Plantjes/stekjes opkweken

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:
Ukkie schreef:
Dodo schreef:
Ukkie schreef: Ja die augurk cactus bloeit met mooie rode bloemen. S'winters koel houden.
Heeft je broer van die tillandsia's die in bomen groeien?
Van die kleine "plukjes" die je bijvoorbeeld op een stuk schors bevestigt. Als je er gevoel voor hebt, kun je ze zelfs tot bloei krijgen (ik niet dus).
Ik zou nog wel eens een Kindje op moeders schoot willen hebben. Ook al nostalgie...

Doen jullie ook wat met tuinzaden? Ik heb witte slaapmutsjes geoogst dit jaar. Blij mee! Alle tuinplanten bloeien rose, paars of wit.
Bedoel je die oranje papaverachtige bloemen met slaapmutsjes(Eschscholzia californica)?
Exact. Ze zijn meestal oranje of geel, maar die kleuren wil ik niet in de tuin, dus ik ben blij met witte.
Ik vind die oranje wel heel mooi!
Mijn schoondochter houd van dezelfde kleuren als jij voor in de tuin. Ik hou erg van verschillende kleuren bloemen en mijn vrouw gelukkig ook dus wat dat betreft geen onenigheid.
Plantenzaden doe ik ook wel eens. Heb wel eens de siernetel(Coleus blumei) uit zaad opgekweekt.
Wil ik in nieuwe jaar weer doen. Vind het leuke planten en kan er ook nog eens één weggeven.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Dodo »

Ik zag een keer een artikel over de fazantenbes, dat het zo'n geweldige plant was. Dus heb ik zaad gekocht en fazantenbessen opgekweekt. Een klus van jewelste, het zaad moest eerst licht vochtig zes weken in de koelkast liggen... Maar het sloeg aan, en nu heb ik verschillende planten staan. Ze zijn groot en mooi en insecten en vogels zijn er blij mee. En ze maken nieuwe spruiten op plekken waar je ze niet per se wilt hebben, dus als je er ook zin in zou hebben: kom in het voorjaar langs dan trekken we wat uit de grond.

Vlinderstruiken zaaien ook als een malle uit trouwens. Het is geen kunst de tuin vol te krijgen daarmee. En hibiscus idem.

Meteen maar de Latijnse naam voor je opgezocht: fazantenbes heet eigenlijk Leycesteria formosa . spaart je de google.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Ik zag een keer een artikel over de fazantenbes, dat het zo'n geweldige plant was. Dus heb ik zaad gekocht en fazantenbessen opgekweekt. Een klus van jewelste, het zaad moest eerst licht vochtig zes weken in de koelkast liggen... Maar het sloeg aan, en nu heb ik verschillende planten staan. Ze zijn groot en mooi en insecten en vogels zijn er blij mee. En ze maken nieuwe spruiten op plekken waar je ze niet per se wilt hebben, dus als je er ook zin in zou hebben: kom in het voorjaar langs dan trekken we wat uit de grond.

Vlinderstruiken zaaien ook als een malle uit trouwens. Het is geen kunst de tuin vol te krijgen daarmee. En hibiscus idem.

Meteen maar de Latijnse naam voor je opgezocht: fazantenbes heet eigenlijk Leycesteria formosa . spaart je de google.
Ik moest toch googelen want ik ken deze plant echt niet. Wel mooi om te zien maar wij hebben alleen een dakterras(6x4m)op het zuiden en geen tuin en ik denk dat het wel aardige struikjes zullen worden zo te zien.
Heb je een grote tuin?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Dodo »

Nee, zeker niet groot. Achter een plaatjes, voor een stukje tuin plus een stukje dat we huren van de gemeente. Voor ongeveer 100 m2, denk ik. Wel veel verschillende planten, daar hou ik wel van. Ik ben erg hebberig als ik mooie planten zie.
Ik zou wel eens buitenaf willen wonen, met een hectare grond om de woning heen. Wat zou ik een planten hebben... en geitjes, en hangbuikzwijntjes, en een konijnenheuvel. Maar ja...
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Nee, zeker niet groot. Achter een plaatjes, voor een stukje tuin plus een stukje dat we huren van de gemeente. Voor ongeveer 100 m2, denk ik. Wel veel verschillende planten, daar hou ik wel van. Ik ben erg hebberig als ik mooie planten zie.
Ik zou wel eens buitenaf willen wonen, met een hectare grond om de woning heen. Wat zou ik een planten hebben... en geitjes, en hangbuikzwijntjes, en een konijnenheuvel. Maar ja...
Ja leuk hè zo'n dierenboel. Wij hebben door de jaren heen cavia's, konijnen, vissen, ratten, muizen, hamsters, volière met vogels, hagedissen e.d. gehad. Nadat de kinderen uit huis zíjn alleen nog een klein hondje.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

Ik denk dat ik in een paar potten ook wat bolletjes(crocus,hyacint en narcis) poot. Dan is het tenminste snel voorjaar voor mijn gevoel. :fleur
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Dodo »

Ik heb in de vensterbank alweer de eerste plantjes staan. Ik heb geraniums gezaaid, en ze kwamen vlot op. Ik heb geen idee of ik ze groot genoeg krijg om in de zomer een redelijk plantje te hebben dat goed bloeit.
Over een poosje gaan de slaapmutsjes de grond in, en witte Oostindische kers. Nog wat later de zonnebloemen.
Plaats reactie