Boeken lezen.

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Boeken lezen.

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:@Ukkie, ben je dan misschien (licht?) dyslectisch? Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen dat je goed kúnt lezen maar er toch niet toe komt.
Nee ik ben niet dyslectisch zo ver ik weet. Wel merk ik dat ik een boek intensiever lees als mijn vrouw. Mijn vrouw heeft wel wat details gemist als ze een boek gelezen heeft maar als ik een boek lees weet ik bijna alles na te vertellen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Boeken lezen.

Bericht door Dodo »

Ukkie schreef:
Dodo schreef:@Ukkie, ben je dan misschien (licht?) dyslectisch? Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen dat je goed kúnt lezen maar er toch niet toe komt.
Nee ik ben niet dyslectisch zo ver ik weet. Wel merk ik dat ik een boek intensiever lees als mijn vrouw. Mijn vrouw heeft wel wat details gemist als ze een boek gelezen heeft maar als ik een boek lees weet ik bijna alles na te vertellen.
Ja, dat herken ik wel. Ik lees vrij snel, maar mis ook wel eens wat.
Ik heb altijd graag gelezen, als kind al werkte ik de hele boekenkast van mijn ouders door. Rijp en groen door elkaar, eigenlijk was het niet verstandig, maar ja, leeshonger.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Boeken lezen.

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:Ik lees veel.... ook over ontlezing... dat lijkt verband te houden met de opkomst van de 'moderne media'.
Het licht van mijn ogen wordt minder, en zie nogal wazig. Ik heb veel uitgetypt waar ik nu de vruchten van kan plukken. Wie beschikt over Windows 10 (en/of de Edge browser?), heeft de mogelijkheid een document, een boek of een website voor te laten lezen. Ik zal dat niemand aanraden die normaal goed kan lezen. Maar voor wie er moeite meer heeft of slechtziend wordt kan het wel een uitkomst zijn.
Nou bij mij heeft het niet met de moderne media te maken, ik heb dit als kind al gehad.Als ik er nu pas last van zou hebben moet ik minderen met RF :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boeken lezen.

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
Ukkie schreef:
Dodo schreef:@Ukkie, ben je dan misschien (licht?) dyslectisch? Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen dat je goed kúnt lezen maar er toch niet toe komt.
Nee ik ben niet dyslectisch zo ver ik weet. Wel merk ik dat ik een boek intensiever lees als mijn vrouw. Mijn vrouw heeft wel wat details gemist als ze een boek gelezen heeft maar als ik een boek lees weet ik bijna alles na te vertellen.
Ja, dat herken ik wel. Ik lees vrij snel, maar mis ook wel eens wat.
Ik heb altijd graag gelezen, als kind al werkte ik de hele boekenkast van mijn ouders door. Rijp en groen door elkaar, eigenlijk was het niet verstandig, maar ja, leeshonger.
Dat heb ik ook gedaan, rijp en groen door elkaar. Maar daar ben ik meer gestopt. Het geeft vooral in je jonge jaren verwarring, althans dat kan het doen.
Spant u een weinig in, zei ooi de bekende ds. Smijtegelt, en dan is er nog veel om te lezen en om onderwijs uit te verkrijgen. Wel is het nodig dat we daarbij licht van Boven ontvangen om te kunnen onderscheiden. Ik weet van een tijd in mijn leven dat ik alles luisterde wat maar een beetje reformatorisch klonk. Daar heb ik (mede door goed onderwijs) dwars doorheen geprikt. Als ik iets voor mezelf wil lezen vraag ik me eerst af wat wat nut heeft het?
In het algemeen kunnen we de zeven van Socrates ook wel toepassen op wat we lezen:
1. Heb ik onderzocht of het waar is wat ik wil lezen?
2. Is het iets goeds wat ik wil lezen?
3. Is het noodzakelijk om te weten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boeken lezen.

Bericht door -DIA- »

Ukkie schreef:
-DIA- schreef:Ik lees veel.... ook over ontlezing... dat lijkt verband te houden met de opkomst van de 'moderne media'.
Het licht van mijn ogen wordt minder, en zie nogal wazig. Ik heb veel uitgetypt waar ik nu de vruchten van kan plukken. Wie beschikt over Windows 10 (en/of de Edge browser?), heeft de mogelijkheid een document, een boek of een website voor te laten lezen. Ik zal dat niemand aanraden die normaal goed kan lezen. Maar voor wie er moeite meer heeft of slechtziend wordt kan het wel een uitkomst zijn.
Nou bij mij heeft het niet met de moderne media te maken, ik heb dit als kind al gehad.Als ik er nu pas last van zou hebben moet ik minderen met RF :)
Het is ook daarom dat ik 'moderne media' tussen aanhalingstekens plaatste, want ik ben er wel van overtuigd dat dit niet bevorderlijk is om meer 'zware kost' of boeken met meer diepgang te lezen. Men wil, ik spreek ik het algemeen, het liefst 'hapklare brokken', waar niet te veel bij moet worden nagedacht. Dat leert de praktijk wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Boeken lezen.

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:
Ukkie schreef:
-DIA- schreef:Ik lees veel.... ook over ontlezing... dat lijkt verband te houden met de opkomst van de 'moderne media'.
Het licht van mijn ogen wordt minder, en zie nogal wazig. Ik heb veel uitgetypt waar ik nu de vruchten van kan plukken. Wie beschikt over Windows 10 (en/of de Edge browser?), heeft de mogelijkheid een document, een boek of een website voor te laten lezen. Ik zal dat niemand aanraden die normaal goed kan lezen. Maar voor wie er moeite meer heeft of slechtziend wordt kan het wel een uitkomst zijn.
Nou bij mij heeft het niet met de moderne media te maken, ik heb dit als kind al gehad.Als ik er nu pas last van zou hebben moet ik minderen met RF :)
Het is ook daarom dat ik 'moderne media' tussen aanhalingstekens plaatste, want ik ben er wel van overtuigd dat dit niet bevorderlijk is om meer 'zware kost' of boeken met meer diepgang te lezen. Men wil, ik spreek ik het algemeen, het liefst 'hapklare brokken', waar niet te veel bij moet worden nagedacht. Dat leert de praktijk wel.
Ja het gebruik van moderne media zal zeker het lezen van boeken niet bevorderen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boeken lezen.

Bericht door Tiberius »

Ukkie schreef:
Dodo schreef:@Ukkie, ben je dan misschien (licht?) dyslectisch? Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen dat je goed kúnt lezen maar er toch niet toe komt.
Nee ik ben niet dyslectisch zo ver ik weet. Wel merk ik dat ik een boek intensiever lees als mijn vrouw. Mijn vrouw heeft wel wat details gemist als ze een boek gelezen heeft maar als ik een boek lees weet ik bijna alles na te vertellen.
Je zou een cursus snellezen kunnen volgen. Dan ga je veel sneller door boeken heen (algauw een factor 3) en er blijft meer hangen.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Boeken lezen.

Bericht door margrietha »

Een van de dingen die ik erg mis in deze lockdown, als fervente lezer, is de bibliotheek!
Ben nu door mn voorraadje heen helaas.
We lenen onderling als familie nu elkaars boeken.
Ik merk wel dat ik inmiddels wat boeken " kwijt" ben die ergens rondzwerven..
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boeken lezen.

Bericht door Mara »

margrietha schreef:Een van de dingen die ik erg mis in deze lockdown, als fervente lezer, is de bibliotheek!
Ben nu door mn voorraadje heen helaas.
We lenen onderling als familie nu elkaars boeken.
Ik merk wel dat ik inmiddels wat boeken " kwijt" ben die ergens rondzwerven..
Sja en de kringloop is ook al dicht.
Ik zie hier en daar wel een biebkastje in een voortuin staan. Misschien moet je daar eens gericht naar zoeken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boeken lezen.

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
Ukkie schreef:
Dodo schreef:@Ukkie, ben je dan misschien (licht?) dyslectisch? Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen dat je goed kúnt lezen maar er toch niet toe komt.
Nee ik ben niet dyslectisch zo ver ik weet. Wel merk ik dat ik een boek intensiever lees als mijn vrouw. Mijn vrouw heeft wel wat details gemist als ze een boek gelezen heeft maar als ik een boek lees weet ik bijna alles na te vertellen.
Je zou een cursus snellezen kunnen volgen. Dan ga je veel sneller door boeken heen (algauw een factor 3) en er blijft meer hangen.
Ervaring? Ik heb er wel een boekje over, maar dat heb ik te snel gelezen denk ik. :D
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Boeken lezen.

Bericht door Dodo »

Bij ons staat in de AH een biebkast. Vind ik een leuk idee, zo kan iedereen proberen of er wat bij zit, of er zelf boeken in zetten.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Boeken lezen.

Bericht door Panny »

Ik heb een abonnement op de online bibliotheek.
Kun je makkelijk vanuit huis boeken lenen en lezen op je e-reader.
Van uitgeverij De Banier staan er heel veel boeken op!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boeken lezen.

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Bij ons staat in de AH een biebkast. Vind ik een leuk idee, zo kan iedereen proberen of er wat bij zit, of er zelf boeken in zetten.
Die stond hier ook, maar niet meer sinds de coronacrisis. Is weggehaald, net als de koffietafel en de koffiemachine.
Maar we kunnen wel boeken reserveren in de bieb en die worden dan thuis bezorgd. :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4011
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Boeken lezen.

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef: Je zou een cursus snellezen kunnen volgen. Dan ga je veel sneller door boeken heen (algauw een factor 3) en er blijft meer hangen.
Ik heb hier wel eens serieus naar gekeken. Heb jij hier ervaring mee?

Ik ben een beetje bang dat ik, vooral bij theologische werken, dan net die diepe zin of onderliggende essentie ga missen bij snellezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boeken lezen.

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef:
Tiberius schreef: Je zou een cursus snellezen kunnen volgen. Dan ga je veel sneller door boeken heen (algauw een factor 3) en er blijft meer hangen.
Ik heb hier wel eens serieus naar gekeken. Heb jij hier ervaring mee?

Ik ben een beetje bang dat ik, vooral bij theologische werken, dan net die diepe zin of onderliggende essentie ga missen bij snellezen.
Jazeker. En ook richting @Eilander.
Bij snellezen ga je juist minder missen. Je hersens kunnen veel meer woorden verwerken dan je ogen aankunnen. De truc is om je ogen sneller te laten scannen, dat kan bijvoorbeeld door een aanwijsstokje langs de leestekst te halen; dan trek je je ogen als het ware vooruit. Zie bijvoorbeeld wiki voor de theorie erachter: https://nl.wikipedia.org/wiki/Snellezen
Ik ben zelf een jaar of zes geleden met een studie theologie begonnen. En omdat je voor theologie best veel moet lezen, heb ik eerst een (korte) cursus snellezen gedaan; het werkt heel goed.
Het is net als veel dingen in het leven: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Maar het voordeel is: hoe meer je leest, hoe meer je oefent, en hoe sneller het gaat.

In het begin is er wel sprake van begripsvermindering, maar laat je daardoor niet afschrikken. Op een gegeven moment merk je dat je veel sneller teksten opneemt.
Plaats reactie