Boeken lezen.

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boeken lezen.

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:
Tiberius schreef:Ik heb er toen één bij de LOI gedaan, speedreading. Die wordt nog steeds aangeboden: https://www.loi.nl/n-1059-speed-reading-snellezen
Beviel het?
Jazeker, anders het ik hem niet aanbevolen. ;)
Ik denk dat het al zo'n 10 jaar geleden was dat ik die cursus gedaan heb.
Maar ik ben benieuwd naar Maanenschijns bevinding.
Ik vraag me wel af of je met snel lezen evenveel opneemt dan met een gewoon rustig tempo.... Het wil me voorkomen dat je bij een meditatief boek zo minder zelf mee-mediteert... en ik denk dat juist het mee-mediteren wel eens goed kan zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boeken lezen.

Bericht door Tiberius »

Ja dat klopt.
Een meditatie, gedicht of iets dergelijks moet je rustig lezen en op je in laten werken. Dan moet je uiteraard geen snelleestechnieken gebruiken.
Maar als je voor je werk of studie een heel artikel, hoofdstuk of boek moet lezen, waarbij het voornamelijk om informatie- of kennisoverdracht gaat, kan je veel tijd winnen. Het is zelfs zo, dat je méér informatie tot je neemt met snellezen dan met normaal lezen, omdat je dan je hersens voedt met een constantere stroom van informatie. In het begin is het even oefenen, maar het is zeker de moeite waard.
Bovendien lees je met snelleestechnieken ook niet alles even snel. Er zijn zinnen of alinea's die je wat langzamer en aandachtiger leest dan andere.
Plaats reactie