Boeken lezen.

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Boeken lezen.

Bericht door Ukkie »

Om andere topics niet te vervuilen hier even een vraagje over het lezen van boeken.
Ik voor mezelf ben nooit een lezer geweest en ziet lezen als een soort werk wat ik moet doen.
Als ik iets lees zijn dat dingen die ik vind dat ik echt moet weten of gelezen hebben.
Het moet minsten verdeeld zijn in kleine stukjes en het mag zeker geen dikke pil zijn.
Vroeger als kind las ik een stripboek met tegenzin als de tekst bij de plaatjes teveel was zoals in heel oude strips b.v. 'bulletje en bonestaak'.
Zijn er meer forummers die hier mee te maken hebben?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boeken lezen.

Bericht door pierre27 »

Ukkie schreef:Om andere topics niet te vervuilen hier even een vraagje over het lezen van boeken.
Ik voor mezelf ben nooit een lezer geweest en ziet lezen als een soort werk wat ik moet doen.
Als ik iets lees zijn dat dingen die ik vind dat ik echt moet weten of gelezen hebben.
Het moet minsten verdeeld zijn in kleine stukjes en het mag zeker geen dikke pil zijn.
Vroeger als kind las ik een stripboek met tegenzin als de tekst bij de plaatjes teveel was zoals in heel oude strips b.v. 'bulletje en bonestaak'.
Zijn er meer forummers die hier mee te maken hebben?
Wanneer ik iets moet lezen wat mijn interesse niet heeft dan vind ik dat erg lastig, ik had dat wel eens tijdens mijn studies. Maar over het algemeen lees ik graag. Ook voor de nodige onderbouwing van een en ander. Mijn interesse is gelukkig erg breed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boeken lezen.

Bericht door Herman »

Ik leer het door oefening. Elke dag een uurtje doorzetten en het is leuk.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Boeken lezen.

Bericht door Forummer »

Ik ben altijd wel een lezer geweest. Vele boeken verslonden, behalve theologie. Daar interesseerde ik mij niet voor toendertijd.

Ik merk wel dat sinds de komst van de smartphone het boeken lezen drastisch is gedaald. Voor je het weet is een avond voorbij met koekeloeren op het www.

Wat bij mij ook wel meespeelt is een nieuwe hobby waar veel tijd in ging zitten. En het feit dat mijn hoofd door allerlei omstandigheden tegenwoordig aanzienlijk voller zit, waardoor echt concentreren op een goed boek minder goed lukt. Terwijl ik tegenwoordig wel interesse heb in theologische boeken.
Ik moet me er echt toe zetten, en dan is het soms met een half uur wel weer klaar. Een spannend boek wat makkelijk wegleest gaat iets makkelijker.

Daar staat tegenover dat ik tegenwoordig wel vaak preken en lezingen luister in de auto, ipv popmuziek op de radio.

Ik merk ergens een soort schuldgevoel. Zo van: je hebt een goed verstand, en hebt altijd veel gelezen. Nu heb je eindelijk interesse in goede boeken en dan lees je het nauwelijks. Ergens komt dat toch voort uit onze cultuur waarin er zoveel "moet", denk ik. En ergens wil ik het zelf eigenlijk ook wel anders, en als concentreren dan niet lukt frustreert dat ook wel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boeken lezen.

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:Ik ben altijd wel een lezer geweest. Vele boeken verslonden, behalve theologie. Daar interesseerde ik mij niet voor toendertijd.

Ik merk wel dat sinds de komst van de smartphone het boeken lezen drastisch is gedaald. Voor je het weet is een avond voorbij met koekeloeren op het www.

Wat bij mij ook wel meespeelt is een nieuwe hobby waar veel tijd in ging zitten. En het feit dat mijn hoofd door allerlei omstandigheden tegenwoordig aanzienlijk voller zit, waardoor echt concentreren op een goed boek minder goed lukt. Terwijl ik tegenwoordig wel interesse heb in theologische boeken.
Ik moet me er echt toe zetten, en dan is het soms met een half uur wel weer klaar. Een spannend boek wat makkelijk wegleest gaat iets makkelijker.

Daar staat tegenover dat ik tegenwoordig wel vaak preken en lezingen luister in de auto, ipv popmuziek op de radio.

Ik merk ergens een soort schuldgevoel. Zo van: je hebt een goed verstand, en hebt altijd veel gelezen. Nu heb je eindelijk interesse in goede boeken en dan lees je het nauwelijks. Ergens komt dat toch voort uit onze cultuur waarin er zoveel "moet", denk ik. En ergens wil ik het zelf eigenlijk ook wel anders, en als concentreren dan niet lukt frustreert dat ook wel.
Ergens herkenbaar Forummer, ik denk dat je ook moet oppassen dat je jezelf niet onder een soort wet brengt van dat je veel moet lezen omdat je een goed verstand zou hebben. Kijk gewoon wat bij je past.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boeken lezen.

Bericht door DDD »

Toen ik een puber was las ik veel boeken naast de krant in een aantal tijdschriften. Tegenwoordig heb ik daar door mijn werk veel minder tijd voor en dat vind ik wel erg jammer. Ik heb heel lang op een leeskring gezeten maar die is ook opgehouden te bestaan vanwege ieders drukke werkzaamheden. Ik vind het zelf wel jammer maar het hoort ook een beetje bij de levensfase waar ik nu in zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boeken lezen.

Bericht door Mara »

Ukkie schreef: Het moet minsten verdeeld zijn in kleine stukjes en het mag zeker geen dikke pil zijn.
Vroeger als kind las ik een stripboek met tegenzin als de tekst bij de plaatjes teveel was zoals in heel oude strips b.v. 'bulletje en bonestaak'.
Zijn er meer forummers die hier mee te maken hebben?
Dan ben je waarschijnlijk geen lezer. Of je raakt al snel de concentratie kwijt. :)
Ik hoor soms van mensen dat ze als kind zo gedwongen zijn om boeken te lezen en geen stripboeken mochten, dat hun weerzin toenam.
Maar jij houdt dan meer van beelden?
Ik denk dat de opgroeiende generatie ook meer is van beelden dan van lezen.
Laatst zei een predikant dat zelfs, dat het fijn is dat diensten met geluid EN beeld worden uitgezonden, omdat die combinatie beter beklijft. Dat is wetenschappelijk bewezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Boeken lezen.

Bericht door Panny »

Forummer schreef:Ik ben altijd wel een lezer geweest. Vele boeken verslonden, behalve theologie. Daar interesseerde ik mij niet voor toendertijd.

Ik merk wel dat sinds de komst van de smartphone het boeken lezen drastisch is gedaald. Voor je het weet is een avond voorbij met koekeloeren op het www.

Wat bij mij ook wel meespeelt is een nieuwe hobby waar veel tijd in ging zitten. En het feit dat mijn hoofd door allerlei omstandigheden tegenwoordig aanzienlijk voller zit, waardoor echt concentreren op een goed boek minder goed lukt. Terwijl ik tegenwoordig wel interesse heb in theologische boeken.
Ik moet me er echt toe zetten, en dan is het soms met een half uur wel weer klaar. Een spannend boek wat makkelijk wegleest gaat iets makkelijker.

Daar staat tegenover dat ik tegenwoordig wel vaak preken en lezingen luister in de auto, ipv popmuziek op de radio.

Ik merk ergens een soort schuldgevoel. Zo van: je hebt een goed verstand, en hebt altijd veel gelezen. Nu heb je eindelijk interesse in goede boeken en dan lees je het nauwelijks. Ergens komt dat toch voort uit onze cultuur waarin er zoveel "moet", denk ik. En ergens wil ik het zelf eigenlijk ook wel anders, en als concentreren dan niet lukt frustreert dat ook wel.
Het gaat er niet persé om dat je veel leest maar vooral dat je goed leest en verwerkt wat je leest.

Ik zou zeggen lees verspreid over de dag totaal ongeveer 15 verzen uit de Bijbel en doe 's avonds wat meer onderzoek naar dat gedeelte.
Lees bijvoorbeeld de verwijsteksten, de Kanttekeningen van de SV of de uitleg van de BMU of Studiebijbel van de HSV, en de Bijbelverklaring van Matthew Henry erbij.
En schrijf bijvoorbeeld op welke tekst je het meeste aansprak, wat je geleerd heb over wie God is, over zonde/oordeel, over genade/vergeving en christelijk leven.

En als je dan elke zondag je aantekeningen van afgelopen week nog eens doorleest dan blijft het allemaal ook best hangen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Boeken lezen.

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:
Ukkie schreef: Het moet minsten verdeeld zijn in kleine stukjes en het mag zeker geen dikke pil zijn.
Vroeger als kind las ik een stripboek met tegenzin als de tekst bij de plaatjes teveel was zoals in heel oude strips b.v. 'bulletje en bonestaak'.
Zijn er meer forummers die hier mee te maken hebben?
Dan ben je waarschijnlijk geen lezer. Of je raakt al snel de concentratie kwijt. :)
Ik hoor soms van mensen dat ze als kind zo gedwongen zijn om boeken te lezen en geen stripboeken mochten, dat hun weerzin toenam.
Maar jij houdt dan meer van beelden?
Ik denk dat de opgroeiende generatie ook meer is van beelden dan van lezen.
Laatst zei een predikant dat zelfs, dat het fijn is dat diensten met geluid EN beeld worden uitgezonden, omdat die combinatie beter beklijft. Dat is wetenschappelijk bewezen.
Dat ik geen lezer ben komt bij mij niet dat ik gedwongen ben maar ik hou inderdaad meer van beelden(Ja ook de zondagse preekuitzending).
Informatieve boeken met niet teveel tekst maar veel foto's, platen e.d.
Ik dacht dat het bij het ouder worden wel beter zou gaan, maar nee.
Ik luister en kijk meer dingen dan dat ik lees.
Bijbellezen gaat wel beter want 1 hoofdstuk lezen b.v. lukt wel. Daar kan ik dan over nadenken. Want denken doe ik wel veel :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boeken lezen.

Bericht door Mara »

Ukkie schreef: Dat ik geen lezer ben komt bij mij niet dat ik gedwongen ben maar ik hou inderdaad meer van beelden(Ja ook de zondagse preekuitzending).
Informatieve boeken met niet teveel tekst maar veel foto's, platen e.d.
Ik dacht dat het bij het ouder worden wel beter zou gaan, maar nee.
Ik luister en kijk meer dingen dan dat ik lees.
Bijbellezen gaat wel beter want 1 hoofdstuk lezen b.v. lukt wel. Daar kan ik dan over nadenken. Want denken doe ik wel veel :)
Ik lees hier van mensen die oudvaders lezen en die heb ik ook wel in de boekenkast staan, maar ik vind het behoorlijk inspannend.
Een gedeelte lukt prima, een meditatie ook nog wel, maar theologische beschouwingen e.d. kan ik me niet toe zetten.
Een oude(re) preek beluisteren kan ik ook. Sommige mensen noemen dit een tikje minachtend "oud brood".
Laatst zag ik op Family 7 het laatste stuk van een film over Paulus.
Voor mij ging het verhaal toen echt leven.
Net zoals een klassieker over de christenvervolgingen.
Dus ik denk zeker dat beelden enorm kunnen helpen in het opslaan en verwerken van kennis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boeken lezen.

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik hoor soms van mensen dat ze als kind zo gedwongen zijn om boeken te lezen en geen stripboeken mochten, dat hun weerzin toenam.
Ik ben de uitzondering, denk ik. Wij werden op zondag in elk geval geacht een goed boek te lezen. Stripboeken hadden wij niet, ik voelde me nooit helemaal senang als ik Suske en Wiske bij een vriendje las...

Maar ik ben wel een echte lezer, en doe niets liever dan op een stille late avond met een boek zitten. Als ik moe ben, ga ik niet een pittige oudvader lezen, hoewel Smytegelt altijd goed is wat mij betreft. Maar lange zinnen van Van der Groe vind ik dan lastiger. Ik lees dan liever weer geen romans.

Mijn probleem is wel dat ik veel boeken tegelijk lees. Dat wordt door mijn wederhelft niet altijd begrepen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Boeken lezen.

Bericht door Arja »

Ukkie schreef:Om andere topics niet te vervuilen hier even een vraagje over het lezen van boeken.
Ik voor mezelf ben nooit een lezer geweest en ziet lezen als een soort werk wat ik moet doen.
Als ik iets lees zijn dat dingen die ik vind dat ik echt moet weten of gelezen hebben.
Het moet minsten verdeeld zijn in kleine stukjes en het mag zeker geen dikke pil zijn.
Vroeger als kind las ik een stripboek met tegenzin als de tekst bij de plaatjes teveel was zoals in heel oude strips b.v. 'bulletje en bonestaak'.
Zijn er meer forummers die hier mee te maken hebben?
Ik houd heel veel van lezen. Maar ik ken genoeg mensen in mijn omgeving voor wie lezen een crime is. Daarom wordt er hier in huis via Passend Lezen (Superboek) gelezen. Audiolezen dus.

Supergoed dat je toch kleine stukjes leest als het dan moet!
Je komt er bijna niet onder uit.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Boeken lezen.

Bericht door Ukkie »

Arja schreef:
Ukkie schreef:Om andere topics niet te vervuilen hier even een vraagje over het lezen van boeken.
Ik voor mezelf ben nooit een lezer geweest en ziet lezen als een soort werk wat ik moet doen.
Als ik iets lees zijn dat dingen die ik vind dat ik echt moet weten of gelezen hebben.
Het moet minsten verdeeld zijn in kleine stukjes en het mag zeker geen dikke pil zijn.
Vroeger als kind las ik een stripboek met tegenzin als de tekst bij de plaatjes teveel was zoals in heel oude strips b.v. 'bulletje en bonestaak'.
Zijn er meer forummers die hier mee te maken hebben?
Ik houd heel veel van lezen. Maar ik ken genoeg mensen in mijn omgeving voor wie lezen een crime is. Daarom wordt er hier in huis via Passend Lezen (Superboek) gelezen. Audiolezen dus.

Supergoed dat je toch kleine stukjes leest als het dan moet!
Je komt er bijna niet onder uit.
Passend lezen word door mijn vrouw ook veel gebruikt. Is inderdaad ook een oplossing :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Boeken lezen.

Bericht door Dodo »

@Ukkie, ben je dan misschien (licht?) dyslectisch? Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen dat je goed kúnt lezen maar er toch niet toe komt.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boeken lezen.

Bericht door -DIA- »

Ik lees veel.... ook over ontlezing... dat lijkt verband te houden met de opkomst van de 'moderne media'.
Het licht van mijn ogen wordt minder, en zie nogal wazig. Ik heb veel uitgetypt waar ik nu de vruchten van kan plukken. Wie beschikt over Windows 10 (en/of de Edge browser?), heeft de mogelijkheid een document, een boek of een website voor te laten lezen. Ik zal dat niemand aanraden die normaal goed kan lezen. Maar voor wie er moeite meer heeft of slechtziend wordt kan het wel een uitkomst zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie