Kippen

Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Kippen

Bericht door Bertiel »

Wij zijn van voornemens om 4 krielkippen te gaan houden.
Zijn er experts?
Stuk tuin van 3,5 x 1 meter is dat voldoende?
Nog tips aangaande waar het nachthok te halen?
Wat is een gezellig ras die flink eieren legt?
Moet er zand op de bodem van de een of is klei ook goed?
Wat moet er op de vloer van het nachthok en legkast?

Alvast bedankt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kippen

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Wij zijn van voornemens om 4 krielkippen te gaan houden.
Zijn er experts?
Stuk tuin van 3,5 x 1 meter is dat voldoende?
Nog tips aangaande waar het nachthok te halen?
Wat is een gezellig ras die flink eieren legt?
Moet er zand op de bodem van de een of is klei ook goed?
Wat moet er op de vloer van het nachthok en legkast?

Alvast bedankt
Wij hebben er 5 thuis, volgens mij 5 Horta's
Wij hebben een foliére van ong 3 bij 8
Ik denk dat 3,5 bij 1 erg krap is, vooral bij scharrel
Horta's geven aardig veel eieren.
Wij hebben zand, ik denk niet dat ze stro fijn vinden, zie je ook niet bij grote kippenschuren.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Kippen

Bericht door Nathanaël »

Bertiel schreef:Wij zijn van voornemens om 4 krielkippen te gaan houden.
Zijn er experts?
Stuk tuin van 3,5 x 1 meter is dat voldoende?
Nog tips aangaande waar het nachthok te halen?
Wat is een gezellig ras die flink eieren legt?
Moet er zand op de bodem van de een of is klei ook goed?
Wat moet er op de vloer van het nachthok en legkast?

Alvast bedankt
3,5 x 1 lijkt me wel wat krap voor vier kippen, ook al is het kriel. Als je de ruimte hebt om het wat groter te maken zou ik dat zeker doen.
De bodem kan van klei zijn, is het bij mij ook. Zorg wel voor een bak zand waar ze een bad in kunnen nemen.
In het nachthok gebruik is zaagsel, dat werkt uitstekend. Hooi en stro vinden ze (bij mij) minder prettig.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kippen

Bericht door -DIA- »

Mijn vader had, in de tijd toen ik een klein kind was, een pluimveebedrijf. Maar het geval wilde dat ik me (als kind al) niet aangetrokken voelde tot deze sector van bedrijvigheid, daarbenevens was ik lichamelijk zwak en niet in staat zo'n bedrijf te runnen. Dat betekende einde bedrijf. Mijn vader saneerde en verkocht het bedrijf. En vanaf toen weet ik mijn eigen geschiedenis veel beter te vertellen. Ik had dus als kind wel heel veel kennis op kunnen doen, als ik toen maar had geweten dat ik in 2020 met deze verlegen vraag geconfronteerd te worden. Mijn excuses in dezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Kippen

Bericht door Roos2018 »

Bertiel schreef:Wij zijn van voornemens om 4 krielkippen te gaan houden.
Zijn er experts?
Stuk tuin van 3,5 x 1 meter is dat voldoende?
Nog tips aangaande waar het nachthok te halen?
Wat is een gezellig ras die flink eieren legt?
Moet er zand op de bodem van de een of is klei ook goed?
Wat moet er op de vloer van het nachthok en legkast?

Alvast bedankt
Goed bedoeld @Bertiel,
Zo te vernemen ben je allesbehalve expert.
Ik zou minstens het dubbele aan hok grootte kunnen aanraden en bij voorkeur een royale vrije uitloop in een natuurlijke omgeving.
Waarom wil je een ras dat "flink eieren" legt?

Verlang je ook van je vrouw of zij elk jaar een kind baart?

Volgens de natuur - zoals God dat bedoeld heeft - legt een kip geen ei per dag - dat is je reinste roofbouw - , maar zo´n 2 of hooguit 3 per per week, wil je geen roofbouw plegen .
Een gezellig ras - kom op zeg, in hoeverre wil je de schepping nou naar je verwende menselijke gedrag manipuleren (ik vraag je dit vanuit goede intenties) - ik zou kunnen aanraden neem een paar bruine leghorns (geen krielkip), geef deze een ruime omgeving, en laat deze niet meer eieren leggen dan biologisch verantwoord is.
Dan heb je de goede formule te pakken, dan maakt de ondergrond niet zozeer uit, of deze zand of klei is, maar geef je wel prioriteit aan het welzijn van het dier.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Kippen

Bericht door Nathanaël »

Roos2018 schreef:
Bertiel schreef:Wij zijn van voornemens om 4 krielkippen te gaan houden.
Zijn er experts?
Stuk tuin van 3,5 x 1 meter is dat voldoende?
Nog tips aangaande waar het nachthok te halen?
Wat is een gezellig ras die flink eieren legt?
Moet er zand op de bodem van de een of is klei ook goed?
Wat moet er op de vloer van het nachthok en legkast?

Alvast bedankt
Goed bedoeld @Bertiel,
Zo te vernemen ben je allesbehalve expert.
Ik zou minstens het dubbele aan hok grootte kunnen aanraden en bij voorkeur een royale vrije uitloop in een natuurlijke omgeving.
Waarom wil je een ras dat "flink eieren" legt?

Verlang je ook van je vrouw of zij elk jaar een kind baart?

Volgens de natuur - zoals God dat bedoeld heeft - legt een kip geen ei per dag - dat is je reinste roofbouw - , maar zo´n 2 of hooguit 3 per per week, wil je geen roofbouw plegen .
Een gezellig ras - kom op zeg, in hoeverre wil je de schepping nou naar je verwende menselijke gedrag manipuleren (ik vraag je dit vanuit goede intenties) - ik zou kunnen aanraden neem een paar bruine leghorns (geen krielkip), geef deze een ruime omgeving, en laat deze niet meer eieren leggen dan biologisch verantwoord is.
Dan heb je de goede formule te pakken, dan maakt de ondergrond niet zozeer uit, of deze zand of klei is, maar geef je wel prioriteit aan het welzijn van het dier.
Ik vind deze reactie dan wel weer behoorlijk overtrokken.
De meeste kippenrassen zijn nu eenmaal zo ver ´veredeld´ dat ze vrij veel eieren per week leggen. Ik zou niet weten hoe ik het voor elkaar moet krijgen om mijn kippen 2 of 3 eieren in de week te laten leggen. Misschien als ik ze de halve week in een pikdonker hok opsluit dat het gaat werken. Lijkt me ook niet fantastisch voor het dierenwelzijn.

Er zijn genoeg rassen die je kunt typeren als ´gezellig´. Het is alleen de vraag wat Bertiel er precies mee bedoelt. In ieder geval zal een Leghorn niet aan die beschrijving voldoen.

Als het puur om de gezelligheid en niet om de eieren gaat, Bertiel, zou je eens naar Zijdehoenders moeten kijken. Dat zijn hele rustige, tamme dieren, die je goed zou kunnen omschrijven als ´gezellig´. Ze hebben dan alleen wel weer een wat bijzonder uiterlijk voor een kip, maar ze zijn heel natuurlijk, dus dan is Roos ook weer tevreden. Als ik het me goed herinner heeft @Zeeuw er wat rondlopen, die zal je er vast meer over kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Kippen

Bericht door Bonny »

The Groom's still waiting at the altar
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kippen

Bericht door Ad Anker »

Ha Bertiel, wij hebben bruine legkippen een kippenboer uit Ouddorp. Zijn aaibare kippen en leggen goed. Nachthok met stukje uitloop is prima. Ze lopen bij ons op de klei, bij wintertijd verrijk ik het uitloophok met wat houtsnippers, vers of van het tuincentrum. Kippen willen graag droge voeten. We geven sober voer, dagelijks vers water en zijn dol op een stukje brood.
In nachthok en legkast gaat beetje stro.

Voorheen hadden we ook een hok van 1 bij 2,5 m. Drie krielkippen erin. Ik gun ze nu wel wat meer ruimte.
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kippen

Bericht door Bertiel »

Bedankt voor de reacties
Wij zitten aan Wyandotte’s te denken

Iemand ervaring ermee?

@ad is dat de boer met heel veel vogels?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kippen

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef:Bedankt voor de reacties
Wij zitten aan Wyandotte’s te denken

Iemand ervaring ermee?

@ad is dat de boer met heel veel vogels?
Ik weet het niet precies. Ik haal zo nooit zelf.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kippen

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:Wij zijn van voornemens om 4 krielkippen te gaan houden.
Zijn er experts?
Stuk tuin van 3,5 x 1 meter is dat voldoende?
Nog tips aangaande waar het nachthok te halen?
Wat is een gezellig ras die flink eieren legt?
Moet er zand op de bodem van de een of is klei ook goed?
Wat moet er op de vloer van het nachthok en legkast?

Alvast bedankt
Wij hebben 3 zijdehoenders en 1 'echte kip. Ik zou je foto's van het hok kunnen sturen? Ik denk dat het bij ons 2x3 meter ongeveer is. We hadden alleen klei, maar na de natte winter zand gestrooid. Het werd een stinkende modderpoel. In het nachthok en legkast mengsel van stro en hooi.
Als je echte leggers wilt, moet je deze niet nemen. Ze zijn echt voor het leuke, schattige. Leggen gemiddeld eens per 2/3 dagen.
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kippen

Bericht door Bertiel »

heb het hok besteld, komt 29-5
daarna de ren aanleggen en dan komen de kippen
to be continued!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Kippen

Bericht door JvW »

Wij hebben vijf kippen en in het verleden ook Wyandottes gehad. Deze leggen niet veel eieren (1 zelfs helemaal nooit). De eieren die ze leggen zijn klein. Daarbij komt dat ze vrij snel broeds zijn (en erg hardnekkig daarin). Zelf zou ik ze niet meer nemen.
Op dit moment hebben we een witte Leghorn (da's niet de gezelligste, maar nu wel de hoogste in 'rang'), een Koningsberger (iets minder fel van karakter) en drie ISA-browns. Alle vijf echte legkippen. De ISA-browns zijn qua karakter het gezelligst. Na twee dagen zijn ze zo tam dat je ze op kunt pakken. Ze maken ook niet snel ruzie ofzo.
Ik heb zelf een ren van 6x3 meter, waar ook het nachthok in staat. Ik heb dit kippenhok staan: https://www.hokkendomein.nl/product/kip ... hoge-poten
Op de bodem van de ren heb ik brekerzand gestort om het zo droog mogelijk te houden. In het hok strooi ik altijd hennepvezel met wat stro erop. In de leghokken alleen hennepvezel met wat tabakstelen er doorheen.

Heel veel plezier met de kippen!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kippen

Bericht door Zeeuw »

Nathanaël schreef:
Als het puur om de gezelligheid en niet om de eieren gaat, Bertiel, zou je eens naar Zijdehoenders moeten kijken. Dat zijn hele rustige, tamme dieren, die je goed zou kunnen omschrijven als ´gezellig´. Ze hebben dan alleen wel weer een wat bijzonder uiterlijk voor een kip, maar ze zijn heel natuurlijk, dus dan is Roos ook weer tevreden. Als ik het me goed herinner heeft @Zeeuw er wat rondlopen, die zal je er vast meer over kunnen vertellen.
Zeeuw heeft inmiddels wat foto's van de Zijdehoenders gedeeld. Ze zien er weer leuk uit momenteel, nadat ze in het natte seizoen echt smerig waren :D
Nadeel overigens van Zijdehoenders is dat ze, net als de kippen waarover JvW spreekt, erg snel broeds zijn.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 18 mei 2020, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kippen

Bericht door Zeeuw »

Roos2018 schreef: Goed bedoeld @Bertiel,
Zo te vernemen ben je allesbehalve expert.
Ik zou minstens het dubbele aan hok grootte kunnen aanraden en bij voorkeur een royale vrije uitloop in een natuurlijke omgeving.
Waarom wil je een ras dat "flink eieren" legt?

Verlang je ook van je vrouw of zij elk jaar een kind baart?

Volgens de natuur - zoals God dat bedoeld heeft - legt een kip geen ei per dag - dat is je reinste roofbouw - , maar zo´n 2 of hooguit 3 per per week, wil je geen roofbouw plegen .
Een gezellig ras - kom op zeg, in hoeverre wil je de schepping nou naar je verwende menselijke gedrag manipuleren (ik vraag je dit vanuit goede intenties) - ik zou kunnen aanraden neem een paar bruine leghorns (geen krielkip), geef deze een ruime omgeving, en laat deze niet meer eieren leggen dan biologisch verantwoord is.
Dan heb je de goede formule te pakken, dan maakt de ondergrond niet zozeer uit, of deze zand of klei is, maar geef je wel prioriteit aan het welzijn van het dier.
Huh? Als je een hond neemt, wil je toch ook de eigenschappen een beetje weten? Waarom zou dat met kippen anders zijn? Onze kippen hebben ruimte, krijgen lekker eten (i.e. kippenvoer, maar ook echt zo een beetje alles wat we over hebben), de kids 'spelen' met ze. En weet je wat? Hoe beter ze het naar hun zin hebben, hoe meer ze leggen.
Plaats reactie