Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door samanthi »

Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Welke gedachte of grond ligt daaraan ten grondslag?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Herman »

Een letterlijk tenuitvoerbrenging van: men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Welke gedachte of grond ligt daaraan ten grondslag?
Het vereren van de overledene.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Adagio »

samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Af en toe dan wel. Pred. 7 "Het is beter te gaan in het klaaghuis dan te gaan in het huis des maaltijds; want in hetzelve is het einde aller mensen, en de levende legt het in zijn hart. Het treuren is beter dan het lachen, want door de droefheid des aangezichts wordt het hart gebeterd. Het hart der wijzen is in het klaaghuis, maar het hart der zotten in het huis der vreugde."
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Welke gedachte of grond ligt daaraan ten grondslag?
Het vereren van de overledene.
Dat is doorgaans toch niet het doel, maar het is niet uit te sluiten dat zoiets zou kunnen.
Anders is het ook wel: De gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegen zijn. We kunnen soms mediterend bij een graf van een van Gods kinderen staan, en niet op de overledene zien, maar op de God van de overledene. Jezus veroordeelde het ook niet om het graf te bezien toen Lazarus was gestorven. En dit werkte mee tot verheerlijking van God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Mara »

Aldaar hebben zij Abraham begraven, en Sara, zijn huisvrouw; daar hebben zij Izak begraven, en Rebekka, zijn huisvrouw; en daar heb ik Lea begraven.
De akker, en de spelonk, die daarin is, is gekocht van de zonen Heths.
Genesis 49

Het is dus bijbels om een graf te maken en te weten waar een dierbare begraven ligt.
Miljoenen doden hebben geen plek gekregen, of hun resten zijn verstrooid.
samanthi schreef:Het vereren van de overledene.
Maar wanneer vereer je dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door samanthi »

Adagio schreef:
samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Af en toe dan wel. Pred. 7 "Het is beter te gaan in het klaaghuis dan te gaan in het huis des maaltijds; want in hetzelve is het einde aller mensen, en de levende legt het in zijn hart. Het treuren is beter dan het lachen, want door de droefheid des aangezichts wordt het hart gebeterd. Het hart der wijzen is in het klaaghuis, maar het hart der zotten in het huis der vreugde."
Een klaaghuis is iets heel anders, dat is een begrafenis bijwonen, mar mijn reactie kwam op deze
eilander schreef :Ik denk eerlijk gezegd dat wat @Orchidee beschrijft, best uitzonderlijk is. Ik kan me er zelf niets bij voorstellen. De vraag wat je er zoekt of haalt, vind ik heel bijzonder.
Ik wilde aangeven dat het niet uitzonderlijk is.
@DIA ja ik ben het met je eens, het gaan naar een graf van een geliefde kan helpen bij het rouwen en verwerken. Dat zie je idd in de Bijbel terug.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Orchidee »

samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Zie je dat het méér voorkomt!
Idd géén steen, géén eigen graf, géén graf bezoek én het in de praktijk ervaren "men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer".
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Een letterlijk tenuitvoerbrenging van: men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer.
Volgens mij betekent het niet dat vanwege de tekst uit onder meer Psalm 103 het als een voldongen feit vaststaat dat je graven niet mag onderhouden.

Ik lees nergens dat het herdenken van doden on-Bijbels zou zijn.

Hollander schreef:
merel schreef:Ik heb ook niet zoveel met een graf, maar heb mijn ouders ook nog. Ik kan mij voorstellen dat je vaker naar een graf van een overleden kind zou gaan.
Waarom zou dat laatste volgens jou anders zijn dan het graf van eigen ouders?
De band van ouders tot hun jonge kinderen is vaak anders dan de band van oudere volwassen kinderen die gehuwd zijn en een gezin hebben, en waar de ouders niet meer op de eerste plaats komen. Dat is tenminste de gedachte die ik heb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RE: Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Erasmiaan »

Orchidee schreef:
samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Zie je dat het méér voorkomt!
Idd géén steen, géén eigen graf, géén graf bezoek én het in de praktijk ervaren "men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer".
Toch gingen vele discipelen en discipelinnen naar het graf van Jezus.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Zie je dat het méér voorkomt!
Idd géén steen, géén eigen graf, géén graf bezoek én het in de praktijk ervaren "men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer".
In tegenspraak met wat jij zegt is de geschiedenis van Jozefs sterven.
Jozef werd na zijn sterven in een kist gelegd en 150 jaar later door het volk Israël meegenomen. Genesis 50: 25 en 26 plus kanttekeningen en Hebreeën 11:22 plus kanttekening.

Psalm 103 kun je trouwens voor jouw opvatting niet gebruiken. Lees hem maar in de onberijmde versie. Gaat niet over graf of grafsteen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: dagje uit???

Bericht door Arja »

windorgel schreef:
Orchidee schreef:Én wat zoek of haal je bij een graf?
Stil staan bij de herinnering.
En ook: memento mori.
Natuurlijk kan dat ook in je eigen huis, maar ik ga toch graag met enige regelmaat naar het graf van mijn ouders. Zou het heel erg vinden als het geruimd moest worden.
Ik ook. Soms ga ik even op een bankje zitten, vlakbij hun graf en overdenk ik wat geweest is. Soms maak ik de grafsteen schoon. Ik blijft aan hen denken. Na hun sterven hebben zij hun waarde niet verloren.

Dr. Velema schreef ooit: "Het bezoek aan het graf van mijn vrouw een plaats heeft in mijn rouwverwerking. Zoals je allerlei ervaringen uit het leven weer doormaakt en het verlies daarmee verwerkt, zo is haar graf de concentratie van kostbare herinneringen. Op haar steen staat als eerste regel: Zij leeft bij God. Ik kan moeilijk onder woorden brengen hoe krachtig dit getuigenis van het leven met God juist op het kerkhof tot mij komt. De steen, die de bezegeling van de dood is, predikt zo het leven, voor eeuwig. Dat doet mij goed. Daarom verlaat ik het graf nooit zonder een ogenblik in stilte, biddend en lofprijzend omhoog gezien te hebben naar Gods troon en de heerlijkheid daaromheen!"

Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 6246443000

Ik herken dat. Op het graf van mijn ouders staat ook een tekst, die me troost en moed geeft. Als ik weer naar huis ga, loop ik de laatste tijd ook even langs het graf van mijn oude predikant om de Bijbeltekst op zijn graf te lezen (1 Petrus 1:3).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
Orchidee schreef:
samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Zie je dat het méér voorkomt!
Idd géén steen, géén eigen graf, géén graf bezoek én het in de praktijk ervaren "men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer".
Toch gingen vele discipelen en discipelinnen naar het graf van Jezus.
Ik heb al eerder het graf van David aangehaald (Handelingen 2).
En wat je van huis uit leert, moet steeds getoetst worden aan de Bijbel toch?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: dagje uit???

Bericht door windorgel »

merel schreef:Ik heb ook niet zoveel met een graf, maar heb mijn ouders ook nog. Ik kan mij voorstellen dat je vaker naar een graf van een overleden kind zou gaan.
Ik denk dat het behoorlijk uitmaakt of je zelf een gezin hebt als je je ouders verliest of dat je alleen bent. Dan is er niemand dichterbij dan je ouders. Het laatste dierbare verlies je dan.
Plaats reactie