Sport en kinderen & hobby's

Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Maar het concept sport met als primaire doel de ander te overtreffen is niet gebaseerd op een christelijke waarde. Die argumentatie staat als een huis. Dat kan je niet kwalificeren als 'hooghartig of aanmatigend'. Het lijkt me niet mogelijk om de maatschappelijke manier van sporten en de topsport van elkaar te ontweven. Die beide zaken werken zo op elkaar in, dat het gemiddelde partijtje voetbal -en de manier waarop er dan gevloekt wordt- in de beste verte niet te vereenzelvigen is met een godvruchtig leven.
En waarop baseer je jouw uitspraak dat een christen een ander niet mag overtreffen? In hoeverre is dat algemeen toepasbaar op alle aspecten van het leven?
Ook wel genoemd de grondwet van Gods Koninkrijk: de 'meerdere zal de meerdere dienen' en de 'laatsten zullen de eersten zijn'.
Dat moet je in geestelijk perspectief lezen wat mij betreft, en niet letterlijk opvatten.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: Eigenlijk vind ik dat Hermans redenatie wel staat als een huis. Of ik dat nu leuk vind of niet, of ik daar nu in aangesproken wordt, of niet. Ik heb van @ambtenaar of van @Zeeuw geen enkel argument vanuit Bijbels perspectief gezien dat de argumentatie van Herman ook maar enigszins afzwakt. Want hij baseert zich niet op een partijtje voetbal, vloeken of de Olympische spelen, maar noemt dat als voorbeelden.
Ik vind het juist een hele zwakke argumentatie van Herman. Hij gebruikt Bijbelse noties die duidelijk een geestelijke betekenis hebben om sport te duiden. Wat de Bijbel zegt over de andere meerder achten en de laatsten zullen de eersten zijn, etc., wordt door hem totaal uit zijn verband gerukt.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: Eigenlijk vind ik dat Hermans redenatie wel staat als een huis. Of ik dat nu leuk vind of niet, of ik daar nu in aangesproken wordt, of niet. Ik heb van @ambtenaar of van @Zeeuw geen enkel argument vanuit Bijbels perspectief gezien dat de argumentatie van Herman ook maar enigszins afzwakt. Want hij baseert zich niet op een partijtje voetbal, vloeken of de Olympische spelen, maar noemt dat als voorbeelden.
Ik vind het juist een hele zwakke argumentatie van Herman. Hij gebruikt Bijbelse noties die duidelijk een geestelijke betekenis hebben om sport te duiden. Wat de Bijbel zegt over de andere meerder achten en de laatsten zullen de eersten zijn, etc., wordt door hem totaal uit zijn verband gerukt.
En welke argumenten heb jij daarvoor?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

Ik heb het nog eens helemaal doorgelezen, maar waar vind ik nu een bijbels bezwaar tegen competitie? Volgens mij is tegen je verlies kunnen juist een bijbelse deugd.

Ik ben niet zo erg competetief ingesteld, maar ik zie daar vooralsnog toch echt geen zonde in.

Dat vele eersten de laatsten zullen zijn, is in ieder geval geen argument tegen een indeling. Dat zegt alleen dat de indeling in Gods koninkrijk van een andere orde is dan die in deze wereld.

Het is inderdaad zo dat Jezus negatief reageert op een totale uitwas, als de discipelen kibbelen over de vraag wie er vooraan mag zitten in het koninkrijk van Jezus. Daar kun je mijns inziens echt niet uit afleiden dat een beoordeling in verschillende prestatiegraden onjuist of onchristelijk zou zijn.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door ejvl »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: Eigenlijk vind ik dat Hermans redenatie wel staat als een huis. Of ik dat nu leuk vind of niet, of ik daar nu in aangesproken wordt, of niet. Ik heb van @ambtenaar of van @Zeeuw geen enkel argument vanuit Bijbels perspectief gezien dat de argumentatie van Herman ook maar enigszins afzwakt. Want hij baseert zich niet op een partijtje voetbal, vloeken of de Olympische spelen, maar noemt dat als voorbeelden.
Ik vind het juist een hele zwakke argumentatie van Herman. Hij gebruikt Bijbelse noties die duidelijk een geestelijke betekenis hebben om sport te duiden. Wat de Bijbel zegt over de andere meerder achten en de laatsten zullen de eersten zijn, etc., wordt door hem totaal uit zijn verband gerukt.
Herman zegt dat als sport of spel het primaire doel heeft om te winnen, dat het verkeerd is. Niet als het primaire doel gezelligheid of lichaamsbeweging is, tenminste zo begrijp ik het.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Hij gebruikt Bijbelse noties die duidelijk een geestelijke betekenis hebben om sport te duiden. Wat de Bijbel zegt over de andere meerder achten en de laatsten zullen de eersten zijn, etc., wordt door hem totaal uit zijn verband gerukt.
Er is natuurlijk geen scheiding tussen de geestelijke betekenis en je handelen als christen in deze wereld. Daar ziet de tweede tafel van de wet op toe. Verder lijkt me nederigheid bij uitstek een christelijke deugd. Waarom zou je die niet in de praktijk van het leven toepassen? Je zult in de wereldgeschiedenis echt niet de eerste christen zijn die dat gaat doen. En ik ben ook niet de eerste die zich beroept op de praktische implicaties van bijvoorbeeld de voetwassing van Jezus, die ons nog steeds als voorbeeld geldt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik heb het nog eens helemaal doorgelezen, maar waar vind ik nu een bijbels bezwaar tegen competitie? Volgens mij is tegen je verlies kunnen juist een bijbelse deugd.
Dan krijg je dus de omgekeerde wedstrijd. De verliezer is de ultieme held. Deze redenering kan je nalezen in onversneden christendom van C.S. Lewis. Een stukje van de engelse tekst staat hier ergens in dit topic. Lewis beoordeelt competitie vanuit het begrip 'pride'.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

Ik zie inderdaad dat Lewis (niet in dit citaat overigens) trots en competitie verbindt. Hij zegt dat trots noodzakelijkerwijs samengaat met competitie. Ik betwijfel of dat wel een zorgvuldige definitie is. Waarom zou iemand die trots is, ook competetief moeten zijn?

Zelfingenomenheid kent lang niet altijd een redelijke grond. En competitie kan prima samengaan met zeer bescheiden gedachten van zichzelf.

Ik moet dat boek ook hebben, al heb ik geen idee waar, dus ik ben erg benieuwd naar het hoofdstuk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

DDD schreef:De tekst van Lewis heeft niets met competitie te maken, maar met trots. Dat zijn echter twee heel verschillende dingen. Waarom zou iemand die trots is, ook competetief moeten zijn?
Trots ontstaat altijd in de vergelijking met een andere, een mindere. In dat verband noemt hij sport als voorbeeld voor zijn stelling. De uitdaging altijd de meerdere te zijn van de andere, is daar het meest zichtbaar. Competitie betekent letterlijk: het beter willen zijn dan een ander. Dat is gewoon onderdeel van de betekenis van het woord en dat is later gevormd tot de huidige vorm dat we competitie ook op een eerlijke manier willen weten (door bijvoorbeeld doelpunten te tellen).
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

De beste willen zijn, is niet per definitie een vorm van trots. Dus ik volg dat niet. Ik heb hier helaas het WNT niet, maar ik ben nog niet overtuigd.

Overigens citeer je mijn eerdere -onjuiste- bijdrage. Lewis verbindt tot mijn verbazing inderdaad trots en competitie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Je kunt het overigen in de nederlandse vertaling nalezen. Hoofdstuk 3 paragraaf 8. (In mijn uitgave p125, vierde druk, 2003 Kok).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Herman schreef:Je kunt het overigen in de nederlandse vertaling nalezen. Hoofdstuk 3 paragraaf 8. (In mijn uitgave p125, vierde druk, 2003 Kok).
De vertaling van pride is daar geen trots, maar hoogmoed.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

Is er verschil tussen trots (in negatieve zin) en hoogmoed?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

DDD schreef:Is er verschil tussen trots (in negatieve zin) en hoogmoed?
Vooralsnog niet. Maar trots kan in de betekenis van 'oprechte bewondering voor je kind' wel positief uitgelegd worden (volgens C.S.). Hoogmoed kent alleen een negatieve betekenis.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

Dan zijn we dat eens.

Ik vind hoogmoed verkeerd, maar trots zijn omdat je gewonnen hebt, is niet zondig, maar behoort bij een normaal gevoel van eigenwaarde. En daarmee bedoel ik een gevoel van eigenwaarde dat een gezonde gelovige heeft. In extreem bevindelijke kringen worden mensen die geestelijk niet gezond zijn soms de standaard, omdat men namelijk bewondering heeft voor de extremen. En mensen die psychisch gezond zijn, vervallen niet in extremen. Je ziet dat zelfs op dit forum. Mensen zonder een normaal gevoel van eigenwaarde reageren absurd geprikkeld op mensen die daar de vinger bij leggen.

Maar die bewondering zegt meer over de gebreken van een dergelijke romantisch ingestelde cultuur, dan over het werk van de heilige Geest.

Ik mis ieder argument waarom het leren omgaan met goed, beter, best in strijd zou zijn met christelijke zelfkennis en christelijke godskennis.

Integendeel. Alleen de godskennis en zelfkennis die gewerkt worden door de heilige Geest leert de gelovigen omgaan met reële verschillen in capaciteiten en prestaties. Het is niet de heilige Geest die aanzet tot knulligheid of onderpresteren. Dat is valse nederigheid, die feitelijk ook hoogmoed is, en die komt rechtstreeks van de duivel.

Ik ben hier misschien een beetje scherp, maar ik vind dit gedachtegoed echt een van de grootste dwalingen die in de reformatorische gezindte bestaan.
Plaats reactie