Vogels kijken.

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door Ukkie »

Vogels hebben voor mij iets vrolijks qua kleur en geluid. Ze zijn idd zo weer weggevlogen en dat maakt het voor mij juist extra interessant. Ze leggen soms enorme afstanden af en ja wij kijkt niet met vertedering naar de jonge vogeltjes in het voorjaar. Afgelopen oktober de ijsvogel weer gezien in vol ornaat. In het bos de boomklevers. In januari van dit jaar langs het strand de drieteenstrandloper.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vogels kijken.

Bericht door Dodo »

Ukkie schreef:
Dodo schreef:
Ukkie schreef:In de digitale vogelgids op de website van vogelbescherming nederland staan naast de omschrijving ook wat geluidsfragmenten.
Bosui heeft vind ik het echte uilengeluid.
:yahoo
Heb je me weer te pakken! Heb het gewijzigd hoor :hum
Ik zal ermee ophouden.

Ik ben wel wat jaloers op mensen die uilen in hun woonomgeving hebben. Of eekhoorntjes. Spechten. Ik heb een broer die een dassenburcht in het bos weet.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vogels kijken.

Bericht door Habitat »

Ik heb deze herfst mijn vogelgeluiden-kennis wat uitgebreid. Erg leuk om te doen.

Ontdekking was voor mij de site van Nord University. Zonder inlog of betaling mag je daar eindeloos oefenen met foto-herkenning en geluiden-herkenning. (Site kan zelfs op nl taal gezet worden en je kunt qua vogels ook kiezen voor de nl vogels.) Tegen betaling kun je daar zelfs examen doen, maar zover ga ik niet. Vier niveau's zijn er. Van beginner tot zeer gevorderd. Echt een aanrader.
https://quiz.natureid.no/bird/quiz/

Verder vind ik de app van BirdSounds Europe gewoon helemaal top. Alle zang, contactroep, alarmroep, bedelroep, etc. van de Europese vogels allemaal bij elkaar. Goede geluidskwaliteit ook. Beste koop van dit jaar geweest voor mij (5 euro).
http://www.birdingapps.eu/apps/
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vogels kijken.

Bericht door Forummer »

Op m'n werk veel monumentale eikenbomen, en ook veel eekhoorntjes. Prachtig om te zien. Sta soms even een poosje vol bewondering te kijken.

Thuis in de nieuwbouw vooral veel duiven, eksters, mussen, meesjes en soms een Vlaamse gaai.

De mussen vind ik ook mooi. Ik moet dan vaak denken aan Lukas 12:6 Worden niet vijf musjes verkocht voor twee penningskens? En niet één van die is voor God vergeten. 7 Ja, ook de haren uws hoofds zijn alle geteld. Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vogels kijken.

Bericht door Bertiel »

Voor nederlandse vogelgeluiden heb ik heel veel gehad aan drie cd's van Nico de Haan.
De app BirdsongsEurope en de app Bird Guide zijn ook zeer waardevol voor geluiden, de laatste ook voor plaatjes, zij het met een engelse uitleg
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:
Ukkie schreef:
Dodo schreef:
Ukkie schreef:In de digitale vogelgids op de website van vogelbescherming nederland staan naast de omschrijving ook wat geluidsfragmenten.
Bosui heeft vind ik het echte uilengeluid.
:yahoo
Heb je me weer te pakken! Heb het gewijzigd hoor :hum
Ik zal ermee ophouden.

Ik ben wel wat jaloers op mensen die uilen in hun woonomgeving hebben. Of eekhoorntjes. Spechten. Ik heb een broer die een dassenburcht in het bos weet.
Als je de geluiden herkend,kom je erachter dat er meer zit dan je denkt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vogels kijken.

Bericht door Hendrien »

Mijn man dacht van de zomer een kievit te horen bij ons in de tuin. Bleek een spreeuw te zijn! We hoorden ook weleens een spreeuw miauwen. Echt heel apart...
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vogels kijken.

Bericht door Bertiel »

een miauwende spreeuw doet een buizerd na.
Daardoor probeert hij te intimideren richting andere vogels die het op zn jongen / eieren voorzien heeft.
Spreeuwen zijn geweldige imitators, maar dat kan b.v. een bosrietzanger en een spotvogel ook
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door Ukkie »

Hendrien schreef:Mijn man dacht van de zomer een kievit te horen bij ons in de tuin. Bleek een spreeuw te zijn! We hoorden ook weleens een spreeuw miauwen. Echt heel apart...
Ja spreeuwen zijn goede imitators. Beo's zijn ook familie van de spreeuw.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:
Ukkie schreef:
Dodo schreef:
Ukkie schreef:In de digitale vogelgids op de website van vogelbescherming nederland staan naast de omschrijving ook wat geluidsfragmenten.
Bosui heeft vind ik het echte uilengeluid.
:yahoo
Heb je me weer te pakken! Heb het gewijzigd hoor :hum
Ik zal ermee ophouden.

Ik ben wel wat jaloers op mensen die uilen in hun woonomgeving hebben. Of eekhoorntjes. Spechten. Ik heb een broer die een dassenburcht in het bos weet.
Dassen nog nooit in levende lijve ontmoet helaas.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door samanthi »

Das ook niet leuk :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door Ukkie »

Er word hier wel op mijn taalgebruik gelet :)
Word door mijn jongste zoon ook gedaan dus ben het wel gewent.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vogels kijken.

Bericht door -DIA- »

Ukkie schreef: Ja en de 'die gele' bestaan ook nog 2 soorten van.
De gele kwikstaart en de grote gele kwikstaart.
Heel af en toe zagen we de gele kwikstaart in de buurt van ons huis (toen we nog buiten de stad woonden). De gewone kwikstaart zag je wel veel meer. De gele hield zich liever op een afstandje van de woningen, de g'wone waagde zich wel in de tuin.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door Ukkie »

Bertiel schreef:Heel veel gedaan, ook tellingen.
Nu enkel de maandelijkse watervogel telling en de rest staat (tijdelijk) op een laag pitje.
Alhoewel als ik buiten ben valt ieder vogeltje wel op.
In de wintermaanden weer vak putters rond ons huis. En putters zijn mijn favoriete spoort
Die watervogeltelling moet je dan altijd bij hetzelfde water tellen? Zelf ga ik er alleen of met z'n tweeën opuit met de verrijker maar tellingen heb ik nooit gedaan.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vogels kijken.

Bericht door Ukkie »

Habitat schreef:Ik heb deze herfst mijn vogelgeluiden-kennis wat uitgebreid. Erg leuk om te doen.

Ontdekking was voor mij de site van Nord University. Zonder inlog of betaling mag je daar eindeloos oefenen met foto-herkenning en geluiden-herkenning. (Site kan zelfs op nl taal gezet worden en je kunt qua vogels ook kiezen voor de nl vogels.) Tegen betaling kun je daar zelfs examen doen, maar zover ga ik niet. Vier niveau's zijn er. Van beginner tot zeer gevorderd. Echt een aanrader.
https://quiz.natureid.no/bird/quiz/

Verder vind ik de app van BirdSounds Europe gewoon helemaal top. Alle zang, contactroep, alarmroep, bedelroep, etc. van de Europese vogels allemaal bij elkaar. Goede geluidskwaliteit ook. Beste koop van dit jaar geweest voor mij (5 euro).
http://www.birdingapps.eu/apps/
Ja dat is erg leuk om te doen. Zijn idd hele goede apps voor.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie