Bij ons in de Biblebelt

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door BJD »

Desiree schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.

Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.

Ander voorbeeld: na het openbaar komen van Ananias en Safíra 'durfde zich niemand bij hen te voegen'. Want men hield de apostelen in grote waarde.
Als ze aan de kinderen in Rijssen vroegen wie zonder zonde was.. zeiden ze .. Arend Baan.
Ziekelijke godsdienstige sfeer groeiden ze dan op..
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef::D Ik moet er niet aan denken...
Haha, ik zie het al voor me: Jantje in een damesbroek!
Dat wordt dan Jaantje. :)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef::D Ik moet er niet aan denken...
Haha, ik zie het al voor me: Jantje in een damesbroek!
Dat wordt dan Jaantje. :)
:tas :tas
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef:
Desiree schreef:
Als ze aan de kinderen in Rijssen vroegen wie zonder zonde was.. zeiden ze .. Arend Baan.
Ik vermoed dat deze het daar zeer mee oneens zou geweest zijn.
Ach, dat zijn apocriefe verhalen :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Toch klinkt het sektarisch. Ik vind dat echt heel zorgelijk. Het zal ongetwijfeld een zeer beminnelijke man geweest zijn (al begrijp ik dan niet waarom iemand hem uit de weg zou gaan), maar als het waar is, dan zou dat heel erg zijn. Dat zulke verhalen ontstaan, is echter niet veel minder erg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef::D Ik moet er niet aan denken...
Haha, ik zie het al voor me: Jantje in een damesbroek!
Dat wordt dan Jaantje. :)
:tas :tas
:mdr :mdr
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Toch klinkt het sektarisch. Ik vind dat echt heel zorgelijk. Het zal ongetwijfeld een zeer beminnelijke man geweest zijn (al begrijp ik dan niet waarom iemand hem uit de weg zou gaan), maar als het waar is, dan zou dat heel erg zijn. Dat zulke verhalen ontstaan, is echter niet veel minder erg.
Dat er juist in dit soort kringen sektarische trekjes kunnen ontstaan, moge duidelijk zijn.
Het concrete voorbeeld dat hier voorbij kwam, mag je gerust cum grano salis nemen.
Het lastige is, dat mensen met een hang naar mystiek zulke verhalen juist koesteren als een graadmeter voor het ware.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Jantje »

Dit neem ik met een grote korrel zout. Wat een ongemeten lariekoek zeg. :fouet
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door JSF »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Toch klinkt het sektarisch. Ik vind dat echt heel zorgelijk. Het zal ongetwijfeld een zeer beminnelijke man geweest zijn (al begrijp ik dan niet waarom iemand hem uit de weg zou gaan), maar als het waar is, dan zou dat heel erg zijn. Dat zulke verhalen ontstaan, is echter niet veel minder erg.
Dat er juist in dit soort kringen sektarische trekjes kunnen ontstaan, moge duidelijk zijn.
Het concrete voorbeeld dat hier voorbij kwam, mag je gerust cum grano salis nemen.
Het lastige is, dat mensen met een hang naar mystiek zulke verhalen juist koesteren als een graadmeter voor het ware.
Ze gaan niet weg bij Messi maar wel bij Jezus: Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan? Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens.


Sektarisch volgens DDD en Hendrikus maar wel volgens de Schrift. Misschien geen geloof???
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door BJD »

JSF schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Toch klinkt het sektarisch. Ik vind dat echt heel zorgelijk. Het zal ongetwijfeld een zeer beminnelijke man geweest zijn (al begrijp ik dan niet waarom iemand hem uit de weg zou gaan), maar als het waar is, dan zou dat heel erg zijn. Dat zulke verhalen ontstaan, is echter niet veel minder erg.
Dat er juist in dit soort kringen sektarische trekjes kunnen ontstaan, moge duidelijk zijn.
Het concrete voorbeeld dat hier voorbij kwam, mag je gerust cum grano salis nemen.
Het lastige is, dat mensen met een hang naar mystiek zulke verhalen juist koesteren als een graadmeter voor het ware.
Ze gaan niet weg bij Messi maar wel bij Jezus: Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan? Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens.


Sektarisch volgens DDD en Hendrikus maar wel volgens de Schrift. Misschien geen geloof???
Wat bedoel je te zeggen?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.

Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.
Was de burgemeester niet kerkelijk dan? Ik heb gelezen dat er toen onder "het oude volk" ook mensen waren die juist heel mild waren naar anderen toe waren. Zij zouden het heel erg vinden als ze wisten dat mensen een straatje om zouden gaan voor hen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.

Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.
Was de burgemeester niet kerkelijk dan? Ik heb gelezen dat er toen onder "het oude volk" ook mensen waren die juist heel mild waren naar anderen toe waren. Zij zouden het heel erg vinden als ze wisten dat mensen een straatje om zouden gaan voor hen.
Ik denk dat die man van de ARP of CHU was. Maar dat denk ik. Ik weet het niet, want een burgemeester moet boven de partijen staan.
Wat de goede man niet kon verdragen waren de terechtwijzingen en vermaningen van de godvrezende wethouder. Die burgemeester mocht geleerd zijn in de wetten van het land, maar wie de Wet Gods niet persoonlijk heeft geleerd dan kan niet tegen een eenvoudig van God geleerd mens op. De trotsheid van de natuurlijke mens kan niet buigen voor de wijsheid die uit God is. Ik kan vanzelf dit niet zo bevestigen, het was voor mijn tijd. Maar dat dit erachter zat blijkt duidelijk uit de praktijk en de context waarin je dat leest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
Arja schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.

Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.
Was de burgemeester niet kerkelijk dan? Ik heb gelezen dat er toen onder "het oude volk" ook mensen waren die juist heel mild waren naar anderen toe waren. Zij zouden het heel erg vinden als ze wisten dat mensen een straatje om zouden gaan voor hen.
Ik denk dat die man van de ARP of CHU was. Maar dat denk ik. Ik weet het niet, want een burgemeester moet boven de partijen staan.
Wat de goede man niet kon verdragen waren de terechtwijzingen en vermaningen van de godvrezende wethouder. Die burgemeester mocht geleerd zijn in de wetten van het land, maar wie de Wet Gods niet persoonlijk heeft geleerd dan kan niet tegen een eenvoudig van God geleerd mens op. De trotsheid van de natuurlijke mens kan niet buigen voor de wijsheid die uit God is. Ik kan vanzelf dit niet zo bevestigen, het was voor mijn tijd. Maar dat dit erachter zat blijkt duidelijk uit de praktijk en de context waarin je dat leest.
Dank je wel DIA voor het verduidelijken. Dan snap ik het beter.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door eilander »

Arja schreef:Ik heb gelezen dat er toen onder "het oude volk" ook mensen waren die juist heel mild waren naar anderen toe waren. Zij zouden het heel erg vinden als ze wisten dat mensen een straatje om zouden gaan voor hen.
Dat hoeft elkaar niet uit te sluiten. Als iemand in bewogenheid en liefde aangesproken wordt, kan soms meer pijn doen dan harde woorden. Het zou dus makkelijk kunnen zijn dat iemand tranen wilde ontwijken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

DDD schreef: Maar dat is ook maar een veronderstelling. Ik vraag mij af, of het nu werkelijk gaat om het geloofsleven bij heel veel van dit soort dingen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dominees die zich druk maken over damesbroeken niet werkelijk gelovig kunnen zijn.
Het was geen dominee. Maar sommige mensen kunnen erg vervelend reageren als ze je in een broek zien.
Zo'n hardlooptenuetje is natuurlijk in zijn ogen goddeloos en tijdverspilling. En dat begrijp ik, zijn standpunt dan.
Maar moet ik dan gaan uitleggen dat ik het op doktersadvies deed en dat het geen doen is om in een kittig plooirokje langs de dreven te rennen?

Ik stond eens bij de kassa in de bouwmarkt, werd ik op mijn schouder getikt.
Zoooo Mara, als jouw vader dit wist, hij keek veelbetekenend naar mijn jeans. (bekende van mijn pa dus)
Duh, ik was aan het behangen en kwam lijm tekort. Ik rijd in mijn behangerskloffie even naar de winkel.

Ik kan het best hendelen, iemand mag dit gerust tegen me zeggen, ze hebben nog gelijk ook, maar ik heb er niet altijd zin in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie