Sport en kinderen & hobby's

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

Dit vind ik pas echt in strijd met christelijke waarden. Rommel op de markt brengen omdat er een publiek voor is. Vraag en aanbod zijn niet waardenneutraal. Vraag en aanbod zijn beinvloed door de zonde en moeten dus door bijbelse kaders genormeerd worden. En dat is in dit verband dat wij moeten bedenken wat welluidend is en kwaliteit heeft.

In een christelijke samenleving is er in de literatuur en de muziek dus wel degelijk sprake van competitie. Je kunt immers niet alles lezen en beluisteren. Dus daarom lees en beluister je alleen de boeken en muziek die uitzonderlijk goed zijn (althans, zo doe ik dat, en dat is ook waar de apostel toe oproept). Wat is daar mis mee?

Ik vind je opvattingen echt verbijsterend. Overigens passen ze wel in de standpunten van de vooroorlogse SGP, die kritisch was over de culturele elite maar de vrije markt vrij kritiekloos accepteerde. En dat terwijl juist de heilige Schrift zo kritisch is op de vrije markt en het recht van de sterkste maar heel duidelijk een geleide markteconomie voorstaat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:@DDD ik heb al geschreven dat wat mij betreft een competitief element niet per se het een ander meer achten dan zichzelf in de weg hoeft te staan. Wel dat het strelen van onze hoogmoed bij winnen erg voor de hand ligt.

Maar ik heb gezocht naar feitelijke competitie in de Bijbel, die als positief wordt geduid. Of het zou moeten zijn de oorlogen die het volk Israel heeft gevoerd tegen de omliggende volken. Heb jij (of @Jantje) die passages?
Volgens mij heb ik al iets aangedragen vanavond. Maar dat schijnt geen geldig argument te zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Ik begrijp dat we de discussie heropenen?

Het enige wat de markt in de war schopt is het tiende gebod.

Maar verder onthoud ik mij van commentaar over andere mensen die het genoegen willen smaken een boerenstreekroman te lezen.

Volgens mijn beperkte beoordelingscriteria is dat rommel, maar dat ziet de koper toch echt anders omdat hij andere selectiecriteria hanteert.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Jantje »

Wacht even. Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

We hebben het over of je je competitief mag gedragen in bij het sporten, en nu wil je boerenstreekromans ook nog gaan verbieden?

Het moet toch niet gekker worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

Nee. Dat wil Herman nu juist niet. Ik trouwens ook niet. Ik vind dat er ook goede streekromans zijn. Maar in een christelijke samenleving worden slechte streekromans niet uitgegeven. Dat is een kwestie van competitie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee. Dat wil Herman nu juist niet. Ik trouwens ook niet. Ik vind dat er ook goede streekromans zijn. Maar in een christelijke samenleving worden slechte streekromans niet uitgegeven. Dat is een kwestie van competitie.
Volgens mij zegt @Herman dat élke streekroman überhaupt niet goed is, als ik het goed lees.

Verder is het waar wat je zegt. En dus kan @Herman niet zeggen dat je niet competitief mag zijn.

Als je een sollicitatiegesprek hebt, doe je je ook zo goed mogelijk voor. Dat is ook competitief.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:@DDD ik heb al geschreven dat wat mij betreft een competitief element niet per se het een ander meer achten dan zichzelf in de weg hoeft te staan. Wel dat het strelen van onze hoogmoed bij winnen erg voor de hand ligt.

Maar ik heb gezocht naar feitelijke competitie in de Bijbel, die als positief wordt geduid. Of het zou moeten zijn de oorlogen die het volk Israel heeft gevoerd tegen de omliggende volken. Heb jij (of @Jantje) die passages?
Volgens mij heb ik al iets aangedragen vanavond. Maar dat schijnt geen geldig argument te zijn.
Inderdaad, daar had ik een tegenargument voor ingebracht.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Jantje »

Oké. Dat heb ik dan gemist. Waar kan ik dat lezen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Roos2018 »

Herman schreef:Gewoon niet aan sporten beginnen. Het enige wat daar uiteindelijk telt is dat je beter presteert dan de ander. Een bedenkelijk principe.
Ik kan me nog herinneren dat wij eens op een christelijk jeugdkamp in Nederland waren.
Daar was een meisje die iedereen op een hinderlijke manier probeerde te overrulen met haar Bijbelkennis ... dus kennelijk kan op dat vlak ook de prestatiedrang gelden.
Eigenlijk vind ik dat nog meer een bedenkelijk principe: de godsdienst inzetten als competitie element.

Over het algemeen is bekend dat iemand die een goede conditie heeft ook mentaal beter presteert, dus regelmatig sporten is helemaal niet verkeerd.
Ons lichaam heeft nou eenmaal fysieke inspanning nodig om goed te kunnen functioneren.
Slechte eetgewoontes en te weinig beweging vormen een garantie voor een verreuzelde corpus en de daarbij behorende welvaartsziekten.
Met alle gevolgen van dien.

Behalve onze jongste rijden wij allemaal paard (de kinderen pony) en trekken wij regelmatig de natuur in (wij wonen niet ver van Bear Valley Springs); zo kunnen wij lichamelijke inspanning goed combineren met het genieten van de ongerepte natuur.
Inspannende ontspanning ... als gezin kan je zo ook aan een goede (lichamelijke) team building doen.

Dat hoeft niet eens eens zo´n intensieve sport als paardrijden te zijn, maar je kan als gezin ook een eind gaan fietsen, wandelen, joggen, tuinieren, of wat het beste bij je gezin of vriendenkring past.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door merel »

Ik denk dat je volkomen gelijk hebt Roos! Ik ben stiekem een beetje jaloers op de prachtige omgeving waar jij nu woont ;)

Ik ben iig blij dat onze kinderen vanaf volgende week weer een paar keer in de week kunnen sporten in teamverband. Dat is voor hen toch leuker dan altijd met je ouders en broers en zus sporten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik denk dat je volkomen gelijk hebt Roos! Ik ben stiekem een beetje jaloers op de prachtige omgeving waar jij nu woont ;)

Ik ben iig blij dat onze kinderen vanaf volgende week weer een paar keer in de week kunnen sporten in teamverband. Dat is voor hen toch leuker dan altijd met je ouders en broers en zus sporten.
Ik hoorde op de radio een trainer klagen dat jonge kinderen wel naar een wedstrijd toe moeten kunnen spelen, want alleen sporten om het sporten zou niet werken.
Dan verzin je daar toch wat op?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door merel »

Dat vind ik nu onzin. Denk dat onze kinderen al enorm blij zijn dat ze weer leeftijdsgenoten zien. Dan houd je toch onderling wedstrijdjes.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door merel »

Ik heb dit topic even opgeduikeld. De voorgaande discussie laat ik even liggen. Ik heb afgelopen weken mijn sportactiviteiten opgevoerd en sport nu 3 a 4 keer in de week anderhalf uur op willekeurige tijden.
Het meest lastige vind ik het volhouden en het structureel blijven sporten. Hoe doen jullie dat? Daarnaast merk ik dat ik bij het sporten in de avond het daarna lang duurt voordat ik in slaap val. Herkennen jullie dit of juist helemaal niet?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Arja »

merel schreef: 20 sep 2023, 12:06 Ik heb dit topic even opgeduikeld. De voorgaande discussie laat ik even liggen. Ik heb afgelopen weken mijn sportactiviteiten opgevoerd en sport nu 3 a 4 keer in de week anderhalf uur op willekeurige tijden.
Het meest lastige vind ik het volhouden en het structureel blijven sporten. Hoe doen jullie dat? Daarnaast merk ik dat ik bij het sporten in de avond het daarna lang duurt voordat ik in slaap val. Herkennen jullie dit of juist helemaal niet?
Citaat:
Veel mensen werken overdag en zijn genoodzaakt om in de avond te sporten. Tijdens het sporten maakt je lichaam stresshormonen aan, adrenaline en cortisol. Deze stress hormonen hebben invloed op je nachtrust en kunnen ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap kan komen.
https://eetbeweegontspan.nl/niet-kunnen ... t-sporten/

Misschien helpt een warme douche thuis na het sporten. En volhouden gaat beter als je een sportmaatje heb.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door merel »

Een sportmaatje is lastig in mijn huidige levensfase. Alle vrouwen die ik ken sporten in de verloren uurtjes en die komen meestal niet overeen met elkaar.

Warme douche helpt niet. Dat bepaalde stoffen vrijkomen,. Ik dacht/ hoopte dat sporten tot max. 20.00 uur niet meer zo slaap beperkend zou zijn.
Plaats reactie