Bij ons in de Biblebelt

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Hebt hierover ook gelezen in De Saambinder? Zeker het lezen waard. Ik zou toch bij voorkeur het stukje in De Saambinder prefereren. We weten ongeveer waar we van de NRC kunnen verwachten.
Nee, ik lees de Saambinder niet. Ik deelde de link slechts ter informatie.

In je reactie komt een onverholen negatieve grondhouding naar boven ten aanzien van de NRC. Onterecht lijkt me, omdat er helemaal geen negatief woord valt over de Biblebelt in het artikel. Dat zou ook vreemd zijn gezien de achtergrond van de betreffende journalist.
Citaat: Wie voortdurend hoort dat je in principe reddeloos verloren bent en niets kunt bijdragen aan je eigen redding gaat op zoek naar een ventiel. Die spanning is anders niet te verdragen.

Is dit een duiding van de jongerenwerker, of is dit op eerste hand verkregen informatie vanuit de groep?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Maanenschijn »

Dodo schreef:
Maanenschijn schreef:
Dodo schreef:
Het is herkenbaar. Waarom vind je het beschamend? Ik bedoel in de zin van: meer beschamend dan ergens anders?
Omdat er kennelijk iets heel erg mis gaat daar bij het opvoeden van jonge mensen. Hoe kun je als ouders gedogen dat er dit soort keten zijn, op het eigen land?
Ik ben het met je eens dat de misstanden die er in dergelijke keten plaatsvinden niet zouden moeten kunnen, vooral op erven waar in huis de Bijbel gelezen wordt.

Maar soms heb ik het idee dat we van de Biblebelt verwachten dat daar veel minder zondige zaken voorkomen. Dat is natuurlijk niet zo. Het is niet meer en niet minder dan een strook in ons land waar verhoudingsgewijs meer refo's wonen. De problematiek in de stad komt ook voor op het reformatorische platte land. Dat komt omdat de zonde in de mens zit.

Wat de keten betreft: het is niet zo dat men op een mooie dag besluit: laten we hier eens een keet neer zetten, volstouwen met drank en ons bezatten. Het is een proces dat vanuit een vriendengroep die eerst in de woonkamer zit, als tieners, zich langzaam verplaatst naar een zolder, ruimte of keet. Het gaat geleidelijk. In mijn omgeving zijn er diverse. Op erven van mensen uit onze achterban. Keten waar het netjes aan toe gaat, zeg maar een verlengde huiskamer, en keten met drank, muziek en sexuele uitspattingen. Ouders doen vaak een oog dicht, onder het mom van: we zijn zelf ook jong geweest, ze moeten toch ergens naar toe etc. Ik heb grote moeite met een dergelijke houding. Maar ik ben er van overtuigd geraakt dat alleen een oprecht geloof dit voorkomt en verlaat. En dat in een open en eerlijk gesprek met je kinderen te bespreken waarom je vindt dat ze er niet moeten komen. En dan nog is het loslaten, hopen en bidden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Citaat: Wie voortdurend hoort dat je in principe reddeloos verloren bent en niets kunt bijdragen aan je eigen redding gaat op zoek naar een ventiel. Die spanning is anders niet te verdragen.

Is dit een duiding van de jongerenwerker, of is dit op eerste hand verkregen informatie vanuit de groep?
Geen idee. Maakt ook niet uit, omdat het redelijk to the point is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Geen idee. Maakt ook niet uit, omdat het redelijk to the point is.
Dat waag ik dus te betwijfelen. Als die spanning echt is, dan moet je er geen gemeentelijke jongerenwerker maar een dominee heensturen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:
Citaat: Wie voortdurend hoort dat je in principe reddeloos verloren bent en niets kunt bijdragen aan je eigen redding gaat op zoek naar een ventiel. Die spanning is anders niet te verdragen.

Is dit een duiding van de jongerenwerker, of is dit op eerste hand verkregen informatie vanuit de groep?
Geen idee. Maakt ook niet uit, omdat het redelijk to the point is.
Dit citaat viel me ook op. Ik ben bang dat gedachten in deze strekking onder veel jongelui wel heerst. De lijdelijkheid is vaak groot. Of keetbezoeken als ventiel wordt gebruikt, vraag ik me af, maar de gedachte: 'ik kan er toch niks aan doen, alle mensen zijn slecht, laten we er daarom maar van genieten' is, ben ik bang, gemeengoed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Dodo »

Als je een keet op je terrein hebt, waar de jongeren elk weekend veel kunnen drinken, ben je een "enabler". Ik weet er zo snel geen NL woord voor. En dan moet er iemand van buitenaf komen om jongeren tegen te houden die met vijftien bier op in de auto willen stappen.
Je hoeft op de biblebelt geen foutloze mensen te verwachten, maar je zou wel mogen verwachten dat er minder zonde wordt gedaan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Als je een keet op je terrein hebt, waar de jongeren elk weekend veel kunnen drinken, ben je een "enabler". Ik weet er zo snel geen NL woord voor. En dan moet er iemand van buitenaf komen om jongeren tegen te houden die met vijftien bier op in de auto willen stappen.
Je hoeft op de biblebelt geen foutloze mensen te verwachten, maar je zou wel mogen verwachten dat er minder zonde wordt gedaan.
Waarschuwingen stonden in 2007 al o.m. in NRC
Nederland heeft zo’n 1.500 keten waar jongeren – buiten de horeca om – alcohol drinken. Te veel, zegt Voedsel- en Warenautoriteit (VWA). Ze wil hard optreden, maar ouders zijn hierbij het grootste probleem.

De Heinekenbar in ‘s Gravenzande, een van de 1.500 zuipketen in Nederland. „Ouders denken: laat ze lekker dichtbij in ons dorp blijven.”

In hun dorpen zijn ze bekend onder namen als WijWillenBier (Staphorst), Zoeptent (Uffelte), Bierhok (Bodegraven), Heerlijk Helder Hok (Barneveld), De Doordrinkkeet (Vollenhove) en Tankstation (Dwingeloo).

Het zijn provisorisch getimmerde hutten of keten, schuren of delen van een tuinbouwkas waar jongeren plezier maken, maar ook veel drinken. De overheid wil daar een einde aan maken. Gisteren zei de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) dat ze na de zomer strenger gaat optreden tegen deze ‘zuiphokken’.

De VWA vindt dat daar te veel alcoholmisbruik plaatsvindt. Veel bezoekers zijn jonger dan zestien jaar. Zij mogen geen alcoholische drank kopen in cafés en supermarkten. In zuiphokken is geen controle, omdat ze meestal op privéterrein staan. Drank is er goedkoop. Jongens drinken het liefst bier en meisjes rum-cola, Pisang Ambon of andere felgekleurde sterke dranken.

Het is dus een landelijk probleem.
https://www.nrc.nl/nieuws/2007/06/13/li ... 69-a778812
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door JCRyle »

Dodo schreef:Als je een keet op je terrein hebt, waar de jongeren elk weekend veel kunnen drinken, ben je een "enabler". Ik weet er zo snel geen NL woord voor. En dan moet er iemand van buitenaf komen om jongeren tegen te houden die met vijftien bier op in de auto willen stappen.
Je hoeft op de biblebelt geen foutloze mensen te verwachten, maar je zou wel mogen verwachten dat er minder zonde wordt gedaan.
Minder zonde weet ik niet, maar wel minder het uitleven van de zonde. Zonde moet niet gedoogd of mogelijk gemaakt worden door ouders of door kerken. Het moet benoemd en bestreden worden en daarin hebben jongeren zelf ook hun verantwoordelijkheid. Het gaat niet alleen om de keet, maar ook om het maïsveld. We zouden beter moeten weten en daarnaar handelen in plaats van "ach, we zijn ook jong geweest" of "ach, de mens is nu eenmaal zondig".

Edit: Toevoeging: Dit geldt overigens voor iedereen, niet alleen deze jongeren. Dat moge duidelijk zijn.
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Jongere »

Ik vind kop, aanhef en teneur toch niet de hele lading van het verhaal dekken. Pas in het laatste kadertje (na de ouderlingen en theologische bespiegeling van een jongerenwerker) leren we de relatieve waarde van de cijfers. Die horen wat mij betreft een prominente plek te hebben en zijn óók wel wat duiding waard. Heeft iemand ook nog een theologisch verhaal over waarom de cijfers ónder het gemiddelde liggen? Of levert die waarneming dan weer onvoldoende smeuïgs op?
Dan heb ik het niet over de waarheid (als een koe) dat in christelijke kringen de cijfers niet slechts lager, maar op ‘nul’ zouden moeten staan. Maar dat is dan weer onderwerp voor een bespiegeling in de Saambinder en niet voor een kwaliteitskrant als NRC.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door gallio »

Jongere schreef:
Ik vind kop, aanhef en teneur toch niet de hele lading van het verhaal dekken. Pas in het laatste kadertje (na de ouderlingen en theologische bespiegeling van een jongerenwerker) leren we de relatieve waarde van de cijfers. Die horen wat mij betreft een prominente plek te hebben en zijn óók wel wat duiding waard. Heeft iemand ook nog een theologisch verhaal over waarom de cijfers ónder het gemiddelde liggen? Of levert die waarneming dan weer onvoldoende smeuïgs op?
Dan heb ik het niet over de waarheid (als een koe) dat in christelijke kringen de cijfers niet slechts lager, maar op ‘nul’ zouden moeten staan. Maar dat is dan weer onderwerp voor een bespiegeling in de Saambinder en niet voor een kwaliteitskrant als NRC.
.
Als er meer over de cijfers gezegd moet worden, dan moet dat ook over de verkeersdoden en tienerzwangerschappen gedaan worden. Dat is ook niet echt onderzocht. Viel ws. gewoon buiten het bestek van het artikel. Maar werdt wel genoemd.

Ik kan eigenlijk niet zeggen dat er op dit artikel zo veel aan te merken is. Het schetst volgens mij een redelijk beeld wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Hebt hierover ook gelezen in De Saambinder? Zeker het lezen waard. Ik zou toch bij voorkeur het stukje in De Saambinder prefereren. We weten ongeveer waar we van de NRC kunnen verwachten.
Nee, ik lees de Saambinder niet. Ik deelde de link slechts ter informatie.

In je reactie komt een onverholen negatieve grondhouding naar boven ten aanzien van de NRC. Onterecht lijkt me, omdat er helemaal geen negatief woord valt over de Biblebelt in het artikel. Dat zou ook vreemd zijn gezien de achtergrond van de betreffende journalist.
Citaat: Wie voortdurend hoort dat je in principe reddeloos verloren bent en niets kunt bijdragen aan je eigen redding gaat op zoek naar een ventiel. Die spanning is anders niet te verdragen.

Is dit een duiding van de jongerenwerker, of is dit op eerste hand verkregen informatie vanuit de groep?
Ik vermoed dat het onder die jonge gasten leeft.
Mijn jongste zwagertje zei, als ik niet uitverkoren ben heb ik het straks niet fijjn en als ik alle regeltjes volgt heb ik het hier ook niet fijn, als ik wel uitverkoren ben kom ik er toch wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Herman »

Dat is boute onverschilligheid. Dat is heel wat anders dan ik citeer.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Dat is boute onverschilligheid. Dat is heel wat anders dan ik citeer.
Beiden een gevolg van geen liefde voor God
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Je hebt het nu over een worstelende ziel die inderdaad niets heeft met zo'n opmerking van Van Dijk. Anderzijds is 'ootmoed' een onmisbare deugd en kenmerk van het ware geworden. En dat is het ook. O zeker. Maar die ootmoed, het hebben van lege handen en een hemelhoge schuld is een zaak van de binnenkamer, en geen onderdeel van een getuigend licht.

Psalm 147. Mooi dat je het aanhaalt. Gisteren hoorde ik hier in Oudemirdum een preek. Over de Ruiter op het witte paard. Een Ruiter die geen helm draagt maar een kroon. Omdat de overwinning al vast ligt. Hij schiet pijlen. Niet om te doden. Wel om te treffen. Wat doet een overwinnaar doorgaans met zijn slachtoffer. Hij buigt zich over hem heen om het af te maken. Deze Ruiter echter niet. Hij heelt gebrokenen. Die gebrokenheid is iets tussen die getroffen ziel en God. Dat wordt verder nooit iets. De lof aan Hem, die niet doodt maar heelt is voor allen die het maar horen willen. Dan schijnt het licht! En als wij, refo's, met dat licht gaan stralen, zijn we folklore te boven. En ik hoop dat Van Dijk dat bedoeld heeft!
Ging ds. van Dieren voor in Oudemirdum?
Nee hoor. Komende zondag wel. Dit was ds. Huijser.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Dat is boute onverschilligheid. Dat is heel wat anders dan ik citeer.
Wat dan ook weer een boute gevolgtrekking is.

De houding van genoemd zwagertje kan wel het gevolg zijn van Wie voortdurend hoort dat je in principe reddeloos verloren bent en niets kunt bijdragen aan je eigen redding... . De vraag is of het waar is dat zuipen in een keet etc. het ventiel van genoemd denken is. Ik denk dat het meer de conclusie is van de jongerenwerker. Maar de houding van: laten we hier maar genieten, want we zijn toch al verloren, klinkt meer dan mij lief is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie