Boeken lezen.

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Boeken lezen.

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:
Maanenschijn schreef:
Tiberius schreef: Je zou een cursus snellezen kunnen volgen. Dan ga je veel sneller door boeken heen (algauw een factor 3) en er blijft meer hangen.
Ik heb hier wel eens serieus naar gekeken. Heb jij hier ervaring mee?

Ik ben een beetje bang dat ik, vooral bij theologische werken, dan net die diepe zin of onderliggende essentie ga missen bij snellezen.
Jazeker. En ook richting @Eilander.
Bij snellezen ga je juist minder missen. Je hersens kunnen veel meer woorden verwerken dan je ogen aankunnen. De truc is om je ogen sneller te laten scannen, dat kan bijvoorbeeld door een aanwijsstokje langs de leestekst te halen; dan trek je je ogen als het ware vooruit. Zie bijvoorbeeld wiki voor de theorie erachter: https://nl.wikipedia.org/wiki/Snellezen
Ik ben zelf een jaar of zes geleden met een studie theologie begonnen. En omdat je voor theologie best veel moet lezen, heb ik eerst een (korte) cursus snellezen gedaan; het werkt heel goed.
Het is net als veel dingen in het leven: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Maar het voordeel is: hoe meer je leest, hoe meer je oefent, en hoe sneller het gaat.

In het begin is er wel sprake van begripsvermindering, maar laat je daardoor niet afschrikken. Op een gegeven moment merk je dat je veel sneller teksten opneemt.
@Herman, we moeten een keertje bij Tiberius in de leer!

Interessant, ik ga het toch eens verder onderzoeken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boeken lezen.

Bericht door Jantje »

Ik lees al heel mijn leven heel erg snel. Dus ik heb zo'n cursus vast niet nodig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boeken lezen.

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Mijn probleem is wel dat ik veel boeken tegelijk lees. Dat wordt door mijn wederhelft niet altijd begrepen.
Juist. Daar heb ik ook last van.

Weet iemand een oplossing om zoiets aan banden te leggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boeken lezen.

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Ik lees al heel mijn leven heel erg snel. Dus ik heb zo'n cursus vast niet nodig.
Misschien moet jij je dan inschrijven voor een cursus langzamerlezen. ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boeken lezen.

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Ik lees al heel mijn leven heel erg snel. Dus ik heb zo'n cursus vast niet nodig.
Misschien moet jij je dan inschrijven voor een cursus langzamerlezen. ;)
:yahoo

Hoe moet dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Boeken lezen.

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
eilander schreef:Mijn probleem is wel dat ik veel boeken tegelijk lees. Dat wordt door mijn wederhelft niet altijd begrepen.
Juist. Daar heb ik ook last van.

Weet iemand een oplossing om zoiets aan banden te leggen?
Een lijst bijhouden van de boeken die je ook uitleest en ern doel stellen hoeveel boeken je in een jaar wil lezen. Dus bij 1 boek per week moet jecer 52 lezen. Werkt voor mij erg goed. Doe dat sinds een jaar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Boeken lezen.

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:
Tiberius schreef:
Maanenschijn schreef:
Tiberius schreef: Je zou een cursus snellezen kunnen volgen. Dan ga je veel sneller door boeken heen (algauw een factor 3) en er blijft meer hangen.
Ik heb hier wel eens serieus naar gekeken. Heb jij hier ervaring mee?

Ik ben een beetje bang dat ik, vooral bij theologische werken, dan net die diepe zin of onderliggende essentie ga missen bij snellezen.
Jazeker. En ook richting @Eilander.
Bij snellezen ga je juist minder missen. Je hersens kunnen veel meer woorden verwerken dan je ogen aankunnen. De truc is om je ogen sneller te laten scannen, dat kan bijvoorbeeld door een aanwijsstokje langs de leestekst te halen; dan trek je je ogen als het ware vooruit. Zie bijvoorbeeld wiki voor de theorie erachter: https://nl.wikipedia.org/wiki/Snellezen
Ik ben zelf een jaar of zes geleden met een studie theologie begonnen. En omdat je voor theologie best veel moet lezen, heb ik eerst een (korte) cursus snellezen gedaan; het werkt heel goed.
Het is net als veel dingen in het leven: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Maar het voordeel is: hoe meer je leest, hoe meer je oefent, en hoe sneller het gaat.

In het begin is er wel sprake van begripsvermindering, maar laat je daardoor niet afschrikken. Op een gegeven moment merk je dat je veel sneller teksten opneemt.
@Herman, we moeten een keertje bij Tiberius in de leer!

Interessant, ik ga het toch eens verder onderzoeken.
Kan jij een cursus / trainer aanbevelen Tiberius?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boeken lezen.

Bericht door Tiberius »

Ik heb er toen één bij de LOI gedaan, speedreading. Die wordt nog steeds aangeboden: https://www.loi.nl/n-1059-speed-reading-snellezen
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Boeken lezen.

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:Ik heb er toen één bij de LOI gedaan, speedreading. Die wordt nog steeds aangeboden: https://www.loi.nl/n-1059-speed-reading-snellezen
Dat lijkt me die 75 euro wel waard. Ik heb mij ingeschreven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Boeken lezen.

Bericht door Hendrien »

Wat vinden jullie van deze stelling:

“Boeken gaan in het hart en de ziel van mensen zitten, veel meer dan televisie of films.”

(Joel Rosenberg in RD magazine van 29 januari.)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Boeken lezen.

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:Ik heb er toen één bij de LOI gedaan, speedreading. Die wordt nog steeds aangeboden: https://www.loi.nl/n-1059-speed-reading-snellezen
Beviel het?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boeken lezen.

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:Ik heb er toen één bij de LOI gedaan, speedreading. Die wordt nog steeds aangeboden: https://www.loi.nl/n-1059-speed-reading-snellezen
Beviel het?
Jazeker, anders het ik hem niet aanbevolen. ;)
Ik denk dat het al zo'n 10 jaar geleden was dat ik die cursus gedaan heb.
Maar ik ben benieuwd naar Maanenschijns bevinding.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Boeken lezen.

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:Ik heb er toen één bij de LOI gedaan, speedreading. Die wordt nog steeds aangeboden: https://www.loi.nl/n-1059-speed-reading-snellezen
Beviel het?
Jazeker, anders het ik hem niet aanbevolen. ;)
Ik denk dat het al zo'n 10 jaar geleden was dat ik die cursus gedaan heb.
Maar ik ben benieuwd naar Maanenschijns bevinding.
Ja, het beviel/bevalt zeker. Wel moet je bijven trainen , zodat je niet in je ‘oude’ manier van lezen terug valt. Dus bewust de methoden van snel lezen toepassen.

Bij theologie heb is soms wel het gevoel dat ik daarmee soms mooie kleine zinnen, die het overdenken waard zijn, niet opmerk of overheen lees. Dat kan wat diepgang kosten, denk ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boeken lezen.

Bericht door refo »

Hendrien schreef:Wat vinden jullie van deze stelling:

“Boeken gaan in het hart en de ziel van mensen zitten, veel meer dan televisie of films.”

(Joel Rosenberg in RD magazine van 29 januari.)
Wishful thinking van een schrijver.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Boeken lezen.

Bericht door Marck »

Ik ben zelf een lezer. Kan gerust een paar uurtjes achter elkaar als ik uitgerust ben. Is echter vooral over het geloof en kerkgeschiedenis. Ook beroepsmatig over leiderschap e.d.
Ik zou breder willen gaan lezen zoals ik vroeger deed maar kom daar niet echt aan toe meer. Druk met werk, opa zijn, etc.... Ook de gezondheid werkt niet altijd mee.
Ik zag hierboven wel goede tips voor als je wat minder makkelijk leest. Misschien heb je er wat aan.
Plaats reactie