Bij ons in de Biblebelt

Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Ik stond eens bij de kassa in de bouwmarkt, werd ik op mijn schouder getikt.
Zoooo Mara, als jouw vader dit wist, hij keek veelbetekenend naar mijn jeans. (bekende van mijn pa dus)
Duh, ik was aan het behangen en kwam lijm tekort. Ik rijd in mijn behangerskloffie even naar de winkel.

Ik kan het best hendelen, iemand mag dit gerust tegen me zeggen, ze hebben nog gelijk ook, maar ik heb er niet altijd zin in.
Lekker laten doen zulke mensen. Mijn ervaring is, helaas, dat hoe meer aandacht men voor het uiterlijk heeft, hoe minder het over de binnenkant gaat. Want dat komt te dichtbij en ze weten vaak maar al te goed dat het niet op orde is.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door ZWP »

Mara schreef: Ik kan het best hendelen, iemand mag dit gerust tegen me zeggen, ze hebben nog gelijk ook, maar ik heb er niet altijd zin in.
Offtopic: het is handelen (oid), want Engels (hanteren/aankunnen) :)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

ZWP schreef:
Mara schreef: Ik kan het best hendelen, iemand mag dit gerust tegen me zeggen, ze hebben nog gelijk ook, maar ik heb er niet altijd zin in.
Offtopic: het is handelen (oid), want Engels (hanteren/aankunnen) :)
Ik weet het maar toen ik het eerder zo schreef, kreeg ik daar een vraag over. Vandaar dat ik het met een e schrijf. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ambtenaar »

Begrippen zoals "het oude volk" is onderdeel van mythevorming wat mij betreft.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:Begrippen zoals "het oude volk" is onderdeel van mythevorming wat mij betreft.
Het gaat inderdaad wel een beetje richting heiligverklaring. Maar aan de andere kant werden de apostelen en gelovigen in de Bijbel ook als heiligen aangeduid.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Boertje »

Aan de ene kant vind ik het wel leuk zo'n tentoonstelling simpel omdat ik gewoon trots ben dat ik in de bijbelbelt mag wonen. Ik vind het heerlijk om tussen zoveel gelijkgestemden mensen te zijn. Mijn vader woont in het Gooi. Als ik daar op bezoek kom, dan zie ik het verschil oh zo duidelijk.
Aan de andere kant voel je tegelijk weer bekeken (apies kijken). Een college van mij komt uit Urk, daar is het bekeken worden helemaal erg. Staphorst is nog erger, daar gaat het journaal het eerste heen als er wat met de refo's is.
DDD
Berichten: 28722
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:Begrippen zoals "het oude volk" is onderdeel van mythevorming wat mij betreft.
Het gaat inderdaad wel een beetje richting heiligverklaring. Maar aan de andere kant werden de apostelen en gelovigen in de Bijbel ook als heiligen aangeduid.
Er is niets mis mee als je gelovigen als heiligen ziet. Maar wel als er allerlei hagiografische elementen komen in de geschiedschrijving. En nog meer als belerend gedrag als heilig wordt gezien.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:Begrippen zoals "het oude volk" is onderdeel van mythevorming wat mij betreft.
Het gaat inderdaad wel een beetje richting heiligverklaring. Maar aan de andere kant werden de apostelen en gelovigen in de Bijbel ook als heiligen aangeduid.
En wij vinden er heel wat van als de RK dat doet, maar ondertussen doen wij het met bepaalde dominees en ouderlingen ook. Ik heb er eerlijk gezegd wat moeite mee.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Hendrikus »

Boertje schreef:Aan de ene kant vind ik het wel leuk zo'n tentoonstelling simpel omdat ik gewoon trots ben dat ik in de bijbelbelt mag wonen. Ik vind het heerlijk om tussen zoveel gelijkgestemden mensen te zijn. Mijn vader woont in het Gooi. Als ik daar op bezoek kom, dan zie ik het verschil oh zo duidelijk.
Aan de andere kant voel je tegelijk weer bekeken (apies kijken). Een college van mij komt uit Urk, daar is het bekeken worden helemaal erg. Staphorst is nog erger, daar gaat het journaal het eerste heen als er wat met de refo's is.
Ach, die Urkers vinden dat prachtig. Die organiseren aan de lopende band evenementen waar toeristen de Urkers in lokale dracht kunnen bekijken en fotograferen. Toen het onlangs op de Urkerdag pijpenstelen regende en er weinig publiek kwam, trokken veel Urkers de dracht de volgende dag weer aan en werd er bij stralende zon volop gefotografeerd - op zondag. En ze vonden het prachtig. Veel apies genieten ervan om bekeken te worden.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Aan de ene kant vind ik het wel leuk zo'n tentoonstelling simpel omdat ik gewoon trots ben dat ik in de bijbelbelt mag wonen. Ik vind het heerlijk om tussen zoveel gelijkgestemden mensen te zijn. Mijn vader woont in het Gooi. Als ik daar op bezoek kom, dan zie ik het verschil oh zo duidelijk.
Aan de andere kant voel je tegelijk weer bekeken (apies kijken). Een college van mij komt uit Urk, daar is het bekeken worden helemaal erg. Staphorst is nog erger, daar gaat het journaal het eerste heen als er wat met de refo's is.
Ik heb ook familie in de biblebelt, maar doordeweeks zie ik daar niet zo heel veel van.
Want ook de bevindelijke dorpen en stadjes zijn overspoeld door seculieren.
Voorbeelden, Yerseke, Barneveld, Tholen, Capelle en Krimpen.
En Urk is ook niet meer zoals het vroeger was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Orchidee »

Hoort Krimpen en Capelle bij de biblebelt?
Ik heb dat nooit zo ervaren eigenlijk.
Naief en dom van mij waarschijnlijk!?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Jantje »

Mara schreef:Want ook de bevindelijke dorpen en stadjes zijn overspoeld door seculieren.
Voorbeelden, Yerseke, Barneveld, Tholen, Capelle en Krimpen.
En Urk is ook niet meer zoals het vroeger was.
Er zijn ook voorbeelden waar dat niet zo is. Voorbeelden: Meliskerke, Stavenisse, Nieuw-Lekkerland, Opheusden en Elspeet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Hoort Krimpen en Capelle bij de biblebelt?
Ik heb dat nooit zo ervaren eigenlijk.
Naief en dom van mij waarschijnlijk!?Afbeelding
Misschien niet geografisch, maar er staan natuurlijk wel grote GG's en andere gemeentes behorend tot de rechterflank. ;)
Ik vind Dordt, en Sliedrecht daar ook wel onder vallen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Orchidee »

Komt misschien ook doordat ik niet in mijn woonplaats naar de kerk ga.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Habitat »

Orchidee schreef:Hoort Krimpen en Capelle bij de biblebelt?
Ik heb dat nooit zo ervaren eigenlijk.
Naief en dom van mij waarschijnlijk!?Afbeelding
Jazeker, de biblebelt bestaat niet alleen uit Zeeland en de Veluwe hoor.
Zie bv. het kaartje bij de Nederlandse wikipediapagina:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelgordel

De 'Jazeker' is overigens een antwoord op uw eerste vraag en niet op uw tweede ;-)
Plaats reactie