Wereldreis?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Wereldreis?

Bericht door Dodo »

Naar aanleiding van een concreet geval had ik een gesprek met mijn kinderen over jonge mensen die een wereldreis gaan maken. Twintigers die hun baan opzeggen, de huur opzeggen, hun boeltje pakken en een vervoersmiddel kopen en op reis gaan. Geen duidelijk doel, maar dingen als “zichzelf ontdekken”, mensen ontmoeten, avonturen beleven, misschien ook wel het Evangelie verspreiden maar dat is geen hoofddoel.
In het gesprek kwam de klassieke generatiekloof openbaar. De kinderen lijkt het geweldig, zo de wereld rond en dingen zien en ontdekken. Waarom niet?
Ik zit meer aan de kant van de ouders. Ik zou er echt zorgen om hebben als een van de kinderen zo op reis was (en bij een dochter nog wat meer dan bij een zoon). Daarnaast vind ik het ook erg op jezelf gericht. Ik wil niet het woord egoïstisch gebruiken, dat is te sterk, maar ik vind het wel licht zelfzuchtig. Ik heb het gevoel dat de ouders de prijs betalen. Misschien niet met echt geld (hoewel er gesponsord kan worden) maar wel met emoties en zorgen maken.
Zoon: dus als ik zoiets ga doen willen jullie geen geld geven?? Ik: nee, natuurlijk niet. Als je dat per se wil doen, betaal je het zelf maar. Misschien krijg je een goede noodradio of een stevig GPS-systeem, voor mijn eigen gemoedsrust. Maar meer niet.
Wat vinden jullie? Moet een wereldreis kunnen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wereldreis?

Bericht door J.C. Philpot »

De 1 steekt het in een dure auto, de ander in een dure reis. Als ik over reizen lees voel ik het in mijn hart ook trekken, al zou ik het niet kunnen ivm mijn gezin, en heb ik er niet veel geld voor over.

Reizen op zichzelf lijkt me niet verkeerd. Wel is het goed om ons af te vragen: waar leef ik voor? Hoeveel van mijn tijd en geld geef ik aan de uitbreiding van het Koninkrijk van God? Of leef ik alleen om ervaringen op te doen in dit leven, en geef ik al mijn geld voor mezelf uit. Als dat laatste het geval is denk ik dat er een diepere geestelijke oorzaak is.

En als die vraag goed beantwoord is, dan is het wat mij betreft de christelijke vrijheid om een reis te maken.

Maar als ouder zou ik ook mijn hart vasthouden, al ligt het er ook aan hou de kinderen in het leven staan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wereldreis?

Bericht door Mara »

Gelukkig hebben/hadden mijn kinderen die drang niet.
Het zijn vaak de idealistische en avontuurlijke types die op reis gaan, maar het argument dat ze door zo'n reis meehelpen aan de milieuvervuiling, vegen ze van tafel.
In die zin is het egocentrisch.
Het is ook iets van de laatste generaties.
Het was eerst bijzonder, maar nu wordt gevraagd na het behalen van een Masterbul: nu ga je zeker reizen?

Waar ik wel veel bewondering voor heb, zijn de jonge mensen die geld bij elkaar sprokkelen, met dat geld naar een arm land gaan om daar mee te helpen aan het bouwen van een ziekenhuis of kindertehuis, of kinderen een hele fijne vakantie te bieden.
Zij offeren vakantietijd op, doen voor die tijd allerlei klusjes om zoveel mogelijk geld in te zamelen en dan is het een nuttige bijdrage aan hun ontwikkeling.
Backpackend door het verre oosten trekken is avontuurlijk, maar draagt m.i. niet zoveel bij aan een zinvolle toekomst.

Jonge mensen van nu staan ook heel anders in het leven. Ze hebben de vrijheid en mogelijkheid om elke opleiding die ze willen, te volgen en zijn dan (financieel) zelfstandig. Dat is een stevige basis om het huwelijk in te gaan, eventueel, of single te blijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wereldreis?

Bericht door DDD »

Ik vind het heel goed.

Niet om ergens anders in een weeshuis te gaan werken in een land waar 100000 mensen werkloos zijn. Dat lijkt me niet erg nuttig. Maar iets van de wereld zien, lijkt me heel goed voor je algemene ontwikkeling. Ik zie er niets egoïstisch aan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Wereldreis?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik vind het heel goed.

Niet om ergens anders in een weeshuis te gaan werken in een land waar 100000 mensen werkloos zijn. Dat lijkt me niet erg nuttig. Maar iets van de wereld zien, lijkt me heel goed voor je algemene ontwikkeling. Ik zie er niets egoïstisch aan.
Ik ben het Philpot eens.
Als je ergens in de Bijbel iets kunt vinden over het op deze manier werken aan algemene ontwikkeling, zou dat Prediker kunnen zijn. Maar veel meer dan ijdelheid (lucht) is het dan niet.
Zes dagen zult gij arbeiden. Niet naar een vergelegen land reizen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wereldreis?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik vind het heel goed.

Niet om ergens anders in een weeshuis te gaan werken in een land waar 100000 mensen werkloos zijn. Dat lijkt me niet erg nuttig. Maar iets van de wereld zien, lijkt me heel goed voor je algemene ontwikkeling. Ik zie er niets egoïstisch aan.
Lees de verslagen maar eens. Bovendien zien de jongeren dan met eigen ogen dat wij hier in een welvarend land leven, waar zij elke opleiding kunnen volgen, i.t.t. heel veel andere werelddelen waar mensen niet eens kunnen lezen en schrijven!
En hoeveel van die honderdduizend werklozen zijn in staat om mee te bouwen? Er helpen lokale mensen mee, zij dragen letterlijk hun steentje bij.
Dat is dus nuttiger dan achterover liggen op Bondi beach.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wereldreis?

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Naar aanleiding van een concreet geval had ik een gesprek met mijn kinderen over jonge mensen die een wereldreis gaan maken.
Dodo schreef:In het gesprek kwam de klassieke generatiekloof openbaar. De kinderen lijkt het geweldig, zo de wereld rond en dingen zien en ontdekken. Waarom niet?
Dodo schreef:Ik heb het gevoel dat de ouders de prijs betalen. Misschien niet met echt geld (hoewel er gesponsord kan worden) maar wel met emoties en zorgen maken.
Ik herinner me ook een concreet geval, dat was pas in het nieuws, meen ik. Maar daar waren de ouders toch veel enthousiaster dan de kinderen. Dus ik vermoed dat de generatiekloof wel mee zal vallen en dat het voor de meeste kinderen toch niet zo leuk is. Je verliest heel je sociale leven en alles er rondom heen. Nee, ik zou het niet doen. Ik geloof ook niet dat het zomaar geoorloofd is. Volgens Gods Woord moeten we onze talenten nuttig besteden, dat vind ik hier niet echt gebeuren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Wereldreis?

Bericht door Herman »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik vind het heel goed.

Niet om ergens anders in een weeshuis te gaan werken in een land waar 100000 mensen werkloos zijn. Dat lijkt me niet erg nuttig. Maar iets van de wereld zien, lijkt me heel goed voor je algemene ontwikkeling. Ik zie er niets egoïstisch aan.
Ik ben het Philpot eens.
Als je ergens in de Bijbel iets kunt vinden over het op deze manier werken aan algemene ontwikkeling, zou dat Prediker kunnen zijn. Maar veel meer dan ijdelheid (lucht) is het dan niet.
Zes dagen zult gij arbeiden. Niet naar een vergelegen land reizen.
Op dat denkspoor zit ik ook. Maar als je dit als verlening van je studietijd ziet, dan kan dat wel. Vanaf dat er universiteiten zijn - bijvoorbeeld - zie je dit fenomeen in Europa voorkomen, maar dan werd het altijd gekoppeld aan een plaats en studie.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Wereldreis?

Bericht door liz boer »

Herman schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik vind het heel goed.

