Bij ons in de Biblebelt

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Dodo »

liz boer schreef:Ik heb twe dagen op de terdege zomerfair gestaan en heb voorlopig genoeg biblebelt gezien
Heb je goede gesprekken gehad?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:
liz boer schreef:Ik heb twe dagen op de terdege zomerfair gestaan en heb voorlopig genoeg biblebelt gezien
Heb je goede gesprekken gehad?
Ja hele goede en minder fijne, dat is altijd...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Dodo »

liz boer schreef:
Dodo schreef:
liz boer schreef:Ik heb twe dagen op de terdege zomerfair gestaan en heb voorlopig genoeg biblebelt gezien
Heb je goede gesprekken gehad?
Ja hele goede en minder fijne, dat is altijd...
Hoe verloopt zo’n minder fijn gesprek dan? Is dat met refo’s?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:
liz boer schreef:
Dodo schreef:
liz boer schreef:Ik heb twe dagen op de terdege zomerfair gestaan en heb voorlopig genoeg biblebelt gezien
Heb je goede gesprekken gehad?
Ja hele goede en minder fijne, dat is altijd...
Hoe verloopt zo’n minder fijn gesprek dan? Is dat met refo’s?
Komen er ook niet-refo's op zo'n festijn dan?

Soms wel. Jaren geleden nam ik eens een paar mensen die de refowereld totaal niet kenden mee naar de Wegwijs. Ze verwonderden zich erover dat daar zoveel dominees liepen. Tja, als je denkt dat iedereen met een donker pak meteen een dominee is.... ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:
liz boer schreef:
Dodo schreef:
liz boer schreef:Ik heb twe dagen op de terdege zomerfair gestaan en heb voorlopig genoeg biblebelt gezien
Heb je goede gesprekken gehad?
Ja hele goede en minder fijne, dat is altijd...
Hoe verloopt zo’n minder fijn gesprek dan? Is dat met refo’s?
Het zijn refo's en hoe dat verloopt is ook een stukje privé, het kan zijn dat zo iemand meeleest...
Maar ja zeg maar refo's zijn net mensen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Stof »

Poeh, wat snijdt Van Dijk's mes weer vlijmscherp.... Diederik is zijn slagersroeping misgelopen. Ik moet dit even rustig op me in laten werken. Veel doet pijn en is de spijker op de kop.

Of veel kerken van "niets" iets maken, daar ben ik het geloof ik niet mee eens.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Ik vind het vooral een kortzichtige bijdrage, zoals regelmatig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door refo »

Stof schreef:
Poeh, wat snijdt Van Dijk's mes weer vlijmscherp.... Diederik is zijn slagersroeping misgelopen. Ik moet dit even rustig op me in laten werken. Veel doet pijn en is de spijker op de kop.

Of veel kerken van "niets" iets maken, daar ben ik het geloof ik niet mee eens.
We weten niet meer wat echte genade is.
Dat is de kern van zijn betoog. En dat is precies het probleem van refo-Nederland. Wij en God, wij kunnen het samen goed vinden. Als God ergens te vinden is, dan bij ons.

Hij haalt ook de vrijgevigheid aan. Dat is juist een gevaar: op die wijze wordt de geldzuchtduivel een mooi jasje aangetrokken. We geven veel en de rest is van mij.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Bezorgd »

Stof schreef:
Poeh, wat snijdt Van Dijk's mes weer vlijmscherp.... Diederik is zijn slagersroeping misgelopen. Ik moet dit even rustig op me in laten werken. Veel doet pijn en is de spijker op de kop.

Of veel kerken van "niets" iets maken, daar ben ik het geloof ik niet mee eens.

Wat een zeer scherpe column weer.
En over dat "niets" daar kan ik toch voor een heel eind in meekomen. In veel preken wordt zo gehamerd op dat "niets" zijn, dat er een nieuw remonstrantisme ontstaat. Een mens moet eerst "niets" worden en voelen voordat het Evangelie kracht zou kunnen doen.
Dat is onbijbels. Een mens is volgens de bijbel al 'niets' Wie dan ook.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Een mens moet eerst "niets" worden en voelen voordat het Evangelie kracht zou kunnen doen.
Dat is onbijbels. Een mens is volgens de bijbel al 'niets' Wie dan ook.
De term "niets worden" zoals we dat in bevindelijk taalgebruik bezigen betekend uiteraard: gaan erkennen dat we niets zijn. Ik zie niet direct in wat daar bijbels gezien mis mee zou zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Geytenbeekje »

Een mens ziet pas in dat hij niets is als hij het Woord opent en er naar leeft.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Boertje »

en dat is juist het probleem. zeker in de gereformeerde gezindte. men kan zich soms heel vroom voordoen. ook op deze forum zie ik dat helaas.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door samanthi »

Boertje schreef:en dat is juist het probleem. zeker in de gereformeerde gezindte. men kan zich soms heel vroom voordoen. ook op deze forum zie ik dat helaas.
wie is men
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Boertje »

'men' is een algemene term, door mij bedoelt om te laten zien dat het hier ook niet zo mooi allemaal is. Ik raad iedereen oprecht aan om eens de boeken van ds Veldkamp te lezen, en hoe hij de diverse teksten van de profeten doortrekt naar de huidige geloofspraktijk. Ik vond zijn constateringen erg verhelderend en vol van waarheid. Hoe hard doet men ook in onze gezindte niet mee met de wereld in al haar vermaak? Zoals DIA vaak genoeg zegt men wil de oude waarheid niet meer horen, ook hier op dit forum niet. We hebben onze eigen waarheid gekozen...

We houden voor ons zelf nog de schijn op dat wij nog vroom zijn, maar is dat wel zo? Dit artikel in het RD zegt vlijmscherp waar het op staat. We trouwen, krijgen kinderen, worden oud en leven precies eender als in de wereld. Af en toe blazen we eens van de toren (denk aan de Nashville ducumenten) , maar dan op een verkeerde manier, niet waar het echt om gaat: de liefde voor God en de medemens wordt niet begrepen.

Echter onderscheiden we ons nog wel echt op deze manier van de wereld? En dan bedoel ik niet het zondagse hoedje, het zwarte pak, of het niet hebben van tv of de diverse andere "vrome" inzettingen. Daar zal boven enkel om getreurd worden. Dat zijn onze eigen Baäals geworden.

Soms vraag ik mij wel eens af, hoelang nog zal God ons dulden? Zo geloof ik zeker dat God de wereld bestuurt. Dit wordt heel mooi beschreven door de visioenen van Ezechiël (denk aan de raderen binnen het rad). Zijn de laatste 2 wereldoorlogen geen grote waarschuwing aan de mensen geweest? En de huidige rampen en klimaatveranderingen? Hoe lang nog voor wij dit eindelijk eens inzien?
Laatst gewijzigd door Boertje op 14 aug 2019, 23:18, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie