Bij ons in de Biblebelt

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/opinie/bij-ons-in-de- ... -1.1589372

De redactie van ds. T.A. Bakker op de tentoonstelling. In deze reactie kan ik me helemaal vinden.
Maar als iemand zich reformatorisch noemt hoeft hij niet te zeggen dat het een subcultuur is.
Dan denk je eerder aan (jaren 60) provo's, kabouters, (en later) dierenbevrijdingsfront, punk, pop, enz.
Ik zou dit woord niet zo eigenen voor de ware dienst van God.
De tentoonstelling gaat vooral over de uiterlijke verschijningsvormen. Dat kun je gewoon cultuur noemen.
En een subcultuur? Was het dat, of is het dat geworden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/opinie/bij-ons-in-de- ... -1.1589372

De redactie van ds. T.A. Bakker op de tentoonstelling. In deze reactie kan ik me helemaal vinden.
Maar als iemand zich reformatorisch noemt hoeft hij niet te zeggen dat het een subcultuur is.
Dan denk je eerder aan (jaren 60) provo's, kabouters, (en later) dierenbevrijdingsfront, punk, pop, enz.
Ik zou dit woord niet zo eigenen voor de ware dienst van God.
De tentoonstelling gaat vooral over de uiterlijke verschijningsvormen. Dat kun je gewoon cultuur noemen.
En een subcultuur? Was het dat, of is het dat geworden?
Zo wordt het gezien door de buitenwacht, staat er in het stukje.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/opinie/bij-ons-in-de- ... -1.1589372

De redactie van ds. T.A. Bakker op de tentoonstelling. In deze reactie kan ik me helemaal vinden.
Maar als iemand zich reformatorisch noemt hoeft hij niet te zeggen dat het een subcultuur is.
Dan denk je eerder aan (jaren 60) provo's, kabouters, (en later) dierenbevrijdingsfront, punk, pop, enz.
Ik zou dit woord niet zo eigenen voor de ware dienst van God.
De tentoonstelling gaat vooral over de uiterlijke verschijningsvormen. Dat kun je gewoon cultuur noemen.
En een subcultuur? Was het dat, of is het dat geworden?
Onderdeel van de grotere Nederlandse cultuur, dus wat mij betreft geen probleem om het een subcultuur te noemen. Sociologisch dan. Theologisch ligt het anders, maar zoals ik al zei: het gaat hier vrijwel niet over de inhoud, maar vooral over uiterlijkheden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Herman »

De ingezonden brief van Dr. J. Veldman vond ik overigens nog beter.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Hollander »

Bij deze tijdelijke tentoonstelling ben ik recent geweest. Ik vind het geheel zeker geen recht doen aan de Biblebelt. Zowel op theologisch als op sociologisch vlak.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:Bij deze tijdelijke tentoonstelling ben ik recent geweest. Ik vind het geheel zeker geen recht doen aan de Biblebelt. Zowel op theologisch als op sociologisch vlak.
En waarom niet?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:
Hollander schreef:Bij deze tijdelijke tentoonstelling ben ik recent geweest. Ik vind het geheel zeker geen recht doen aan de Biblebelt. Zowel op theologisch als op sociologisch vlak.
En waarom niet?
De tentoonstelling laat vrijwel alleen sociologische aspecten zien. Op zich ook logisch voor een museum. Een paar punten waarom ik het geen recht vind doen aan de Biblebelt.

1. Hoofdzakelijk worden de 'bolwerken' Opheusden, Rijssen, Barneveld, Urk en Staphorst getoond. Grotendeels ontbreekt Zeeland en Zuid-Holland, terwijl daar toch een behoorlijk deel van de Biblebelt ligt.
2. De tentoonstelling richt zich nagenoeg alleen maar op de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Ik kan mij voorstellen dat vele mensen uit de Biblebelt zich niet òf slechts voor een deel kunnen herkennen in het geheel.
3. De meerderheid van de vragen bij de diepte-interviews gaan over de uiterlijke vormen. Wellicht komt dat door de gegeven antwoorden, maar je moet zoeken als een spelt in een hooiberg naar de Bijbelse boodschap van zonde en genade.
4. Sjaak Verboom heeft een bijzondere fotoserie gemaakt met het verschil tussen zondagse kleding en zesdaagse kleding. Hij is vermoedelijk alleen langs geweest bij mensen waarbij het verschil op een bijzondere wijze zichtbaar wordt.
5. De tentoonstelling doet net alsof de Biblebelt alleen bestaat uit SGP-stemmers. De CU-stemmers uit kerken van de reformatorische gezindte heb ik niet gezien noch gehoord.

Dit zijn zo wat punten die bij mij boven komen drijven, wellicht is het nog verder aan te vullen.

De tentoonstelling is op zichzelf neutraal ingesteld, dat waardeer ik positief. Echter ligt voor de gemiddelde kijker, door de eenzijdige focus, karikatuurvorming of -bevestiging stevig op de loer.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

Hollander schreef: 1. Hoofdzakelijk worden de 'bolwerken' Opheusden, Rijssen, Barneveld, Urk en Staphorst getoond. Grotendeels ontbreekt Zeeland en Zuid-Holland, terwijl daar toch een behoorlijk deel van de Biblebelt ligt.
Ik ben (nog) niet geweest, maar in Brabant wonen toch ook refo's? Net als in het Westland, Rotterdam en in Katwijk.
En dan zou er zomaar eens toch een verschil te zien kunnen zijn.
Hollander schreef: Ik kan mij voorstellen dat vele mensen uit de Biblebelt zich niet òf slechts voor een deel kunnen herkennen in het geheel.
Ik denk dat ik me niet zal herkennen nee, maar ik woon dan ook niet in de bible belt. Misschien is dat het probleem, te zeer
geclusterd in plaats van verspreid te wonen, zodat het overal merk- en zichtbaar is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Hollander schreef: 1. Hoofdzakelijk worden de 'bolwerken' Opheusden, Rijssen, Barneveld, Urk en Staphorst getoond. Grotendeels ontbreekt Zeeland en Zuid-Holland, terwijl daar toch een behoorlijk deel van de Biblebelt ligt.
Ik ben (nog) niet geweest, maar in Brabant wonen toch ook refo's? Net als in het Westland, Rotterdam en in Katwijk.
En dan zou er zomaar eens toch een verschil te zien kunnen zijn.
Hollander schreef: Ik kan mij voorstellen dat vele mensen uit de Biblebelt zich niet òf slechts voor een deel kunnen herkennen in het geheel.
Ik denk dat ik me niet zal herkennen nee, maar ik woon dan ook niet in de bible belt. Misschien is dat het probleem, te zeer
geclusterd in plaats van verspreid te wonen, zodat het overal merk- en zichtbaar is.
Het gaat over de biblebelt. Daar horen de genoemde plaatsen niet bij toch?
Ik denk dat het kledingverschil niet zo scherp meer is dan vroeger. Toch zijn er, en dat is wat mij betreft best een goede zaak, genoeg mensen die op zondag net even wat netters dragen dan door de week.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Het gaat over de biblebelt. Daar horen de genoemde plaatsen niet bij toch?
Ik denk dat het kledingverschil niet zo scherp meer is dan vroeger. Toch zijn er, en dat is wat mij betreft best een goede zaak, genoeg mensen die op zondag net even wat netters dragen dan door de week.
Nee, dat is zo. Maar ik begrijp dat Zeeland is ondervertegenwoordigd.
En de sociale controle is in de bible belt wat groter dan in de stad. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Hollander schreef: 1. Hoofdzakelijk worden de 'bolwerken' Opheusden, Rijssen, Barneveld, Urk en Staphorst getoond. Grotendeels ontbreekt Zeeland en Zuid-Holland, terwijl daar toch een behoorlijk deel van de Biblebelt ligt.
Ik ben (nog) niet geweest, maar in Brabant wonen toch ook refo's? Net als in het Westland, Rotterdam en in Katwijk.
En dan zou er zomaar eens toch een verschil te zien kunnen zijn.
Hollander schreef: Ik kan mij voorstellen dat vele mensen uit de Biblebelt zich niet òf slechts voor een deel kunnen herkennen in het geheel.
Ik denk dat ik me niet zal herkennen nee, maar ik woon dan ook niet in de bible belt. Misschien is dat het probleem, te zeer
geclusterd in plaats van verspreid te wonen, zodat het overal merk- en zichtbaar is.
Het gaat over de biblebelt. Daar horen de genoemde plaatsen niet bij toch?
Ik denk dat het kledingverschil niet zo scherp meer is dan vroeger. Toch zijn er, en dat is wat mij betreft best een goede zaak, genoeg mensen die op zondag net even wat netters dragen dan door de week.
Nou hier in de stad niet meer hoor...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Het gaat over de biblebelt. Daar horen de genoemde plaatsen niet bij toch?
Ik denk dat het kledingverschil niet zo scherp meer is dan vroeger. Toch zijn er, en dat is wat mij betreft best een goede zaak, genoeg mensen die op zondag net even wat netters dragen dan door de week.
Nee, dat is zo. Maar ik begrijp dat Zeeland is ondervertegenwoordigd.
En de sociale controle is in de bible belt wat groter dan in de stad. ;)
Ach, dat maakt deze Zeeuw zeer weinig uit. Volgens mij is sociale controle in ieder dorp veel groter dan in een stad. Niet alleen in de biblebelt dorpjes.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef: Nou hier in de stad niet meer hoor...
Dat is jammer. Ik zie het vaker en begrijp het niet zo goed. Maar goed, dat is :offtopic
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat het waar is, hoewel ik er niet ben geweest, heb ik wel vernomen dat het meest om de uiterlijkheden gaat. Wat dat betreft lijken (met name) de behoudende mensen in deze kring inderdaad een soort van bezienswaardigheid te zijn geworden.
Een subcultuur die men hoofdschuddend bekijkt als een groep mensen die zijn blijven steken in de tijd.
Wat betreft de Biblebelt zelf, die loopt ongeveer schuin over Nederland, beginnend in Zeeland en eindigend in en rond Staphorst/Genemuiden.
Als we het zo bezien lijkt Rijssen een uitschieter oostwaarts. Dat werd ook opgemerkt door onze dominee bij de herdenking van 175 jaar Afscheiding. Rijssen is gesitueerd tussen een 'licht' protestants landsdeel westwaarts en een Rooms-Katholiek landsdeel oostwaarts. Daarbinnen vormt Rijssen een enclave.
Verder zien we heel duidelijk een geleidelijke assimilatie. We kwamen in 1967 uit het landsdeel westwaarts, het '(toen nog) overwegend 'licht protestantse deel. Toen we verhuisden viel ons heel sterk het verschil op. Wij waren in die tijd pubers, jaar of 15, en vonden Rijssen 'heel ouderwets' aandoen, vergeleken met waar we vandaan kwamen.
Nu zie je dat verschil niet meer. Soms valt het nog op als er hier en daar nog een vrouw in een lange rok rondloopt. Maar de meesten zijn toch zover geassimileerd, zodat het een heel stuk minder, zo niet helemaal, de verschillen zijn weggevallen met buurplaatsen. Voor de stadsgids zou misschien handig zijn om toeristen daarop te wijzen, daar het vaak niet meer opvalt. Een uitspraak over Rijssen is wel dat het van de 'reformatorische bolwerken' het meest verwereldlijkt is.
En daartussen, onopvallend, is toch nog een klein overblijfsel dat niet assimileert. Dat worden dan 'opvallende verschijningen' vooral ook te merken op dit forum, waar je in een eenzame minderheidspositie terecht bent gekomen. Een subcultuur?
Overigens bij (Noord)-Brabant moeten we denken aan plaatsen als Veen, Werkendam, Sprang-Capelle, en daaromtrent. Aansluitend aan Zeeland/Zuid-Holland.
Verder zie je nog enkele heel kleine enclaves in Friesland, wat doorgaans niet tot de Biblebelt wordt gerekend. Hetzelfde geldt voor Noord-Holland.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Hollander »

Dat was wat mij betreft te verwachten:

https://www.rd.nl/kerk-religie/expositi ... -1.1592450
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie