Bij ons in de Biblebelt

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door refo »

Alsof ze een bijzondere diersoort omschrijft.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ad Anker »

Een uitvoerig verhaal dat zulke achterlijken echt loslopen in Nederland en dat je ze voor 22 september moet komen bewonderen. En eindig vooral in de ballenbak. Verrassend positief. Ja!?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Dodo »

Na dit filmpje is de zin om te gaan kijken wel verdwenen. Komt misschien ook door de verslaggeefster. Wel treurig dat ze na die expositie nog steeds niet begrepen heeft wat de kern is van het "gereformeerde" geloof.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door liz boer »

Bijzonder generaliserend, die tentoonstelling, bah... het was een mooie gelegenheid om mensen bij de Heere Jezeus te brengen, om te zeggen welke hoop er te vinden is, nee alleen de regels en de verdorvenheid, is dat het dan wat we uitstralen?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:
Een uitvoerig verhaal dat zulke achterlijken echt loslopen in Nederland en dat je ze voor 22 september moet komen bewonderen. En eindig vooral in de ballenbak. Verrassend positief. Ja!?
Ze had het ook allemaal kunnen afz**ken.
Wat een zure reacties toch weer. :fi
liz boer schreef:bah... het was een mooie gelegenheid om mensen bij de Heere Jezeus te brengen, om te zeggen welke hoop er te vinden is, nee alleen de regels en de verdorvenheid, is dat het dan wat we uitstralen?
Dat denk ik wel ja.

Ik vond het leuk om te zien dat ze zag dat er kerkstoeltjes stonden en zij vond dat heel goed bij elkaar gezocht.

Je moet je eens inleven in de buitenstaander en je verplaatsen hoe die tegen alles aankijkt.
Wat weten wij te vertellen van de moskee en hun leden? Wedden dat je niet veel verder komt dan dat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door eilander »

liz boer schreef:Bijzonder generaliserend, die tentoonstelling, bah... het was een mooie gelegenheid om mensen bij de Heere Jezus te brengen, om te zeggen welke hoop er te vinden is, nee alleen de regels en de verdorvenheid, is dat het dan wat we uitstralen?
Had je nu echt verwacht dat bij zo'n expositie de kern van het christelijk geloof centraal zou staan? Dan komt er niemand... Het is veel interessanter om het allemaal in het extreme te trekken.
Als christen de liefde van de Heere Jezus uitstralen doen we naar onze buren, familie, collega's, niet naar 'de samenleving.'
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

liz boer schreef:Bijzonder generaliserend, die tentoonstelling, bah... het was een mooie gelegenheid om mensen bij de Heere Jezeus te brengen, om te zeggen welke hoop er te vinden is, nee alleen de regels en de verdorvenheid, is dat het dan wat we uitstralen?
Wat dacht je ervan om de oorzaak bij onszelf te zoeken???
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

eilander schreef:
liz boer schreef:Bijzonder generaliserend, die tentoonstelling, bah... het was een mooie gelegenheid om mensen bij de Heere Jezus te brengen, om te zeggen welke hoop er te vinden is, nee alleen de regels en de verdorvenheid, is dat het dan wat we uitstralen?
Had je nu echt verwacht dat bij zo'n expositie de kern van het christelijk geloof centraal zou staan? Dan komt er niemand... Het is veel interessanter om het allemaal in het extreme te trekken.
Als christen de liefde van de Heere Jezus uitstralen doen we naar onze buren, familie, collega's, niet naar 'de samenleving.'
Wat is precies het verschil? Ik ken geen andere mensen in de samenleving, vrienden en kennissen uitgezonderd.

Als je bedoelt dat uitstraling in concrete zin begint, ben ik het wel met je eens.

Los daarvan: het is de vraag of in de refozuil de kern van het christelijk geloof wel centraal staat. Ik vind dat nog niet zo'n eenvoudig te beantwoorden vraag, in ieder geval.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

Wie zijn de mensen van de Biblebelt, wat zijn hun dilemma’s en waar komen hun opvattingen vandaan? Kom naar de tentoonstelling Bij ons in de Biblebelt (7 juli t/m 22 september) en ontdek het deel van Nederland waar de ideeën van de jaren zestig weinig vat op hebben gekregen. Nooit eerder kwam u zo dichtbij de belevingswereld van deze orthodox christelijke groep.

De tentoonstelling Biblebelt geeft een beeld van de leefwereld en de geschiedenis van de bevindelijk gereformeerden.

Bij ons in de Biblebelt toont ook de worstelingen van de bewoners. Hoe moet je bijvoorbeeld omgaan met het internet en maatschappelijke ontwikkelingen als homo-emancipatie? Hoe is het om je uit de bevindelijk gereformeerde groep los te maken. En kun je als getrouwde vrouw werken? Aan de hand van films, interviews, objecten uit het dagelijks leven, de geschriften waarop de orthodoxe levensstijl is gebaseerd, maar ook fotografie en kunst is het mogelijk de hedendaagse Biblebelt-bewoner te ontmoeten. Een uitgelezen kans om deze unieke en diverse groep te leren kennen.
Bron: Museumtijdschrift.nl

Mijn zoon komt net thuis en hij hoorde juist vandaag van een collega dat ze zaterdag er naar toe geweest was en het heel erg leerzaam vond.
Zij had een heel ander beeld over refo's en zij dacht ook dat het een scheldwoord was. :)

Als ze er dan eentje in het wild tegenkomen, zijn ze verrast. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
liz boer schreef:Bijzonder generaliserend, die tentoonstelling, bah... het was een mooie gelegenheid om mensen bij de Heere Jezus te brengen, om te zeggen welke hoop er te vinden is, nee alleen de regels en de verdorvenheid, is dat het dan wat we uitstralen?
Had je nu echt verwacht dat bij zo'n expositie de kern van het christelijk geloof centraal zou staan? Dan komt er niemand... Het is veel interessanter om het allemaal in het extreme te trekken.
Als christen de liefde van de Heere Jezus uitstralen doen we naar onze buren, familie, collega's, niet naar 'de samenleving.'
Wat is precies het verschil? Ik ken geen andere mensen in de samenleving, vrienden en kennissen uitgezonderd.

Als je bedoelt dat uitstraling in concrete zin begint, ben ik het wel met je eens.

Los daarvan: het is de vraag of in de refozuil de kern van het christelijk geloof wel centraal staat. Ik vind dat nog niet zo'n eenvoudig te beantwoorden vraag, in ieder geval.
In bedoel inderdaad dat het concreet moet zijn, naar onze directe omgeving. Dat het tijd is voor een nieuw reveil, is voor mij wel helder.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef: Je moet je eens inleven in de buitenstaander en je verplaatsen hoe die tegen alles aankijkt.
Wat weten wij te vertellen van de moskee en hun leden? Wedden dat je niet veel verder komt dan dat?
Dat heeft niets met inleven te maken. Natuurlijk kom je dan veel verder. Wij snappen nog wel dat bepaalde vormen uitingen zijn van een geloof. En naar dat geloof zou ik nieuwsgierig zijn. Echt alleen een broek als je als vrouw gaat gaat sporten, als stel je huis pas betrekken in de huwelijksnacht. Ach, als je verder niet komt?Ze beschouwt het als een verschijnsel. Alleen in de ballenbak raakt ze, onbedoeld, iets van de inhoud aan...
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zonnebloem »

Ik herken mijn wereld helemaal niet in wat Lisa vertelt. Bij ons heeft niemand zwarte kousen aan, niet iedereen een hoofddeksel in de kerk en mogen vrouwen zelf kiezen wat ze aandoen. Ben je dan niet echt refo?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door liz boer »

DDD schreef:
liz boer schreef:Bijzonder generaliserend, die tentoonstelling, bah... het was een mooie gelegenheid om mensen bij de Heere Jezeus te brengen, om te zeggen welke hoop er te vinden is, nee alleen de regels en de verdorvenheid, is dat het dan wat we uitstralen?
Wat dacht je ervan om de oorzaak bij onszelf te zoeken???
Sorry DDD ik herken me er niet in en veel meer mensen die ik ken niet, ook hier van RF niet, dus daarom vind ik de tentoonstelling zeer misleidend.

Het enige positieve van de tentoostelling is dat ze slaafvrije koffie schenken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Online
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Ik heb het filmpje gezien. De journalist moet nog maar eens rondlopen, want een heleboel van haar uitspraken zijn al op de tentoonstelling zelf te falsifiëren.

Los daarvan zal het altijd zo zijn dat de extreme voorbeelden de aandacht trekken. Ik denk echt dat er zeker op de Veluwe wel Gereformeerde Gemeenten zijn waarin je er door sommige leden op wordt aangesproken als je als vrouw een lange broek draagt in de supermarkt. Dus helemaal alleen onzin is het ook weer niet.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Ik heb het filmpje gezien. De journalist moet nog maar eens rondlopen, want een heleboel van haar uitspraken zijn al op de tentoonstelling zelf te falsifiëren.

Los daarvan zal het altijd zo zijn dat de extreme voorbeelden de aandacht trekken. Ik denk echt dat er zeker op de Veluwe wel Gereformeerde Gemeenten zijn waarin je er door sommige leden op wordt aangesproken als je als vrouw een lange broek draagt in de supermarkt. Dus helemaal alleen onzin is het ook weer niet.
Dat is in kerken hier in Zuid Holland (Rotterdam en niet speciaal de Ger Gem) evenzo het geval, maar het is niet dat dit alle refo's zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie