Vogels kijken.

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door Ukkie »

Chrisje72 schreef:Ik ben gek op vogels, heb zelf ook een volière. Sinds dit jaar zitten er huismussen in mijn tuin, zo gezellig! Die zag je hier nooit, terwijl ik er wel mee opgegroeid ben. Met als spreeuwen, vroeger vaak in de tuin maar hier een zeldzaamheid. Wel 500 m verderop op het winkelcentrum, daar zijn ze volop.
Wat voor vogels heb je in de volière? Heb in het verleden ook een volière met kleine tropen gehad.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:
Ukkie schreef:
Dodo schreef:
Ukkie schreef:In de digitale vogelgids op de website van vogelbescherming nederland staan naast de omschrijving ook wat geluidsfragmenten.
Bosui heeft vind ik het echte uilengeluid.
:yahoo
Heb je me weer te pakken! Heb het gewijzigd hoor :hum
Ik zal ermee ophouden.

Ik ben wel wat jaloers op mensen die uilen in hun woonomgeving hebben. Of eekhoorntjes. Spechten. Ik heb een broer die een dassenburcht in het bos weet.
Toch komen spechten vrij regelmatig ook in stedelijke omgeving voor. Het meest de bonte maar zelfs de groene. Al zie je die wat meer in park en bos.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vogels kijken.

Bericht door Chrisje72 »

Ukkie schreef:
Chrisje72 schreef:Ik ben gek op vogels, heb zelf ook een volière. Sinds dit jaar zitten er huismussen in mijn tuin, zo gezellig! Die zag je hier nooit, terwijl ik er wel mee opgegroeid ben. Met als spreeuwen, vroeger vaak in de tuin maar hier een zeldzaamheid. Wel 500 m verderop op het winkelcentrum, daar zijn ze volop.
Wat voor vogels heb je in de volière? Heb in het verleden ook een volière met kleine tropen gehad.
Momenteel alleen kanaries. Van huis uit ook tropen gewend inderdaad. Heel gezellig, vooral die chinese dwergkwartels.
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vogels kijken.

Bericht door Chrisje72 »

Eekhoorns komen hier helaas niet voor. Ik woon aan de rand van de stad, aan een park. Daarachter de snelweg en daarachter de industrie. Dus heel gemengde omgeving, wat zich ook uit in heel gemengde populatie aan vogels.
Ik vergeet nog de zwanen, eenden, reiger (gewone), futen, heel soms een ijsvogel in de buurt gezien. Maar deze komen dan niet in de tuin..hoewel heel soms een zwaan.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door Ukkie »

Chrisje72 schreef:
Ukkie schreef:
Chrisje72 schreef:Ik ben gek op vogels, heb zelf ook een volière. Sinds dit jaar zitten er huismussen in mijn tuin, zo gezellig! Die zag je hier nooit, terwijl ik er wel mee opgegroeid ben. Met als spreeuwen, vroeger vaak in de tuin maar hier een zeldzaamheid. Wel 500 m verderop op het winkelcentrum, daar zijn ze volop.
Wat voor vogels heb je in de volière? Heb in het verleden ook een volière met kleine tropen gehad.
Momenteel alleen kanaries. Van huis uit ook tropen gewend inderdaad. Heel gezellig, vooral die chinese dwergkwartels.
Ik heb door de jaren heen de zebravink, japanse meeuw, rijstvogel, bandvink, zilverbekje, diamantduif en kanaries gehouden en gekweekt.
Nog een paar soorten die ik gebouden heb maar waar ik geen jongen van heb gekweekt: chinese dwergkwartel, napoleon,
goudbuik , tijgervink, blauwkop blauwfazant, vuurvink, oranjekaakje, spitsstaartamadine.
Vroeger hield ik ze ook in kweekkooien maar vind nu dat ik een vogel niet in een kooi kan houden maar minstens in een volière.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vogels kijken.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vroeger ging ik vaak vogels kijken, nu al jaren niet meer, maar vogels hebben nog wel steeds mijn interesse.
IK ging vooral kijken in een plantsoen/park met een dijk, vele soorten vogels daar gezien.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vogels kijken.

Bericht door refo »

De laatste paar dagen al tweemaal een kleine bonte specht gespot in de achtertuin. Voor midden in de stad is een specht nogal een bijzondere gast.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vogels kijken.

Bericht door Panny »

Ik vind vogels ook erg leuk.
De Grutto is mijn favoriete vogel. Leuk om die in het voorjaar te bekijken.
Al weet ik maar één plek hier in de omgeving waar ze zitten.

Andere leuke vogels die ik gezien heb zijn onder andere de zwarte specht, ransuil, ijsvogel, baardman, blauwborst, tureluur, etc.

Ik zou graag wat beter de verschillende roofvogels, ganzen en eenden uit elkaar willen kunnen houden. Dat vind ik nog best lastig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vogels kijken.

Bericht door refo »

De laatste tijd hebben we ook een merel met een paar witte veren in de tuin. De wetenschappelijke naam van dat verschijnsel is leucisme.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door samanthi »

Panny schreef:Ik vind vogels ook erg leuk.
De Grutto is mijn favoriete vogel. Leuk om die in het voorjaar te bekijken.
Al weet ik maar één plek hier in de omgeving waar ze zitten.

Andere leuke vogels die ik gezien heb zijn onder andere de zwarte specht, ransuil, ijsvogel, baardman, blauwborst, tureluur, etc.

Ik zou graag wat beter de verschillende roofvogels, ganzen en eenden uit elkaar willen kunnen houden. Dat vind ik nog best lastig.
Een Buizerd, heeft verschillende kleuren, van licht naar donkerbruin, je kunt hem herkennen aan de komma's aan de onderkant van de vleugels, een kiekendief houd zijn vleugels vaak in hoog als een v. Zo zou je er zomaar twee kunnen herkennen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vogels kijken.

Bericht door Bertiel »

Ukkie schreef:
Bertiel schreef:Heel veel gedaan, ook tellingen.
Nu enkel de maandelijkse watervogel telling en de rest staat (tijdelijk) op een laag pitje.
Alhoewel als ik buiten ben valt ieder vogeltje wel op.
In de wintermaanden weer vak putters rond ons huis. En putters zijn mijn favoriete spoort
Die watervogeltelling moet je dan altijd bij hetzelfde water tellen? Zelf ga ik er alleen of met z'n tweeën opuit met de verrijker maar tellingen heb ik nooit gedaan.
een aantal polders met water en een grote kans van aanwezigheid van ganzen tel ik iedere maand, rondje er door met de auto of stukjes lopend.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vogels kijken.

Bericht door Bertiel »

refo schreef:De laatste paar dagen al tweemaal een kleine bonte specht gespot in de achtertuin. Voor midden in de stad is een specht nogal een bijzondere gast.
in de winter zijn ze wat minder aan bos gebonden, maar supergave waarneming!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vogels kijken.

Bericht door Dodo »

refo schreef:De laatste tijd hebben we ook een merel met een paar witte veren in de tuin. De wetenschappelijke naam van dat verschijnsel is leucisme.
Ik heb wel eens gehoord dat het te maken zou hebben met een tekort aan eiwitten, maar eigenlijk geloof ik dat niet zo. Dan zouden meer vogels er last van moeten hebben. In mijn omgeving zitten kauwtjes, waarvan er eentje een aantal witte veren heeft. Als het door te weinig eiwit zou zijn, zouden er meer vogels uit die groep last van moeten hebben.
Online
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Vogels kijken.

Bericht door JvW »

Ik probeer ook steeds meer vogels in onze tuin te lokken. Prachtig om naar te kijken en naar te luisteren!
We hadden een tijdje een hele groep koolmezen/pimpelmezen/vinken/groenlingen, maar het lijkt erop dat ze wat verjaagd zijn door de kauwtjes en turkse tortelduiven.
Iemand nog een tip hoe je die laatste groep wat kan weren?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vogels kijken.

Bericht door Dodo »

Ik heb zo'n draadkooi hangen met voer erin, waar de kleine vogeltjes wel in kunnen komen, maar de grote niet.
Plaats reactie