Niet om ergens anders in een weeshuis te gaan werken in een land waar 100000 mensen werkloos zijn. Dat lijkt me niet erg nuttig. Maar iets van de wereld zien, lijkt me heel goed voor je algemene ontwikkeling. Ik zie er niets egoïstisch aan.
Ik ben het Philpot eens.
Als je ergens in de Bijbel iets kunt vinden over het op deze manier werken aan algemene ontwikkeling, zou dat Prediker kunnen zijn. Maar veel meer dan ijdelheid (lucht) is het dan niet.
Zes dagen zult gij arbeiden. Niet naar een vergelegen land reizen.
Op dat denkspoor zit ik ook. Maar als je dit als verlening van je studietijd ziet, dan kan dat wel. Vanaf dat er universiteiten zijn - bijvoorbeeld - zie je dit fenomeen in Europa voorkomen, maar dan werd het altijd gekoppeld aan een plaats en studie.
Waarom wel als verlenging van je studie? Ik ben nogal zwart wit het is Ja of het is Nee.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Wereldreis?

Bericht door Herman »

liz boer schreef:Waarom wel als verlenging van je studie? Ik ben nogal zwart wit het is Ja of het is Nee.
Dat is nogal simpel. Als je niet in het buitenland mag studeren, dan mag je het ook niet in Nederland.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wereldreis?

Bericht door Roos2018 »

Wij hebben na het afronden van de universiteit ook een wereldreis gemaakt, en werden door onze ouders daartoe aangemoedigd.
Overal in de wereld baantjes gehad om in je levensonderhoud te voorzien.
Je doet er enorm veel levenservaring op en je leert al vroeg met geld en verantwoordelijkheden om te gaan.
Van ons mogen onze kinderen wanneer zij hun opleiding hebben afgerond (zo ver is het nog lang niet) ook een wereldreis gaan maken.
Ik begrijp de zorgen heel goed als ouder, maar zij hebben ook hun eigen leven.
Als ouder dien je er ook voor zorg te dragen dat je ze eens moet kunnen loslaten zodat zij zichzelf kunnen ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wereldreis?

Bericht door Dodo »

Wie betaalt dat, Roos?
Ik zie nog steeds de meerwaarde van rondreizen niet zo. Beter een paar maanden of nog wat langer ergens gaan werken (en in je vrije tijd rondkijken) op dezelfde plek, volgens mij leer je daar meer van.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Wereldreis?

Bericht door Roos2018 »

Dodo schreef:Wie betaalt dat, Roos?
Ik zie nog steeds de meerwaarde van rondreizen niet zo. Beter een paar maanden of nog wat langer ergens gaan werken (en in je vrije tijd rondkijken) op dezelfde plek, volgens mij leer je daar meer van.
Wij hebben dat grotendeels zelf bij elkaar verdiend.
Die meerwaarde kan je beter beoordelen nadat je zelf zo´n reis hebt gedaan ;)
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Wereldreis?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:.
Zes dagen zult gij arbeiden. Niet naar een vergelegen land reizen.
Werk jij dan zes dagen in de week?

Toen wij net getrouwd waren hebben rondgereisd in Rusland en de Baltische Staten. Heerlijk om voor langere tijd op reis te zijn en andere culturen en geschiedenis van andere landen te leren kennen.

Ik kan het iedere jongere aanbevelen. Het draagt bovendien bij om je eigen (sub)cultuur op waarde te kunnen schatten, het werkt enorm relativerend.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Wereldreis?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:.
Zes dagen zult gij arbeiden. Niet naar een vergelegen land reizen.
Werk jij dan zes dagen in de week?

Toen wij net getrouwd waren hebben rondgereisd in Rusland en de Baltische Staten. Heerlijk om voor langere tijd op reis te zijn en andere culturen en geschiedenis van andere landen te leren kennen.

Ik kan het iedere jongere aanbevelen. Het draagt bovendien bij om je eigen (sub)cultuur op waarde te kunnen schatten, het werkt enorm relativerend.
Ik werk zes dagen ja.
Plaats reactie