheden. :D
Als je geen zeep meer gebruikt: spoel je je lichaam alleen maar af dan eigenlijk?
Ik kan me daar nauwelijks iets bij voorstellen:douchen maar geen zeep en shampoo gebruiken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:
DDD schreef:En is dat dan iedere keer na twee minuten of is dat tijdelijk? Ik douche niet lang meer, omdat ik geen zeep gebruik. Maar ik zie wel bespaarmogelijkheden. :D
Als je geen zeep meer gebruikt: spoel je je lichaam alleen maar af dan eigenlijk?
Ik kan me daar nauwelijks iets bij voorstellen:douchen maar geen zeep en shampoo gebruiken.
Ik snap dat ook niet. Je gebruikt zeep toch niet voor niets zou je zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: De voordelen van koud douchen

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
DDD schreef:En is dat dan iedere keer na twee minuten of is dat tijdelijk? Ik douche niet lang meer, omdat ik geen zeep gebruik. Maar ik zie wel bespaarmogelijkheden. :D
Als je geen zeep meer gebruikt: spoel je je lichaam alleen maar af dan eigenlijk?
Ik kan me daar nauwelijks iets bij voorstellen:douchen maar geen zeep en shampoo gebruiken.
Ik douche mij elke dag en als ik gesport heb ook nog regelmatig een tweede keer, maar ik gebruik zelden of nooit zeep. Ik gebruik wel 1 keer in de week shampoo voor mijn haar en ik spoel nog een paar keer per week mijn haar gewoon uit onder de douche met cremspoeling. Dat laatste doordat mijn haar niet droog gekamd kan (mag) worden. Mijn gezicht was ik alleen 's avonds met neutral face wash sensitive skin. Het bevalt mij in ieder geval goed en ik ben hierdoor minder gevoelig voor exzeem.
Plaats reactie