Bij ons in de Biblebelt

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Herman, had je last van mijn woord truc?
Ja, ik ervaarde het als een diskwalificatie van de insteek van mijn mening. Maar ik kan wel wat van je hebben, dat scheelt. :-)

Bij herlezing van de column zit er meer positiefs in dan dat bij mij in eerste instantie beklijfde.

Het vervelende van onze traditie vind ik het voortdurende vereisen en tegelijkertijd diskwalificeren van bevinding. Dat zorgt voor een grote mate van negativisme en dat irriteert me aan deze column.

Verder sta ik bij uitstek positief tegenover deze tentoonstelling. Straal gerust de menselijke eigenwaarde uit, die je mag bezitten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:Philpot, je werpt je nu op als hoeder van het correct debatteren. Toch vind ik het geoorloofd om na de scherpe afwijzing van Herman zulke woorden te gebruiken. Ik ben daarom erg benieuwd of Herman jouw beleving deelt. Ik bestrijdt overigens dat ik niet inhoudelijk deelneem, hem niet serieus neem en niet op de inhoud inga, zoals jij suggereert. Dus ik vind jouw posting wat op de persoon, wat ik je overigens direct vergeef.
Ik geef toe dat je ook inhoudelijk op hem ingaat. En de rol van hoeder van het correct debatteren is inderdaad iets wat me wel past, want ik vind dat persoonlijk erg belangrijk, hoewel ook ik hier fouten in maak. Net zoals ik jou een rol als "luis in de pels" van refoforum vind passen :D

Mijn excuses voor de onderbreking van jullie goede gesprek!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Herman, had je last van mijn woord truc?
Ja, ik ervaarde het als een diskwalificatie van de insteek van mijn mening. Maar ik kan wel wat van je hebben, dat scheelt. :-)

Bij herlezing van de column zit er meer positiefs in dan dat bij mij in eerste instantie beklijfde.

Het vervelende van onze traditie vind ik het voortdurende vereisen en tegelijkertijd diskwalificeren van bevinding. Dat zorgt voor een grote mate van negativisme en dat irriteert me aan deze column.

Verder sta ik bij uitstek positief tegenover deze tentoonstelling. Straal gerust de menselijke eigenwaarde uit, die je mag bezitten.
Kijk, mooie post. Al moet ik over je zinnen best nadenken. Vooral deze:
Het vervelende van onze traditie vind ik het voortdurende vereisen en tegelijkertijd diskwalificeren van bevinding. Dat zorgt voor een grote mate van negativisme en dat irriteert me aan deze column.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ad Anker »

Je zegt eigenlijk iets heel moois namelijk. Eisen en direct diskwalificeren: dat is wel de kern van de bevinding. Bevinding is beleving van wat God doet in een mens. Die Godsdaad is een vereiste, hoe de mens de beleving waardeert, beleeft en uitdraagt is bevlekt met onze zondige aard en daarom diskwalificeerbaar. Ik ellendig mens... Ik dank God...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:quote]
Ik geef toe dat je ook inhoudelijk op hem ingaat. En de rol van hoeder van het correct debatteren is inderdaad iets wat me wel past, want ik vind dat persoonlijk erg belangrijk, hoewel ook ik hier fouten in maak. Net zoals ik jou een rol als "luis in de pels" van refoforum vind passen :D

Mijn excuses voor de onderbreking van jullie goede gesprek!
:super Mooi Philpot.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Je zegt eigenlijk iets heel moois namelijk. Eisen en direct diskwalificeren: dat is wel de kern van de bevinding. Bevinding is beleving van wat God doet in een mens. Die Godsdaad is een vereiste, hoe de mens de beleving waardeert, beleeft en uitdraagt is bevlekt met onze zondige aard en daarom diskwalificeerbaar. Ik ellendig mens... Ik dank God...
Het is inderdaad goed mijmeren bij regenachtig weer en hopelijk ervaar je in de geest mooie vergezichten.

Maar deze kant dacht ik niet op.

Cruciaal voor mijn denkrichting is dat het noodzakelijk is om verbrijzeling van het hart te kennen. De eis. Ongeacht waar je dit in de geloofsleer plaatst is dit zonder meer duidelijk dat dit binnen onze traditie een kernpunt is. Nu zou je daar zeer persoonlijk mee kunnen zitten, het grijpt je steeds voor eigen waarneming aan. Je leest een column en dan volgt dit: "We vullen vele preken met de noodzaak om leeggeschud te worden voor God. We moeten ‘niets’ worden voor God. En zo is het ook! Wij hebben en zijn in geestelijk opzicht niets. Maar van die leegheid hebben we een enorm verhaal gemaakt".
Wordt hier nu blijk gegeven dat dat je de toestand van leegheid begrijpt? Integendeel. Datgene wat voor de leeggemaakte ziel een reële werkelijkheid is, wordt terzijde geschoven als een 'enorm verhaal'. Tja. Op emotioneel vlak praten van Dijk en de getroffen ziel dus enorm langs elkaar heen. Meen ik. Hij zoekt een front op om tegen te ageren - zijn goed recht overigens - maar het loopt niet over echte Godskennis maar over de zuiverheid van de leer (kijk uit: jij werkheilige cq arminiaan!).

Vandaar dus mijn reële zorg dat het normeren van bevinding en het tegelijkertijd onder kritiek stellen helemaal nergens toe leidt.

Kan het anders? De schrift zegt dan bijvoorbeeld in Psalm 147:3 Hij geneest de gebrokenen van hart, en Hij verbindt hen in hun smarten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ad Anker »

Je hebt het nu over een worstelende ziel die inderdaad niets heeft met zo'n opmerking van Van Dijk. Anderzijds is 'ootmoed' een onmisbare deugd en kenmerk van het ware geworden. En dat is het ook. O zeker. Maar die ootmoed, het hebben van lege handen en een hemelhoge schuld is een zaak van de binnenkamer, en geen onderdeel van een getuigend licht.

Psalm 147. Mooi dat je het aanhaalt. Gisteren hoorde ik hier in Oudemirdum een preek. Over de Ruiter op het witte paard. Een Ruiter die geen helm draagt maar een kroon. Omdat de overwinning al vast ligt. Hij schiet pijlen. Niet om te doden. Wel om te treffen. Wat doet een overwinnaar doorgaans met zijn slachtoffer. Hij buigt zich over hem heen om het af te maken. Deze Ruiter echter niet. Hij heelt gebrokenen. Die gebrokenheid is iets tussen die getroffen ziel en God. Dat wordt verder nooit iets. De lof aan Hem, die niet doodt maar heelt is voor allen die het maar horen willen. Dan schijnt het licht! En als wij, refo's, met dat licht gaan stralen, zijn we folklore te boven. En ik hoop dat Van Dijk dat bedoeld heeft!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:........

Gisteren hoorde ik hier in Oudemirdum een preek. Over de Ruiter op het witte paard. Een Ruiter die geen helm draagt maar een kroon. Omdat de overwinning al vast ligt. Hij schiet pijlen. Niet om te doden. Wel om te treffen. Wat doet een overwinnaar doorgaans met zijn slachtoffer. Hij buigt zich over hem heen om het af te maken. Deze Ruiter echter niet. Hij heelt gebrokenen. Die gebrokenheid is iets tussen die getroffen ziel en God. Dat wordt verder nooit iets. De lof aan Hem, die niet doodt maar heelt is voor allen die het maar horen willen. Dan schijnt het licht! ......
Dank voor het delen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Je hebt het nu over een worstelende ziel die inderdaad niets heeft met zo'n opmerking van Van Dijk. Anderzijds is 'ootmoed' een onmisbare deugd en kenmerk van het ware geworden. En dat is het ook. O zeker. Maar die ootmoed, het hebben van lege handen en een hemelhoge schuld is een zaak van de binnenkamer, en geen onderdeel van een getuigend licht.

Psalm 147. Mooi dat je het aanhaalt. Gisteren hoorde ik hier in Oudemirdum een preek. Over de Ruiter op het witte paard. Een Ruiter die geen helm draagt maar een kroon. Omdat de overwinning al vast ligt. Hij schiet pijlen. Niet om te doden. Wel om te treffen. Wat doet een overwinnaar doorgaans met zijn slachtoffer. Hij buigt zich over hem heen om het af te maken. Deze Ruiter echter niet. Hij heelt gebrokenen. Die gebrokenheid is iets tussen die getroffen ziel en God. Dat wordt verder nooit iets. De lof aan Hem, die niet doodt maar heelt is voor allen die het maar horen willen. Dan schijnt het licht! En als wij, refo's, met dat licht gaan stralen, zijn we folklore te boven. En ik hoop dat Van Dijk dat bedoeld heeft!
Ging ds. van Dieren voor in Oudemirdum?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door -DIA- »

Hebt hierover ook gelezen in De Saambinder? Zeker het lezen waard. Ik zou toch bij voorkeur het stukje in De Saambinder prefereren. We weten ongeveer waar we van de NRC kunnen verwachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Hebt hierover ook gelezen in De Saambinder? Zeker het lezen waard. Ik zou toch bij voorkeur het stukje in De Saambinder prefereren. We weten ongeveer waar we van de NRC kunnen verwachten.
NRC is toch eerlijk? Ik vind het beschamend dat juist in de biblebelt dit soort drankketen kunnen bestaan.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Maanenschijn »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Hebt hierover ook gelezen in De Saambinder? Zeker het lezen waard. Ik zou toch bij voorkeur het stukje in De Saambinder prefereren. We weten ongeveer waar we van de NRC kunnen verwachten.
NRC is toch eerlijk? Ik vind het beschamend dat juist in de biblebelt dit soort drankketen kunnen bestaan.
Het is herkenbaar. Waarom vind je het beschamend? Ik bedoel in de zin van: meer beschamend dan ergens anders?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Hebt hierover ook gelezen in De Saambinder? Zeker het lezen waard. Ik zou toch bij voorkeur het stukje in De Saambinder prefereren. We weten ongeveer waar we van de NRC kunnen verwachten.
Nee, ik lees de Saambinder niet. Ik deelde de link slechts ter informatie.

In je reactie komt een onverholen negatieve grondhouding naar boven ten aanzien van de NRC. Onterecht lijkt me, omdat er helemaal geen negatief woord valt over de Biblebelt in het artikel. Dat zou ook vreemd zijn gezien de achtergrond van de betreffende journalist.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Dodo »

Maanenschijn schreef:
Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Hebt hierover ook gelezen in De Saambinder? Zeker het lezen waard. Ik zou toch bij voorkeur het stukje in De Saambinder prefereren. We weten ongeveer waar we van de NRC kunnen verwachten.
NRC is toch eerlijk? Ik vind het beschamend dat juist in de biblebelt dit soort drankketen kunnen bestaan.
Het is herkenbaar. Waarom vind je het beschamend? Ik bedoel in de zin van: meer beschamend dan ergens anders?
Omdat er kennelijk iets heel erg mis gaat daar bij het opvoeden van jonge mensen. Hoe kun je als ouders gedogen dat er dit soort keten zijn, op het eigen land?
Plaats reactie