Vakantie

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vakantie

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:Wij zaten twee jaar geleden vlak bij camping La Draille. Dat is een christelijke camping. Voorbijrijdend zag ik dat op de camping op zondag bijeenkomsten werden gehouden maar ook in het nabijgelegen Souillac zijn er Nederlandstalige diensten.
Dat is meer de Dordogne toch? Maar niet echt hoog toch? Meer heuvels ipv bergen? Bedankt voor de tip
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Dat is meer de Dordogne toch? Maar niet echt hoog toch? Meer heuvels ipv bergen? Bedankt voor de tip
Klopt, ligt in de Dordogne en is meer heuvelachtig.
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Lilian1975 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Lilian1975 schreef:Wie heeft de tip.
Wij gaan meestal op vakantie met de vouwwagen. Meestal Frankrijk. En dan de alpen of iets wat er in de buurt komt. Nu lijkt Karinthie in Oostenrijk of Italie ook wat. Of een andere streek in Frankrijk. Als er maar hoge of middelbergen zijn. En veel natuur.
En aangezien er ook meerdere nederlandstalige kerkdiensten zijn in Karinthie en Italie. (En er vast refoforumleden daar wel eens verblijven....Is onze vraag. Zijn er tips voor (kleine) campings met eigen kampeermiddel (vouwwagen) zonder herrie van disco etc. van ervaringsdeskundigen hier?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Mag ook in een regio van Italie of Oostenrijk zijn waar je een bijbelgetrouwe prediking kunt beluisteren in de buurt van het land zelf. Alhoewel het Italiaans niet beheerst wordt door ons, dus dat is iets lastiger)


(En nee alsjeblieft nu geen discussie over k(r)amperen etc. Maar gewoon feitelijke tips. Eventueel via pb. :super
Wij gaan naar Oostenrijk komende zomer. Ik ben er nog nooit geweest, het lijkt me prachtig. Zelf heb ik op de site van RD gekeken voor Nederlandse kerkdiensten in het buitenland. Alleen in Oostenrijk ben je wel echt lang aan het rijden om ergens te komen. Dus ook voor de kerk.

Ook kamperen?
Nee :haha

Vorige zomer een paar dagen gedaan, maar toch vind ik een huisje wel een stuk comfortabeler.

Wij willen zelf niet naar een hotel op zondag. Doordeweeks is het geen probleem. Hoe denkt de rest daarover?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Wij willen zelf niet naar een hotel op zondag. Doordeweeks is het geen probleem. Hoe denkt de rest daarover?
Anders dan jij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vakantie

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Wij willen zelf niet naar een hotel op zondag. Doordeweeks is het geen probleem. Hoe denkt de rest daarover?
Anders dan jij.
O.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vakantie

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Wij willen zelf niet naar een hotel op zondag. Doordeweeks is het geen probleem. Hoe denkt de rest daarover?
Anders dan jij.
O.
Ambtenaar is wel deel van de rest, maar niet heel de rest is Ambtenaar.
-
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vakantie

Bericht door Hollander »

HersteldHervormd schreef:Wij willen zelf niet naar een hotel op zondag. Doordeweeks is het geen probleem. Hoe denkt de rest daarover?
Wij verblijven niet heel vaak in een hotel, maar als dat zo is zorgen we dat de zondag geen aankomst- of vertrekdag is. We maken op de zondag bewust geen gebruik van alle hotelfaciliteiten, zoals schoonmaak, zwembad o.i.d. Het ontbijt gebruiken we dan wel, hoewel ik daar de laatste keer ook moeite mee had. Er zijn andere mensen voor je aan het werk en hoewel eten noodzakelijk is, waren we daar op dat moment voor eigen ontspanning en dan is zulke arbeid nu niet direct noodzakelijk te noemen. We zorgen we altijd dat we een hotelkamer hebben waar ook op zondag wat rust mogelijk is, dus met een zithoek. En waar mogelijk bezoeken we twee kerkdiensten en als het niet mogelijk is dan luisteren we via het internet mee met de eigen gemeente. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een verblijf op zondag waar je minder afhankelijk bent van het werk van andere mensen.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Vakantie

Bericht door crossmountain »

