Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Arja »

Jantje schreef:
Herman schreef:Een letterlijk tenuitvoerbrenging van: men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer.
Volgens mij betekent het niet dat vanwege de tekst uit onder meer Psalm 103 het als een voldongen feit vaststaat dat je graven niet mag onderhouden.

Ik lees nergens dat het herdenken van doden on-Bijbels zou zijn.

Hollander schreef:
merel schreef:Ik heb ook niet zoveel met een graf, maar heb mijn ouders ook nog. Ik kan mij voorstellen dat je vaker naar een graf van een overleden kind zou gaan.
Waarom zou dat laatste volgens jou anders zijn dan het graf van eigen ouders?
De band van ouders tot hun jonge kinderen is vaak anders dan de band van oudere volwassen kinderen die gehuwd zijn en een gezin hebben, en waar de ouders niet meer op de eerste plaats komen. Dat is tenminste de gedachte die ik heb.
In het land der rouwenden is niemand koning. Leed kan niet in getallen uitgedrukt worden, en al zeker niet in meer of minder.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door merel »

Wat een vreemde opmerking.
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door CvdW »

Bij het graf van vader en moeder kan weleens overdacht worden hoe zouden zij gehandeld hebben in bepaalde zaken.
Verder kan overdacht worden hun Godsvruchtige wandel en hoe is mijn wandel.
Ouders begraven of kinderen begraven is verschillend van aard.
Ik heb twee kinderen begraven (vrouw kon er niet bij zijn, lag in kraambed), daar denk ik veel aan.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door merel »

Wat erg voor jullie CvdW! Sterkte!

Ik heb het van nabij meegemaakt dat kinderen stierven en dan is de glans voor de ouders definitief van het leven af
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:Bij het graf van vader en moeder kan weleens overdacht worden hoe zouden zij gehandeld hebben in bepaalde zaken.
Verder kan overdacht worden hun Godsvruchtige wandel en hoe is mijn wandel.
Ouders begraven of kinderen begraven is verschillend van aard.
Ik heb twee kinderen begraven (vrouw kon er niet bij zijn, lag in kraambed), daar denk ik veel aan.
Tjonge wat moeilijk, je begraaft een stukje van jezelf.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Bij het graf van vader en moeder kan weleens overdacht worden hoe zouden zij gehandeld hebben in bepaalde zaken.
Verder kan overdacht worden hun Godsvruchtige wandel en hoe is mijn wandel.
Ouders begraven of kinderen begraven is verschillend van aard.
Ik heb twee kinderen begraven (vrouw kon er niet bij zijn, lag in kraambed), daar denk ik veel aan.
Ja, heel veel sterkte! Het lijkt me zo ongeveer het heftigste wat je kan overkomen.

Ik kom heel af en toe op de begraafplaats waar mijn opa en oma liggen begraven. Niet speciaal met een reden. Maar op de weg naar hun graf kom ik bv de graven van oud schoolgenoten tegen die al jaren geleden zijn overleden. Het is voor mij altijd een moment van bezinning. Eens zal ik daar (of ergens anders) ook liggen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Wat erg voor jullie CvdW! Sterkte!

Ik heb het van nabij meegemaakt dat kinderen stierven en dan is de glans voor de ouders definitief van het leven af
Ik vind dit weer een vreemde opmerking. Je zou maar zo'n ouder zijn...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Mara »

Arja schreef: In het land der rouwenden is niemand koning. Leed kan niet in getallen uitgedrukt worden, en al zeker niet in meer of minder.
Treffende uitspraak Arja!
CvdW schreef:Ouders begraven of kinderen begraven is verschillend van aard.
Ik heb twee kinderen begraven (vrouw kon er niet bij zijn, lag in kraambed), daar denk ik veel aan.
Mijn tante heeft een heel jong kindje verloren en later een jongvolwassen zoon.
Ik heb haar nooit zien lachen.
Ze was al verslagen door de dood van haar kleine meisje en toen haar zoon haar plots ontviel, brak ze volledig.
Ze leefde door, voor haar man, maar alle glans en vreugde was weg zei ze.
Zeeuw schreef:Maar op de weg naar hun graf kom ik bv de graven van oud schoolgenoten tegen die al jaren geleden zijn overleden.
Minstens de helft van mijn lagereschoolklas, is al overleden.
Enkele op vrij jonge leeftijd.

Hoe kun je je voorbereiden op rouwen? Dat kan dus niet, kwam ik achter.
Ook is er geen vaststaand proces waar je doorheen moet.

Een vreemd fenomeen vind ik dat je iemand ziet lopen waarvan je weet dat hij/zij overleden is.
Ik was daar niet op voorbereid toen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Een vreemd fenomeen vind ik dat je iemand ziet lopen waarvan je weet dat hij/zij overleden is.
Ik was daar niet op voorbereid toen.
?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Een vreemd fenomeen vind ik dat je iemand ziet lopen waarvan je weet dat hij/zij overleden is.
Ik was daar niet op voorbereid toen.
?
Ze doelt op schijnherkenning.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mara schreef: Een vreemd fenomeen vind ik dat je iemand ziet lopen waarvan je weet dat hij/zij overleden is.
Ik was daar niet op voorbereid toen.
?
Ken jij het ook niet?
Het is een paar keer gebeurd en ik vond dat best eng.
Maar later hoorde ik dat van veel meer mensen.
Vooral als vader of moeder een vaste gewoonte had, zoals elke dag de krant in de bus doen, of iets dergelijks.
Ik bedoel het niet als een bovennatuurlijke verschijning he!
Je ziet een man fietsen in de verte en er flitst door je heen: he, daar rijdt pa. En meteen weet je, maar dat kan niet, pa is er niet meer.
Begrijp je wat ik bedoel nu?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Een vreemd fenomeen vind ik dat je iemand ziet lopen waarvan je weet dat hij/zij overleden is.
Ik was daar niet op voorbereid toen.
?
Ken jij het ook niet?
Het is een paar keer gebeurd en ik vond dat best eng.
Maar later hoorde ik dat van veel meer mensen.
Vooral als vader of moeder een vaste gewoonte had, zoals elke dag de krant in de bus doen, of iets dergelijks.
Ik bedoel het niet als een bovennatuurlijke verschijning he!
Je ziet een man fietsen in de verte en er flitst door je heen: he, daar rijdt pa. En meteen weet je, maar dat kan niet, pa is er niet meer.
Begrijp je wat ik bedoel nu?
Ah, ik begrijp wat je bedoelt. Ik herken het niet. Nog niet. Mijn ouders leven nog en gelukkig heb ik ook geen sterfgevallen in het gezin meegemaakt.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
merel schreef:Wat erg voor jullie CvdW! Sterkte!

Ik heb het van nabij meegemaakt dat kinderen stierven en dan is de glans voor de ouders definitief van het leven af
Ik vind dit weer een vreemde opmerking. Je zou maar zo'n ouder zijn...
Ik omschreef het verkeerd en zal het nader uitleggen. Mijn om en tante hebben hun zoon verloren na een ziekbed. Zij klagen nooit, zijn gewoon weer hun dagelijkse dingen gaan doen, ogenschijnlijk doen ze alles weer, maar geven zelf aan de het gouden randje/glans van hun leven af is. Dat hoor ik ook terug van anderen die hun kind hebben verloren.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Ad Anker schreef:
merel schreef:Wat erg voor jullie CvdW! Sterkte!

Ik heb het van nabij meegemaakt dat kinderen stierven en dan is de glans voor de ouders definitief van het leven af
Ik vind dit weer een vreemde opmerking. Je zou maar zo'n ouder zijn...
Ik omschreef het verkeerd en zal het nader uitleggen. Mijn om en tante hebben hun zoon verloren na een ziekbed. Zij klagen nooit, zijn gewoon weer hun dagelijkse dingen gaan doen, ogenschijnlijk doen ze alles weer, maar geven zelf aan de het gouden randje/glans van hun leven af is. Dat hoor ik ook terug van anderen die hun kind hebben verloren.
Dat hoor ik inderdaad ook van ouders terug. Het verdriet slijt amper.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Hollander »

Ik zou voorzichtig zijn in het doen van uitspraken over het invullen van het gevoelsleven van ouders van wie een kind is gestorven.
Plaats reactie