Bij ons in de Biblebelt

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Als ik aan deze voorbeelden denk gaan de rillingen over mijn rug. Als we verloren gaan is het echt door eigen schuld, en zal de Koning zeggen: gij hebt niet gewild. Want bij Hem en in Hem is er werkelijk de mogelijkheid van zalig worden. Er is genade overvloeiende voor de grootste zondaar. Hij heeft geen lust in de dood van de Goddeloze, maar daarin dat die zich zou bekeren en leven.

Christus is zo gewillig om zalig te maken, dat is Zijn liefste werk. Maar wij zijn zo onwillig.
En welke rol speelt de prediking die deze mensen hun hele leven hebben gehoord? Ik zelf denk een zeer voorname rol.
Die laatste twee zinnen van Philpot zijn misschien wel waar, maar wat kun je daar mee?
Geleerd wordt dat God alles doet, zelfs het geloven, lijkt het wel. Dan worden deze zinnen of nooit gehoord of het worden holle klanken. Van gewilligheid merkt men niets, hooguit hoor je er wat over, bij anderen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Precies.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit soort voorbeelden meer de verantwoordelijkheid is van de predikanten dan van de ongelovigen.

Zulke dominees zeggen wel eens: hun bloed zal van mijn hand geëist worden. Het is voor hen niet te hopen dat dit zo is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Precies.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit soort voorbeelden meer de verantwoordelijkheid is van de predikanten dan van de ongelovigen.

Zulke dominees zeggen wel eens: hun bloed zal van mijn hand geëist worden. Het is voor hen niet te hopen dat dit zo is.
Ik dacht vroeger ook op: als ik niet uit erverkoren ben kom ik er toch niet, dus geniet ik maar.

Ik ben het met je eens dat predikanten een grote verantwoording hebben. Maar toen het in mijn hart anders werd heb ik ook gezien: ondanks alles had ik toen bijbel, en heb de inhoud daarvan niet geloofd. En kon ik het niemand anders meer verwijten dat ik als ik op die manier was doorgegaan verloren was gegaan dan mijzelf.

Dat laat staan wat jij zegt, maar dat maakt me ook heel voorzichtig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Dat ben ik met jou eens. Maar er zijn wel predikanten, ook in de Gereformeerde Gemeenten, die persoonlijk verantwoordelijk zijn voor het ongeloof van veel van hun toehoorders.

God is genadig en barmhartig, maar ik zou daar toch niet te licht over denken. Want God werkt middellijk. Men is soms heel bezorgd dat mensen denken dat zij ten onrechte behouden zijn. En stiekem denkt zo'n dominee: de mensen die uitverkoren zijn, die komen er toch wel. Daar hoef ik niets aan bij te dragen. En dat doen ze dan ook niet.

En hoewel dat allemaal in de raad van God besloten ligt, is dat een ernstige en zeer betreurenswaardige vergissing.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:Ik dacht vroeger ook op: als ik niet uit erverkoren ben kom ik er toch niet, dus geniet ik maar.

Ik ben het met je eens dat predikanten een grote verantwoording hebben. Maar toen het in mijn hart anders werd heb ik ook gezien: ondanks alles had ik toen bijbel, en heb de inhoud daarvan niet geloofd. En kon ik het niemand anders meer verwijten dat ik als ik op die manier was doorgegaan verloren was gegaan dan mijzelf.
Hoewel ik eigenlijk nooit geworsteld heb met de uitverkiezing, is wat je hier schrijft heel erg herkenbaar voor mij. Ik heb teveel gezien op de verantwoordelijkheid van een prediker (en die is groot!), maar later zag ik dat het daarop afgewenteld had - en vooral ook: je kunt wel je zorgen hebben over de prediking - niet appelerend genoeg, te voorwaardelijk, onduidelijk, enzovoorts - maar waarom heb ik datgene wat ze wél zeiden dan niet geloofd? Het was mijn ongeloof. En was ik daar nu maar helemaal van af...
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Dat is wel waar, maar je moet toch de impact van de prediking op het onbewuste functioneren van een mens niet onderschatten.

Wij moeten vooral naar onszelf kijken, dat is waar. Maar dat betekent niet dat het andere onbesproken kan blijven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dat is wel waar, maar je moet toch de impact van de prediking op het onbewuste functioneren van een mens niet onderschatten.

Wij moeten vooral naar onszelf kijken, dat is waar. Maar dat betekent niet dat het andere onbesproken kan blijven.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/opinie/bij-ons-in-de- ... -1.1589372

De redactie van ds. T.A. Bakker op de tentoonstelling. In deze reactie kan ik me helemaal vinden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Bertiel »

Eerlijke doordachte reactie

En een vlotte pen ook
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door samanthi »

Bertiel schreef:Eerlijke doordachte reactie

En een vlotte pen ook
Ja en een vleug humor....daar hou ik wel van.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/opinie/bij-ons-in-de- ... -1.1589372

De redactie van ds. T.A. Bakker op de tentoonstelling. In deze reactie kan ik me helemaal vinden.
Ik had een soortgelijke ervaring in Dordrecht bij de tentoonstelling een jaar terug rond de synode. Het thema was calvinistische kunst. De achterliggende theologische boodschap was totaal niet begrepen en werd nergens verantwoord. De tentoonstelling met de titel "kunst uit de 17e eeuw toen Nederland nog voornamelijk gereformeerd was" zou een stuk beter zijn geweest.

Maar het kan wel goed. Als je in Wittenberg bent dan wordt je daadwerkelijk met de woorden van Luther geconfronteerd en dat is buitengewoon inspirerend.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/opinie/bij-ons-in-de- ... -1.1589372

De redactie van ds. T.A. Bakker op de tentoonstelling. In deze reactie kan ik me helemaal vinden.
Maar als iemand zich reformatorisch noemt hoeft hij niet te zeggen dat het een subcultuur is.
Dan denk je eerder aan (jaren 60) provo's, kabouters, (en later) dierenbevrijdingsfront, punk, pop, enz.
Ik zou dit woord niet zo eigenen voor de ware dienst van God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Marion »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/opinie/bij-ons-in-de- ... -1.1589372

De redactie van ds. T.A. Bakker op de tentoonstelling. In deze reactie kan ik me helemaal vinden.
Maar als iemand zich reformatorisch noemt hoeft hij niet te zeggen dat het een subcultuur is.
Dan denk je eerder aan (jaren 60) provo's, kabouters, (en later) dierenbevrijdingsfront, punk, pop, enz.
Ik zou dit woord niet zo eigenen voor de ware dienst van God.
:super :super
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Klavart »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/opinie/bij-ons-in-de- ... -1.1589372

De redactie van ds. T.A. Bakker op de tentoonstelling. In deze reactie kan ik me helemaal vinden.
Maar als iemand zich reformatorisch noemt hoeft hij niet te zeggen dat het een subcultuur is.
Dan denk je eerder aan (jaren 60) provo's, kabouters, (en later) dierenbevrijdingsfront, punk, pop, enz.
Ik zou dit woord niet zo eigenen voor de ware dienst van God.
Dat zegt hij toch niet? Hij schrijft alleen dat we voor de gemiddelde Nederlander een potsierlijke subcultuur vormen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/opinie/bij-ons-in-de- ... -1.1589372

De redactie van ds. T.A. Bakker op de tentoonstelling. In deze reactie kan ik me helemaal vinden.
Maar als iemand zich reformatorisch noemt hoeft hij niet te zeggen dat het een subcultuur is.
Dan denk je eerder aan (jaren 60) provo's, kabouters, (en later) dierenbevrijdingsfront, punk, pop, enz.
Ik zou dit woord niet zo eigenen voor de ware dienst van God.
De tentoonstelling gaat vooral over de uiterlijke verschijningsvormen. Dat kun je gewoon cultuur noemen.
Plaats reactie