Bij ons in de Biblebelt

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Habitat »

Nieuwe tentoonstelling in Museum Catharijneconvent
https://www.catharijneconvent.nl/tentoo ... biblebelt/

Enkele andere draadjes stipten deze expositie al even aan. Wellicht interessant om op deze plek ervaringen over de tentoonstelling (of de media erover) te delen en te bespreken.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Habitat »

Wat mij opvalt: veel lezingen rondom deze expositie.
https://www.catharijneconvent.nl/activiteiten/
Jammer alleen dat zij ook weer Franca Treur en Jan Siebelink uitnodigen. Heel Nederland kent hun jeugdverhaal onderhand toch wel?
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Geytenbeekje »

Habitat schreef:Wat mij opvalt: veel lezingen rondom deze expositie.
https://www.catharijneconvent.nl/activiteiten/
Jammer alleen dat zij ook weer Franca Treur en Jan Siebelink uitnodigen. Heel Nederland kent hun jeugdverhaal onderhand toch wel?
Ze 'horen'er misschien toch wel bij, al kan hun rol misschien wel wat overschaduwen.
Aan de andere kant lijkt het nu alsof refo's een raar exotisch dier zijn terwijl we ook gewoon mens van vlees en bloed zijn.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.

Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.

Ander voorbeeld: na het openbaar komen van Ananias en Safíra 'durfde zich niemand bij hen te voegen'. Want men hield de apostelen in grote waarde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Habitat »

Geytenbeekje schreef:
Habitat schreef:Wat mij opvalt: veel lezingen rondom deze expositie.
https://www.catharijneconvent.nl/activiteiten/
Jammer alleen dat zij ook weer Franca Treur en Jan Siebelink uitnodigen. Heel Nederland kent hun jeugdverhaal onderhand toch wel?
Ze 'horen'er misschien toch wel bij, al kan hun rol misschien wel wat overschaduwen.
Aan de andere kant lijkt het nu alsof refo's een raar exotisch dier zijn terwijl we ook gewoon mens van vlees en bloed zijn.
Dat is inderdaad een betere omschrijving: de jeugdverhalen van Treur en Siebelink overschaduwen de andere verhalen. Daardoor denken buitenkerkelijken nu direct aan hen als het over de Biblebelt gaat.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door J.C. Philpot »

Habitat schreef:Wat mij opvalt: veel lezingen rondom deze expositie.
https://www.catharijneconvent.nl/activiteiten/
Jammer alleen dat zij ook weer Franca Treur en Jan Siebelink uitnodigen. Heel Nederland kent hun jeugdverhaal onderhand toch wel?
Dat gevoel heb ik ook wel. Nodig dan echte refo's uit om iets te komen vertellen over wat hen drijft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zita »

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

:huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.

Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.

Ander voorbeeld: na het openbaar komen van Ananias en Safíra 'durfde zich niemand bij hen te voegen'. Want men hield de apostelen in grote waarde.
Heb je ook een bron voor die verklaring? Het kan ook zijn dat iemand gewoon even geen zin heeft in gezeur, bijvoorbeeld. Ik zou niet alle ontwikkelingen in persoonlijke verhoudingen altijd geestelijk willen duiden. Ook kinderen van God kunnen soms erg vervelend zijn terwijl ongelovigen soms bijzonder sympathiek kunnen zijn.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Wat een leuke blog.

Is de installatie met de ballenbak niet ooit in het Zeeuws museum geweest? Volgens mij ben ik daar toen nog geweest.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Jantje »

Interessant.

Ik ben het met haar visie over de ballenbak die als hel wordt gezien overigens wel helemaal eens.

Ik zie ook dat er meerdere keren een rondleiding gegeven wordt in de kerk van de Gereformeerde Gemeente te Gouda. En verder is er een lezing over de twee kerken in Barneveld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Ik ben het met haar visie over de ballenbak die als hel wordt gezien overigens wel helemaal eens.
Je hebt het kunstwerk helemaal niet gezien. Je kunt dus helemaal geen oordeel geven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
Ik ben het met haar visie over de ballenbak die als hel wordt gezien overigens wel helemaal eens.
Je hebt het kunstwerk helemaal niet gezien. Je kunt dus helemaal geen oordeel geven.
Echt wel. Er staat een foto van in haar blog. En bovendien geeft ze er een nauwkeurige beschrijving over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.

Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.

Ander voorbeeld: na het openbaar komen van Ananias en Safíra 'durfde zich niemand bij hen te voegen'. Want men hield de apostelen in grote waarde.
Heb je ook een bron voor die verklaring? Het kan ook zijn dat iemand gewoon even geen zin heeft in gezeur, bijvoorbeeld. Ik zou niet alle ontwikkelingen in persoonlijke verhoudingen altijd geestelijk willen duiden. Ook kinderen van God kunnen soms erg vervelend zijn terwijl ongelovigen soms bijzonder sympathiek kunnen zijn.
Wantrouwen, wantrouwen, wantrouwen! Wanneer kan ik eens eerlijk zonder wantrouwen wat zeggen. Heb u grond voor wantrouwen? Het zou niet zo erg zijn, maar het gebeurt wel opvallend vaak dat ik als onbetrouwbaar wordt aangemerkt. Het zij dan maar zo.

Ik kan het wel voor u opzoeken. U verraad u anders wel. dat u niet weet dat mensen het oude geoefende volk ontliepen uit vrees. Ik noemde ook een Bijbels voorbeeld van mannen met grote genade.

Wat ik zei over wethouder en ouderling A. Baan, dat staat in een van de historieboekjes van R. Nu weet ik niet welke. Maar om alle wantrouwen eens de wereld uit te helpen, wil ik D.V. in de loop van de dag wel een kijken of ik het kan vinden. Met frisse tegenzin, daar u me nu wel met nogal wat zoekwerk opzadelt. Maar om alle wantrouwen weg te nemen wil ik het wel opzoeken, daar doe je wat voor hè?! Maar dan mag ik er zeker ook op vertrouwen dat u mij meer serieus zult benaderen, en niet denken dat ik wat uit mijn duin zuig. Oké?

Maar weet u, u mag me ook wel een paar extra voorbeelden voor mij opzoeken waar ik met opzet lieg of onbetrouwbaar blijk, en ik bedoel nu niet om me schoon te praten, want ik ben net als u, een mensenkind die de vader de leugen toegevallen is. Toen begon het. Men vertrouwde God en de medemens niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie