Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
Orchidee schreef:
samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Zie je dat het méér voorkomt!
Idd géén steen, géén eigen graf, géén graf bezoek én het in de praktijk ervaren "men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer".
Toch gingen vele discipelen en discipelinnen naar het graf van Jezus.
Ik heb al eerder het graf van David aangehaald (Handelingen 2).
En wat je van huis uit leert, moet steeds getoetst worden aan de Bijbel toch?
Dat heb ik ook geschreven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
merel schreef:Ik heb ook niet zoveel met een graf, maar heb mijn ouders ook nog. Ik kan mij voorstellen dat je vaker naar een graf van een overleden kind zou gaan.
Waarom zou dat laatste volgens jou anders zijn dan het graf van eigen ouders?
De band van ouders tot hun jonge kinderen is vaak anders dan de band van oudere volwassen kinderen die gehuwd zijn en een gezin hebben, en waar de ouders niet meer op de eerste plaats komen. Dat is tenminste de gedachte die ik heb.
Dat begrijp ik. Alleen dan ligt het dus méér aan de emotionele band die je met de overledene hebt gehad, dan aan alleen het kind-zijn. Dat was mijn punt waarom ik de vraag stelde. Ik kan mij, net als @windorgel zegt, voorstellen dat voor anderen het graf van een ouder, broer/zus, vriend/vriendin of een andere hechte relatie, veel waarde kan hebben.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door -DIA- »

Soms vraag ik me soms serieus af: Zou er nog één puntje zijn waar we het allen over eens zijn, zonder over te hakketakken? Wellicht dit: "We hebben, om in het leven te blijven eten, drinken en slaap nodig." Nog meer? Wie het weet mag een onderwerp aandienen.*

* P.S. ik bedoel dit niet serieus, maar wellicht toch wel om onszelf eens een spiegel voor te houden. Zouden we soms echt een béétje ketelachtig** worden? En verdraagt de een de ander niet zo goed meers als: ziet, hoe goed is het als broeders van het zelfde huis samenwonen. Waar het liefdevuur brandt, en waar de liefde heerst daar moet twist en tweedracht toch wijken? Ik denk het maar eventjes zo tussendoor.
** lichtgeraakt [/size]
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
merel schreef:Ik heb ook niet zoveel met een graf, maar heb mijn ouders ook nog. Ik kan mij voorstellen dat je vaker naar een graf van een overleden kind zou gaan.
Waarom zou dat laatste volgens jou anders zijn dan het graf van eigen ouders?
De band van ouders tot hun jonge kinderen is vaak anders dan de band van oudere volwassen kinderen die gehuwd zijn en een gezin hebben, en waar de ouders niet meer op de eerste plaats komen. Dat is tenminste de gedachte die ik heb.
Dat begrijp ik. Alleen dan ligt het dus méér aan de emotionele band die je met de overledene hebt gehad, dan aan alleen het kind-zijn. Dat was mijn punt waarom ik de vraag stelde. Ik kan mij, net als @windorgel zegt, voorstellen dat voor anderen het graf van een ouder, broer/zus, vriend/vriendin of een andere hechte relatie, veel waarde kan hebben.
Uiteraard. Maar ik reageerde even alleen op de laatste zin van de quote van @merel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door John Galt »

Bestaat Stichting Machpela eigenlijk nog?
Who is John Galt? :quoi
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Herman »

Volgens de kvk wel.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Soms vraag ik me soms serieus af: Zou er nog één puntje zijn waar we het allen over eens zijn, zonder over te hakketakken? Wellicht dit: "We hebben, om in het leven te blijven eten, drinken en slaap nodig." Nog meer? Wie het weet mag een onderwerp aandienen.*

* P.S. ik bedoel dit niet serieus, maar wellicht toch wel om onszelf eens een spiegel voor te houden. Zouden we soms echt een béétje ketelachtig** worden? En verdraagt de een de ander niet zo goed meers als: ziet, hoe goed is het als broeders van het zelfde huis samenwonen. Waar het liefdevuur brandt, en waar de liefde heerst daar moet twist en tweedracht toch wijken? Ik denk het maar eventjes zo tussendoor.
** lichtgeraakt [/size]
Dat zou een heel nare wereld zijn. Het lijkt me een schrikbeeld als iedereen het met elkaar eens is.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Orchidee schreef:
samanthi schreef:Van huis uit ben ik geleerd niet steeds naar een graf te gaan en zelfs een steen was uit de boze.
Zie je dat het méér voorkomt!
Idd géén steen, géén eigen graf, géén graf bezoek én het in de praktijk ervaren "men kent en vind haar standplaats zelfs niet meer".
In tegenspraak met wat jij zegt is de geschiedenis van Jozefs sterven.
Jozef werd na zijn sterven in een kist gelegd en 150 jaar later door het volk Israël meegenomen. Genesis 50: 25 en 26 plus kanttekeningen en Hebreeën 11:22 plus kanttekening.

Psalm 103 kun je trouwens voor jouw opvatting niet gebruiken. Lees hem maar in de onberijmde versie. Gaat niet over graf of grafsteen.
In de berijmde versie is het ook onjuist. Het gaat over de bloem, die verwelkt en die een beeld is van de kortstondigheid van het leven.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:Soms vraag ik me soms serieus af: Zou er nog één puntje zijn waar we het allen over eens zijn, zonder over te hakketakken? Wellicht dit: "We hebben, om in het leven te blijven eten, drinken en slaap nodig." Nog meer? Wie het weet mag een onderwerp aandienen.*

* P.S. ik bedoel dit niet serieus, maar wellicht toch wel om onszelf eens een spiegel voor te houden. Zouden we soms echt een béétje ketelachtig** worden? En verdraagt de een de ander niet zo goed meers als: ziet, hoe goed is het als broeders van het zelfde huis samenwonen. Waar het liefdevuur brandt, en waar de liefde heerst daar moet twist en tweedracht toch wijken? Ik denk het maar eventjes zo tussendoor.
** lichtgeraakt [/size]
Dat zou een heel nare wereld zijn. Het lijkt me een schrikbeeld als iedereen het met elkaar eens is.
Dat bedoel ik natuurlijk ook weer niet. :) We kunnen in alles doorslaan. Ook hier. Maar ik bedoel dat er ook zaken verwoord worden die beslist on-gereformeerd zijn, en als we dat recht proberen te zetten komt er een hele discussie. Daar acht ik het goed om alert te zijn. En niet om op alle slakken zout te leggen, ik bedoel slakken die niet van levensbelang zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door DDD »

Slakken zijn nooit van levensbelang. Maar dat geheel terzijde. Wellicht zullen we het daar nooit over eens worden.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Slakken zijn nooit van levensbelang. Maar dat geheel terzijde. Wellicht zullen we het daar nooit over eens worden.
Ik denk dat u me toch een weinig mis vat, maar dat geheel terzijde. Als slakken van levensbelang zijn legge men er zout op. D.w.z. hetzelfde als wat een dode vlieg kan doen in eens apothekers zalf. We moeten hier de slakken dus feitelijk in overdrachtelijke zin verstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door DDD »

Dat had ik wel begrepen. Het was gedeeltelijk een grapje. Maar de slakken in de uitdrukking zijn per definitie onbelangrijke bijzaken, naar mijn idee.
Online
Hoopvol
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door Hoopvol »

Zout op een slak leggen vind ik persoonlijk erg zielig voor de slak. Hierdoor gaat de slak dood.

Dit heeft dan wel weer raakvlakken met het onderwerp van dit draadje: de dood.
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bezoek begraafplaatsen (uit:dagje uit???)

Bericht door merel »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:Waarom zou dat laatste volgens jou anders zijn dan het graf van eigen ouders?
De band van ouders tot hun jonge kinderen is vaak anders dan de band van oudere volwassen kinderen die gehuwd zijn en een gezin hebben, en waar de ouders niet meer op de eerste plaats komen. Dat is tenminste de gedachte die ik heb.
Dat begrijp ik. Alleen dan ligt het dus méér aan de emotionele band die je met de overledene hebt gehad, dan aan alleen het kind-zijn. Dat was mijn punt waarom ik de vraag stelde. Ik kan mij, net als @windorgel zegt, voorstellen dat voor anderen het graf van een ouder, broer/zus, vriend/vriendin of een andere hechte relatie, veel waarde kan hebben.
Uiteraard. Maar ik reageerde even alleen op de laatste zin van de quote van @merel.
Ik snap dat andere verliezen ook pijn doen, maar ik denk dat geen enkel verlies zo pijnlijk is als het verlies van je eigen kind. Veel verdriet/ verlies slijt. Alleen dat verlies nooit.
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: dagje uit???

Bericht door Chrisje72 »

Chrisje72 schreef:Nee ik ben het met Mara eens.
Oeps ik zie nu dat het Hollander was!
Plaats reactie