Vakantie

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Als je dat verbaast, verbaast mij dat moet ik zeggen. Maar wellicht dat bij sommigen het zien van de eigen vrouw in ondergoed veel doet en het zien van een andere vrouw in badkleding niets. Of het eerste wellicht ook niets, maar dat is volledig beyond me.
Ik wil er niet te veel over uitweiden, dat lijkt me niet gepast. Maar als je bij het zien van een willekeurige vrouw in badkleding seksuele fantasieën krijgt, dan lijkt er iets mis met je en moet je in therapie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vakantie

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Als je dat verbaast, verbaast mij dat moet ik zeggen. Maar wellicht dat bij sommigen het zien van de eigen vrouw in ondergoed veel doet en het zien van een andere vrouw in badkleding niets. Of het eerste wellicht ook niets, maar dat is volledig beyond me.
Ik wil er niet te veel over uitweiden, dat lijkt me niet gepast. Maar als je bij het zien van een willekeurige vrouw in badkleding seksuele fantasieën krijgt, dan lijkt er iets mis met je en moet je in therapie.
Dat ben ik met je eens.
Maar als dat bij iemand het geval is, lijkt het me verstandig dat hij vooralsnog die plaatsen mijdt waar hij de kans loopt vrouwen in badkleding tegen te komen, i.c. zwembad en strand.
Maar het kan ook zijn dat er andere dingen spelen, zie het artikel dat Philpot hierboven plaatste.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Als je dat verbaast, verbaast mij dat moet ik zeggen. Maar wellicht dat bij sommigen het zien van de eigen vrouw in ondergoed veel doet en het zien van een andere vrouw in badkleding niets. Of het eerste wellicht ook niets, maar dat is volledig beyond me.
Ik wil er niet te veel over uitweiden, dat lijkt me niet gepast. Maar als je bij het zien van een willekeurige vrouw in badkleding seksuele fantasieën krijgt, dan lijkt er iets mis met je en moet je in therapie.
Dat ben ik me je eens. Ik denk ook niet dat 'begeren' hetzelfde direct is als allerhande fantasieën. Maar hoe grijs dat gebied is, zal per persoon wellicht anders zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vakantie

Bericht door eilander »

@Ambtenaar, je moet 'een vrouw aanzien om te begeren' niet gelijk schakelen met het hebben van seksuele fantasieën.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:@Ambtenaar, je moet 'een vrouw aanzien om te begeren' niet gelijk schakelen met het hebben van seksuele fantasieën.
Volgens mij betekent begeren 'verlangen naar'. In de context van 'een vrouw aanzien om te begeren' heeft dat een seksuele connotatie. Het gaat niet om een verlangen om samen met haar de afwas te doen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vakantie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:@Ambtenaar, je moet 'een vrouw aanzien om te begeren' niet gelijk schakelen met het hebben van seksuele fantasieën.
Volgens mij betekent begeren 'verlangen naar'. In de context van 'een vrouw aanzien om te begeren' heeft dat een seksuele connotatie. Het gaat niet om een verlangen om samen met haar de afwas te doen.
Juist. En waarom wordt er dan dikwijls gewaarschuwd dat vrouwen en meisjes niet óntdekkende, maar bédekkende kleding moeten dragen? Dat is niet omdat alle mannen seksuele fantasieën zouden hebben hoor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: Juist. En waarom wordt er dan dikwijls gewaarschuwd dat vrouwen en meisjes niet óntdekkende, maar bédekkende kleding moeten dragen? Dat is niet omdat alle mannen seksuele fantasieën zouden hebben hoor.
Ik kan je vraag niet beantwoorden. En ik deel je uitspraak niet. Elk mens heeft seksuele fantasieën, behalve wellicht aseksuele personen.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vakantie

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:@Ambtenaar, je moet 'een vrouw aanzien om te begeren' niet gelijk schakelen met het hebben van seksuele fantasieën.
Volgens mij betekent begeren 'verlangen naar'. In de context van 'een vrouw aanzien om te begeren' heeft dat een seksuele connotatie. Het gaat niet om een verlangen om samen met haar de afwas te doen.
Puur het afwassen niet. Maar als het gaat om het goede gesprek tijdens die afwas als dat met je eigen vrouw even wat minder loopt?
-
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vakantie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Juist. En waarom wordt er dan dikwijls gewaarschuwd dat vrouwen en meisjes niet óntdekkende, maar bédekkende kleding moeten dragen? Dat is niet omdat alle mannen seksuele fantasieën zouden hebben hoor.
Ik kan je vraag niet beantwoorden. En ik deel je uitspraak niet. Elk mens heeft seksuele fantasieën, behalve wellicht aseksuele personen.
Jawel. Maar jij verbond er nu een negatieve toon (zondige begeerte) aan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Puur het afwassen niet. Maar als het gaat om het goede gesprek tijdens die afwas als dat met je eigen vrouw even wat minder loopt?
Het gesprek krijgt zo een andere wending, maar dat terzijde. Ik vind jouw voorbeeld geen voorbeeld van 'een vrouw aanzien om haar te begeren'. Wanneer in de Bijbel wordt gesproken hierover of meer in algemene zin over overspel, dan heeft dat altijd een seksuele context.
KDD
Berichten: 1530
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Vakantie

Bericht door KDD »

Een mens kan vandaag sterk zijn en morgen zwak. Dat geld voor andere zonden ook. Zwartwerken bijv. Vandaag doe ik het niet want het is verkeerd en als ik morgen in de krant leest dat we meer belasting gaan betalen dan word ik er nijdig om en de eerste en beste kans doe ik het wel.

Ons was altijd geleerd om te vragen als er een neiging tot een zonde is dat de mogelijkheid niet komt, en als de mogelijkheid er is dat dan de neiging weg blijft.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vakantie

Bericht door Maanenschijn »

Wonderlijke discussie wordt dit. Zoals in mijn post al aangaf doen schaars geklede vrouwen mij niet veel. Net als dat ik mooie benen ook niet zie lopen. In dat opzicht inderdaad een gezegend mens. Ik heb weer heel andere verleidingen die ik dagelijks tegen kom. Muziek is er daar één van. Hopeloos als je kleren moet kopen, er zijn haast geen winkels waar geen 'slechte' muziek is.

Laten we hier elkaar niet bevragen of suggereren in welke mate je aanslaat op badkleding. Lijkt me weinig opbouwend.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef:Jawel. Maar jij verbond er nu een negatieve toon (zondige begeerte) aan.
Je reageert niet op wat ik zeg.

Jouw stelling is dat vrouwen bedekkende kleding moeten dragen, althans dat is een stelling die je aanhaalt. Bij 'een vrouw aanzien om haar te begeren' gaat het niet over de eigen echtgenote. Het gaat dus om een seksuele fantasie met een andere vrouw. Uit de Bijbel kunnen we opmaken dat dit niet de bedoeling is, het hebben of onderhouden van een buitenechtelijke seksuele relatie. Sommigen willen dat oplossen door de vrouwen dan maar in vormloze kleding te hijsen, zodat de man niet zou kunnen fantaseren over een ongeoorloofde seksuele relatie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vakantie

Bericht door Tiberius »

De discussie begon met deze vraag:
Erskinees schreef:Weet iemand wat de reden is dat er in onze gezindte - vooral vanaf de kansel - een aversie lijkt te bestaan tegen wat verre zon- en vliegvakanties maar Veluwe en bergvakanties juist verheerlijkt worden?
Weet iemand daar een antwoord op?
Het gaat nu over begeren enz. maar dan maakt het niet zoveel uit of je naar een strand in verre oorden of een strand aan het Veluwemeer gaat. Of naar één van de meren in Karinthië (in de bergen).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vakantie

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Jawel. Maar jij verbond er nu een negatieve toon (zondige begeerte) aan.
Je reageert niet op wat ik zeg.

Jouw stelling is dat vrouwen bedekkende kleding moeten dragen, althans dat is een stelling die je aanhaalt. Bij 'een vrouw aanzien om haar te begeren' gaat het niet over de eigen echtgenote. Het gaat dus om een seksuele fantasie met een andere vrouw. Uit de Bijbel kunnen we opmaken dat dit niet de bedoeling is, het hebben of onderhouden van een buitenechtelijke seksuele relatie. Sommigen willen dat oplossen door de vrouwen dan maar in vormloze kleding te hijsen, zodat de man niet zou kunnen fantaseren over een ongeoorloofde seksuele relatie.
Op zo'n zwart-witmanier, vol karikaturen wil ik dit gesprek niet voeren.
Plaats reactie