Plantjes/stekjes opkweken

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

Zijn er hier ook die plantjes opkweken uit zaad of stekjes opkweken voor de leuk?
Kamerplanten werden vroeger vaak dmv stekjes vermeerderd. De laatste jaren zie je weer een opleving in het stekken van plantjes. Ruilen via internet(facebook e.d.).
Zelf vind ik dat leuk om te doen. Kost bijna niets en geeft voldoening als je een leuke plant zelf op ziet groeien.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind stekken ook wel leuk. Binnen stek ik vaak citroengeraniums, Sansiveria's, graslelies en de laatste poging is de Dracena.

Voor buiten heb ik nu een bak met stekjes voor Lavendel, en ook een paar vuurdoorn-stekken. De knotwilgen in mijn tuin zijn ook zelf gestekt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

J.C. Philpot schreef:Ik vind stekken ook wel leuk. Binnen stek ik vaak citroengeraniums, Sansiveria's, graslelies en de laatste poging is de Dracena.

Voor buiten heb ik nu een bak met stekjes voor Lavendel, en ook een paar vuurdoorn-stekken. De knotwilgen in mijn tuin zijn ook zelf gestekt.
Leuk! Ik ken in mijn omgeving weinig mensen die daarmee bezig zijn. Lavendel, vuurdoorn en knotwilg gewoon op water gestekt of direct in de grond?
Op dit moment heb ik een aantal Ficus microcarpa stekken staan en pas uit paar kleine stekken een mooie hangende Epipremnum aureum opgekweekt.
Graslelie en Sansevieria heb ik ook wel gestekt maar citroengeranium en Dracaena nog niet.
Hoe stek jij de Dracaena?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door J.C. Philpot »

Ukkie schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vind stekken ook wel leuk. Binnen stek ik vaak citroengeraniums, Sansiveria's, graslelies en de laatste poging is de Dracena.

Voor buiten heb ik nu een bak met stekjes voor Lavendel, en ook een paar vuurdoorn-stekken. De knotwilgen in mijn tuin zijn ook zelf gestekt.
Leuk! Ik ken in mijn omgeving weinig mensen die daarmee bezig zijn. Lavendel, vuurdoorn en knotwilg gewoon op water gestekt of direct in de grond?
Op dit moment heb ik een aantal Ficus microcarpa stekken staan en pas uit paar kleine stekken een mooie hangende Epipremnum aureum opgekweekt.
Graslelie en Sansevieria heb ik ook wel gestekt maar citroengeranium en Dracaena nog niet.
Hoe stek jij de Dracaena?
De wilg is het makkelijkst: je steekt gewoon een tak in de grond.

De Lavendel heb ik takjes van 6 cm, topje ervanaf, onderkant van de takjes met een mesje wat geschild, en in een kweekbakje in potgrond gedaan. Vuurdoorn ook gewoon jonge uiteinden afgeknipt, en in het kweekbakje gezet. Doen het beide goed tot nu toe. In het voorjaar verplant ik ze.

De dracena heb ik stukjes stam van een paar centimeter geplant, maar ik heb nog steeds geen indicatie dat die het gaan doen. Een boveneinde die ik afgeknipt hebt en gepland, doet het wel goed. En bij de onthoofde dracena, ontstaan nieuwe takken op de plek waar ik hem "onthoofd" hebt.

Ficus microcarpa, ga je daar een bonsai van maken?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Dodo »

Lavendel inderdaad, zo de grond in. Een makkelijke en goedkope manier om nieuwe plantjes te krijgen. Ik heb ook een aantal keer een roos gestekt, dat gaat net zo makkelijk. Ik moet er alleen een label bijzetten, omdat ik later niet meer weet welke roos het ook al weer was... Maar dat manco heb ik wel vaker.
In huis heb ik twee zgn. bommenwerpers, kennen jullie die? Als ze wat groter worden, maken ze kleine plantjes op de rand van het blad. Ik werd het zat dat er steeds kleine plantjes in de vensterbank lagen, dus ik heb een paar kleintje in de aarde gezet en de grote planten weggegooid. Gewoon opnieuw begonnnen...
Verder heb ik pas een lantaarnplantje van iemand gekregen, gewoon een paar slierten. Staan nu in het water.
De aaibare cactus laat zich ook makkelijk stekken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Zita »

Pannenkoekplantje stekt ook zo lekker makkelijk. Even jonkie uitgraven en in een potje zetten. Ideaal als snel kadootje.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

J.C. Philpot schreef:
Ukkie schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vind stekken ook wel leuk. Binnen stek ik vaak citroengeraniums, Sansiveria's, graslelies en de laatste poging is de Dracena.

Voor buiten heb ik nu een bak met stekjes voor Lavendel, en ook een paar vuurdoorn-stekken. De knotwilgen in mijn tuin zijn ook zelf gestekt.
Leuk! Ik ken in mijn omgeving weinig mensen die daarmee bezig zijn. Lavendel, vuurdoorn en knotwilg gewoon op water gestekt of direct in de grond?
Op dit moment heb ik een aantal Ficus microcarpa stekken staan en pas uit paar kleine stekken een mooie hangende Epipremnum aureum opgekweekt.
Graslelie en Sansevieria heb ik ook wel gestekt maar citroengeranium en Dracaena nog niet.
Hoe stek jij de Dracaena?
De wilg is het makkelijkst: je steekt gewoon een tak in de grond.

De Lavendel heb ik takjes van 6 cm, topje ervanaf, onderkant van de takjes met een mesje wat geschild, en in een kweekbakje in potgrond gedaan. Vuurdoorn ook gewoon jonge uiteinden afgeknipt, en in het kweekbakje gezet. Doen het beide goed tot nu toe. In het voorjaar verplant ik ze.

De dracena heb ik stukjes stam van een paar centimeter geplant, maar ik heb nog steeds geen indicatie dat die het gaan doen. Een boveneinde die ik afgeknipt hebt en gepland, doet het wel goed. En bij de onthoofde dracena, ontstaan nieuwe takken op de plek waar ik hem "onthoofd" hebt.

Ficus microcarpa, ga je daar een bonsai van maken?
De stekjes van de ficus komen van zo'n bonsaivorm. Misschien als er flink groei in zit bonsai proberen te maken. Het stekken ervan ging makkelijk in water. Eenmaal wortels gevormd sloegen ze gelijk goed aan na het oppotten.
Leuk zo'n gedeelde hobby.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Lavendel inderdaad, zo de grond in. Een makkelijke en goedkope manier om nieuwe plantjes te krijgen. Ik heb ook een aantal keer een roos gestekt, dat gaat net zo makkelijk. Ik moet er alleen een label bijzetten, omdat ik later niet meer weet welke roos het ook al weer was... Maar dat manco heb ik wel vaker.
In huis heb ik twee zgn. bommenwerpers, kennen jullie die? Als ze wat groter worden, maken ze kleine plantjes op de rand van het blad. Ik werd het zat dat er steeds kleine plantjes in de vensterbank lagen, dus ik heb een paar kleintje in de aarde gezet en de grote planten weggegooid. Gewoon opnieuw begonnnen...
Verder heb ik pas een lantaarnplantje van iemand gekregen, gewoon een paar slierten. Staan nu in het water.
De aaibare cactus laat zich ook makkelijk stekken.
Met bommenwerper bedoel je waarschijnlijk Kalanchoë daigremontiana een hele leuke vetplant maar idd een vensterbank vervuiler. :fi
Met de aaibare cactus hahaha weet ik niet direct welke soort je bedoelt.
Lantaarnplantje heb ik wel eens gestekt door een bolletje met sliertje eraan. Is een leuk plantje vind ik.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

Zita schreef:Pannenkoekplantje stekt ook zo lekker makkelijk. Even jonkie uitgraven en in een potje zetten. Ideaal als snel kadootje.
Ik weet welke je bedoeld maar heb hem nog nooit gehad. Leuk plantje en schijnt idd heel makkelijk te zijn in verzorging.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Dodo »

Kleinzoon wilde graag een cactus voor zijn verjaardag. Ik kwam in een tuincentrum de delosperma echinatum tegen, oftewel augurkenplantje, oftewel aaibare cactus. Grappig plantje. Hij was er erg blij mee.

Bommenwerper is nostalgie, die was in mijn jeugd populair. Het lantaarnplantje ook. Ik heb inmiddels ook weer een erwtenplantje, ook zo'n gouwe ouwe.

Ik heb wel eens een amaryllis opgekweekt uit zaad. Een zaak van lange adem, maar het is gelukt. Hij heeft zelfs gebloeid. Ik heb ook wel eens een tillandsia van een broer gekregen, maar die is te lastig in onderhoud.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Kleinzoon wilde graag een cactus voor zijn verjaardag. Ik kwam in een tuincentrum de delosperma echinatum tegen, oftewel augurkenplantje, oftewel aaibare cactus. Grappig plantje. Hij was er erg blij mee.

Bommenwerper is nostalgie, die was in mijn jeugd populair. Het lantaarnplantje ook. Ik heb inmiddels ook weer een erwtenplantje, ook zo'n gouwe ouwe.

Ik heb wel eens een amaryllis opgekweekt uit zaad. Een zaak van lange adem, maar het is gelukt. Hij heeft zelfs gebloeid. Ik heb ook wel eens een tillandsia van een broer gekregen, maar die is te lastig in onderhoud.
Die aaibare cactus kon ik nog niet. Ik ken wel de augurk cactus maar dat is Chamaecereus silvestrii en die heeft wel stekeltjes.
Ja idd het erwtenplantje ook uit mijn jeugd.
Die Amaryllis uit zaad is vlgs mij pas na paar jaar klaar om te bloeien hè?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Dodo »

Ukkie schreef:
Dodo schreef:Kleinzoon wilde graag een cactus voor zijn verjaardag. Ik kwam in een tuincentrum de delosperma echinatum tegen, oftewel augurkenplantje, oftewel aaibare cactus. Grappig plantje. Hij was er erg blij mee.

Bommenwerper is nostalgie, die was in mijn jeugd populair. Het lantaarnplantje ook. Ik heb inmiddels ook weer een erwtenplantje, ook zo'n gouwe ouwe.

Ik heb wel eens een amaryllis opgekweekt uit zaad. Een zaak van lange adem, maar het is gelukt. Hij heeft zelfs gebloeid. Ik heb ook wel eens een tillandsia van een broer gekregen, maar die is te lastig in onderhoud.
Die aaibare cactus kon ik nog niet. Ik ken wel de augurk cactus maar dat is Chamaecereus silvestrii en die heeft wel stekeltjes.
Ja idd het erwtenplantje ook uit mijn jeugd.
Die Amaryllis uit zaad is vlgs mij pas na paar jaar klaar om te bloeien hè?
Ja, die Amaryllis duurde erg lang. Maar dat vind ik op zich niet erg, hij stond in een slaapkamerraam dus ik had er weinig last van.
Krijg je die augurk cactus in bloei? Dat ziet er wel mooi uit. Mijn Tillandsia-broer heeft een kasje, waarin hij cacteeën kweekt, en in bloei krijgt. Heel mooi op zich, maar ik ben niet zo'n cactusliefhebber.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:
Ukkie schreef:
Dodo schreef:Kleinzoon wilde graag een cactus voor zijn verjaardag. Ik kwam in een tuincentrum de delosperma echinatum tegen, oftewel augurkenplantje, oftewel aaibare cactus. Grappig plantje. Hij was er erg blij mee.

Bommenwerper is nostalgie, die was in mijn jeugd populair. Het lantaarnplantje ook. Ik heb inmiddels ook weer een erwtenplantje, ook zo'n gouwe ouwe.

Ik heb wel eens een amaryllis opgekweekt uit zaad. Een zaak van lange adem, maar het is gelukt. Hij heeft zelfs gebloeid. Ik heb ook wel eens een tillandsia van een broer gekregen, maar die is te lastig in onderhoud.
Die aaibare cactus kon ik nog niet. Ik ken wel de augurk cactus maar dat is Chamaecereus silvestrii en die heeft wel stekeltjes.
Ja idd het erwtenplantje ook uit mijn jeugd.
Die Amaryllis uit zaad is vlgs mij pas na paar jaar klaar om te bloeien hè?
Ja, die Amaryllis duurde erg lang. Maar dat vind ik op zich niet erg, hij stond in een slaapkamerraam dus ik had er weinig last van.
Krijg je die augurk cactus in bloei? Dat ziet er wel mooi uit. Mijn Tillandsia-broer heeft een kasje, waarin hij cacteeën kweekt, en in bloei krijgt. Heel mooi op zich, maar ik ben niet zo'n cactusliefhebber.
Ja die augurk cactus bloeit met mooie rode bloemen. S'winters koel houden.
Heeft je broer van die tillandsia's die in bomen groeien?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Orchidee »

Ik stek ook wel plantjes:
Op dit moment : pannenkoek plantjes en vader plant.
Heb nog een plant die ik als stek heb gekregen van m'n tante en die dus oorspronkelijk bij mijn oma vandaan komt.
Die had daar een megaplant van.
Leuk hoor stekken en stekjes
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Plantjes/stekjes opkweken

Bericht door Ukkie »

Orchidee schreef:Ik stek ook wel plantjes:
Op dit moment : pannenkoek plantjes en vader plant.
Heb nog een plant die ik als stek heb gekregen van m'n tante en die dus oorspronkelijk bij mijn oma vandaan komt.
Die had daar een megaplant van.
Leuk hoor stekken en stekjesAfbeelding
Leuk Orchidee. Welke kleur vaderplant heb je?
Groen of bont? Ja ik vind het ook leuk. Gratis, op wat potgrond na, en het is leuk om te zien opgroeien.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie