Bij ons in de Biblebelt

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:In die langebroekendiscussie.
Of die van de hardlooptenuetjes :D
Het was een driekwart, dus die valt sowieso net buiten die discussie. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Dodo schreef:Dat het vooral een geloofsovertuiging is, waar leefgewoontes uit voortvloeien, komt niet zo uit de verf.
Precies!
Je valt niet onder de noemer als je net iets afwijkt in het uiterlijke.
Terwijl het gaat om het geloofsleven.
Als je dan niet oppast kom je weer in die langebroekendiscussie.
Ik heb niet de indruk dat Dodo dit bedoelt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Orchidee »

Het komt mij ook over dat het vooral over (uiterlijke) leefgewoonten gaat.
Het geloof zelf komt er maar bekaaid vanaf.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Mara schreef:Deze ontspoorde discussie toont precies aan waarom het afgebrokkeld en versplinterd is.
Dodo schreef:Dat het vooral een geloofsovertuiging is, waar leefgewoontes uit voortvloeien, komt niet zo uit de verf.
Precies!
Je valt niet onder de noemer als je net iets afwijkt in het uiterlijke.
Terwijl het gaat om het geloofsleven.
Als je dan niet oppast kom je weer in die langebroekendiscussie.
Maar dat is ook maar een veronderstelling. Ik vraag mij af, of het nu werkelijk gaat om het geloofsleven bij heel veel van dit soort dingen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dominees die zich druk maken over damesbroeken niet werkelijk gelovig kunnen zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Jantje »

Uiteraard gaat het om het geloofsleven. Veel dominees (en ik met hen) zijn er heilig van overtuigd dat Gods Woord ons leert dat een damesbroek niet geoorloofd is voor een vrouw. Dat heeft niets met traditie of iets dergelijks te maken.

Op die laatste zin zal ik maar niet reageren. Want als je dát zou gaan beweren, dan weet ik niet in welk kerkverband je nog thuishoorde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Ik zal eerst maar eens de tentoonstelling gaan bekijken, maar ik zag de beroemde tekst uit Deuteronomium al langskomen. Dus ik denk dat men best recht wil doen aan de inhoudelijke aspecten van zo'n opvatting. Maar in veel gevallen is de inhoudelijke motivering wat dun, om het zo maar eens te zeggen, zonder nu speciaal die discussie hier te willen voeren.

Het kenmerkende van de bijbelgordel naar buiten toe is in ieder geval niet zozeer de inhoud van het geloofsleven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door refo »

Volgens mij zijn damesbroeken niet geoorloofd voor een man.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Dat is ook nog iets waarover we het oneens kunnen zijn. :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Jantje »

:D Ik moet er niet aan denken...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Habitat »

Op de site van Museum Catharijneconvent staat de volgende tekst:
"Ga deze zomer mee op reis naar de Nederlandse Biblebelt, een gebied waar veel orthodoxe christenen wonen. De Bijbel wordt er vaak letterlijk genomen."
Letterlijk? Bij de Bijbel letterlijk nemen denk ik eerder aan ultra-orthodoxe joden. Ik ken in mijn omgeving ook niemand die zou zeggen "ik neem de Bijbel letterlijk". De term 'Bijbelgetrouw' wordt wel veel gebruikt, maar dat is toch heel iets anders dan letterlijk.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door DDD »

Toen ik jong was, hoorde ik dat toch nog wel mensen zeggen hoor. Ik denk dat er nu meer mensen zijn die begrijpen dat je beeldspraak niet letterlijk moet nemen en dat dat ook nooit de bedoeling is.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Desiree »

Toch eens kijken of we het kunnen bezoeken. Lijkt me wel grappig... kijken wat ik herken...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.

Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.

Ander voorbeeld: na het openbaar komen van Ananias en Safíra 'durfde zich niemand bij hen te voegen'. Want men hield de apostelen in grote waarde.
Als ze aan de kinderen in Rijssen vroegen wie zonder zonde was.. zeiden ze .. Arend Baan.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Zeeuw »

Desiree schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.

Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.

Ander voorbeeld: na het openbaar komen van Ananias en Safíra 'durfde zich niemand bij hen te voegen'. Want men hield de apostelen in grote waarde.
Als ze aan de kinderen in Rijssen vroegen wie zonder zonde was.. zeiden ze .. Arend Baan.
Ik vermoed dat deze het daar zeer mee ineens zou geweest zijn.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Bij ons in de Biblebelt

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef::D Ik moet er niet aan denken...
Haha, ik zie het al voor me: Jantje in een damesbroek!
Plaats reactie