Sport en kinderen & hobby's

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

@DDD. Voor het verband tussen wedijver/competitie en hoogmoed verwijs ik naar de twee citaten van Lewis. Die staan daar niet voor niks.

Je opmerkingen over de Heilige Geest hoef ik ook helemaal niet te begrijpen, omdat ze niet schriftuurlijk zijn. (Het aantal ketters wat zich op inzichten van de Heilige Geest beroepen is legio).

@Jantje. Het is wat anders om je in te spannen voor de hemel dan voor het verwerven van aardse roem. Dat voorbeeld is eerder al in de discussie weerlegd en doet wat mij betreft niet ter zake.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Jantje »

Herman schreef:@Jantje. Het is wat anders om je in te spannen voor de hemel dan voor het verwerven van aardse roem. Dat voorbeeld is eerder al in de discussie weerlegd en doet wat mij betreft niet ter zake.
Nee, @Herman, dit is te makkelijk. Mijns inziens is dat niet weerlegd. Mijn vraag is waarom Paulus dit aardse voorbeeld noemt. Als het zo zou zijn, wat jij beweert, dat het op aarde niet zou mogen, waarom zegt Paulus dit dan als voorbeeld voor het geestelijk leven? Waarom zou je een werelds beeld als voorbeeld gebruiken als zoiets niet geoorloofd is? Ik ontvang graag antwoord hierop, want ik vind dit een belangwekkend argument.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Herman schreef:@Jantje. Het is wat anders om je in te spannen voor de hemel dan voor het verwerven van aardse roem. Dat voorbeeld is eerder al in de discussie weerlegd en doet wat mij betreft niet ter zake.
Nee, @Herman, dit is te makkelijk. Mijns inziens is dat niet weerlegd. Mijn vraag is waarom Paulus dit aardse voorbeeld noemt. Als het zo zou zijn, wat jij beweert, dat het op aarde niet zou mogen, waarom zegt Paulus dit dan als voorbeeld voor het geestelijk leven? Waarom zou je een werelds beeld als voorbeeld gebruiken als zoiets niet geoorloofd is? Ik ontvang graag antwoord hierop, want ik vind dit een belangwekkend argument.
Natuurlijk is het geen belangwekkend argument omdat het voorbeeld geheiligd wordt door het doel waar het aan gegeven is en het voorbeeld is niet bedoeld als legitimering van competitie.
Je kunt dat natrekken door ! Korinthe 15 vers 9 en 10 te bestuderen waarin Paulus zichzelf in de paradox brengt de minste van de apostelen te zijn, terwijl hij door de genade van Gods Geest het meest gearbeid heeft. Een beter resultaat hangt dus altijd samen met de grootste bescheidenheid.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

De citaten bewijzen niet wat jij denkt dat er staat. Ik begrijp zelfs niet hoe dit misverstand kan ontstaan. Je bent niet ingegaan op wat ik schreef. Op die manier kun je geen gesprek voeren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Er staat precies wat ik betoog.

Je legt dezelfde verbanden als ik. Dus waarom zou je me niet snappen? Je trekt alleen de conclusie dat competitie precies de lol van het spel is, terwijl ik betoog dat elke vorm van competitie (namelijk het beter willen zijn dan de ander) hoogmoed is.

Hoogmoed functioneert hier een principe en niet als een toevallig opkomende gevoelsaanduiding die je al dan niet kunt onderdrukken.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

Precies. Maar je onderbouwt dat standpunt niet. De beste willen zijn, is helemaal prima. Zolang dat maar geen afbreuk doet aan je bescheidenheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Je wordt toch alleen de beste door beter te willen zijn dan de ander? En dat laatste is helemaal geen geoorloofd begrip. Ik heb dat omstandig proberen duidelijk te maken. In Christus is er geen sprake van arm of rijk en ook geen sprake van vrije of knecht. Menselijke onderscheidingen doen er blijkbaar in de bijbel uiteindelijk niet toe. Dus als ik een betere bakker ben dan mijn concurrent, dan heb ik een ijdele prestatie geleverd omdat Christus zegt dat je gelijk bent.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

Dat zegt Christus toch nergens? Ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor dat idee. De bijbel spreekt over eer en heerlijkheid van de volken. Bijvoorbeeld. Egalitarisme in de zin van iedereen is even goed is niet bijbels. De spreukendichter zegt zelfs dat God rijken en armen heeft gemaakt.

Iets anders is, dat niemand iets heeft, wat hij niet heeft ontvangen. Maar dat wil niet zeggen dat diegene niets heeft. Anders had hij het ook niet ontvangen.

Overigens licht je niet toe waarom je dan geen communist bent. Terwijl je in eerdere bijdragen juist hoog opgeeft van de markt als sturingsinstrument. Dat staat haaks op elkaar. Je kunt niet tegen competitie zijn en ook roepen dat wetenschappers die bedrijven niet weten te overtuigen, kennelijk hun werk niet goed hebben gedaan. Nog even los van de haken en ogen op het gebied van verdienmodellen voor preventieve geneeskunst, is dat inconsistent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:@Jantje. Het is wat anders om je in te spannen voor de hemel dan voor het verwerven van aardse roem. Dat voorbeeld is eerder al in de discussie weerlegd en doet wat mij betreft niet ter zake.
Nee, @Herman, dit is te makkelijk. Mijns inziens is dat niet weerlegd. Mijn vraag is waarom Paulus dit aardse voorbeeld noemt. Als het zo zou zijn, wat jij beweert, dat het op aarde niet zou mogen, waarom zegt Paulus dit dan als voorbeeld voor het geestelijk leven? Waarom zou je een werelds beeld als voorbeeld gebruiken als zoiets niet geoorloofd is? Ik ontvang graag antwoord hierop, want ik vind dit een belangwekkend argument.
Natuurlijk is het geen belangwekkend argument omdat het voorbeeld geheiligd wordt door het doel waar het aan gegeven is en het voorbeeld is niet bedoeld als legitimering van competitie.
Je kunt dat natrekken door ! Korinthe 15 vers 9 en 10 te bestuderen waarin Paulus zichzelf in de paradox brengt de minste van de apostelen te zijn, terwijl hij door de genade van Gods Geest het meest gearbeid heeft. Een beter resultaat hangt dus altijd samen met de grootste bescheidenheid.
Dat is natuurlijk nog steeds geen argument. Als het voorbeeld van Paulus in het tijdelijk leven een zondige daad zou zijn geweest, had dit nooit als voorbeeld in de Bijbel gestaan.

Misschien kan @Valcke hier wat over zeggen?

Verder eens met @DDD. Je gaat totaal niet in op andermans argumenten. Dan krijg je een loopgravendiscussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Misschien kan @Valcke hier wat over zeggen?
Stop daar eens mee. Iedereen is vrij te reageren wanneer hij of zij wil.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Jantje schreef: Misschien kan @Valcke hier wat over zeggen?
Stop daar eens mee. Iedereen is vrij te reageren wanneer hij of zij wil.
Ik vraag het meer vanwege de kennis die @Valcke heeft. Misschien kan hij iets zeggen over de achtergrond van deze tekstwoorden, in relatie tot deze discussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dat zegt Christus toch nergens? Ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor dat idee. De bijbel spreekt over eer en heerlijkheid van de volken. Bijvoorbeeld. Egalitarisme in de zin van iedereen is even goed is niet bijbels. De spreukendichter zegt zelfs dat God rijken en armen heeft gemaakt.

Iets anders is, dat niemand iets heeft, wat hij niet heeft ontvangen. Maar dat wil niet zeggen dat diegene niets heeft. Anders had hij het ook niet ontvangen.

Overigens licht je niet toe waarom je dan geen communist bent. Terwijl je in eerdere bijdragen juist hoog opgeeft van de markt als sturingsinstrument. Dat staat haaks op elkaar. Je kunt niet tegen competitie zijn en ook roepen dat wetenschappers die bedrijven niet weten te overtuigen, kennelijk hun werk niet goed hebben gedaan. Nog even los van de haken en ogen op het gebied van verdienmodellen voor preventieve geneeskunst, is dat inconsistent.
Dat het niet christelijk is dus de vraag. Het begrip persoonlijke rijkdom heeft nav Handeling 2 vers 45 sinds die tijd wel een begripsverandering ondergaan. En het communisme is een extreme daarvan hetgeen door jouw eigen verwijzing naar Spreuken wordt genuanceerd. Het streven naar rijkdom staat ook op andere plekken in de schrift onder kritiek, denk maar aan de tekst over de mammon.

Mijn bewijsvoering staat in het licht van rijker worden dan de ander, of beter worden dan de ander, of wat dan ook in relatie tot de ander.

Dat er geen onderscheid is tussen slaaf en knecht staat in Galaten 3 vers 28. Dat heeft allereerst betekenis voor de christelijke gemeente, maar toen het christendom zo groot werd is het een tekst geworden die ook maatschappelijk relevant is geworden en bijvoorbeeld de motivatie is van de afschaffing van de slavernij.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Verder eens met @DDD. Je gaat totaal niet in op andermans argumenten.

Ik ben in mijn post van zeven uur op drie elementen van het betoog van DDD van gisteren en vandaag ingegaan. Dus je opmerking is totaal misplaatst. Sindsdien zetten we onze gedachtenwisseling stapsgewijs voor. Het is ondoenlijk om op alle 6 alinea's van 6:28 uitgebreid in te gaan.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door DDD »

Ik vind dat niet ondoenlijk, maar dan nog zou het fijn zijn om te weten met welk onderdeel je waarom niet kunt instemmen. Ik doe mijn uiterste best helder en inhoudelijk te argumenteren.

Natuurlijk is het streven naar rijkdom zondig. Dat is een uitdrukkelijk onderdeel van de bijbelse openbaring. Maar daar kun je werkelijk niet uit afleiden dat ieder streven om te winnen in een spelsituatie of ieder streven naar topkwaliteit zondig is. Sterker nog, mensen die graag de beste willen zijn, worden daar heus niet rijk van. Rijk word je als je snel tevreden bent maar andere mensen kunt overtuigen dat ze toch het beste bij jou kunnen zijn. Mensen die het beste zijn in hun vak, zijn vaak niet onbescheiden, maar perfectionistisch en zien legio tekortkomingen in hun functioneren. Ik vind het verband dat je legt tussen streven naar het beste zijn en rijk willen worden alleen al daarom onjuist.

Voor het overige zijn je opmerkingen nog steeds geen onderbouwing van je standpunt, terwijl je ook geen consistente verklaring geeft voor je opvattingen. Je kunt niet zeggen: qua voetballen ben ik een communist maar qua economie niet, want dat blijkt uit dit citaat uit de Spreuken. Dat is geen maatschappijvisie die theologisch verantwoord is.

Het verabsoluteren van valkuilen en extremen is sowieso een verkeerde manier om deugden te beoordelen. Eerlijkheid is een deugd, maar botheid geen vrucht van de heilige Geest. Zo is ook de drang om goed te presteren een deugd, maar de wens om een ander af te troeven is dat niet. Het bederf van het beste is het slechtste. Dat is al eeuwenlang een christelijk principe. Wat jij doet, is het beste (namelijk dingen goed willen doen, hetgeen per definitie relatief en dús competetief is) slecht noemen vanwege het bederf ervan (namelijk hoogmoed). Daar zit echt geen zuivere redenering achter.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 apr 2020, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sport en kinderen & hobby's

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:Verder eens met @DDD. Je gaat totaal niet in op andermans argumenten.

Ik ben in mijn post van zeven uur op drie elementen van het betoog van DDD van gisteren en vandaag ingegaan. Dus je opmerking is totaal misplaatst. Sindsdien zetten we onze gedachtenwisseling stapsgewijs voor. Het is ondoenlijk om op alle 6 alinea's van 6:28 uitgebreid in te gaan.
Nu pak je deze zin uit mijn laatste reactie aan jou, terwijl je deze zin vergeet:
Jantje schreef:Als het voorbeeld van Paulus in het tijdelijk leven een zondige daad zou zijn geweest, had dit nooit als voorbeeld in de Bijbel gestaan.
Reageer daar nog eens op, als je wilt. Want waarom ga je daar niet op in? Ik vind dat namelijk een belangrijk argument voor mijn standpunt, en jij schuift die zonder opgaaf van reden zomaar terzijde. Daar ben ik het niet mee eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie