Vakantie

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

Nou, dat is toch niet de beleving die je bij een zondagse kerkdienst hebt waar iedereen naar de kerk komt.
Op zaterdagmiddag komen er waarschijnlijk niet veel mensen naar de kerk, behalve de dove mensen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Ik snap dat ook niet zo goed. Ik denk dat dat is omdat mensen dan op zondag niet zo ver hoeven te reizen. En omdat van oudsher de preken voor doven wat eenvoudiger waren, omdat het vroeger voor mensen met een visuele beperking lastiger was om een goede taalvaardigheid aan te leren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik snap dat ook niet zo goed. Ik denk dat dat is omdat mensen dan op zondag niet zo ver hoeven te reizen. En omdat van oudsher de preken voor doven wat eenvoudiger waren, omdat het vroeger voor mensen met een visuele beperking lastiger was om een goede taalvaardigheid aan te leren.
Nou, in onze gemeente wordt daar dus een uitzondering op gemaakt. Hier komen ze zaterdagsmiddags in het hotel aan en op maandagochtend vertrekken ze weer. De dominee praat op zondag wat langzamer en er is ook een gebarentolk, een mevrouw van de Dovenzorg. Ouderling Agteresch uit Capelle aan den IJssel-West leest altijd de schriftgedeelten voor. Op het podium staat dan een soort whitebord met daarop de op hele grote vellen papier gedrukte Psalmen. Daarop wijst hij met een aanwijsstok de lettergrepen van de Psalmen aan tijdens het zingen.
In Doetinchem doen ze dat ook zo.
Laatst gewijzigd door Jantje op 20 jan 2020, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vakantie

Bericht door Zita »

DDD schreef:Ik snap dat ook niet zo goed. Ik denk dat dat is omdat mensen dan op zondag niet zo ver hoeven te reizen. En omdat van oudsher de preken voor doven wat eenvoudiger waren, omdat het vroeger voor mensen met een visuele beperking lastiger was om een goede taalvaardigheid aan te leren.
auditieve?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Voor allebei, maar dat bedoelde ik inderdaad;-)

Niet al te slim :hum
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik snap dat ook niet zo goed. Ik denk dat dat is omdat mensen dan op zondag niet zo ver hoeven te reizen. En omdat van oudsher de preken voor doven wat eenvoudiger waren, omdat het vroeger voor mensen met een auditieve beperking lastiger was om een goede taalvaardigheid aan te leren.
Nou, in onze gemeente wordt daar dus een uitzondering op gemaakt. Hier komen ze zaterdagsmiddags in het hotel aan en op maandagochtend vertrekken ze weer. De dominee praat op zondag wat langzamer en er is ook een gebarentolk, een mevrouw van de Dovenzorg. Ouderling Agteresch uit Capelle aan den IJssel-West leest altijd de schriftgedeelten voor. Op het podium staat dan een soort whitebord met daarop de op hele grote vellen papier gedrukte Psalmen. Daarop wijst hij met een aanwijsstok de lettergrepen van de Psalmen aan tijdens het zingen.
In Doetinchem doen ze dat ook zo.
Overigens hoef je dan toch niet op zondag te reizen? Dat was nou juist het punt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Ik snap dat ook niet zo goed. Ik denk dat dat is omdat mensen dan op zondag niet zo ver hoeven te reizen. En omdat van oudsher de preken voor doven wat eenvoudiger waren, omdat het vroeger voor mensen met een auditieve beperking lastiger was om een goede taalvaardigheid aan te leren.
Nou, in onze gemeente wordt daar dus een uitzondering op gemaakt. Hier komen ze zaterdagsmiddags in het hotel aan en op maandagochtend vertrekken ze weer. De dominee praat op zondag wat langzamer en er is ook een gebarentolk, een mevrouw van de Dovenzorg. Ouderling Agteresch uit Capelle aan den IJssel-West leest altijd de schriftgedeelten voor. Op het podium staat dan een soort whitebord met daarop de op hele grote vellen papier gedrukte Psalmen. Daarop wijst hij met een aanwijsstok de lettergrepen van de Psalmen aan tijdens het zingen.
In Doetinchem doen ze dat ook zo.
Overigens hoef je dan toch niet op zondag te reizen? Dat was nou juist het punt.
Nee. Dus ik zie het bezwaar ook niet. Ik kan het ook niet helpen dat er in Gouda geen geschikte hotels zijn, @refo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vakantie

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik vind het wel een thema.

Het voornaamste is mijns inziens, dat de zondag een feestdag is. Dus dat het personeel niet hoeft te werken om schoon te maken, vind ik een goed getuigenis. Maar christenen die in een hoekje droog brood eten ter gelegenheid van de opstanding van Jezus laten mijns inziens ergens iets niet helemaal goed in evenwicht. De gastheren zijn je graag van dienst en beledig je door zo'n actie. Misschien dat ze zich er in kunnen verplaatsen, als je het uitlegt, maar aardig is het niet.

Ik denk dat het vele malen beter is om het personeel een gezegende zondag te wensen en je maaltijd in dankbaarheid te aanvaarden, dan je af te sluiten van de wereld en een naargeestige indruk te wekken.
Mooie posting, ik herken er een en ander in.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

@Jantje:
Het ging over het werken op zondag, dus dan ben je wel kort van geheugen.

@Pierre27:
Ik geef eerlijk toe, dat mij dit verbaast.

Ik leer iedere dag nog wat nieuws op Refoforum. Hoewel ik nu vandaag er wel iets te lang druk mee ben.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vakantie

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:@Jantje:
Het ging over het werken op zondag, dus dan ben je wel kort van geheugen.

@Pierre27:
Ik geef eerlijk toe, dat mij dit verbaast.

Ik leer iedere dag nog wat nieuws op Refoforum. Hoewel ik nu vandaag er wel iets te lang druk mee ben.
Ja dat is mogelijk, ik kom veel voor werk en vakantie in buitenlandse kerken in het Midden-Oosten en Afrika en zowel daar als hier is voor mij de zondag met anderen een feestdag. Is ook iets wat ik de kinderen op school mee geef. Verder herken ik wel het spanningsveld als het gaat om hotel op zondag, daar mogen de mensen prima zien en weten dat het geen doorsnee dag is voor mij.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:
Het ging over het werken op zondag, dus dan ben je wel kort van geheugen.

@Pierre27:
Ik geef eerlijk toe, dat mij dit verbaast.

Ik leer iedere dag nog wat nieuws op Refoforum. Hoewel ik nu vandaag er wel iets te lang druk mee ben.
@refo deed voorkomen alsof hij bezwaren had tegen een verblijf in een hotel en er trots op scheen te zijn dat ze in zijn gemeente 4 keer per jaar op zaterdagmiddag een dovendienst houden. Nu maakt hij vaker stekelige opmerkingen die ik soms niet helemaal vat, maar het lijkt me toch stug dat @pierre1927 het met jou eens is en @refo niet. Dus vandaar mijn reactie.

Maar misschien ben ik het draadje wel helemaal kwijt. Dat zou goed kunnen. Het is nogal druk vanavond met de discussies. In elk geval is Refoforum nog springlevend, zeker als zelfs jij nieuwe dingen leert. Dat is altijd goed voor een mens! :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vakantie

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Jantje:
Het ging over het werken op zondag, dus dan ben je wel kort van geheugen.

@Pierre27:
Ik geef eerlijk toe, dat mij dit verbaast.

Ik leer iedere dag nog wat nieuws op Refoforum. Hoewel ik nu vandaag er wel iets te lang druk mee ben.
@refo deed voorkomen alsof hij bezwaren had tegen een verblijf in een hotel en er trots op scheen te zijn dat ze in zijn gemeente 4 keer per jaar op zaterdagmiddag een dovendienst houden. Nu maakt hij vaker stekelige opmerkingen die ik soms niet helemaal vat, maar het lijkt me toch stug dat @pierre1927 het met jou eens is en @refo niet. Dus vandaar mijn reactie.

Maar misschien ben ik het draadje wel helemaal kwijt. Dat zou goed kunnen. Het is nogal druk vanavond met de discussies. In elk geval is Refoforum nog springlevend, zeker als zelfs jij nieuwe dingen leert. Dat is altijd goed voor een mens! :haha
Ik ben was het in de door mij aangehaalde posting eens met DDD!! Dat jij dat niet kan voorstellen zal te maken hebben met je leeftijd:) Grapje natuurlijk. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat refo trots is op wat dan ook in zijn gemeente dus dat zal je ook wel fout gezien hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de dovendiensten van @refo ook gewoon op zondag zijn en dat hij dit antwoord gaf, omdat het voor hem vragen naar de bekende weg is wanneer kerkdiensten zijn.

In de gemeente waar ik opgegroeid ben, was elke week een doventolk. Op de eerste twee rijen zaten standaard dove mensen. Eens in de zoveel weken was een officiële dovendienst.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vakantie

Bericht door J.C. Philpot »

Het lijkt erop dat er toch zomervakanties zijn in het buitenland, die op een aangepaste wijze doorgang kunnen vinden.

Afhankelijk van of en hoe de landen de EU richtlijn implementeren.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... eis-bubbel
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vakantie

Bericht door Mannetje »

J.C. Philpot schreef:Het lijkt erop dat er toch zomervakanties zijn in het buitenland, die op een aangepaste wijze doorgang kunnen vinden.

Afhankelijk van of en hoe de landen de EU richtlijn implementeren.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... eis-bubbel
Ik hoop het van harte!
-
Plaats reactie