HersteldHervormd schreef:
Lilian1975 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Lilian1975 schreef:Wie heeft de tip.
Wij gaan meestal op vakantie met de vouwwagen. Meestal Frankrijk. En dan de alpen of iets wat er in de buurt komt. Nu lijkt Karinthie in Oostenrijk of Italie ook wat. Of een andere streek in Frankrijk. Als er maar hoge of middelbergen zijn. En veel natuur.
En aangezien er ook meerdere nederlandstalige kerkdiensten zijn in Karinthie en Italie. (En er vast refoforumleden daar wel eens verblijven....Is onze vraag. Zijn er tips voor (kleine) campings met eigen kampeermiddel (vouwwagen) zonder herrie van disco etc. van ervaringsdeskundigen hier?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Mag ook in een regio van Italie of Oostenrijk zijn waar je een bijbelgetrouwe prediking kunt beluisteren in de buurt van het land zelf. Alhoewel het Italiaans niet beheerst wordt door ons, dus dat is iets lastiger)


(En nee alsjeblieft nu geen discussie over k(r)amperen etc. Maar gewoon feitelijke tips. Eventueel via pb. :super
Wij gaan naar Oostenrijk komende zomer. Ik ben er nog nooit geweest, het lijkt me prachtig. Zelf heb ik op de site van RD gekeken voor Nederlandse kerkdiensten in het buitenland. Alleen in Oostenrijk ben je wel echt lang aan het rijden om ergens te komen. Dus ook voor de kerk.

Ook kamperen?
Nee :haha

Vorige zomer een paar dagen gedaan, maar toch vind ik een huisje wel een stuk comfortabeler.

Wij willen zelf niet naar een hotel op zondag. Doordeweeks is het geen probleem. Hoe denkt de rest daarover?
Goede vraag! Wij hebben er zelf geen probleem mee, maar ik kan mij voorstellen dat iemand er anders over denkt. Het ligt aan het type hotel. Op zondag ontbijten we wel altijd in het hotel maar soms zorgen dat we voor de rest van de dag wat gekocht hebben en dat eten we dan eventueel in de omgeving in de natuur op na het bezoeken van een kerkdienst. We hangen wel altijd een kaartje aan de deur dat op zondag de kamer niet hoeft te worden schoongemaakt. Ik denk dat het zorgen voor eten en drinken onder noodzakelijke arbeid valt. In kerkelijke kring wordt er verschillend over gedacht. Er zijn ook veel weken voor b.v. gehandicapten of ouderen in hotels waar personeel een zorgtaak heeft op zondag.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vakantie

Bericht door Lilian1975 »

Hier stond een post die in een quoot van mij in volgende post ook staat. Maar kan het op een of andere manier niet herstellen...
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 20 jan 2020, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vakantie

Bericht door Lilian1975 »

Lilian1975 schreef:Ligt eraan of je een strikte zondag ipv sabbat opvatting hebt. En dan bedoel ik dat je naast het blijvende ook de ceremoniële aspecten in stand meent te moeten houden. Dus met alle ge en verboden erop aan . Zie eerdere discussie op dit forum.

Verder onlangs deze uitspraak gehoord. De sabbat was om te rusten van het dagelijks werk. En in Zijn dienst bezig te zijn zodat Hij a.h.w. aan het werk kon gaan . Dus rusten van je beroep. Alles wat erbij kwam was niet zoals de Heere het bedoeld had. Bijv dat de man uit Bethesda zijn bed niet mocht dragen en erop aangesproken werd. Was een vb hoe de sabbath niet bedoeld was.
Het gaat erom dat niets die dag in de weg staat om de dienst des Heeren te bezoeken of mee te luisteren. En niet om wat mag (net) nog wel of (net) niet.

Hoe deed een joodse herbergier dat? Dat vroeg ik me gewoon af... . Of een Joodse reiziger. Bezocht die op sabbath een herberg? Geen idee eigenlijk.

Op de zondag dus rusten van je dagelijks werk (indien mogelijk), zodat de Heere met jou aan het werk kan. Dus bezoeken van de werkplaatsen van de Heilige Geest waar Hij juist werkt door Zijn Woord... Daar ligt de nadruk. Niet of je wel of niet op (zieken)bezoek mag bij familie tussen kerkdiensten door. En bovenaan het zich verblijden in de Heere.


Dus...
Ik zou gewoon gebruik maken van ontbijt. Je kan tenslotte niet goed luisteren als je maag leeg is.

Anders hoef ik niet in een hotel te verblijven. En zou ik kiezen voor een appartement etc.

Overigens het ontbijt wordt meestal toch al eerder klaargezet. Dus diegene di e dat moet verzorgen (indien hij of zij dat kan of wil ) kan toch gewoon naar de kerk kan gaan? En het staat ook mijn persoonlijke bezoek aan de kerk niet in de weg.

Andersom ook...
Heb ik zelf gasten op zondag krijgen ze ook gewoon eten. En niet een stukje droog brood bij wijze van spreken :) En zijn het onverwachte gasten krijgen ze gewoon een warme maaltijd. :)
En hoop ik dat ze door wat ik uitstraal van een (vreugdevol) leven in en met de Heere niet verhinderd worden om heilig jaloers te worden. En neem of nodig ik ze juist mee naar de kerk. Om ons samen daar te laten voeden.

Overigens persoonlijk verder nooit op zondag in een hotel geweest. (Ben een wat eenvoudige vakantieganger :haha . )

Je kunt ook naar een christelijk hotel gaan. Met eigenaren en personeel die ook zondags de erediensten bezoeken. En waar je ook gewoon je ontbijt en avondeten krijgt? Verder sympathiek om een kaartje op te hangen ivm schoonmaak :super .

Gaan eigenaar en personeel niet naar de kerk. Dan is dat helaas hun keus. Maar hoef ik mijzelf niet een ontbijt of maaltijd te onthouden. (Overigens zodra jij naar de supermarkt op zaterdag gaat om zelfvoorzienend eten te kopen... grote kans dat in het proces van maken en vervoer etc... ook zondagsarbeid heeft plaatsgevonden en mensen voor jou aan het werk zijn geweest... En trouwens de s m arthphone of pc waarop je typt ook. En hoe zit het met de techniek voor kerktelefoonluisteraars? ) m.i staat de kerkdienst centraal. En is het niet de bedoeling om je dag te vullen met zaken die de dienst in de weg staan. En of je nu mee (eenvoudig)eet in een hotel of niet.... doet er dan niet toe.

Ik kan het ook verder doortrekken. Het feit dat jij op een bungalowpark in een huisje zit. Zijn bij de meeste parken ook mensen aan het werk. Jij betaalt er in ieder geval wel aan mee. Ook voor de zondagswerkers.
Het feit dat jij op woensdag het zwembad bezoekt en betaald zorgt dat de exploitant ook zondags het zwembad open kan houden. Ook al bezoek jij het niet. Je draagt er financieel wel aan mee.

Voor je het weet zit je met dit soort redeneringen in een bedenken van slimmigheidjes of foefjes om de ceremoniële sabbatsopvatting te kunnen voldoen, die m.i. en volgens de DL heeft afgedaan. Terwijl de hoofdzaak. Je verblijden in het werk des Heeren een koude en levenloze zaak wordt. Of zelfs geen werkelijkheid is voor jou. En je in feite alleen een naam christen bent.... nou dan kan je je beter benaarstigen je roeping en verkiezing vast te maken ipv je druk te maken over het feit wat wel en niet mag.

En dan weer even terug naar de eerste heiden christenen. Die hielden geen sabbat. ( kwamen wel op de zondag samen. En moesten dat zelfs op zaterdagavond of zondagochtend vroeg doen omdat ze gewoon moesten arbeiden op zondag). In die samenkomsten verblijdden ze zich in de Heere. Dat stond centraal.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

Éénmaal per jaar, begin april, houd de gemeente alhier Dovendiensten (i.s.m. met Dovenzorg der Gereformeerde Gemeenten). De dove vrienden en vriendinnen verblijven dan in hotel Irene, eveneens alhier gevestigd. Ook de predikant die deze dag voorgaat (dit zijn om de beurt de predikanten W. Harinck, W.J. Karels en M. Karens; dit jaar is ds. W.J. Karels aan de beurt) verblijven dan in dit hotel. De eigenaar, die ook lid is van de gemeente, verzorgt voor al deze mensen (ik verwacht toch wel minimaal 40 tot 50 personen) het ontbijt, de lunch en het diner. En ik heb nog nooit één iemand gehoord die hiertegen bezwaar had.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vakantie

Bericht door Hollander »

Lilian1975 schreef:
Lilian1975 schreef:(…)
Waarom quote je jezelf zonder toevoeging te geven? Het zijn nogal lange lappen tekst zo. :huhu
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vakantie

Bericht door Lilian1975 »

Hollander schreef:
Lilian1975 schreef:
Lilian1975 schreef:(…)
Waarom quote je jezelf zonder toevoeging te geven? Het zijn nogal lange lappen tekst zo. :huhu
het zijn inderdaad nogal vermoeiende foutjes. Ik wilde er een foutje uithalen. Omdat ik ineens iets zag wat niet klopte. En kennelijk op het verkeerde ding geklikt. Nu wil ik de laatste aanpassen door te verwijderen.Maar dat kan niet omdat jij en beroepen Jantje er al op gereageerd hebben. Dus zullen jullie het ermee moeten doen . Het is niet anders ;). Ik heb de eerste post verwijderd en een verklaring neergezet. Ik hoop zo niemand al te veel van slag te brengen. ;)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vakantie

Bericht door Lilian1975 »

Jantje schreef:Éénmaal per jaar, begin april, houd de gemeente alhier Dovendiensten (i.s.m. met Dovenzorg der Gereformeerde Gemeenten). De dove vrienden en vriendinnen verblijven dan in hotel Irene, eveneens alhier gevestigd. Ook de predikant die deze dag voorgaat (dit zijn om de beurt de predikanten W. Harinck, W.J. Karels en M. Karens; dit jaar is ds. W.J. Karels aan de beurt) verblijven dan in dit hotel. De eigenaar, die ook lid is van de gemeente, verzorgt voor al deze mensen (ik verwacht toch wel minimaal 40 tot 50 personen) het ontbijt, de lunch en het diner. En ik heb nog nooit één iemand gehoord die hiertegen bezwaar had.
En doet hij dat gratis en voor niets? Of ligt er op maandag een keurige rekening klaar? Al dan wel of niet voor een "vriendenprijsje"?

Jantje er zijn wel degelijk mensen die geen vrijheid voelen om op zondag gebruik te maken van een hotel. Of wat dan ook. Of het zelfs afwijzen omdat je een ander voor je laat werken.

Het feit of ger gem ds en andere gergem_ers er geen of wel moeite mee hebben is uiteraard geen eindconclusie of iets wel of niet geoorloofd is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

Lilian1975 schreef:
Jantje schreef:Éénmaal per jaar, begin april, houd de gemeente alhier Dovendiensten (i.s.m. met Dovenzorg der Gereformeerde Gemeenten). De dove vrienden en vriendinnen verblijven dan in hotel Irene, eveneens alhier gevestigd. Ook de predikant die deze dag voorgaat (dit zijn om de beurt de predikanten W. Harinck, W.J. Karels en M. Karens; dit jaar is ds. W.J. Karels aan de beurt) verblijven dan in dit hotel. De eigenaar, die ook lid is van de gemeente, verzorgt voor al deze mensen (ik verwacht toch wel minimaal 40 tot 50 personen) het ontbijt, de lunch en het diner. En ik heb nog nooit één iemand gehoord die hiertegen bezwaar had.
En doet hij dat gratis en voor niets? Of ligt er op maandag een keurige rekening klaar? Al dan wel of niet voor een "vriendenprijsje"?

Jantje er zijn wel degelijk mensen die geen vrijheid voelen om op zondag gebruik te maken van een hotel. Of wat dan ook. Of het zelfs afwijzen omdat je een ander voor je laat werken.

Het feit of ger gem ds en andere gergem_ers er geen of wel moeite mee hebben is uiteraard geen eindconclusie of iets wel of niet geoorloofd is.
Hij zal wel een leuk bedrag ervoor krijgen, schat ik zo in.

Ik weet dat het waar is, maar het is net in welke situatie of je je bevindt. Ik zou in ieder geval niet in een hotel boeken ergens in Parijs en op zondag eten in het restaurant wat erbij zit en waar ook de hotelgasten all inclusive mogen eten. Dat vind ik niet geoorloofd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie